Κύρια σημεία παρέμβασης ΥΦΥΠΕΞ Δ. Κούρκουλα και Υπουργού Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Ιρλανδίας Lucinda Creighton στη κοινή συνεδρίαση Μόνιμης Διαρκούς Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και Εξωτερικών και Άμυνας

Δ.ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΣ: «Η Ιρλανδία και η Ελλάδα είναι στην ίδια τριάδα Προεδριών του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ως εκ τούτου, ο συντονισμός μεταξύ των χωρών μας είναι πολύ σημαντικός για την εξασφάλιση των μακροπρόθεσμων στόχων και πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδίως στη σημερινή οικονομική συγκυρία.

Οι κύριοι στόχοι της τριάδας Προεδριών, όπως έχουν συμφωνηθεί από κοινού, περιλαμβάνουν την ενίσχυση της ανάπτυξης, της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ.

Εργαζόμαστε μαζί με του εταίρους μας για την υπέρβαση της κρίσης.

Η Ελλάδα, ως μέλος της τριάδας Προεδριών για το τρέχον 18μηνο, υποστηρίζει πλήρως το πρόγραμμα αυτό και θα κάνει ότι μπορεί για να βοηθήσει στην επιτυχία των στόχων του: Σταθερότητα, Απασχόληση και Ανάπτυξη είναι ακριβώς αυτά που χρειάζεται τούτη τη στιγμή η Ευρωπαϊκή Ένωση για την βιώσιμη υπέρβαση της κρίσης.

Η Ελλάδα θα εργαστεί και θα συνεχίσει την προσπάθεια που έχει αρχίσει η Ιρλανδική Προεδρία προς αυτή τη κατεύθυνση. Θα συνεχίσουμε να αναλαμβάνουμε θετική δράση και στα πλαίσια της Προεδρίας αλλά και εκτός αυτής για την υπέρβαση και τον περιορισμό των επιπτώσεων της κρίσης.

Έχουμε, παράλληλα και το θλιβερό προνόμιο να είμαστε από τις χώρες που επλήγησαν περισσότερο από την οικονομική κρίση των δύο τελευταίων ετών. Μια κρίση που δεν είναι μόνον Ελληνική ή Ιρλανδική, αλλά σε μεγάλο βαθμό συστημική και Ευρωπαϊκή.

Ακριβώς επειδή έχουμε βιώσει τις επιπτώσεις τις κρίσης περισσότερο από τις άλλες χώρες έχουμε και μια ιδιαίτερη ευαισθησία για την αντιμετώπισή της. Ήδη έχουν γίνει πάρα πολλά στο εσωτερικό πεδίο.

Στη περίοδο που μεσολάβησε από την αρχή της κρίσης μέχρι και σήμερα και οι δυο χώρες έχουν φέρει με επιτυχία σε πέρας δύσκολες δράσεις δημοσιονομικής προσαρμογής, καθώς και σειρά αναγκαίων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, συχνά με υψηλό κοινωνικό κόστος.

Ήδη τα πρώτα θετικά μηνύματα είναι εμφανή. Οι αντιλήψεις και το γενικότερο κλίμα για τις χώρες της «περιφέρειας» έχουν αλλάξει τους τελευταίους μήνες: η Ιρλανδία ήδη απολαμβάνει πρόσβαση στις αγορές, ενώ η Ελλάδα αποκαθιστά με γοργούς ρυθμούς τη διεθνή της οικονομική αξιοπιστία. Βρισκόμαστε πολύ κοντά στην επίτευξη «διπλού πρωτογενούς πλεονάσματος», τόσο στο εμπόριο όσο και στον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ η διεθνής μας αξιολόγηση βελτιώνεται διαρκώς.

Έχει έρθει λοιπόν η στιγμή να αντιμετωπίσουμε αποφασιστικά τη κρίση και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Το πραγματικό ζήτημα παραμένει το χάσμα ανταγωνιστικότητας εντός της Ευρωζώνης.

Η γεφύρωση αυτού του χάσματος ανταγωνιστικότητας εντός της Ευρωζώνης, μέσω της ισόρροπης ανάπτυξης και της ενίσχυσης της απασχόλησης, θα συνεχίσει να αποτελεί το κεντρικό θέμα στην Ευρώπη για τους επόμενους μήνες.

Θεωρούμε κρίσιμο να ευδοκιμήσουν άμεσα οι πρωτοβουλίες που αφορούν την καταπολέμηση της ύφεσης και της ανεργίας, συμπεριλαμβανομένων των δεσμεύσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου σε σχέση με το Σύμφωνο για την Ανάπτυξη και την Απασχόληση, μέσα και από τη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου και τη Στρατηγική «Ευρώπη 2020».

Ελλάδα και Ιρλανδία, παλαιά μέλη της Ε.Ε. από το 1981 και το 1973, αντιστοίχως, πρωταγωνιστούν στο ευρωπαϊκό εγχείρημα.

