Οικονομικές Σχέσεις
Η Βουλγαρία αποτελεί παραδοσιακά, τις τελευταίες δεκαετίες, σημαντικό εμπορικό εταίρο της χώρας μας στα Βαλκάνια, καθώς και επενδυτικό προορισμό, αρχικά μικρομεσαίων και στη συνέχεια μεγάλων και πολυεθνικών ελληνικών επιχειρήσεων και ομίλων. Η σημαντική οικονομική παρουσία της Ελλάδος στη Βουλγαρία αποτυπώνεται τόσο στη διαχρονική αύξηση των διμερών εμπορικών ανταλλαγών, όσο και στην ισχυρή παρουσία των εδώ εγκατεστημένων ελληνικών επιχειρήσεων, οι οποίες εκτιμάται ότι συνεισφέρουν στη μεγέθυνση του ΑΕΠ της Βουλγαρίας, με μερίδιο 5,16% επί του συνολικού αποθέματος Άμεσων Ξένων Επενδύσεων (ΑΞΕ), συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη και σταθερότητα της φιλοξενούσας χώρας. Στη γενική κατάταξη των ΑΞΕ, η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των έξι σημαντικότερων ξένων επενδυτών.
Το 2018, ο όγκος του διμερούς εμπορίου Ελλάδος και Βουλγαρίας άγγιξε το υψηλότερο επίπεδο της δεκαετίας, φθάνοντας περίπου 3,5 δις ευρώ.
Ιδιαίτερη δυναμική διατηρούν κατά τα τελευταία έτη και οι τουριστικές ροές ανάμεσα στις δύο χώρες. Το 2018 o αριθμός των Βούλγαρων επισκεπτών στην Ελλάδα ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, υπερβαίνοντας τα 1,4 εκ., σύμφωνα με το β/Εθνικό Στατιστικό Ινστιτούτο. Ομοίως, η εισροή Ελλήνων τουριστών στη Βουλγαρία ήταν πολύ υψηλή, φθάνοντας περίπου τα 1,3 εκ. επισκέπτες.
Η υπογραφή της διακυβερνητικής συμφωνίας για την υλοποίηση του Διασυνδετηρίου Αγωγού φ/α Ελλάδος-Βουλγαρίας (IGB), κατά την επίσκεψη του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστή Χατζηδάκη στη Σόφια (10.10.2019), αποτέλεσε ορόσημο για την περαιτέρω ανάπτυξη του στρατηγικού χαρακτήρα της ε/β ενεργειακής συνεργασίας, σε οποία εντάσσεται και η μειοψηφική συμμετοχή της Βουλγαρίας, κατά 20%, στην πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης. Συνεχίζεται, επίσης, η πρόοδος των εργασιών της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Βουλγαρίας, στη γραμμή Νέας Σάντας-Μαρίτσα.
Στον τομέα των μεταφορών και υποδομών, σύμφωνα με το MoU που υπεγράφη από τους ΠΘ των δύο χωρών στην Καβάλα, το Σεπτέμβριο 2017, έχει δοθεί προτεραιότητα στην υλοποίηση του εμπορευματικού διαδρόμου μεταξύ Αιγαίου και Εύξεινου Πόντου (Sea2Sea), με έμφαση στον εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής διασύνδεσης Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης-Μπουργκάς-Ρούσε, ενώνοντας τις δύο θάλασσες με την ποτάμια οδό του Δούναβη. Προτεραιότητα και για τις δύο πλευρές αποτελεί, επίσης, η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός των μεταξύ τους οδικών συνδέσεων. Στο πλαίσιο αυτό, οι εργασίες κατασκευής της συνοριακής διάβασης Rudozem-Ξάνθη σημειώνουν πρόοδο και αναμένεται ολοκληρωθούν εντός 2020.
Σήμερα λειτουργούν έξι συνοριακές διαβάσεις ανάμεσα στις δύο χώρες: Προμαχώνας-Κούλατα, Εξοχή-Ίλιντεν, Θέρμες Ξάνθης-Ζλάτογκραντ, Νυμφαία-Μακάζα, Κυπρίνος-Ιβαίλοβγκραντ, Ορμένιο-Καπιτάν Αντρέεβο.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις διμερείς οικονομικές σχέσεις, μπορείτε να επισκεφθείτε τη σχετική σελίδα της διαδικτυακής Πύλης AGORA