Ομιλία του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων κ. Ευάγγελου Μεϊμαράκη στη 12η Διάσκεψη Προέδρων Κοινοβουλίων Πρωτοβουλίας Αδριατικής – Ιονίου
Ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων κ. Ευάγγελος Μεϊμαράκης συμμετείχε σήμερα στη 12η Διάσκεψη Προέδρων Κοινοβουλίων Πρωτοβουλίας Αδριατικής- Ιονίου που διεξάγεται στα Τίρανα (27-29 Απριλίου 2014, στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης που πραγματοποιεί στην Αλβανία.
Στη Διάσκεψη συζητήθηκαν η ενταξιακή πορεία των χωρών των Δ. Βαλκανίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για τη μακροπεριφέρεια Αδριατικής Ιονίου σε σχέση με τις προοπτικές βιώσιμης οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης της περιοχής αλλά και η ενίσχυση της τουριστικής δραστηριότητας. Παραθέτουμε ακολούθως την ομιλία του κ. Μεϊμαράκη, καθώς και την παρέμβασή του στη δεύτερη ενότητα, με θεματική την προώθηση της βιώσιμης οικονομικής και κοινωνικής ευημερίας της Αδριατικής και του Ιονίου και την προώθηση τουριστικών δραστηριοτήτων .
«Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι σήμερα εδώ, μαζί σας, καθώς η 12η Διάσκεψη Προέδρων Κοινοβουλίων των χωρών της Πρωτοβουλίας Αδριατικής- Ιονίου λαμβάνει χώρα σε μία εξαιρετικά ευνοϊκή συγκυρία. Η αναγνώριση της περιοχής μας ως μακροπεριφέρειας από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η συνακόλουθη ανάθεση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή της εκπόνησης μιας στρατηγικής για την ανάπτυξή της αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα, το επιστέγασμα θα έλεγα, μιας μακράς διαδικασίας συνεργασίας που ξεκίνησε το 2000, όταν τα ιδρυτικά μέλη της Πρωτοβουλίας αποφάσισαν να ενώσουν τις προσπάθειές τους προκειμένου να επιτύχουν από κοινού μία σειρά αμοιβαία επωφελών στόχων.
Τα αποτελέσματα της συνεργασίας των χωρών της Πρωτοβουλίας Αδριατικής και Ιονίου, στη διάρκεια αυτών των ετών, δεν είναι ευκαταφρόνητα. Πολλές συναντήσεις Προέδρων Κοινοβουλίων και Υπουργών Εξωτερικών πραγματοποιήθηκαν, ενώ διάφορες περιφερειακές δράσεις αναπτύχθηκαν για την προστασία του περιβάλλοντος, τη δασοπροστασία, τη διαπανεπιστημιακή συνεργασία, τα «δίκτυα πόλεων», τις θαλάσσιες μεταφορές κ.ά. Με τα χρόνια η συνεργασία εμβάθυνε και απέκτησε ουσιαστικό περιεχόμενο.
Η απόδοση καθεστώτος «μακροπεριφέρειας» στην Πρωτοβουλία αυτή ήταν, ωστόσο, το πιο αποφασιστικό βήμα στη μέχρι σήμερα επιτυχημένη πορεία της. Αναγνωρίζοντας τους ισχυρούς γεωγραφικούς, ιστορικούς και πολιτιστικούς δεσμούς, αλλά και τις μεγάλες προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης των χωρών της Πρωτοβουλίας, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισαν την επεξεργασία συγκεκριμένης στρατηγικής για την περιοχή.
Μία στρατηγική που η διαμόρφωσή της είναι σήμερα σε πλήρη εξέλιξη.
Μία στρατηγική, που αναμένεται να δώσει ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στη συνεργασία των οχτώ χωρών, προς την κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξής τους και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
Μία στρατηγική, που θα συμβάλει στη διεκδίκηση από κοινού περισσότερων ευρωπαϊκών κονδυλίων για την κατάρτιση αναπτυξιακών προγραμμάτων για την περιοχή μας.
