Απάντηση στην υπ’ αριθμ. 9148 από 3/4/2013 Ερώτηση του Βουλευτού κ. Νίκου Ι. Νικολόπουλου σχετικά με Ελληνοτουρκικές σχέσεις

Η εξωτερική πολιτική της χώρας είναι βασισμένη στις σταθερές αρχές της καλής γειτονίας και του σεβασμού του διεθνούς δικαίου, με στόχο την εμπέδωση κλίματος σταθερότητας και ασφάλειας στον περίγυρό μας. Στο πλαίσιο αυτό επιδιώκουμε καλές σχέσεις με την Τουρκία. Σχέσεις όμως, που θα αναπτύσσονται με γνώμονα το διεθνές δίκαιο και τον σεβασμό της εθνικής κυριαρχίας. Σεβόμαστε εμπράκτως την αρχή των σχέσεων καλής γειτονίας και καλούμε σταθερά και σθεναρά την Τουρκία να πράξει το ίδιο.

Η προσπάθειά μας αυτή αποβλέπει στην ενίσχυση και διαφύλαξη της ευημερίας και του ρόλου της χώρας μας. Τούτο περνά ασφαλώς και μέσα από την προάσπιση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, κινούμενοι πάντα με βάση τους διεθνείς κανόνες.

Η ειλικρινής και έμπρακτη ανταπόκριση και της άλλης πλευράς, στη βάση των ίδιων αρχών, συνιστά προϋπόθεση για την πραγματική και ουσιαστική βελτίωση των διμερών μας σχέσεων και αυτό το καθιστούμε σαφές στους Τούρκους συνομιλητές μας χωρίς περιστροφές και με κάθε ευκαιρία.

Για μια ακόμη φορά υπογραμμίζω ότι, οποιεσδήποτε τουρκικές απόπειρες αμφισβήτησης της ελληνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων είναι ατελέσφορες και δεν μπορούν να επιφέρουν έννομες συνέπειες. Έχουν αποκρουσθεί και αποκρούονται με τον καταλληλότερο τρόπο. Το καθεστώς στο Αιγαίο δεν αλλάζει από έωλες αμφισβητήσεις και παραβατικές συμπεριφορές που αντίκεινται στο διεθνές δίκαιο. Τις συμπεριφορές αυτές στηλιτεύουμε με κάθε ευκαιρία και ενημερώνουμε ανελλιπώς τους εταίρους και συμμάχους μας αλλά και το σύνολο των διεθνών συνομιλητών μας.

Είναι αυτονόητο ότι κάθε κράτος πορεύεται και στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής με τον τρόπο που κρίνει σκόπιμο. Η Ελλάδα έχει επιλέξει τον δρόμο της υπευθυνότητας και της νομιμότητας, την στο ακέραιο προάσπιση των εθνικών συμφερόντων και την εφαρμογή μιας συνεκτικής και αποτελεσματικής πολιτικής τόσο εσωτερικό της χώρας όσο και στις εξωτερικές σχέσεις της.

Καθόσον αφορά στην Κύπρο και στο Κυπριακό, οι θέσεις της Ελλάδας είναι γνωστές και σταθερές. Το περιεχόμενο της επιστολής που απηύθυνα στον Τούρκο ομόλογό μου, απαντώντας στην από 25 Μαρτίου επιστολή του, είναι γνωστό και σαφές.

Να επαναλάβω, και με την ευκαιρία αυτή, ότι:
- Η Ελλάς στηρίζει απόλυτα την άσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κύπρου επί της Αποκλειστικής     Οικονομικής της Ζώνης
-Το Κυπριακό είναι διεθνές πρόβλημα εισβολής και κατοχής. Από την Τουρκία, αξιώνουμε να σεβασθεί και να εφαρμόσει επιτέλους τις Αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ οι οποίες και προσδιορίζουν την βάση και την διαδικασία των διαπραγματεύσεων επίλυσης του Κυπριακού.
- Η Ελλάς δεν πρόκειται ποτέ να αποδεχθεί και να νομιμοποιήσει τα τετελεσμένα της τουρκικής εισβολής και κατοχής. Τούτο σημαίνει ότι απορρίπτουμε κάθε σκέψη για διχοτομικές λύσεις δύο χωριστών κρατών στην Κύπρο.

Σε ό,τι αφορά τη δεύτερη συνεδρίαση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας – Τουρκίας,  ήταν μια παραγωγική συνάντηση, στη συνέχεια αυτής του Μαΐου του 2010, η οποία διεξήχθη σε καλό κλίμα. Κατά την συνάντηση αυτή υπεγράφησαν αμοιβαία επωφελείς συμφωνίες σε πολλούς τομείς που άπτονται της καθημερινής ζωής των πολιτών των δύο κρατών. Είναι, άλλωστε, γνωστό ότι η συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο πλαίσιο του μηχανισμού του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας είναι απολύτως συγκεκριμένη. Ουδόλως επιχειρείται η δήθεν δημιουργία οιουδήποτε κλίματος ευφορίας ή άλλου και ουδεμία ανάγκη ή αγωνία υφίσταται για την καλλιέργεια εντυπώσεων προς οιαδήποτε κατεύθυνση.

Ως προς την εγκαθίδρυση Ειδικής Οικονομικής Ζώνης στη Θράκη, όπως έχει πολλές φορές τονισθεί, με την ευκαιρία άλλων ερωτήσεων Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, στις οποίες και σας παραπέμπω, το θέμα της εγκαθίδρυσης Ειδικών Οικονομικών Ζωνών οπουδήποτε στην Ελλάδα, δεν ανήκει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εξωτερικών.

Επισημαίνω, πάντως, προς ενημέρωσή σας,  ότι, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, η λειτουργία ελεύθερων ζωνών επιτρέπεται, ως ειδική τελωνειακή ρύθμιση, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις των άρθρων 166 και επόμενα του Κανονισμού 2913/92 «Κοινοτικός Τελωνειακός Κώδικας».  Ως εκ τούτου, τυχόν εγκαθίδρυση μιας ελεύθερης οικονομικής ζώνης πρέπει, κατ’ αρχήν, να αποτελέσει αντικείμενο σχεδιασμού και διαπραγμάτευσης με τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕ, προκειμένου να καταστεί συμβατή με το δίκαιο της.

Εν είδει γενικότερης παρατήρησης ως προς τις αναφορές σας στη Θράκη, υπογραμμίζεται ότι η Ελλάδα εφαρμόζει πολιτική πλήρους  ισονομίας και ισοπολιτείας  με απόλυτο σεβασμό στα δικαιώματα και στις θρησκευτικές ή άλλες ιδιαιτερότητες των μουσουλμάνων το θρήσκευμα πολιτών της.

Οσάκις ανακύπτουν ζητήματα αρμοδιοτήτων του που άπτονται της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη, το Υπουργείο Εξωτερικών προβαίνει πάντοτε στις ενδεδειγμένες, κάθε φορά, ενέργειες. Είτε ανακοινώνονται είτε όχι, οι δέουσες αυτές ενέργειες γίνονται, χωρίς φοβικά σύνδρομα, πάντοτε με γνώμονα τα εθνικά συμφέροντα και όχι τον εντυπωσιασμό της κοινής γνώμης.

3 Απριλίου, 2013