1. Κατά λόγο αρμοδιότητος του Υπουργείου Εξωτερικών επισημαίνονται τα ακόλουθα:
2. Ο σχεδιασμός και ανάπτυξη αποστολών/επιχειρήσεων με στρατιωτικά και μη στρατιωτικά μέσα, στο πλαίσιο της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας (ΚΠΑΑ), λαμβάνει χώρα επί τη βάσει των προκλήσεων και απειλών που αντιμετωπίζει η ΕΕ, των μακροπρόθεσμων στόχων στον τομέα της ΚΕΠΠΑ (Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφαλείας), όπως έχουν καταγραφεί στην Ευρωπαϊκή Στρατηγική Ασφαλείας (2003), και των δυνατοτήτων της ΕΕ, όπως καταγράφονται από τον λεγόμενο «Γενικό Στρατιωτικό Στόχο» (Headline Goal) και τους Γενικούς Μη Στρατιωτικούς Στόχους» (Civilian Headline Goals), οι οποίοι εκπονούνται και αναθεωρούνται σε περιοδικά διαστήματα.
3. Σύμφωνα με τη Συνθήκη της ΕΕ (Άρθρο 41 TEU) όλες οι πολιτικές που σχετίζονται με τον τομέα των εξωτερικών σχέσεων της ΕΕ εντάσσονται στο λεγόμενο προϋπολογισμό ΚΕΠΠΑ (CFSP budget), ο οποίος αποτελεί τμήμα του ευρύτερου προϋπολογισμού της Ένωσης. Εξαίρεση αποτελούν οι δαπάνες για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις στο πλαίσιο της ΚΠΑΑ, οι οποίες χρηματοδοτούνται από το Μηχανισμό «ΑΘΗΝΑ», όπου τα κράτη μέλη συμμετέχουν επί τη βάσει ποσοστού σύμφωνα με το Καθαρό Εγχώριο Εισόδημά τους (Gross National Income). Επισημαίνεται ότι ο προϋπολογισμός ΚΕΠΠΑ καλύπτει, μεταξύ άλλων, και το σύνολο των ημερήσιων αποζημιώσεων του αποσπασθέντος προσωπικού στις μη στρατιωτικές αποστολές ΚΠΑΑ.
4. Πέραν της τήρησης της ανωτέρω θεσμικής υποχρέωσής μας, ήτοι της συνεισφοράς στον προϋπολογισμό ΚΕΠΠΑ, η χώρα μας θα επιθυμούσε ενεργότερη περαιτέρω εμπλοκή στις επιχειρήσεις ΚΠΑΑ, κυρίως σε εκείνες που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα ελληνικά συμφέροντα και συνάδουν με προτεραιότητες της εξωτερικής μας πολιτικής. Με δεδομένες όμως τις τρέχουσες δημοσιονομικές συνθήκες, η οποιαδήποτε επιπλέον παρουσία μας στις επιχειρήσεις ΚΠΑΑ έχει περιορισθεί τα τελευταία χρόνια. Επισημαίνεται ωστόσο η συμμετοχή μας στην επιχείρηση «ATALANTA” για την καταπολέμηση της πειρατείας στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, με τη διάθεση της φρεγάτας ‘ΨΑΡΑ’ για την περίοδο 19 Φεβρουαρίου-12 Μαΐου 2014.
5. Σε ότι αφορά τις ειρηνευτικές αποστολές στο πλαίσιο του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών ο τρόπος που χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό της χρηματικής συνεισφοράς κάθε κράτους μέλους των Ηνωμένων Εθνών βασίζεται σε μία κλίμακα που διαμορφώνεται βάσει της αρχής «δυνατότητας πληρωμής» (capacity to pay). Βασική παράμετρος υπολογισμού της κλίμακας αυτής αποτελεί ο μέσος όρος του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος (GNI) για δύο περιόδους: α) παρελθούσα εξαετία και β) τελευταία τριετία («περίοδοι βάσης»).
6. Από το 2005 έως σήμερα η κλίμακα συνεισφορών έχει αναπροσαρμοσθεί τέσσερεις (4) φορές, ενώ η τρέχουσα περίοδος χαρακτηρίζεται από μείωση 7,7% της εθνικής συνδρομής μας προς τους θεσμούς των Ηνωμένων Εθνών. Η ποσόστωση αναμένεται να παραμείνει πτωτική και μετά το 2015 εφόσον θα συμπεριληφθεί και η περίοδος 2011 - 2012 όπου η πτώση του ΑΕΠ ξεπερνάει το 7%.
7. Οι σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις συνεισφοράς αναρτώνται στη Διαύγεια.
8. Τέλος η χώρα μας συμμετέχει στις εξής επιχειρήσεις στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ: Active Endeavour (53 στελέχη), KFOR (219 στελέχη), NATO HQ Skopje (1 στέλεχος), ISAF (8 στελέχη). Αναφορικά με το οικονομικό κόστος συμμετοχής μας σε αυτές, ο κ. Βουλευτής δύναται αρυσθεί πλείονες πληροφορίες από το συνερωτώμενο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
15 Απριλίου, 2014