Απάντηση στην υπ’ αριθμ. 10869 από 21/5/2013 Ερώτηση του Βουλευτού κ. Χρήστου Παππά σχετικά με σχολικά εγχειρίδια αλβανικών σχολείων

1. Το Υπουργείο Εξωτερικών τελεί σε πλήρη γνώση του περιεχομένου των αλβανικών σχολικών εγχειριδίων Ιστορίας και Γεωγραφίας, τα οποία, σε πολλά σημεία τους, περιέχουν αναφορές που μπορούν να χαρακτηρισθούν ως επιλήψιμες, καθώς δεν αποτυπώνουν, κατά την εκτίμησή μας, με την οφειλόμενη απέναντι στην ιστορική αλήθεια αντικειμενικότητα, γεγονότα, πρόσωπα και καταστάσεις.

2. Από πλευράς μας, έχουμε επανειλημμένως καταστήσει σαφές προς την αλβανική πλευρά πως η διαιώνιση της παρωχημένης εθνικιστικής ρητορείας περί δήθεν «αλύτρωτων αλβανικών εδαφών» στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της περιοχής, μέσα από τη διδακτέα ύλη με την οποία γαλουχούνται διαδοχικές γενιές αλβανών μαθητών υπονομεύει την οικοδόμηση κλίματος εμπιστοσύνης και αμοιβαίου σεβασμού στις διμερείς μας σχέσεις.

3. Στο πλαίσιο αυτό, αλλά και αναγνωρίζοντας την ανάγκη παρουσίασης της ιστορίας, γεωγραφίας, λογοτεχνίας, πολιτισμού και οικονομίας της κάθε χώρας στα σχολικά εγχειρίδια της άλλης κατά τρόπο που να αντανακλά το πνεύμα και τους σκοπούς της UNESCO και του Συμβουλίου της Ευρώπης, οι δύο χώρες έχουν συστήσει, από το 2007, Μεικτή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, η οποία έχει ως αντικείμενο την εξέταση του περιεχομένου των σχολικών εγχειριδίων και τον εντοπισμό των σημείων που δεν ανταποκρίνονται στα σύγχρονα πρότυπα, με τελικό σκοπό την αναθεώρησή τους. Στην εν λόγω Μεικτή Επιτροπή, από ελληνικής πλευράς, συμμετέχουν εκπρόσωποι του Υπουργείου Εξωτερικών, του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και της Ακαδημαϊκής Κοινότητας.

4. Αποτελεί δεδηλωμένη πρόθεσή μας η Μεικτή Επιτροπή να επιταχύνει το έργο της, προκειμένου να υπάρξουν σύντομα απτά αποτελέσματα.

5. Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε πως η διασφάλιση σχέσεων καλής γειτονίας, καθώς και η διαφύλαξη της περιφερειακής ασφάλειας και σταθερότητας εξυπηρετούνται μακροπρόθεσμα και από την καλλιέργεια στις νέες γενιές των αξιών αυτών, μέσα από τη διδακτέα ύλη και τον τρόπο διδασκαλίας. Οι στόχοι, δε, αυτοί είναι αμφότεροι συνυφασμένοι με την ίδια την πορεία της Αλβανίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, στη βάση ευρωπαϊκών αξιών, προδιαγραφών και προτύπων.

21 Μαΐου, 2013