Πρωτολογία
Όσον αφορά στο πρώτο ερώτημά σας, θα ήθελα να τονίσω ότι η απόφαση για την εγκαθίδρυση Οικονομικών Ζωνών δεν εμπίπτει καταρχήν, στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Εξωτερικών.
Όσον αφορά στη μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη, θα ήθελα να τονίσω για άλλη μια φορά πως η Ελλάδα τηρεί με συνέπεια τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη Συνθήκη της Λωζάνης και τους συναφείς διεθνείς κανόνες.
Η Ελληνική Πολιτεία διαχρονικά ακολουθεί πολιτική πλήρους ισονομίας και ισοπολιτείας, με απόλυτο σεβασμό στα δικαιώματα και στις θρησκευτικές ή άλλες ιδιαιτερότητες των μουσουλμάνων το θρήσκευμα πολιτών της. Μία πολύπτυχη και συνεκτική πολιτική, που στόχο έχει την πρόοδο και την ευημερία της μειονότητας για την καλύτερη δυνατή ενσωμάτωσή της στις εθνικές και τοπικές δομές.
Αυτό μπορεί πολύ εύκολα να το διαπιστώσει οποιοσδήποτε επισκέπτεται την περιοχή, συμπεριλαμβανομένων και των Τούρκων αξιωματούχων. Προσπάθειες ανάδειξης ζητημάτων υποτιθέμενης «καταπίεσης» της μειονότητας καταπίπτουν στο κενό με απλή διαπίστωση της πραγματικής κατάστασης στην περιοχή. Εξάλλου, συναφείς εκθέσεις διεθνών οργανισμών ή άλλων φορέων που εξειδικεύονται σε θέματα ανθρωπίνων και μειονοτικών δικαιωμάτων, πιστοποιούν το υψηλό επίπεδο προστασίας και σεβασμού των δικαιωμάτων που απολαύουν τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη. Ταυτόχρονα όποια ενδεχομένως ζητήματα που προβληματίζουν επισημαίνονται στις εν λόγω εκθέσεις η Ελληνική Πολιτεία είναι πάντα πρόθυμη να τα συζητήσει και να τα επιλύσει σε συνεργασία και διαβούλευση με τους εκπροσώπους της μειονότητας.
Το ενδιαφέρον της Τουρκίας για τους Έλληνες πολίτες, που είναι μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, και δη των τουρκογενών, θα μπορούσε να είναι ως ένα βαθμό κατανοητό, στο μέτρο που αυτό εντάσσεται στο πλαίσιο που θέτει η Συνθήκη της Λωζάνης, σέβεται τη διεθνή νομιμότητα και πρακτική αλλά και τις πολιτικές και κοινωνικές ευαισθησίες της χώρας μας.
Ωστόσο, οσάκις εκδηλώνονται άλλης υφής συμπεριφορές της Τουρκίας, που κινούνται εκτός του ανωτέρω πλαισίου και στοχεύουν στην περιχαράκωση των συμπολιτών μας, μελών της μειονότητας, η Ελλάδα γνωρίζει πολύ καλά πώς να υπερασπίζεται την ασφάλεια και την εθνική της ακεραιότητα, ενώ προασπίζει το φρόνημα των πολιτών της, το οποίο θεωρεί αυτονόητο, ανεξαρτήτως θρησκεύματος.
Το Υπουργείο Εξωτερικών παρακολουθεί, καταγράφει και αξιολογεί όλες τις εξελίξεις που εμπίπτουν στο πεδίο αρμοδιότητάς του και έχοντας πλήρη εικόνα για την πραγματική κατάσταση στην περιοχή προβαίνει στις ενδεδειγμένες ενέργειες, όποτε αυτό κρίνεται σκόπιμο. Είτε ανακοινώνονται είτε όχι, οι ενέργειες αυτές γίνονται με γνώμονα τα εθνικά συμφέροντα και όχι τον εντυπωσιασμό της κοινής γνώμης, εγχώριας ή/και αλλοδαπής.