Η Ελλάδα ανέλαβε ενεργό ρόλο από την αρχή της συνεργασίας αυτής. Τον περασμένο Φεβρουάριο, η Ελληνική Προεδρία διοργάνωσε, όπως ξέρετε, στην Αθήνα, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ειδική εκδήλωση για τη στρατηγική της περιοχής Αδριατικής – Ιονίου και το σχέδιο δράσης της. Λίγο πριν την εκδήλωση, συνδιοργανώσαμε, σε στενή συνεργασία με την Αλβανική Προεδρία της Πρωτοβουλίας, τη 16η Υπουργική Σύνοδο των συμμετεχουσών χωρών που κατέληξε στην υιοθέτηση της «Διακήρυξης των Αθηνών», η οποία δίνει και το στίγμα της έναρξης μιας νέας περιόδου για την Πρωτοβουλία Αδριατικής Ιονίου, ως «μακροπεριφέρειας», πλέον.
Ως ελληνική προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εργαζόμαστε ώστε η στρατηγική για την Αδριατική και το Ιόνιο, μαζί με το πρόγραμμα δράσης που θα την υλοποιεί, να είναι έτοιμη τους προσεχείς μήνες, ώστε να αρχίσει αμέσως μετά, η υλοποίηση χωρίς καθυστερήσεις. Άλλωστε η συγκυρία είναι ευνοϊκή, καθώς μετά την ελληνική, ακολουθεί η ιταλική προεδρία με την οποία συγκροτούμε ένα ολόκληρο «μεσογειακό έτος» στην Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η στρατηγική που διαμορφώνουμε μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. Οι τέσσερις πυλώνες πάνω στους οποίους θα οικοδομηθεί δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για αντίστοιχες συνέργειες με μεγάλη προστιθέμενη αξία.
Πρώτον, κρίσιμοι τομείς αιχμής, όπως η Ναυτιλία, η Ναυπηγική, τα Logistics, η δημιουργία και ο εκσυγχρονισμός λιμανιών και μαρίνων, η βιοτεχνολογία μπορούν να ωφεληθούν σημαντικά από οριζόντιες και από κάθετες συνεργασίες, σε έναν διαρκώς εντεινόμενο διεθνή ανταγωνισμό. Είναι επίσης σημαντικό να διασφαλίσουμε ισότιμους όρους ανταγωνισμού για τους αλιείς μας, να αποκαταστήσουμε τους πληθυσμούς των πελαγικών αποθεμάτων ψαριών και να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητα του τομέα της αλιείας.
Δεύτερον, η περιοχή Αδριατικής Ιονίου αναδεικνύεται σε πολύ σημαντικό εμπορικό δίαυλο για τη μεταφορά ανθρώπων, προϊόντων και ενέργειας προς όλες τις κατευθύνσεις. Και αυτό δίνει ακόμα μεγαλύτερη προτεραιότητα στην ταχεία ολοκλήρωση των διευρωπαϊκών δικτύων στην περιοχή, μέσω της αναβάθμισης των οδικών, των σιδηροδρομικών, των θαλάσσιων και υποθαλάσσιων υποδομών.
Ειδικά σε ό,τι αφορά την ενέργεια, πιστεύουμε ότι η περιοχή διαθέτει σημαντικά ενεργειακά αποθέματα που μπορούν να διασφαλίσουν μεγαλύτερη ενεργειακή αυτονομία, διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών και φθηνότερη ενέργεια τόσο για τις χώρες μας όσο και για την Ευρώπη συνολικά. Άλλωστε από πέρυσι ξεκίνησε η υλοποίηση του Trans Adriatic Pipeline (ΤΑP), του αγωγού δηλαδή που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσα από την Ελλάδα, την Αλβανία και την Ιταλία, διασχίζοντας καθέτως την Αδριατική.
Η αξιοποίηση των ενεργειακών αποθεμάτων συνδέεται αναπόσπαστα με τις Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες, όπως προβλέπονται στο διεθνές δίκαιο.
