Η ελληνική εξωτερική πολιτική χαράσσεται και εφαρμόζεται σταθερά και με συνέπεια λαμβάνοντας υπόψη της τα εθνικά μας συμφέροντα και με πλήρη προσήλωση στο διεθνές δίκαιο. Στο πλαίσιο αυτό, οι διαπραγματεύσεις με την Αλβανία για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών εκκίνησαν το 2009 και κατέληξαν στην υπογραφή Συμφωνίας Οριοθέτησης Θαλασσίων Ζωνών (27.4.2009) από τους τότε ΥΠΕΞ Ελλάδας και Αλβανίας. Ως γνωστόν, η Συμφωνία κρίθηκε εκ των υστέρων ως αντισυνταγματική από το Συνταγματικό Δικαστήριο της Αλβανίας και δεν τέθηκε σε ισχύ. Ακολούθως, οι δύο χώρες συνέχισαν τις σχετικές συζητήσεις το 2017 και το 2018, οι οποίες δεν κατέληξαν σε λύση.
Η επιλογή μας να προσφύγουμε, από κοινού με την αλβανική πλευρά, στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, προκειμένου να οριοθετήσουμε τις μεταξύ μας θαλάσσιες ζώνες εντάσσεται αποκλειστικά και μόνο στη στρατηγική που ακολουθεί η Ελληνική Κυβέρνηση να επιλύει τις θαλάσσιες διαφορές της με τις όμορες χώρες με πλήρη σεβασμό στο διεθνές δίκαιο, και ειδικότερα στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία ρητά ορίζει (άρθρα 74 και 83) ότι η οριοθέτηση ΑΟΖ/υφαλοκρηπίδας μεταξύ κρατών με έναντι ή παρακείμενες ακτές γίνεται με συμφωνία και, εφόσον αυτή δεν επιτευχθεί, με προσφυγή σε διεθνή δικαστικά όργανα. Με βάση τις πρόνοιες αυτής ακριβώς της Σύμβασης, και συγκεκριμένα το Άρθρο 3, η Ελλάδα άσκησε πρόσφατα το δικαίωμα για επέκταση των χωρικών της υδάτων στο Ιόνιο στα 12 ναυτικά μίλια, με την ψήφιση του Νόμου 4767/2021, και μάλιστα με ευρεία κοινοβουλευτική πλειοψηφία, συμπεριλαμβανομένου και του δικού σας κόμματος.
Επομένως, τα θέματα οριοθετήσεων θαλασσίων ζωνών δεν έχουν καμία σχέση με το θέμα των μεσεγγυήσεων των περιουσιών Αλβανών υπηκόων, ούτε βέβαια με ανύπαρκτα ζητήματα Τσάμηδων. Η Ελλάδα είναι Κράτος Δικαίου και όσοι ιδιώτες θεωρούν ότι θίγονται τα δικαιώματά τους μπορούν να αποταθούν στα ελληνικά δικαστήρια.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ
28 Ιουλίου, 2021