Απάντηση ΥΦΥΠΕΞ, Δημήτρη Κούρκουλα, στην κοινοβουλευτική ερώτηση υπ’ αριθμ. 5715 (27.01.2014) Βουλευτών κ.κ. Νίκης Φούντα και Μαρίας Γιαννακάκη, σχετικά με προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας στον τομέα των μεταφορών

Οι προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας περιλαμβάνουν την εφαρμογή των προτάσεων της Επιτροπής για τον εκσυγχρονισμό του ευρωπαϊκού τομέα μεταφορών που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να εξοικονομήσουν χρόνο και ενέργεια και να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων με τη βοήθεια προτάσεων για τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Η Ελληνική Προεδρία εστιάζει τις προσπάθειές της στο 4ο Σιδηροδρομικό Πακέτο, το οποίο περιλαμβάνει τη σύναψη της  συμφωνίας για τον νέο Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (European Railway Agency - ERA) και την Απόφαση του Συμβουλίου Shift2Rail.
Το χρηματοδοτικό πρόγραμμα “Συνδέοντας την Ευρώπη” (Connecting Europe Facility – CEF) είναι ένα χρηματοδοτικό μέσο που αποβλέπει στη στήριξη της ανάπτυξης διευρωπαϊκών δικτύων υψηλών επιδόσεων, βιώσιμων και αποτελεσματικών στον τομέα της ενέργειας, των τηλεπικοινωνιών και των μεταφορών, με συνολικό προϋπολογισμό 33,2 δις στο πλαίσιο του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου 2014-2020, όπως καθορίστηκε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Φεβρουαρίου 2013. Από αυτό το ποσό 26,2 δις αφορούν στις υποδομές μεταφορών με επίκεντρο έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας στην ΕΕ, όπως η κατασκευή διασυνοριακών συνδέσεων και η αποσυμφόρηση ορισμένων σημείων στους κύριους διαδρόμους διευρωπαϊκών μεταφορών.
Η νέα πολιτική υποδομών των μεταφορών [ΤΕΝ-Τ] της ΕΕ θέτει σε εφαρμογή ένα ενιαίο δίκτυο μεταφορών στα κράτη-μέλη για την προώθηση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας, το οποίο θα αντικαταστήσει το σημερινό συνονθύλευμα με ένα ενιαίο ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών μέχρι το 2030.
Εκ των εννέα έργων προτεραιότητας διαδρόμων μεταφορών, το έργο προτεραιότητας 22 αφορά στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα-Σόφια-Βουδαπέστη-Βιέννη-Πράγα-Δρέσδη. Τα έργα αυτά μπορούν να χρηματοδοτηθούν έως 85% από το CEF και το Ταμείο Συνοχής. Προβλέπεται, επίσης, ως έργο η Σιδηροδρομική Εγνατία, της οποίας η χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους μπορεί να φθάσει έως 20%.
Η πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων που θα χρηματοδοτηθούν βάσει του υιοθετηθέντος σχετικού Κανονισμού από τον συγκεκριμένο μηχανισμό παρακολουθείται από το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

21 Φεβρουαρίου, 2014