Τρίτον, η ανάδειξη, η προστασία και η βελτίωση του φυσικού περιβάλλοντος είναι ο τρίτος άξονας της πολιτικής μας. Όλοι μας έχουμε πολλά να ωφεληθούμε από την προστασία του οικοσυστήματος και της βιοποικιλότητας, από τον εκσυγχρονισμό των μεθόδων διαχείρισης αποβλήτων, τη διαφύλαξη των υδάτινων πόρων και τον καθαρισμό των θαλασσών.
Τέταρτον, η ανάπτυξη του τουρισμού για ολόκληρη την Αδριατική και το Ιόνιο, για την οποία θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε διεξοδικά στη δεύτερη ενότητα της Διάσκεψης.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρω ότι, εκτός από τα προφανή οικονομικά οφέλη, η περιφερειακή συνεργασία Αδριατικής- Ιονίου οικοδομεί την προοπτική ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης των χωρών στην περιοχή. Δηλαδή, κράτη-μέλη της Ένωσης και κράτη που φιλοδοξούν να γίνουν μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συνεργάζονται και καλλιεργούν το κοινοτικό κεκτημένο, όχι θεωρητικά, αλλά στην πράξη. Οικοδομούν τις σχέσεις καλής γειτονίας που είναι θεμελιώδης αρχή του αξιακού και πολιτικού υπόβαθρου για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Και η συμβολή της Πρωτοβουλίας αυτής, στην προετοιμασία των υποψήφιων χωρών προς ένταξη, είναι πολύ σημαντική. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι προσδίδει μία προστιθέμενη αξία στην ενταξιακή πορεία των χωρών της Πρωτοβουλίας.
Ως ένα από τα παλαιότερα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ, η Ελλάδα υποστήριζε και υποστηρίζει την ενταξιακή προσπάθεια όλων των γειτονικών της χωρών. Υπενθυμίζω εδώ ότι υποστηρίξαμε με σθένος την ενταξιακή πορεία της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Κροατίας. Την ίδια στάση διατηρούμε και σήμερα, καθώς η Ελλάδα αντιμετωπίζει την ενταξιακή πορεία των Δυτ. Βαλκανίων ως μία «μεγάλη πρόκληση». Πάγια θέση και επιδίωξη της χώρας μας είναι να συμβάλει στην επιτυχή ενταξιακή πορεία των χωρών των Δ. Βαλκανίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αυτό επιδιώκει και εκ του θεσμικού της ρόλου, ως προεδρεύουσα της ΕΕ για το πρώτο εξάμηνο του 2014. Θα συνεχίσει, δηλαδή, ό,τι ξεκίνησε επί ελληνικής προεδρίας το 2003 με τη «Στρατηγική της Θεσσαλονίκης» για την ένταξη στην ΕΕ των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων. Προς αυτή την κατεύθυνση, θα διοργανώσει στις 8 Μαΐου συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών χωρών της ΕΕ, αλλά και υποψήφιων προς ένταξη χωρών των Δυτ. Βαλκανίων για να αναζωπυρώσουμε την ατζέντα «Θεσσαλονίκη 2014».
Μία διευρυμένη ΕΕ δεν είναι μόνο μεγαλύτερη και πλουσιότερη πολιτισμικά, αλλά και ισχυρότερη, δυναμικότερη στην αντιμετώπιση θεμάτων παγκόσμιας και κρίσιμης σημασίας, όπως η οικονομική κρίση, η προστασία του περιβάλλοντος, η χάραξη ενεργειακής πολιτικής. Γι΄ αυτό και η διεύρυνση αποτελεί διαχρονικά ένα σημαντικό, αυτοτελές κεφάλαιο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Και για τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων αυτό αποτελεί ένα ιστορικό στοίχημα.