Η περαιτέρω εμβάθυνση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης και η διασφάλιση της δημοκρατικής νομιμοποίησης και λογοδοσίας για το σύνολο της προαναφερόμενης διαδικασίας συνιστούν κομβικά ζητήματα στην πορεία της εμβάθυνσης της ευρωπαϊκής συνεργασίας.

Τα ζητήματα αυτά και τα κριτήρια με τα οποία θα προωθηθούν τα επόμενα στάδια, κυρίως της ολοκλήρωσης της ευρωζώνης και των σχέσεών της με τα λοιπά κράτη-μέλη, καθώς και το ποια μορφή θα λάβει τελικώς η τελευταία, αποτελούν κορυφαίες προτεραιότητες των εταίρων και των οργάνων της ΕΕ και θα πρέπει να αντιμετωπισθούν αποτελεσματικά από την Ιρλανδική, τη Λιθουανική και την Ελληνική Προεδρία.»

LUCINDA CREIGHTON: “Σε όλη την ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει αποδειχθεί ότι όταν προχωράμε αλληλέγγυοι, μπορούμε να ξεπεράσουμε τις πιο μεγάλες δυσκολίες. Αυτή τη στιγμή θα πρέπει να παραδώσουμε στην Ευρώπη των πολιτών μια ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον. Η Ιρλανδία, όπως και η Ελλάδα έχει εμπλακεί σε ένα πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, από το 2010.

Η Προεδρία είναι αποφασισμένη, να παρακολουθήσει την αποτελεσματική εφαρμογή των νέων μέσων οικονομικής διακυβέρνησης, που έχουμε τώρα στη διάθεσή μας, κυρίως, τη διαδικασία του ευρωπαϊκού εξαμήνου, για το δημοσιονομικό και οικονομικό συντονισμό. Έχουμε θέσει προτεραιότητες, ώστε να ολοκληρωθεί εγκαίρως η δέσμη των νέων νομοθετικών μέτρων από το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και για αυτό το λόγο συνεχίζονται οι επαφές μεταξύ της Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Κοινοβουλίου.

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής οικονομίας. Θέλουμε να προχωρήσει η συμφωνία για το πρόγραμμα της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Στον τομέα αυτό ήδη έχει ξεκινήσει ένας άτυπος τριμερής διάλογος.

Επίσης, θεωρούμε ότι η Ε.Ε. θα πρέπει, να κοιτάξει πέρα από τα σύνορά της για νέες πηγές ανάπτυξης και θέσεων εργασίας. Για το λόγο αυτό η Ιρλανδία θέτει ως προτεραιότητα την ατζέντα του εξωτερικού εμπορίου και θα οργανώσει μια συνάντηση υπουργών εμπορίου, που θα επικεντρωθεί, κυρίως, στις εμπορικές σχέσεις Ε.Ε.-Η.Π.Α. Στόχος μας είναι, να εξασφαλίσουμε μια εντολή του Συμβουλίου, για να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για μια ολοκληρωμένη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου Ε.Ε. και Η.Π.Α.

Ένα από τα πιο βασικά θέματα που αντιμετωπίζει σήμερα η Ε.Ε., είναι τα σκανδαλώδη επίπεδα της ανεργίας, κυρίως, των νέων. Κάποια κράτη-μέλη αντιμετωπίζουν επίπεδα ανεργίας, πάνω από το 25% και ξέρω ότι και στην Ελλάδα η ανεργία των νέων είναι διπλάσια από αυτή. Αυτή είναι μια υπαρξιακή κρίση για την Ε.Ε. και μια κρίση, που πρέπει να μας θυμίζει τις βασικές αρχές της Ένωσης. Θα πρέπει να δώσουμε ελπίδα για το μέλλον στους ανθρώπους και θα πρέπει ν’ αποφύγουμε τη δημιουργία μιας χαμένης γενιάς.

Σε ό,τι αφορά στο θέμα που επανειλημμένως προέκυψε, το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο και ποια είναι τα επόμενα βήματα. Αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχουν απόψεις για το μέγεθος του προϋπολογισμού από πλευράς κρατών – μελών και όλο αυτό είναι μέσα στα πλαίσια της διαδικασίας των διαπραγματεύσεων. Πολλά κράτη μέλη, στήριξαν την αρχική πρόταση της ευρωπαϊκής επιτροπής για τον προϋπολογισμό και άλλα όχι, διότι θέλησαν να γίνει μείωση του προϋπολογισμού. Στα πλαίσια του Συμβουλίου έγιναν διαπραγματεύσεις σχεδόν επί δύο χρόνια. Οι διαπραγματεύσεις αυτές οδήγησαν σε συμβιβαστική λύση. Θεωρώ ότι η ουσία ενός συμβιβασμού είναι ότι κανένας δεν είναι απολύτως ικανοποιημένος απ’ αυτόν, αλλά όλοι μπορούν να τον δεχθούν όπως η Ελλάδα που τα πήγε πολύ καλά στα πλαίσια αυτού του συμβιβασμού. Βεβαίως, καλύτερα θα ήταν να υπάρχει μεγαλύτερος προϋπολογισμός από πλευράς Ιρλανδίας και Ελλάδας. Έγιναν έντονες διαπραγματεύσεις για να εξασφαλίσουμε μερίδιο του προϋπολογισμού, για χώρες όπως η Ιρλανδία που βρίσκονται στα πλαίσια ενός Μνημονίου και που αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα ανεργίας κυρίως των νέων.

