Ν. Αναγνωστάκη: Με έχουν προσεγγίσει πολλοί συμπατριώτες μου, οι οποίοι έχουν περιουσία στην Ελλάδα, και με έχουν παρακαλέσει να σας θέσω το εξής ερώτημα. Γιατί τους ζητούνται φορολογικά τους στοιχεία στην Αυστραλία και γιατί οι ελληνικές Αρχές χρειάζονται όλα αυτά τα περιουσιακά στοιχεία, όταν οι συμπατριώτες μας υποβάλλουν τις φορολογικές τους δηλώσεις προς αυτές; Υπάρχει κάποια σύμβαση μεταξύ Ελλάδας και Αυστραλίας, σύμφωνα με την οποία οι Έλληνες της Αυστραλίας πρέπει να φορολογούνται διπλά;
Κ. ΤΣΙΑΡΑΣ: Καταρχάς, θέλω κι εγώ να σας ευχαριστήσω που μου δίνετε την ευκαιρία αυτής της συνέντευξης. Προσωπικά, ως αρμόδιος Υφυπουργός για τα θέματα του αποδήμου ελληνισμού, θεωρώ τον εαυτό μου υποχρεωμένο να βρεθεί σε όλες τις γωνιές της γης όπου υπάρχουν κοινότητες Ελλήνων, προκειμένου να υπάρχει μία διαδραστική επικοινωνία και σχέση με όλους τους συμπατριώτες μας, οι οποίοι βρίσκονται σε διαφορετικές χώρες του πλανήτη. Ως εκ τούτου, θεωρώ ότι αυτού του είδους η επικοινωνία μπορεί να μας βοηθήσει, αφενός μεν ανανεώνοντας μία ενδεχομένως ξεχασμένη σχέση μεταξύ αποδήμου ελληνισμού και μητέρας πατρίδας Ελλάδας, αλλά και αφετέρου, συμβάλλοντας πολύ συγκεκριμένα στην αντιμετώπιση και την επίλυση προβλημάτων που, για διάφορους λόγους, δημιουργούνται με το πέρασμα του χρόνου.
Θα σας ξεκαθαρίσω ότι η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση δεν αφορά αυτήν την Κυβέρνηση, αλλά μία προηγούμενη. Πρέπει να ξέρετε ότι μέσα σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα, όπου η πατρίδα μας αγωνίζεται πολύ σκληρά για να τα καταφέρει, υπάρχει μία Κυβέρνηση, η οποία, για πρώτη φορά στην μεταπολιτευτική ιστορία της Ελλάδας, στηρίζεται σε τρία διαφορετικά κόμματα διαφορετικών ιδεολογικών αφετηριών, και η οποία προσπαθεί να δώσει λύσεις και απαντήσεις σε ζητήματα προκειμένου να δημιουργηθούν πρώτα οι προϋποθέσεις παραμονής της χώρας μας στο Ευρώ και να επιτευχθεί μεσοπρόθεσμα η ανάκαμψη της οικονομίας της πατρίδας μας και η ανάκτηση της αξιοπιστίας μας.