Στο βαθμό, λοιπόν, που οι υποψήφιες προς ένταξη χώρες α) προχωρούν στις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, β) υιοθετούν το κοινοτικό δημοκρατικό κεκτημένο και γ) εργάζονται για τη διευθέτηση των διμερών διαφορών, σεβόμενες τις αρχές καλής γειτονίας, η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να παραμένει στο πλευρό τους ως σύμμαχος και αρωγός στις προσπάθειές τους.
Από τη στιγμή που η περιοχή Αδριατικής Ιονίου αναβαθμίζεται σε μακροπεριφέρεια και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει μία στρατηγική γι’ αυτήν, τα εθνικά κοινοβούλια θα πρέπει να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο στην όλη διαδικασία.
Διότι εμείς είμαστε οι εκλεγμένοι αντιπρόσωποι των λαών μας. Είμαστε εκείνοι οι οποίοι ερχόμαστε αντιμέτωποι με τα καθημερινά προβλήματα των πολιτών και οφείλουμε να τους δώσουμε πειστικές απαντήσεις.
Άλλωστε, ποιο θα είναι το πρακτικό αντίκρισμα της ευρωπαϊκής στρατηγικής για την περιοχή μας χωρίς την ενεργό συμμετοχή των πολιτών μας; Ποιο θα είναι το νόημα και πώς θα επιτύχουμε το στόχο της ανάπτυξης εάν δεν κινητοποιήσουμε την κοινωνία των πολιτών, την ακαδημαϊκή κοινότητα, τις τοπικές αρχές και, κυρίως, τον επιχειρηματικό κόσμο, ώστε να αναλάβει δράσεις; Αφού, εμείς οι ίδιοι –και όχι κάποια απόμακρη και απρόσωπη γραφειοκρατία- ΕΙΜΑΣΤΕ η στρατηγική για την ανάπτυξη της περιοχής μας.
Μπορούμε να πιέσουμε τις κυβερνήσεις μας να δουν με ενθουσιασμό το όλο εγχείρημα και να μην μείνουν στα λόγια. Μπορούμε να προτείνουμε συνεργατικές δράσεις, μπορούμε να ελέγχουμε τα παραγόμενα αποτελέσματα, μπορούμε να λειτουργήσουμε ως ένα επιπλέον, νευραλγικό δίκτυο επικοινωνίας μεταξύ των κυβερνήσεων και των πολιτών μας, μπορούμε να προσελκύσουμε ευρύτερη προσοχή των μέσων ενημέρωσης.
Ειδικά ως προς το τελευταίο, η επικοινωνία της στρατηγικής μας είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα. Οι δράσεις μας πρέπει να λάβουν τη θετική δημοσιότητα που θα τους αξίζει. Γιατί, έτσι, θα έρθουν πιο κοντά και οι πολίτες μας. Θα αγκαλιάσουν και θα στηρίξουν τη στρατηγική μας, διότι θα ενημερωθούν για τις ευκαιρίες και τις προοπτικές που παρουσιάζει για τη δική τους ευημερία. Για τη δική τους ζωή.
Με αυτές τις σκέψεις, θεωρώ ότι ασφαλώς τα κοινοβούλιά μας θα πρέπει να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη συνεργασία των χωρών μας προς όφελος των λαών μας».
Αργότερα, ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων παρενέβη στη δεύτερη ενότητα με θέμα την προώθηση της βιώσιμης οικονομικής και κοινωνικής ευημερίας της Αδριατικής και του Ιονίου και την προώθηση τουριστικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών που βασίζονται σε τοπικά προϊόντα. Ο κ. Μεϊμαράκης, κατά την παρέμβαση του ανέφερε:
«Η ανάπτυξη της περιφερειακής συνεργασίας στην περιοχή της Αδριατικής και του Ιονίου έχει για όλους μας ιδιαίτερη αξία: για την Ελλάδα, για ολόκληρη την περιοχή αλλά και για την Ευρωπαϊκή Ένωση συνολικά.
Η συνεργασία Αδριατικής-Ιονίου μπορεί και πρέπει να μετεξελιχθεί σε άξονα οικονομικής ανάπτυξης της Ευρώπης.