Πρέπει τώρα το συμβιβασμό του Συμβουλίου να τον πάμε στο Κοινοβούλιο και αυτή είναι η εντολή που έχει αναλάβει η ιρλανδική Προεδρία. Πρέπει να έρθουμε σε επαφή με τα μέλη του Κοινοβουλίου και στα πλαίσια αυτών των περιορισμών να δούμε πώς θα προχωρήσουμε. Γνωρίζω πως το ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ως θεσμικό όργανο, δεν είναι ικανοποιημένο από το μέγεθος του προϋπολογισμού, το αντιλαμβάνομαι, αλλά ελπίζω ότι θα ξεπεράσουμε τις δυσκολίες μας και θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε σε κάποια από τα βασικά ζητήματα με το κοινοβούλιο. Για παράδειγμα, η ανάγκη για μια ολοκληρωμένη ρήτρα αναθεώρησης στο μέσον της διάρκειας του πολυετούς προγράμματος, όπως και η ανάγκη ευελιξίας εντός του προϋπολογισμού και εντός των γραμμών του προϋπολογισμού. Αυτή θα είναι η προσέγγισή μας τις επόμενες εβδομάδες και τους επόμενους μήνες, να βρούμε ένα κοινό πεδίο συνεννόησης με το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο. Έχουμε πλήρη συναίσθηση ότι δεν μπορεί να εγκριθεί ο προϋπολογισμός αυτός χωρίς την σύμφωνη γνώμη του Κοινοβουλίου. Χρειαζόμαστε την υποστήριξη του κοινοβουλίου στο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο και αυτό πρέπει να γίνει ταχέως. Αν δεν μπορέσουμε να τηρήσουμε κάποιες προθεσμίες δεν θα υπάρξει επαρκής χρόνος για να συμφωνηθεί ο προϋπολογισμός και να είναι έτοιμος την 1/1/2014. Είναι πάρα πολύ σημαντικό το ζήτημα και δεν υποτιμώ τις δυσκολίες του.

Όσον αφορά το θέμα για την Ιρλανδία και τη λιτότητα, στο οποίο επανήλθαν πολλοί από τους ομιλητές, θεωρώ ότι η Ιρλανδία είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση καθώς έχουμε στο παρελθόν επανειλημμένως περάσει από υφέσεις. Αυτό που μάθαμε από το παρελθόν είναι ότι το να αγνοούμε τα μεγάλα ελλείμματα και τις μεγάλες δυσκολίες του χρέους, δεν είναι μια βιώσιμη λύση. Είναι αδύνατον να αναπτυχθεί μια οικονομία όταν υπάρχει τεράστιο χάσμα μεταξύ εσόδων και δαπανών και είναι εξίσου δύσκολο να αναπτυχθεί μια οικονομία όταν το χρέος συσσωρεύεται όλο και περισσότερο. Έτσι λοιπόν, εμείς όπως και η προηγούμενη κυβέρνηση της Ιρλανδίας - πριν από το 2011 - αποφασίσαμε να προχωρήσουμε γρήγορα στην υλοποίηση μιας σειράς θεμάτων δημοσιονομικής εξυγίανσης για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της κατάρρευσης των εσόδων και του τομέα των ακινήτων. Ένα από τα τέσσερα ευρώ που έμπαιναν στα ταμεία της Ιρλανδίας ήταν από τον τομέα της οικοδομής και των ακινήτων και αυτό δεν θα έπρεπε ποτέ να έχει συμβεί. Δεν μπορούμε να κατηγορήσουμε την Ε.Ε. γι' αυτό. Αυτή ήταν επιλογή των διαφόρων κυβερνήσεων της Ιρλανδίας να ακολουθήσουν αυτό το δρόμο. Δεν ήταν βιώσιμος και δυστυχώς έσκασε στα χέρια μας. Μείναμε με ένα τεράστιο χάσμα μεταξύ των εσόδων και των δαπανών που είχαμε και χρειάστηκε να ληφθούν εξαιρετικά πιο δραστικά μέτρα τα τελευταία τέσσερα - πέντε χρόνια για να μπορέσει να κλείσει αυτό το χάσμα. Αυτό κάνουμε και προχωράμε αργά.»

13 Φεβρουαρίου, 2013