Το ζήτημα, που θίξατε στην ερώτησή σας, είναι κυρίως η τεράστια γραφειοκρατική διαδικασία, στην οποία θα ήταν αναγκασμένοι να υποβληθούν όλοι οι Έλληνες ομογενείς, αν έπρεπε να μπουν στην διαδικασία έκδοσης του συγκεκριμένου φορολογικού πιστοποιητικού. Ήταν, ωστόσο, μία επιλογή μίας προηγούμενης, επαναλαμβάνω, Ελληνικής Κυβέρνησης, κυρίως για να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να θέσει κάποιους σταθερούς κανόνες, δεδομένου ότι, εν πολλοίς, και το ιδιοκτησιακό στην Ελλάδα και το φορολογικό, αποτελούν δύο ζητήματα, τα οποία δεν έχουν αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά στο παρελθόν και έχουν δημιουργήσει πάρα πολλά προβλήματα. Όμως, επαναλαμβάνω για άλλη μία φορά, ότι εμείς γνωρίζουμε πως το να αντιμετωπίσουμε αυτό το ζήτημα με τον τρόπο που επέλεξε να το αντιμετωπίσει μία προηγούμενη Κυβέρνηση, θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα απ’ όσα θα έλυνε. Γι’ αυτό η επιλογή μας, όπως δήλωσε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, είναι να αντιμετωπισθεί το συγκεκριμένο ζήτημα μέσω ενός μελλοντικού φορολογικού νομοσχεδίου, που θα απλοποιήσει τις διαδικασίες και δεν θα βάλει σε τέτοιο κόπο τους Έλληνες ομογενείς. Σας δηλώνω επίσημα ότι, αυτό αποτελεί ειλημμένη απόφαση του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης της Ελλάδας, και γι’ αυτό τον λόγο επίκειται σύντομα η υλοποίησή του. Άλλωστε, φαντάζομαι πως είναι γνωστό σε όλους ότι υπήρχε μία παράταση για την έκδοση του συγκεκριμένου φορολογικού πιστοποιητικού έως τις 29 Μαρτίου. Σας λέω λοιπόν ότι –εξ όσων είμαι σε θέση να γνωρίζω– θα δοθεί, με επίσημη ανακοίνωση, μία παράταση περίπου έξι μηνών. Ήδη ο Υπουργός Οικονομικών με έχει διαβεβαιώσει προσωπικά, σε προφορική μας επικοινωνία πριν μεταβώ στην Αυστραλία, ότι αυτό θα γίνει τις επόμενες ημέρες. Πιστεύω ότι στο διάστημα των έξι περίπου μηνών της παράτασης θα δοθεί και η ευκαιρία στην Κυβέρνηση να το ρυθμίσει νομοθετικά μέσω ενός μελλοντικού φορολογικού νομοσχεδίου.
Ν. Αναγνωστάκη: Η άλλη ερώτηση είναι περί ανάπτυξης και ανεργίας. Ο κύριος Σαμαράς στις ομιλίες του αναφέρεται τακτικά στην ανάπτυξη. Συγκεκριμένα, στις 18 Φεβρουαρίου, σε ομιλία του στο ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ανέφερε ότι η ανεργία στους νέους φτάνει το 60%, γι’αυτό χρειάζεται ανάπτυξη. Βεβαίως και θέλουμε ανάπτυξη, το ζήτημα είναι πως πολλοί νέοι φεύγουν από την Ελλάδα και μεταναστεύουν. Υπάρχει πρόγραμμα ανάπτυξης; Όταν φεύγει ο νέος από την Ελλάδα με ποιο τρόπο και σε ποιο βαθμό θα επιτευχθεί ανάπτυξη;
Κ. ΤΣΙΑΡΑΣ: Είναι εξαιρετικά δυσάρεστο για εμάς να υπάρχει αυτή η λεγόμενη φυγή εγκεφάλων, το λεγόμενο brain drain. Άνθρωποι, οι οποίοι έχουν σπουδάσει με έξοδα της ελληνικής πολιτείας, να αναγκάζονται, για πραγματικούς λόγους αδυναμίας εύρεσης εργασίας, να μεταναστεύσουν σε άλλες χώρες του κόσμου και να διαθέτουν τα προσόντα τους και τις ικανότητές τους αποκλειστικά στην υπηρεσία άλλων χωρών. Ωστόσο, έχει να κάνει με μία πραγματικότητα, που βιώνει αυτήν την περίοδο η ελληνική πολιτεία και που σε πολύ μεγάλο βαθμό, όπως σωστά επισημάνατε, πρέπει να αντιμετωπίσουμε με πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Όλοι θα περίμεναν ότι αυτή η επιλογή θα μπορούσε να υλοποιηθεί σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Δεν είναι εύκολο, σας διαβεβαιώνω. Και δεν είναι εύκολο, διότι βεβαίως ξέρουμε ποια είναι η συνταγή και ποιες είναι ενδεχομένως οι κατευθύνσεις, τις οποίες πρέπει να ακολουθήσουμε. Πλην όμως χρειάσθηκε να δοθούν λύσεις σε ουσιαστικότερα προβλήματα, που αυτήν τη στιγμή είχαν καταγραφεί, ειδικά στην οικονομία της Ελλάδας αλλά και σε ό,τι αφορούσε στην ίδια την εξέλιξη και το μέλλον της χώρας. Θέλω να σας πω με πολύ απλά λόγια ότι το προηγούμενο χρονικό διάστημα καταβλήθηκε μία τεράστια προσπάθεια, για να δημιουργήσουμε καταρχάς μια στέρεη βάση στην οικονομία, επάνω στην οποία να οικοδομήσουμε, ούτως ώστε οι όποιες στρατηγικές ανάπτυξης να ενταχθούν σε αυτήν τη στρατηγική επιλογή. Ενώ, όπως ξέρετε, μέχρι τον προηγούμενο Δεκέμβριο, δηλαδή περίπου δυόμιση μήνες πριν, υπήρχε μία πολύ μεγάλη αμφισβήτηση και μία τεράστια συζήτηση για το αν και κατά πόσο η Ελλάδα θα μπορούσε να παραμείνει στη ζώνη του Ευρώ, η τελική εξέλιξη αφενός μεν διέλυσε κάθε σύννεφο υποψίας ότι μπορεί η Ελλάδα, για οποιονδήποτε λόγο, να βρεθεί εκτός της Ευρωζώνης, αφετέρου μας έδωσε την ευκαιρία να δημιουργήσουμε βήμα-βήμα τις κατάλληλες συνθήκες και προϋποθέσεις ώστε και η ανάπτυξη μέσω της επιχειρηματικότητας, μέσω συγκεκριμένων δράσεων, να βρει πεδίο πραγματικό μέσα από ένα καινούργιο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο ολοκληρώνεται αυτήν τη στιγμή στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Από την άλλη πλευρά, προσελκύσαμε επενδύσεις, που αυτήν τη στιγμή φαίνεται ότι θα μπορούσαν πολύ εύκολα να έρθουν στην Ελλάδα. Δεν το λέω αυτό γιατί, όπως συνήθως λένε, η κρίση πάντα δημιουργεί ευκαιρίες. Διότι, πραγματικά, αυτήν την περίοδο στην Ελλάδα και μέσα από την προσπάθεια των αποκρατικοποιήσεων, αλλά και μέσα από έναν συγκεκριμένο επενδυτικό νόμο, ο οποίος θα δίνει και τα αντίστοιχα κίνητρα, πρόκειται να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις και να ελαφρυνθούν οι φόροι, ώστε να μπορεί πραγματικά η Ελλάδα να καταστεί σύντομα ένας ελκυστικός επενδυτικός προορισμός. Προσωπικά, ήδη πιστεύω ότι θεωρείται τέτοιος προορισμός.
Εκτιμώ ότι ολοκληρώσαμε έναν πολύ μεγάλο κύκλο βασικών βημάτων που έπρεπε να γίνουν. Έπρεπε να απαντήσουμε και να λύσουμε τα βασικά νωρίτερα, για να μπορούμε από εδώ και πέρα, βήμα-βήμα, να υλοποιήσουμε πιο συγκεκριμένα όλες τις προοπτικές ανάπτυξης, να περιορίσουμε την ανεργία και βεβαίως να κρατήσουμε, όπως είπατε πιο πριν, όλους αυτούς τους ανθρώπους που με μεγάλη ευκολία, για λόγους πραγματικούς και για λόγους ανάγκης εγκαταλείπουν την πατρίδα μας αυτήν την περίοδο. Εκτιμώ ότι είναι μία δύσκολη χρονιά, το τέλος της οποίας θα μας βρει σε μία εντελώς διαφορετική θέση από αυτήν που ήμασταν πέρυσι και εκτιμώ ότι αυτή η προσπάθεια, η οποία γίνεται με πρωταγωνιστή τον Πρωθυπουργό της χώρας, τον Αντώνη Σαμαρά, και το σύνολο των μελών της Ελληνικής Κυβέρνησης, έχει έναν και μόνο στόχο, τη σωτηρία της οικονομίας, τη σωτηρία της ίδιας της πατρίδας μας, της Ελλάδος.
5 Μαρτίου, 2013