Σε όχημα δημιουργίας νέων θέσεων απασχόλησης, ειδικά για τους νέους μας που μαστίζονται από ανεργία.
Να αποτελέσει μία ακόμη διέξοδο για να φύγει προς τα εμπρός η οικονομία της περιοχής, μετά από μια περίοδο μεγάλης κρίσης και αβεβαιότητας, που φαίνεται ότι την αφήνουμε πίσω μας.
Μαθαίνοντας πια και από τα λάθη μας, μπορούμε από εδώ και πέρα να κάνουμε σταθερά βήματα προς την ανάκαμψη, συνδυάζοντας τα υγιή δημοσιονομικά και τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις με τη στροφή προς τομείς ανάπτυξης όπου η περιοχή μας μπορεί να έχει συγκριτικό πλεονέκτημα.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να επισημάνω ότι η Ελληνική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ εισήγαγε στην ευρωπαϊκή ατζέντα των θεμάτων, το σύνολο των θαλασσίων πολιτικών μας. Η θάλασσα είναι ο σύνδεσμός μας, το κοινό σημείο αναφοράς. Η Ευρώπη στις θάλασσες κυριάρχησε, στις θάλασσες διέπρεψε, και στις θάλασσες πρέπει να ξαναστρέψει την προσοχή της με τρόπο σύγχρονο, μεθοδικό και ολοκληρωμένο. Η θάλασσα συμβόλιζε πάντοτε το «άνοιγμα» των Ευρωπαίων στον κόσμο, σε νέες ιδέες, σε νέους τομείς οικονομικής δραστηριότητας. Γι’ αυτό και η επανατοποθέτησή της στο επίκεντρο της οικονομικής διαδικασίας σηματοδοτεί τη δυναμική επιστροφή της Ευρώπης στο διεθνές οικονομικό γίγνεσθαι.
Ένας από τους κύριους άξονες της θαλάσσιας πολιτικής, -που είναι ταυτόχρονα και ο τέταρτος πυλώνας της στρατηγικής για τη μακροπεριοχή Αδριατικής Ιονίου- είναι η ανάπτυξη του τουρισμού για ολόκληρη την περιοχή, η οποία μπορεί να αποτελέσει παγκόσμιο τουριστικό πόλο έλξης. Η περιοχή Αδριατικής Ιονίου παρουσιάζει σπάνιο φυσικό κάλος και διακρίνεται για τον πλούτο του φυσικού της περιβάλλοντος, παραθαλάσσιου και ηπειρωτικού. Είναι μια περιοχή που συνδυάζει το εύκρατο κλίμα της Μεσογείου, τις υπέροχες παραλίες, τα καταπληκτικά νησιά, τη σπουδαία πολιτιστική κληρονομιά.
Η στενότερη συνεργασία των χωρών της περιοχής μπορεί να συμβάλει στη διεκδίκηση μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς από το παγκόσμιο τουριστικό προϊόν. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό για όλες τις χώρες.
Ο τουρισμός μπορεί να αναδειχθεί σε τομέα δημιουργίας πολλών νέων θέσεων εργασίας, ανάπτυξης και ευημερίας για τους λαούς στην περιοχή. Στην ΕΕ, άλλωστε, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο παράκτιος και θαλάσσιος τουρισμός απασχολεί πάνω από 3 εκατομμύρια ανθρώπους και συμβάλλει με πάνω από 180 δις ετησίως στην ευρωπαϊκή οικονομική δραστηριότητα, ξεπερνώντας το ένα τρίτο του ακαθάριστου προϊόντος της θαλάσσιας οικονομίας. Επιπλέον, πέραν των υπηρεσιών, παράλληλα με τον τουρισμό αναπτύσσονται και άλλοι συναφείς κλάδοι, όπως η ναυπήγηση και η ναύλωση σκαφών και η κατασκευή εξοπλισμού για θαλάσσια σπορ, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται εμμέσως χιλιάδες επιπλέον θέσεις εργασίες.
