Σε απάντηση της ανωτέρω ερώτησης του Βουλευτού κ. Αθανασίου Δαβάκη και σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Εξωτερικών, σας γνωρίζουμε τα εξής :
Ο Νόμος 4505/2017 (ΦΕΚ 189 τ. Α΄) αντικατέστησε το νομοθετικό πλαίσιο του 1951 και του 1966, εξέλιξη που ήταν αναγκαία για να αντιμετωπισθούν οι δυσλειτουργίες αλλά και οι νέες ανάγκες του Ελληνικού Ινστιτούτου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών (ΕΙΒΜΣ), μετά την πάροδο 50 και πλέον ετών, μέσω της επικαιροποίησης του σχετικού νομοθετικού πλαισίου, έτσι ώστε :
(α) να δημιουργηθούν διακριτές και εξειδικευμένες διοικητικές δομές με καθορισμένες αρμοδιότητες,
(β) να ενισχυθεί η διαφάνεια και η αμεροληψία στη διοίκηση και τον έλεγχο του ΕΙΒΜΣ,
(γ) να διευρυνθούν οι δράσεις του και η εξωστρέφειά του,
(δ) να διασφαλισθεί η σύννομη και νομικά ελεγχόμενη δράση των οργάνων του,
(ε) να διασφαλισθεί η εξειδικευμένη και ορθολογική διαχείριση της περιουσίας του και η αύξηση των εσόδων του,
(στ) να εξυπηρετηθούν οι σκοποί του.
Οι ανωτέρω στόχοι επιτυγχάνονται και με την αύξηση των μελών της Εποπτικής Επιτροπής του ΕΙΒΜΣ. Ειδικότερα :
Η παλαιότερη Εποπτική Επιτροπή του, αποτελούνταν από ένα ανώτατο υπάλληλο του ΥΠΕΞ, έναν ανώτατο υπάλληλο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (τότε) και ένα μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, ενώ η νέα σύνθεσή της είναι πενταμελής, στην οποία, τα τρία από τα πέντε τακτικά μέλη της είναι μέλη ΔΕΠ ελληνικού ΑΕΙ ή ερευνητές ελληνικών Ερευνητικών Κέντρων.
Το μέλος της Εποπτικής Επιτροπής, με τον αναπληρωτή του, που επιλέγονται από κοινού από τον Υπουργό Εξωτερικών και τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης ενδιαφέροντος, είναι, σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 1 του Νόμου 4505/2017, καθηγητής οποιασδήποτε βαθμίδας ή υπηρετών λέκτορας ελληνικού Πανεπιστημίου ή ερευνητής ελληνικού Ερευνητικού Κέντρου.
Οι υποψήφιοι που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τη θέση του μέλους αυτού και του αναπληρωτή του ήταν μόνον επτά, τα απαιτούμενα προσόντα διέθεταν οι έξι και επελέγησαν δύο υποψήφιοι. Το γεγονός αυτό, δεν δικαιολογεί και την εκτίμηση που διατυπώνετε ότι «υπήρξε συστηματικός αποκλεισμός από την σύνθεση της Εποπτικής Επιτροπής» των παλαιών υποτρόφων του ΕΙΒΜΣ που σήμερα υπηρετούν ως μέλη ΔΕΠ ή ως Διευθυντές Ερευνών σε ελληνικά ΑΕΙ και ερευνητικά ιδρύματα».
Σε κάθε περίπτωση, πέραν των τυπικών τους προσόντων, όλα τα μέλη της νέας Εποπτικής Επιτροπής του ΕΙΒΜΣ έχουν γνώση και εμπειρία στα θέματα που άπτονται του σκοπού του ΕΙΒΣ, οι κύριοι εκ των οποίων είναι :
(α) η προαγωγή των βυζαντινών και μεταβυζαντινών σπουδών και η έρευνα σε θέματα που αφορούν σε αυτές,
(β) η ανάδειξη των εν γένει ιστορικών, φιλολογικών και άλλων συναφών πτυχών του ελληνικού πολιτισμού κατά τους βυζαντινούς και μεταβυζαντινούς χρόνους, καθώς και η δια αυτής προαγωγή της πολιτιστικής διπλωματίας, μέσω διοργάνωσης, μεταξύ άλλων, διεθνών εκδηλώσεων, σεμιναρίων και εκθέσεων,
(γ) η παροχή εκπαιδευτικών προγραμμάτων,
(δ) η διαχείριση του αναλογικού και ψηφιακού αρχειακού υλικού, καθώς και άλλων πολυμέσων που διαθέτει,
(ε) η διασύνδεση με λοιπά αναγνωρισμένα ελληνικά και διεθνή εκπαιδευτικά και ερευνητικά ιδρύματα, με φορείς εποπτικών μέσων και βάσεων δεδομένων και η οργάνωση, με τους παραπάνω, κοινών εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων,
(στ) οι διεθνείς εκδοτικές δραστηριότητες και
(ζ) η ενδεδειγμένη αξιοποίηση του μουσειακού του υλικού.
Τα γνωστικά αντικείμενα των μελών της Εποπτικής Επιτροπής του ΕΙΒΜΣ, σε συνδυασμό με την όλη επαγγελματική κατάρτιση και εμπειρία τους, αποτελούν εχέγγυα επιτέλεσης του έργου της, το οποίο συνίσταται στην άσκηση εποπτείας, καθώς και στην υποβολή προτάσεων και εισηγήσεων σύμφωνα με τον Νόμο, με στόχο την αποτελεσματικότερη πραγμάτωση του σκοπού του Ινστιτούτου.
Ο Υφυπουργός
Ιωάννης Αμανατίδης
29 Οκτωβρίου, 2018