Απάντηση Υφυπουργού Εξωτερικών, Δημήτρη Κούρκουλα, στην κοινοβουλευτική ερώτηση υπ’ αριθμ. 2439 από 10.09.2014 του Βουλευτού κ. Γαβριήλ Αβραμίδη, σχετικά με την πολιτική εκδόσεων θεωρήσεων εισόδου.

Η χώρα μας εφαρμόζει με σοβαρότητα και συνέπεια το σύνολο των προβλεπομένων κανόνων του ευρωπαϊκού κεκτημένου υιοθετώντας πολιτικές, οι οποίες συνάδουν με τις απορρέουσες από τη Συνθήκη Schengen υποχρεώσεις μας.
Η πολιτική της χορήγησης θεωρήσεων βραχείας διάρκειας εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Ε.E. Τυχόν διευκολύνσεις προς τρίτες χώρες ρυθμίζονται βάσει ειδικών Συμφωνιών Διευκόλυνσης Θεωρήσεων, όπου είθισται η θεσμοθέτηση διαφόρων εξαιρέσεων, όπως επί παραδείγματι πρόβλεψη χαμηλότερου κόστος θεωρήσεων. Τέτοιου τύπου Συμφωνία έχει ήδη καταρτισθεί μεταξύ Ε.Ε. και Ρωσίας.
Εθνικές παρεκκλίσεις από την υποχρέωση θεώρησης εισόδου προβλέπονται μόνο σε πολύ συγκεκριμένες και απόλυτα προσδιορισμένες περιπτώσεις, οι οποίες εξειδικεύονται έτι περαιτέρω στη διάταξη του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΚ) 539/2012 «Περί του καταλόγου τρίτων χωρών, οι υπήκοοι των οποίων υπόκεινται στην υποχρέωση θεώρησης για τη διέλευση των εξωτερικών συνόρων των κρατών-μελών, και του καταλόγου των τρίτων χωρών, οι υπήκοοι των οποίων απαλλάσσονται από την υποχρέωση αυτή».
Επισημαίνεται δε ότι η Ελλάδα, ως εκ της συμμετοχής της στο χώρο Schengen, στον οποίο έχουν καταργηθεί οι έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα των κρατών-μελών της Ε.Ε., απολαμβάνει της ελεύθερης κυκλοφορίας προσώπων, η οποία ευνοεί τη διευκόλυνση της τουριστικής κίνησης στο εσωτερικό της Ε.Ε. Η χώρα μας όμως, επιπροσθέτως,  έχει αυξημένες υποχρεώσεις, καθόσον τα εξωτερικά μας σύνορα συνιστούν, παράλληλα, εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε. Εκ των ανωτέρω, η χώρα μας οφείλει να ακολουθεί μια πολιτική ορθής εφαρμογής των κοινών ελέγχων που έχουν θεσπιστεί για όλα τα κράτη-μέλη και αφορούν στην είσοδο πολιτών προερχομένων εκτός Ε.Ε.
Λόγω των προαναφερθέντων υποχρεώσεων στο πλαίσιο της Συνθήκης Schengen, δεν δύναται να υφίσταται οιαδήποτε σύγκριση της πολιτικής θεωρήσεων εισόδου, η οποία εφαρμόζεται στη χώρα μας, με εκείνη της γείτονος Τουρκίας. Τονίζεται δε ότι στο μέτρο κατά το οποίο η Τουρκία συνιστά την κύρια χώρα διέλευσης παράνομων μεταναστών προς την Ε.Ε προκύπτουν ιδιαιτέρως σοβαρά προβλήματα, καθώς εφαρμόζει φιλελεύθερη πολιτική θεωρήσεων με τρίτες χώρες, η οποία αντιβαίνει κατ’ ουσίαν στο ευρωπαϊκό κεκτημένο.
Τέλος, σε ότι αφορά την πολιτική ενίσχυσης του τουρισμού προς τη χώρα μας, το Υπουργείο Εξωτερικών, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, προωθεί τις αναγκαίες πολιτικές και αναπτύσσει τις κατάλληλες συνεργασίες.
