1. Το Συμβούλιο Υπουργών διέθετε τρίμηνη προθεσμία να αποφασίσει επί της πρότασης της Ευρ. Επιτροπής για την καλλιέργεια του γενετικώς τροποποιημένου αραβοσίτου 1507. Σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της προθεσμίας, η Ευρ. Επιτροπή είχε πλέον την αρμοδιότητα να λάβει τη σχετική απόφαση. Η προθεσμία ξεκίνησε στις 12 Νοεμβρίου 2013 και έληξε στις 12 Φεβρουαρίου 2014. Η Λιθουανική Προεδρία δεν ενέγραψε το θέμα στα Συμβούλια Περιβάλλοντος και Γεωργίας του Δεκεμβρίου 2013.
2. Στη συνέχεια με πρωτοβουλία του υπογράφοντος, εκ μέρους της Ελληνικής Προεδρίας, το ζήτημα της παροχής άδειας για την καλλιέργεια του μεταλλαγμένου αραβοσίτου 1507 εισήχθη προς συζήτηση στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μάλιστα στη σύνθεση του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων στις 11/2/2014, για δύο κρίσιμους λόγους: Πρώτον, για να αναδειχθεί η πολιτική σημασία του θέματος και δεύτερον, για να μην παρέλθει άπρακτη η προθεσμία εντός της οποίας θα μπορούσε να αντιταχθεί το Συμβούλιο στην πρωτοβουλία της Ευρ. Επιτροπής. Είναι γνωστό ότι, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, το Συμβούλιο μπορεί να αντιταχθεί με ειδική, δηλαδή αυξημένη, πλειοψηφία (κρατών μελών και ψήφων).
3. Μετά από πρόταση της Ελληνικής Προεδρίας η συζήτηση στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων (11.02.2014) έγινε δημόσια και μεταδόθηκε τηλεοπτικά. Συνεπώς, ο καθένας μπορούσε να την παρακολουθήσει κι έτσι να δει τους χειρισμούς της Προεδρίας και τη σαφή ελληνική θέση, όχι μόνο κατά της έγκρισης, αλλά και υπέρ της ανάγκης η Επιτροπή να αποσύρει με δική της πρωτοβουλία την πρόταση, ανεξαρτήτως νομικών επιχειρημάτων. Στόχος της Ελληνικής Προεδρίας ήταν να δοθεί ευκαιρία δημιουργίας ειδικής πλειοψηφίας κατά της Απόφασης.
4. Κατόπιν των ανωτέρω, ο υπογράφων ως προεδρεύων του Συμβουλίου διαπιστώνοντας ότι δεν διαφαίνεται δυνατότητα σχηματισμού ειδικής πλειοψηφίας υπέρ ή κατά της πρότασης, κάλεσε την Επιτροπή όπως συνεκτιμήσει, πολιτικώς, τις θέσεις των κρατών-μελών και τη γενική στάση του Συμβουλίου κατά την τελική της απόφαση. Η Ελληνική Προεδρία, για να διευκολυνθεί η Επιτροπή να επανεκτιμήσει το θέμα με στόχο την απόσυρση, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα κράτη – μέλη διατύπωσαν πολιτική πρόθεση ψήφου (19 αντιτάχθηκαν στην έγκριση) και επί του θέματος δεν διεξήχθη επίσημη ψηφοφορία.
5. Ακολούθησε κοινή επιστολή της ομάδας των χωρών μελών που αντιτίθενται στην χρήση του γενετικά τροποποιημένου αραβοσίτου, με την οποία καλούν την Επιτροπή να αποσύρει την πρόταση της. Η Ελλάδα, ως προεδρεύουσα χώρα, προφανώς δεν συνυπέγραψε την επιστολή, σεβόμενη τον θεσμικό της ρόλο ως Προεδρία αλλά και για να διατηρήσει τη δυνατότητα των σχετικών μεσολαβητικών επαφών μεταξύ Συμβουλίου και Επιτροπής. Η θέση αυτή της Προεδρίας είναι σύμφωνη με την κοινοτική πρακτική και απολύτως κατανοητή και σεβαστή από τα κράτη μέλη που είχαν ίδια θέση με την Ελλάδα στη συνεδρίαση.
6. Όσον αφορά την προώθηση προς συζήτηση στο Συμβούλιο Περιβάλλοντος (3/3/2014) της Πρότασης Κανονισμού που τροποποιεί την Οδηγία 2001/18 και δίδει τη δυνατότητα στα κράτη-μέλη να απαγορεύουν ή να περιορίζουν την καλλιέργεια γενετικά τροποποιημένων οργανισμών στην επικράτειά τους, σημειώνουμε τα εξής: Η ισχύουσα σήμερα διαδικασία δεν επιτρέπει σε κάποιο κράτος-μέλος να εξαιρεθεί από την καλλιέργεια των Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών. Η ελληνική θέση ήταν πάντα κατά της καλλιέργειας των ΓΤΟ. Δεδομένων των γνωστών θέσεων ορισμένων κρατών-μελών και της Ε. Επιτροπής, η πρόταση της Ελληνικής Προεδρίας ήταν συμβιβαστική και η μόνη ρεαλιστική για συζήτηση, προκειμένου να επέλθει συμφωνία. Η σχετική συζήτηση κατέδειξε απλώς την προθυμία των κρατών-μελών να αρχίσουν ξανά οι συζητήσεις επί του θέματος. Η πρόταση αυτή παρέχει τη νομική βάση για την απαγόρευση των ΓΤΟ σε εθνικό επίπεδο. Αποτελεί αναμφισβήτητα σημαντική βελτίωση του υφιστάμενου συστήματος. Η Ελληνική Προεδρία προγραμμάτισε την σύγκληση της πρώτης Ομάδας Εργασίας για να εξετάσει το θέμα στις 13.3.2014.
16 Μαΐου, 2014