Ενδεικτικά, σας αναφέρω τρεις άξονες πάνω στους οποίους θα μπορούσε να οικοδομηθεί η κοινή πολιτική για τον τουρισμό, προκειμένου η Αδριατική και το Ιόνιο να αποκτήσουν ισχυρό τουριστικό “brand name” και να καταστούν παγκόσμιος τουριστικός πόλος έλξης.
Α) Βιώσιμη περιβαλλοντική ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου:
Ο τουρισμός αποτελεί μία ιδιαίτερη περίπτωση οικονομικής δραστηριότητας η οποία επηρεάζεται άμεσα από τις αρνητικές συνέπειες της περιβαλλοντικής υποβάθμισης που η ίδια μπορεί να προκαλέσει. Δηλαδή, εάν μία ιδιαίτερα αναπτυγμένη τουριστικά περιοχή υποστεί εκτεταμένη περιβαλλοντική υποβάθμιση λόγω της υπερσυγκέντρωσης τουριστών, κινδυνεύει να χάσει την αίγλη και την ελκυστικότητά της ως προορισμός.
Η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με κεντρικό ρόλο στις τοπικές αρχές, η ανταλλαγή ορθών πρακτικών και η συνεργασία με, ειδικευμένους στην προστασία του περιβάλλοντος, φορείς μπορεί να αποφέρει σημαντικά απτά και άμεσα θετικά αποτελέσματα.
Β) Άρση των εμποδίων στον τουρισμό της περιοχής
Όπως:
η έλλειψη συντονισμού δράσεων, οι δυσχερείς διοικητικές διαδικασίες, η αδυναμία προσέλκυσης μεγάλων τουριστικών επενδύσεων, η ανεπαρκής διαφήμιση της περιοχής ως παγκόσμιου ελκυστικού τουριστικού προορισμού. Προς επίλυση των συγκεκριμένων προβλημάτων θα μπορούσε να αναληφθεί μία σειρά πρωτοβουλιών και δράσεων όπως:
- Εθνικές και περιφερειακές στρατηγικές προκειμένου να ενημερώνονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου για τις δυνατότητες ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, η ώθησή τους σε συμπράξεις που θα εξασφαλίζουν την άντληση πόρων και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας τόσο των ίδιων των επιχειρήσεων όσο και συνολικά του τουριστικού κλάδου της περιοχής.
- Ανάπτυξη των υποδομών και των μεταφορών, οδικών, σιδηροδρομικών, εναέριων και πλωτών με στόχο την ανάπτυξη του τουρισμού στην περιοχή, τόσο του εξωτερικού όσο και του εσωτερικού.
- Προσέλκυση ιδιωτικών κυρίως, αλλά και δημόσιων επενδύσεων οι οποίες, διεκδικώντας (συγ)χρηματοδότηση από την ΕΕ, στο πλαίσιο της EUSAIR, θα συμβάλουν στη βελτίωση των τουριστικών εγκαταστάσεων, στην αναμόρφωση των υπαρχόντων ή και τη δημιουργία νέων μαρίνων, λιμανιών και αεροδρομίων.
- Διαπεριφερειακή συνεργασία προκειμένου να δημιουργηθούν κοινές τουριστικές ιστοσελίδες και να οργανωθεί από κοινού προβολή της περιοχής Αδριατικής Ιονίου ως all year τουριστικός προορισμός που συνδυάζει τον ήλιο και τη θάλασσα με το απέραντο πράσινο, το βουνό και τα χιονοδρομικά κέντρα.
- Διεκδίκηση μεγαλύτερου μεριδίου στον κλάδο της κρουαζιέρας, στον οποίο η περιοχή μας έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης, αλλά παραμένει σχετικά πίσω τόσο ως προορισμός όσο, κυρίως, ως σημείο εκκίνησης κρουαζιερόπλοιων, σε σχέση με άλλες παράκτιες περιοχές στην Ευρώπη και παγκοσμίως.