Σε σχέση με τρίτες χώρες ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την Ελλάδα λόγω αυξανόμενων τουριστικών ροών, όπως είναι η περίπτωση της Ρωσίας, προωθούνται εποικοδομητικά μέτρα και αναλαμβάνονται καινοτόμες πρωτοβουλίες που σκοπό έχουν την ενίσχυση των τουριστικών ροών προς τη χώρα μας. Ειδικότερα, στην περίπτωση της Ρωσίας, έχουν ληφθεί μια σειρά μέτρων που έχουν συντελέσει στην εντυπωσιακή αύξηση των Ρώσων τουριστών κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, τα οποία συνοψίζονται στα κάτωθι:
(α)  Σύναψη συμφωνιών συνεργασίας με εξωτερικούς παρόχους υπηρεσιών προς έτι περαιτέρω διευκόλυνση των αιτούντων θεώρησης με σύσταση Ελληνικών Κέντρων Θεωρήσεων σε δεκαοκτώ πόλεις της Ρωσίας, καθώς και πλήρη αξιοποίηση της προβλεπόμενης στον Κώδικα Θεωρήσεων (Κανονισμός 810/2009)  δυνατότητας συνεργασίας με αξιόπιστους και φερέγγυους εμπορικούς μεσολαβητές.
(β)  Επιτάχυνση του συνολικού χρόνου διεκπεραίωσης αιτήσεων για χορήγηση θεωρήσεων Schengen εντός 48 ωρών, με απλούστευση, κατά το μέγιστο δυνατό, των διαδικασιών χορήγησης θεωρήσεων και ουσιαστικής ενίσχυσης των Προξενικών μας Αρχών κατά τις περιόδους αύξησης των τουριστικών αφίξεων, ώστε η χώρα μας να ανταποκρίνεται άμεσα και κατά τον προσήκοντα τρόπο στην αυξημένη ζήτηση.
(γ) Συμφώνως προς τις ρυθμίσεις της Συμφωνίας Διευκόλυνσης Θεωρήσεων μεταξύ Ε.Ε. και Ρωσίας, για την επίτευξη της οποίας η χώρα μας διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο, επισημαίνονται, μεταξύ άλλων, η πρόβλεψη περί μειωμένου τέλους χορήγησης θεωρήσεων ύψους 35 ευρώ (αντί 60 ευρώ), η χορήγηση θεωρήσεων ατελώς για ορισμένες κατηγορίες πολιτών (στενοί συγγενείς πολιτών της Ε.Ε, μαθητές/σπουδαστές, άτομα με αναπηρία, αθλητές, συμμετέχοντες σε προγράμματα ανταλλαγών κ.α.), καθώς και η περαιτέρω απλούστευση των απαιτούμενων δικαιολογητικών, όσον αφορά στην απόδειξη του σκοπού του ταξιδιού για ορισμένες κατηγορίες πολιτών (επιχειρηματίες, δημοσιογράφους, μαθητές/σπουδαστές, επαγγελματίες οδηγούς κ.α.)
Το Υπουργείο Εξωτερικών συνεκτιμώντας ότι η Ελλάδα δύναται να αναδειχθεί σε πρωταρχικό τουριστικό προορισμό χωρών ειδικού ενδιαφέροντος, όπως η Ρωσία, επιδιώκει την καλύτερη δυνατή παροχή υπηρεσιών στο πεδίο της χορήγησης τουριστικών θεωρήσεων εισόδου, αποβλέποντας τόσο στην εξυπηρέτηση των υποψηφίων τουριστών, όσο και στην προώθηση της οικονομικής ανάκαμψης της χώρας μας, αναγνωρίζοντας πλήρως την αναγκαιότητα σεβασμού των εκπορευόμενων από τη Συνθήκη Schengen υποχρεώσεών μας.

8 Οκτωβρίου, 2014