Απάντηση στην υπ’ αριθ. 6689 Ερώτηση με την υπ’ αρίθμ 879 Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων από 27.03.2019 του Βουλευτή κ. Δημήτριου Κ. Καμμένου

Είναι γνωστή η τακτική της Τουρκίας να καταχράται των ενδο-νατοϊκών μηχανισμών προκειμένου να προωθεί θέσεις της εις βάρος της ελληνικής πλευράς. Στις προσπάθειές της αυτές δεν παραλείπει ενέργειες που αποσκοπούν να θίξουν κυριαρχικά μας δικαιώματα και να μειώσουν την γεωστρατηγική σημασία της χώρας μας στο ΝΑΤΟ.

Το φαινόμενο αυτό είναι δεν είναι νέο. Οποτεδήποτε εφαρμόζονται από στρατιωτικούς διοικητές του ΝΑΤΟ επιχειρησιακές οδηγίες αποκλεισμού της χρήσης του Αιγαίου για ασκήσεις και άλλες δραστηριότητες κατά περίοδο ειρήνης, τα Υπουργεία Εξωτερικών και Άμυνας προβαίνουν με συντονισμένες ενέργειές τους σε άμεσες και πιεστικές παραστάσεις διαμαρτυρίας στο ανώτατο πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο της Ατλαντικής Συμμαχίας, καθώς και διμερώς σε ορισμένα από τα μέλη της. Πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η έγερση του θέματος από τον ίδιο τον κ. Πρωθυπουργό προς τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ, κατά την επίσκεψη του τελευταίου στην Αθήνα, τον Σεπτέμβριο του παρελθόντος έτους.

Σταθερό και διαχρονικό μέλημά της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στο πλαίσιο των σχέσεων της χώρας μας με το ΝΑΤΟ αποτελεί η υλοποίηση μιας συστηματικής προσπάθειας ακύρωσης τέτοιου είδους επιχειρησιακών οδηγιών, προκειμένου να μην τίθενται, κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου, υπό αμφισβήτηση κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας.

Η Ελλάδα είναι προσηλωμένη στους κανόνες του διεθνούς δικαίου και τη διεθνή νομιμότητα. Αυτό είναι το πλαίσιο των ενεργειών μας για την προάσπιση των ελληνικών δικαιωμάτων και την προώθηση των ελληνικών συμφερόντων. Το Υπουργείο Εξωτερικών βρίσκεται σε πλήρη εγρήγορση για την άμεση και αποτελεσματική προάσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος και προβαίνει σε όλες τις ενέργειες αρμοδιότητάς του για τη διασφάλιση της ασφάλειας και της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας.

Το Μνημόνιο Παπούλια - Γιλμάζ είναι μία πολιτική συμφωνία που αποσκοπεί στην αποφυγή αναίτιων εντάσεων, κυρίως κατά τις εθνικές και θρησκευτικές αργίες, αλλά και κατά την διάρκεια της θερινής περιόδου, επ’ ωφελεία, μεταξύ άλλων, του τουρισμού αμφότερων χωρών και εφαρμόζεται από την υπογραφή του. Σε περίπτωση παραβίασής του προβαίνουμε, όπως έγινε και για την περίπτωση της προσέγγισης του ελικοπτέρου που μετέφερε τον κ. Πρωθυπουργό στο Αγαθονήσι την 25η Μαρτίου, σε διαβήματα διαμαρτυρίας προς την τουρκική πλευρά, επισημαίνοντας ότι η συμπεριφορά αυτή δεν συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο χωρών.

Υπογραμμίζεται ότι τα ελληνικά δικαιώματα και αρμοδιότητες δεν επηρεάζονται, ούτε μπορούν να επηρεασθούν, από οποιουσδήποτε αβάσιμους ισχυρισμούς ή δηλώσεις ή παράτυπες ενέργειες, ή παραβατική συμπεριφορά εν γένει, με όποιο κάλυμμα και αν εκδηλώνονται. Η επαγρύπνηση προς τούτο στο διπλωματικό πεδίο είναι συνεχής.

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το άρθρο 133 παρ. 4 του Κανονισμού της Βουλής «ο Υπουργός υποχρεούται να μην καταθέσει έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό». Διαβαθμισμένες επιχειρησιακές οδηγίες της Συμμαχίας δε δύνανται ως εκ τούτου να προσκομιστούν.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ

17 Απριλίου, 2019