Γ) Προβολή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και προϊόντων της κάθε χώρας της μακροπεριοχής
Η περιοχή μας συνδυάζει την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά με τα ιδιαίτερα και μοναδικά τοπικά έθιμα και προϊόντα. Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα που οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού μας αλλά και την στοχευμένη εξειδίκευσή του σε τομείς, όπως:
- Αθλητικός τουρισμός, με τη διεξαγωγή αθλητικών events σε αθλήματα που διεξάγονται είτε στο νερό είτε σε ορεινά μέρη στα οποία οι χώρες μας έχουν πλεονέκτημα
- Αναμόρφωση κτιρίων και εγκαταστάσεων με βάση ένα συγκεκριμένο χωροταξικό σχεδιασμό στην κάθε περιοχή που θα έχει ως βάση την παραδοσιακή αρχιτεκτονική δομή της κάθε χώρας και θα αποσκοπεί στον εξωραϊσμό των αστικών τοπίων, αλλά και στην ομοιομορφία και αρμονία των εγκαταστάσεων με το τοπίο σε περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλους και μορφολογίας. Ως παράδειγμα εδώ, μπορώ να σας φέρω τα ελληνικά νησιά των Κυκλάδων, τα οποία έχουν διατηρήσει στο πέρασμα του χρόνου την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική των οικημάτων τους.
- Αναγωγή των αρχαιολογικών και ιστορικών μας μνημείων σε παγκοσμίου φήμης αξιοθέατα, τα οποία θα ενταχθούν σε αντίστοιχους παγκόσμιους τουριστικούς οδηγούς, ιστοσελίδες, πρακτορεία κλπ.
- Αξιοποίηση του θεσμού των Προϊόντων Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης από τους επιχειρηματίες και παραγωγούς για την προβολή των τοπικών προϊόντων ποιότητας και την ανάπτυξη αγροτουρισμού.
- Προβολή της μεσογειακής διατροφής και προώθηση των τοπικών ποτών, φαγητών και προϊόντων μέσω των ξενοδοχείων, των εστιατορίων και των σημείων αναψυχής ξένων τουριστών.
Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά θα ήθελα να κάνω στον τουρισμό των νέων. Τα τελευταία χρόνια οι νέοι άνθρωποι, έως 30 ετών, ταξιδεύουν όλο και πιο συχνά. Τα ταξίδια τους έχουν μία προστιθέμενη αξία διότι, τις περισσότερες φορές, δεν γίνονται λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων. Γίνονται διότι αναζητούν ψυχαγωγία, νέες εμπειρίες, θέλουν να γνωρίσουν νέα μέρη, διαφορετικές κουλτούρες, εναλλακτικούς τρόπους ζωής. Και επειδή είναι πολύ πιο εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες και τα social media, η διαφήμιση που κάνουν για τα μέρη που επισκέπτονται έχει πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα. Και αυτό πρέπει να το ενθαρρύνουμε και να το ενισχύσουμε.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Είναι αλήθεια ότι η ευρωπαϊκή στρατηγική για την περιοχή δεν περιλαμβάνει νέα κονδύλια. Όμως, θα ήθελα, εδώ, να παρατηρήσω το εξής: Σημασία δεν έχει να υπάρχουν διασφαλισμένα εκ προοιμίου κονδύλια, σημασία έχει να διαμορφώνονται πολιτικές πρωτοβουλίες, να υπάρχει αποφασιστικότητα, να υπάρχει μια καλή ιδέα γύρω από την οποία συσπειρωνόμαστε. Όταν έχουμε αυτές τις προϋποθέσεις, μέσα από τους διάφορους ευρωπαϊκούς ή άλλους μηχανισμούς, μπορούμε να αξιοποιήσουμε πολύ πιο αποτελεσματικά τα ήδη υπάρχοντα κονδύλια, μπορούμε να βρούμε πηγές χρηματοδότησης με τη βοήθεια των Διαρθρωτικών Ταμείων, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη.
Τα μέσα υπάρχουν. Αυτό που απαιτείται είναι βούληση και οργάνωση. Και τα δύο εξαρτώνται από εμάς τους ίδιους».