Δευτερολογία
Όπως ανέφερα, το θέμα της εγκαθίδρυσης ΕΟΖ ανήκει στην ύλη άλλου υπουργείου. Και λόγω της σημασίας της, μία τέτοια κίνηση θα αποτελέσει κεντρική στρατηγική επιλογή και απόφαση της κυβέρνησης. Στην περίπτωση κατά την οποία προκριθεί, τελικώς, η δημιουργία ΕΟΖ στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, είναι αυτονόητο ότι αφενός θα συνεκτιμηθούν όλες οι παράμετροι, αφετέρου θα ληφθεί πρόνοια ώστε τα προκύπτοντα οφέλη να κατανεμηθούν προς όφελος του συνόλου των κατοίκων της περιοχής.
Το Υπουργείο Εξωτερικών υποστηρίζει κάθε πρωτοβουλία, η οποία αποσκοπεί στην ενίσχυση της απασχόλησης, στην προσέλκυση επενδύσεων και γενικότερα στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και κινείται εντός του πλαισίου της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Επισημαίνω, επίσης, προς ενημέρωσή σας, ότι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, η λειτουργία ελεύθερων ζωνών επιτρέπεται, ως ειδική τελωνειακή ρύθμιση, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις των άρθρων 166 και επόμενα του Κανονισμού 2913/92 «Κοινοτικός Τελωνειακός Κώδικας». Ως εκ τούτου, η εγκαθίδρυση μιας ελεύθερης οικονομικής ζώνης πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο σχεδιασμού και διαπραγμάτευσης με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να καταστεί συμβατή με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Θράκη, ως κοινωνία, είναι μία ανοικτή, και προς το εξωτερικό της περιβάλλον, περιοχή, συνάμα δε μία ευρωπαϊκή περιφέρεια. Το τι κάνουν οι Τούρκοι είναι βεβαίως σημαντικό και αντιμετωπίζεται στο πλαίσιο που σας ανέφερα. Ακόμη σημαντικότερο όμως είναι τι πράττουμε εμείς ως υπεύθυνη και συντεταγμένη πολιτεία.
Παρά τη δύσκολη συγκυρία, μέριμνά μας είναι το μέλλον, με αιχμή την ανάπτυξη και την κοινωνική πρόοδο της Θράκης. Ευπρόσδεκτες, λοιπόν, θα ήσαν και προτάσεις σας για το αναπτυξιακό μέλλον της ευρύτερης περιφέρειας, αλλά – γιατί όχι – και για την περαιτέρω ενσωμάτωση των μελών της μουσουλμανικής μειονότητας σε όλες τις πτυχές του εκεί δημόσιου βίου.
Γνωρίζετε, ασφαλώς, πως η ελληνική πολιτεία και όλες οι ελληνικές, μέχρι σήμερα, κυβερνήσεις κινήθηκαν μέσα σε ένα πλαίσιο αρχών. Χάραξαν, εφάρμοσαν και συνεχίζουν να εφαρμόζουν, υπέρ των συμπολιτών μας, μελών της μειονότητας, μία συνεκτική πολιτική στη βάση των δημοκρατικών μας αξιών, των προνοιών της Συνθήκης της Λωζάνης, των διεθνών και ευρωπαϊκών συμβάσεων προάσπισης των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων.Από εκεί και πέρα, άπαντες, ημεδαποί και αλλοδαποί, οφείλουν να σέβονται και να τηρούν τη νομιμότητα, τα διεθνώς ισχύοντα αλλά και τις πολιτικές και κοινωνικές ευαισθησίες της χώρας μας. Όσοι επενδύουν στην περιχαράκωση της μειονότητας και μετέρχονται μάλιστα παράνομων μεθόδων για την επίτευξη των στόχων τους, ματαιοπονούν.
28 Σεπτεμβρίου, 2012