Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Καλημέρα σας. Όπως ξέρετε, είχαμε ένα δεκαήμερο πολύ έντονων διπλωματικών εξελίξεων και επαφών. Ο Υπουργός Εξωτερικών μετά την πρώτη του επίσκεψη στην Κύπρο πήγε στη Γερμανία, όπου είχε διμερή συνάντηση με το Γερμανό ομόλογό του, καθώς και με τον Προεδρεύοντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Πολωνό Υπουργό Εξωτερικών. Ήταν πολύ καλές συναντήσεις, στο πλαίσιο αυτής της προετοιμασίας που κάναμε για τις εξελίξεις που ερχόντουσαν.
Με την ευκαιρία των τριών Υπουργικών Συνόδων της τρέχουσας εβδομάδας, τη Σύνοδο των Υπουργών Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΟΑΣΕ και του ΝΑΤΟ, ο Υπουργός είχε επίσης σειρά διμερών επαφών με ομολόγους του, με τους οποίους μπόρεσε να συζητήσει ένα ευρύτατο φάσμα θεμάτων, από θέματα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής μέχρι θέματα που έχουν να κάνουν με την οικονομία, την κρίση στην Ευρώπη, αλλά και την ανάγκη να αλλάξει η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό. Στο πλαίσιο αυτό είχε επαφές με τους ομολόγους του της Γαλλίας, Ιταλίας του Βελγίου και άλλους.
Ο κ. Υπουργός είχε, επίσης, συνάντηση, σε πολύ φιλικό κλίμα, με τον Υπουργό Εξωτερικών της Ρωσίας, με τον οποίο συζήτησαν ένα ευρύτατο φάσμα θεμάτων που αφορούν τις ελληνο-ρωσικές σχέσεις. Συζήτησαν για την ενίσχυση του συμβατικού πλαισίου συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών, ενώ ο κ. Δήμας αναφέρθηκε στη σημασία που αποδίδει η Ελλάδα στην ενίσχυση των σχέσεων με τη Ρωσία και τη συμμετοχή ρωσικών εταιριών στις επενδυτικές ευκαιρίες που ανοίγονται στη χώρα μας αυτήν τη στιγμή. Συζήτησαν φυσικά και για το ισχυρό τουριστικό ρεύμα που προέρχεται από τη Ρωσία, τη περαιτέρω συνεργασία μας στον τομέα των θεωρήσεων και την πρόοδο για την υπογραφή σχετικού πρωτοκόλλου μεταξύ των δύο χωρών. Ήδη τα ελληνικά Προξενεία έχουν προχωρήσει σε ενέργειες προκειμένου να είναι ταχύτατη η έκδοση θεωρήσεων για τους Ρώσους πολίτες. Τέλος, συζήτησαν για τις εξελίξεις στην περιοχή μας, για την Ανατολική Μεσόγειο και την Κύπρο.
Ο Υπουργός Εξωτερικών είχε επίσης –πριν από λίγο ολοκληρώθηκε– συνάντηση με την Υπουργό Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών, στο περιθώριο της Συνόδου του ΝΑΤΟ, μία συνάντηση που έγινε με αμερικανική πρωτοβουλία και κράτησε περίπου 45 λεπτά και η οποία έγινε σε πολύ φιλικό κλίμα. Κατά τη συνάντηση, οι δύο Υπουργοί είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν πρώτα απ’ όλα τις εξελίξεις στην οικονομία. Η Αμερικανική πλευρά επανέλαβε πόσο σέβεται και τιμά τις προσπάθειες που κάνει η Ελλάδα και ο ελληνικός λαός για να μπορέσει να βγει από την κρίση και τη δέσμευσή τους να σταθούν στο πλευρό της Ελλάδας σε αυτή την προσπάθεια. Ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών πρότεινε την επανενεργοποίηση της Ελληνο-Αμερικανικής Κοινής Επιτροπής Οικονομίας και Εμπορίου και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να εξετάσουν τις λεπτομέρειες προκειμένου να προχωρήσουμε σε αυτό. Συζητήθηκε επίσης, η ανάγκη να προσελκύσουμε Αμερικανικές επενδύσεις στην Ελλάδα, να βελτιώσουμε την εικόνα της Ελλάδας στην Αμερική, κάτι που είναι πολύ σημαντικό, να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε το τεράστιο δυναμικό που έχει η Ελληνική ομογένεια εκεί, αυτό ειπώθηκε και από τις δύο πλευρές και να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας μεταξύ των δύο Υπουργείων Εξωτερικών για όλα τα θέματα που απασχολούν την περιοχή μας. Σε αυτό το πλαίσιο φυσικά συζητήθηκαν και οι εξελίξεις στα Βαλκάνια, το ζήτημα της ονομασίας της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας και οι εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο και το Κυπριακό.
Όπως ξέρετε, αυτή η εβδομάδα ήταν πολύ σημαντική. Είχαμε ουσιαστικά να αντιμετωπίσουμε, η Ελληνική Εξωτερική Πολιτική και ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών είχαν να αντιμετωπίσουν πολύ δύσκολες συνθήκες και παρά το γεγονός αυτό, μπορέσαμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις που βρέθηκαν μπροστά μας.
