Η θέσπιση Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο αποτελεί κυριαρχικό δικαίωμα, η άσκηση του οποίου ανήκει στην ευχέρεια της χώρας μας στο πλαίσιο του
διεθνούς δικαίου, το οποίο η χώρα μας θα ασκήσει στον κατάλληλο χρόνο, συνεκτιμώντας τις γενικότερες συνθήκες και με γνώμονα πάντα το εθνικό συμφέρον. Το κυριαρχικό δικαίωμα της υφαλοκρηπίδας που
συμπίπτει ως έκταση με την ΑΟΖ υπάρχει ούτως ή άλλως ab initio (εξ υπαρχής) και ipso facto (αυτοδικαίως).
Εξ άλλου, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, η οριοθέτηση ΑΟΖ μεταξύ κρατών με έναντι ή προσκείμενες ακτές πραγματοποιείται κατόπιν συμφωνίας. Για το λόγο αυτό η χώρα μας έχει αρχίσει εδώ
και χρόνια διαπραγματεύσεις με γειτονικά κράτη (Αλβανία, Ιταλία, Αίγυπτος, Λιβύη) με σκοπό την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών κατόπιν συμφωνίας.
Επιπροσθέτως, τα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και μελλοντικής ΑΟΖ έχουν σαφώς προσδιορισθεί στο άρθρο 2(1) του ν. 2289/1995, όπως τροποποιήθηκε με το νόμο 4001/2011, ο οποίος
προβλέπει ρητά ότι: «Ελλείψει συμφωνίας οριοθέτησης με γειτονικά κράτη των οποίων οι ακτές είναι παρακείμενες ή αντικείμενες με τις ελληνικές ακτές, το εξωτερικό όριο της υφαλοκρηπίδας και της
αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (αφ’ ής κηρυχθεί) είναι η μέση γραμμή, κάθε σημείο της οποίας απέχει ίση απόσταση από τα εγγύτερα σημεία των γραμμών βάσης (τόσο ηπειρωτικών όσο και νησιωτικών) από
τις οποίες μετράται το εύρος της αιγιαλίτιδας ζώνης». Ο νόμος αυτός έχει κατατεθεί και στο Γραφείο Ωκεανίων Υποθέσεων και Δικαίου της Θάλασσας του ΟΗΕ (DOALOS) και έχει δημοσιευθεί στο Δελτίο Δικαίου της Θάλασσας το οποίο εκδίδει το ως άνω Γραφείο. Με τη δημοσίευση αυτή έχει καταστεί σε όλους γνωστή η θέση της χώρας μας ότι τα εξωτερικά
όρια της υφαλοκρηπίδας της καθορίζονται με βάση την αρχή της μέσης γραμμής. Κατά συνέπεια δεν υφίσταται ζήτημα «νέων συντεταγμένων» ούτε «απόδειξης ορίων».
Οποιεσδήποτε τουρκικές απόπειρες αμφισβήτησης των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων είναι ατελέσφορες και δεν επιφέρουν έννομες συνέπειες. Το Υπουργείο Εξωτερικών μεριμνά για την
προάσπιση των εθνικών συμφερόντων μας και της εθνικής μας κυριαρχίας, εντοπίζοντας (με τα συναρμόδια Υπουργεία) τις παράνομες διεκδικήσεις και τις παράτυπες ενέργειες της γείτονος. Κατά πάγια
πρακτική, προβαίνει σε έντονες διαμαρτυρίες προς την τουρκική πλευρά καθώς και σε ενημέρωση εταίρων και συμμάχων μας, σε διμερές, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο, όπου αυτό είναι αναγκαίο.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ
14 Ιανουαρίου, 2020