Απάντηση στην Κοινοβουλευτική Ερώτηση υπ’ αριθμ. 4324 από 14.12.2018 του Βουλευτή κ. Ιάσονα Φωτήλα.

Ο εξοπλισμός του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του Υπουργείου Εξωτερικών, ο οποίος εγκαταστάθηκε το 2008, υπέστη βλάβη τον Απρίλιο 2018, η οποία οφείλετο σε αστοχία ηλεκτρονικού υλικού λόγω παλαιότητας. Η εν λόγω βλάβη δεν οφείλετο σε κακόβουλη επίθεση, έλλειψη συντήρησης ή κακοδιαχείριση. Η διάρκεια ζωής του συγκεκριμένου εξοπλισμού ήταν 5 έτη για τα οποία υπήρχε η σχετική σύμβαση συντήρησης.

Η Διεύθυνση Πληροφορικής, η οποία είχε ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες, είχε γνωρίσει εγγράφως την ανάγκη αντικατάστασης του εξοπλισμού, την συντήρηση του οποίου δεν αναλάμβανε, μετά την λήξη της 5ετίας, η κατασκευάστρια εταιρεία Dell η οποία, εξαιτίας της παλαιότητας του εξοπλισμού, δεν δέχτηκε να αναλάβει ούτε τις εργασίες ανάκτησης των δεδομένων που σε καμία περίπτωση δεν ενέπιπταν στην κατηγορία των διαβαθμισμένων πληροφοριών.

Για τα διαβαθμισμένα έγγραφα υφίσταται ήδη από το 2010 το Σύστημα Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Εγγράφων (ΣΗΔΕ) που χρησιμοποιείται υποχρεωτικά, σύμφωνα με τον Εθνικό Κανονισμό Ασφαλείας για την διακίνηση του συνόλου της υπηρεσιακής αλληλογραφίας του ΥΠΕΞ. Αντιθέτως, το σύστημα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αποτελεί συμπληρωματικό μέσον επικοινωνίας και αφορά κυρίως θέματα καθημερινής, οργανωτικής και διοικητικής φύσεως, ήσσονος σημασίας σε σχέση με τα υπηρεσιακά έγγραφα που διακινούνται μέσω ΣΗΔΕ. Σε κάθε περίπτωση, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον Εθνικό Κανονισμό Ασφαλείας απαγορεύεται η διακίνηση υλικού διαβαθμισμένου χαρακτήρα μέσω οποιασδήποτε ηλεκτρονικής πλατφόρμας συνδεδεμένης στο διαδίκτυο.

Οι χρήστες των υπηρεσιών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του ΥΠΕΞ είχαν και εξακολουθούν να έχουν την δυνατότητα λήψης αντιγράφων ασφαλείας (back up) του συνόλου της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας τους, είτε μέσω της διαδικτυακής διεπαφής (web mail) ή μέσω τοπικής αποθήκευσης (outlook) έκαστου λογαριασμού. Παρέλκει να αναφερθεί ότι όσοι λογαριασμοί είχαν back up δεν απώλεσαν το περιεχόμενό τους καθώς και ότι δεν υφίσταται υποχρέωση λήψης αντιγράφων ασφαλείας από πλευράς των χρηστών, δεδομένης της φύσης των πληροφοριών που διακινούνται μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Μετά το συμβάν της βλάβης της 13ης Απριλίου τ.ε., το Υπουργείο Εξωτερικών διέθεσε περί τις 150.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) για την αγορά νέου εξοπλισμού (ένα ζεύγος κεντρικών εξυπηρετητών/Servers, ένα ζεύγος κεντρικών αποθηκευτικών μέσων/storages, μεταγωγείς/switches και λοιπός περιφερειακός εξοπλισμός) προς υποστήριξη του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αλλά και του συνόλου των διαδικτυακών υπηρεσιών του ΥΠΕΞ (ιστοσελίδες Υπουργείου και λοιπές εφαρμογές), προκειμένου αποφευχθεί παρόμοιο περιστατικό στο μέλλον.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός

Γιώργος Κατρούγκαλος

19 Δεκεμβρίου, 2018