- Η Ε. Επιτροπή δεν έχει συμφωνήσει στην κατάργηση του καθεστώτος θεωρήσεων με την Τουρκία, αλλά στην έναρξη συναφούς διαλόγου δυνάμενου να καταλήξει σε κατάργηση των θεωρήσεων εισόδου βραχείας διαμονής για τους Τούρκους πολίτες, μόνον εφόσον η Τουρκία προχωρήσει στις θεμελιώδεις εκείνες μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται, ώστε να μη διαταραχθούν η ασφάλεια και η ελευθερία που έχουν κατακτήσει οι Ευρωπαίοι πολίτες εντός του χώρου Schengen.
- Η Συμφωνία Επανεισδοχής Ε.Ε.-Τουρκίας είναι ζωτικής σημασίας τόσο για την Ε.Ε. όσο και για τη χώρα μας στο βαθμό που ποσοστό μεγαλύτερο του 50% της παράνομης μετανάστευσης τόσο στον ευρωπαϊκό όσο και στον ελληνικό χώρο προέρχεται από την Τουρκία ή διέρχεται μέσω αυτής. Συνεπώς, η εν λόγω Συμφωνία αναμένεται να αποδειχθεί ιδιαιτέρως επωφελής και για την Ευρώπη και για την Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση δεν παραβλέπεται το γεγονός ότι η Τουρκία επί του παρόντος δεν ανταποκρίνεται στα ευρωπαϊκά και ελληνικά αιτήματα για επαναπροώθηση λαθρομεταναστών ως οφείλει.
- Υπάρχει διασύνδεση μεταξύ της Συμφωνίας Επανεισδοχής και του Διαλόγου για την κατάργηση των θεωρήσεων εισόδου βραχείας διαμονής. Η σχέση αυτή προσδιορίζεται από το γεγονός ότι δεν δύναται να υπάρξει διάλογος για την κατάργηση των θεωρήσεων εισόδου βραχείας διαμονής χωρίς την προϋπόθεση μιας ολοκληρωμένης και αποτελεσματικής πολιτικής επανεισδοχής.
- Τέλος, επισημαίνεται ότι η προοπτική κατάργησης των θεωρήσεων εισόδου βραχείας διαμονής για τους Τούρκους πολίτες ή τους πολίτες τρίτων χωρών που βρίσκονται νομίμως στην Τουρκία σε καμιά περίπτωση δεν συνιστά αρνητική για τη χώρα μας εξέλιξη, όταν μάλιστα αυτή θα υλοποιηθεί κάτω από πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Επί του θέματος, υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο Εξωτερικών, στο πλαίσιο της εθνικής προσπάθειας για την αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα μας, προσέγγισε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με συγκεκριμένες και τεκμηριωμένες προτάσεις για την υλοποίηση ενός πιλοτικού Προγράμματος διευκόλυνσης της διαδικασίας χορήγησης θεωρήσεων στα συνοριακά σημεία εισόδου αρχικά σε πέντε μεγάλα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, ήτοι τη Ρόδο, την Κω, τη Σάμο, τη Χίο και τη Λέσβο. Μετά τη συναίνεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και σε συνεργασία με τις τουρκικές αρχές, το εν λόγω Πρόγραμμα εφαρμόσθηκε για το διάστημα 07.06. - 30.09.2012 με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα. Σκοπός του Προγράμματος ήταν να διευκολύνονται και να ενθαρρύνονται οι τουριστικές επισκέψεις στη χώρα μας κυρίως Τούρκων υπηκόων, αλλά και άλλων εθνικοτήτων, οι οποίοι ευρίσκονται προσωρινά μεν αλλά νόμιμα στην Τουρκία, πάντοτε στο μέτρο του δυνατού και χωρίς να παραβιάζεται το ενωσιακό κεκτημένο. Σε συνέχεια της επιτυχούς εφαρμογής του αναφερομένου πιλοτικού Προγράμματος κατά το 2012, και μετά από σχετικό αίτημα των τοπικών κοινωνιών, η χώρα μας ζήτησε και απέσπασε εγκαίρως τη συναίνεση της Ε. Επιτροπής προκειμένου να εφαρμοσθεί εκ νέου και κατά την τουριστική περίοδο 2013 με τρεις αλλαγές ουσιαστικής σημασίας:
- η χρονική διάρκεια του προγράμματος διευρύνθηκε και ίσχυσε από το τέλος Απριλίου μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου 2013,
- το επιβαλλόμενο τέλος της χορηγούμενης θεώρησης μειώθηκε σε 35 ευρώ αντί των 60 ευρώ που ίσχυε κατά την τουριστική περίοδο 2012,
- στα ελληνικά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου (Κως, Μυτιλήνη, Ρόδος, Σάμος και Χίος), τα οποία συμμετείχαν στο αρχικό πρόγραμμα του 2012, προστέθηκαν το 2013 το Καστελόριζο και η Σύμη, μετά από τα σχετικά αιτήματα των τοπικών αρχών και κοινωνιών και τη στενή συνεργασία τους με τους αρμόδιους φορείς.
10 Ιανουαρίου, 2014