Απάντηση στην υπ’ αριθμ. 4631 από 6/12/2013 Ερώτηση Βουλευτών, αναφορικά με το ζήτημα των κυρώσεων προς το Ιράν.

1.    Η πρόσφατη ενδιάμεση Συμφωνία που υπεγράφη στη Γενεύη στις 24.11.2013 των Ε.Ε. 3+3 και του Ιράν αποτελεί πράγματι σημαντική εξέλιξη και πρώτο βήμα για την επίτευξη, ως ελπίζεται, της τελικής Συμφωνίας για τον έλεγχο του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος.  Πέραν των διαγραφόμενων πολιτικών και οικονομικών επιπτώσεων που θα έχει η επίτευξη και εφαρμογή της ανωτέρω τελικής συμφωνίας, είναι προφανές ότι η έξοδος του Ιράν από το καθεστώς των κυρώσεων διανοίγει σημαντικές προοπτικές και για την ανάπτυξη της συνεργασίας μας με την Τεχεράνη σε τομείς αμοιβαίου ενδιαφέροντος.
2.    Όπως προβλέπεται από την ίδια την ενδιάμεση Συμφωνία, η άρση των κυρώσεων θα είναι σταδιακή και θα συμβαδίζει με την πρόοδο στον έλεγχο του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος.  Στο πλαίσιο αυτό, η Ε.Ε. θα πρέπει να προχωρήσει το ταχύτερο στην υιοθέτηση νέου εφαρμοστικού Κανονισμού που να καθορίζει τους τομείς που θα επέλθει ή ελάφρυνση των κυρώσεων.  Αν και τα θέματα εξωτερικής πολιτικής και ασφάλειας ανήκουν πλέον στην αποκλειστική αρμοδιότητα της ΕΥΕΔ, η χώρα μας, η οποία θα ασκεί την Προεδρία της ΕΕ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014, θα προσπαθήσει να συνεισφέρει εποικοδομητικά στις προσπάθειες για την εξεύρεση οριστικής λύσης στο ζήτημα του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος, γεγονός που θα αποτελέσει ιδιαίτερα θετική εξέλιξη για τον περιορισμό των Όπλων Μαζικής Καταστροφής (ΟΜΚ) στην ευαίσθητη περιοχή της Μέσης Ανατολής.
3.    Η χώρα μας υποστηρίζει την οικουμενική εφαρμογή των συνθηκών περιορισμού ή την απαγόρευση των πυρηνικών όπλων, θέση την οποία ακολουθεί και η Ε.Ε.
4.    Η Ελλάδα έχει εκφρασθεί επανειλημμένως υπέρ της δημιουργίας αποπυρηνικοποιημένων ζωνών στις ευαίσθητες πολιτικά περιοχές και στο πλαίσιο αυτό έχει υποστηρίξει και συνεχίζει να προσφέρει στήριξη, σε όλα τα fora και διεθνείς οργανισμούς που διεξάγονται σχετικές συζητήσεις, στην προσπάθεια διοργάνωσης Διάσκεψης για την δημιουργία ζώνης Ελεύθερης από Πυρηνικά και άλλα Όπλα Μαζικής Καταστροφής στη Μέση Ανατολή. Την προσπάθεια αυτή στηρίζει επίσης η Ε.Ε. και αναμένεται να συνεχιστούν οι διαβουλεύσεις στις αρχές 2014 (“Glion III”).
5.    Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η πολιτική της ΕΕ για τα Όπλα Μαζικής Καταστροφής (ΟΜΚ), διαμορφώθηκε αρχικά επί ελληνικής Προεδρίας 2003 (Συμβούλιο Γεν. Υποθέσεων, 16-17 Ιουνίου 2003) και υιοθετήθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 12 Δεκεμβρίου 2003. Περιλαμβάνει την Κοινή Στρατηγική και το Σχέδιο Δράσης της ΕΕ (Common Strategy, Action Plan) και επικεντρώνεται σε πλήθος προτεραιοτήτων και ειδικά στα ζητήματα πυρηνικής διασποράς. Η Ελλάδα, κατά συνέπεια, έχει υπάρξει έμπρακτος συμπαραστάτης, διαχρονικά, (ΟΗΕ, ΕΕ, προηγούμενες και επικείμενη Προεδρία ΕΕ) στη διεθνή ειρήνη και ασφάλεια και ιδιαίτερα στην σύνθετη και περίπλοκη πυρηνική πτυχή της
6.    Η χώρα μας έχει διαμορφώσει σε βάθος χρόνου την εξωτερική της πολιτική με συνέπεια και βασικό γνώμονα το διεθνές δίκαιο αποσκοπώντας στην εμπέδωση της ειρήνης, της ασφάλειας και την επέκταση της ευημερίας σε όλη την άμεση περιφέρειά της.
7.    Είναι εύλογο ότι η αμοιβαία επωφελής οικοδόμηση σχέσεων συνεργασίας της Ελλάδας με το κράτος του Ισραήλ δεν συνεπάγεται την πλήρη ταύτιση απόψεων των δύο χωρών επί του συνόλου των θεμάτων περιφερειακού και διεθνούς ενδιαφέροντος. Διευρύνει ωστόσο, την αξιοπιστία μας και μας δίδει τη δυνατότητα να επικοινωνούμε αμεσότερα και αποτελεσματικότερα τις θέσεις μας στην περίπτωση που διαπιστώνεται ότι οι απόψεις της άλλης πλευράς διαφέρουν.
8.    Εντός του ανωτέρω πλαισίου αντιμετωπίζουμε τόσο το ζήτημα της μη προσχώρησης του Ισραήλ στη Συμφωνία μη Διασποράς Πυρηνικών Όπλων όσο και τη στάση του έναντι της Συμφωνίας της Γενεύης για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν.

6 Δεκεμβρίου, 2013