Τη Δευτέρα ανακοινώθηκε η απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης, τη γνωρίζετε, έχει υπάρξει τοποθέτηση του Υπουργείου Εξωτερικών, μπορούμε να συζητήσουμε σχετικά στη συνέχεια. Ακολούθησαν δύο Υπουργικές Σύνοδοι, η Σύνοδος Υπουργών Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης τη Δευτέρα και η Σύνοδος Υπουργών Εξωτερικών του ΝΑΤΟ την Τετάρτη. Οι δύο αυτοί Οργανισμοί με ομόφωνες αποφάσεις, ουσιαστικά επιβεβαίωσαν την πολιτική ανοιχτών θυρών, το γεγονός ότι είναι έτοιμες να καλωσορίσουν τις υποψήφιες χώρες για ένταξη σε αυτούς τους Οργανισμούς, επαναλαμβάνοντας τις ισχυρές προϋποθέσεις που υπάρχουν προκειμένου να πετύχουν αυτό το στόχο. Θεωρούμε ότι αυτό είναι ένα θετικό μήνυμα το οποίο πρέπει να αξιοποιήσουν. Εξαρτάται από τους ίδιους.
Είναι πολύ σημαντικές αυτές οι αποφάσεις, είναι πολύ σημαντικό ότι έρχονται μετά και την απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης και ελπίζουμε ότι θα δώσουν το έναυσμα προκειμένου, σχετικά με την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, να εντατικοποιήσουμε τις διαπραγματεύσεις στο πλαίσιο του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών υπό τον Ειδικό Εκπρόσωπο του Γενικού Γραμματέα του κυρίου Nimitz ώστε να μπορέσουμε να φθάσουμε σε λύση. Αυτή είναι η σταθερή βούληση της Ελλάδας, το αποδεικνύει με κάθε ευκαιρία, το έχει αποδείξει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε πραγματικά να δούμε πρόοδο.
Η Ελλάδα, και το γνωρίζετε καλά αυτό, έχει εργαστεί για την ευρωπαϊκή και ευρω-ατλαντική προοπτική των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων και θα συνεχίσει να το κάνει και στο επόμενο διάστημα. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα αναλάβουμε σχετικές πρωτοβουλίες προκειμένου να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο αυτή την προοπτική, με ορίζοντα φυσικά την ελληνική Προεδρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση το πρώτο εξάμηνο του 2014. Θέλουμε σε αυτή την προσπάθεια να έχουμε κοντά μας όλους τους εταίρους μας στα Δυτικά Βαλκάνια. Αυτή είναι η λογική μας, διότι πιστεύουμε ότι το ευρωπαϊκό όραμα της περιοχής είναι στην ουσία ένα όραμα ειρήνης και ανάπτυξης. Αυτό είναι προς όφελος όλων και γι’ αυτό θα εργαστούμε.
Σχετικά με το πρόγραμμα, να αναφέρω ότι ο Υπουργός Εξωτερικών παραμένει αυτή τη στιγμή στις Βρυξέλλες και θα είναι στη διάθεση του Πρωθυπουργού στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, ενώ βέβαια συνεχίζονται ακόμα οι εργασίες της Υπουργικής Συνόδου του ΝΑΤΟ.
Η Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών η κυρία Ξενογιαννακοπούλου βρίσκεται και αυτή στις Βρυξέλλες προκειμένου να συνοδεύσει τον Πρωθυπουργό. Στην ημερήσια διάταξη του Συμβουλίου, όπως ξέρετε, περιλαμβάνεται η οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση, η οικονομική πολιτική της Ένωσης, θέματα διεύρυνσης, το ζήτημα προσχώρησης της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη Συνθήκη Schengen και η κατάσταση στο Ιράν.
Τέλος, την Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου αναμένεται να λάβει χώρα η τελετή υπογραφής της Συνθήκης Προσχώρησης με την Κροατία.
Ως προς τον Υφυπουργό Εξωτερικών, κύριο Δόλλη, 14 με 17 Δεκεμβρίου θα βρίσκεται στη Μόσχα προκειμένου να συμμετάσχει στις εργασίες της 25ης Συνόδου των Υπουργών Εξωτερικών του ΟΣΕΠ. Στο περιθώριο της Συνόδου θα έχει διμερείς συναντήσεις με Ρώσους αξιωματούχους.
Ο Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων, ο κύριος Παπαδόπουλος, στις 12 και 13 Δεκεμβρίου θα βρίσκεται στο Βερολίνο όπου θα συμμετάσχει σε Ημερίδα που διοργανώνει η Ελληνική Πρεσβεία σε συνεργασία με το Βιομηχανικό και Εμπορικό Επιμελητήριο του Βερολίνου με θέμα τις επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα, ενώ στις 14 και 15 Δεκεμβρίου θα βρίσκεται στη Γενεύη για να συμμετάσχει στις εργασίες του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων για θέματα πολιτικής εμπορίου.
Αυτά σχετικά με το πρόγραμμα και είμαι έτοιμος να απαντήσω στις ερωτήσεις σας.
Α. ΠΕΛΩΝΗ: Ήθελα να σας ρωτήσω σχετικά με τη απόφαση του Δικαστηρίου της Χάγης, αν σας προβληματίζει το γεγονός ότι στην απόφαση φαίνεται ότι οι Δικαστές έκαναν μία διασταλτική ερμηνεία, θεωρώντας ότι τυπικά θεωρείται veto ακόμα και η έκφραση αντίρρησης, όπως στοιχειοθετήθηκε. Το ένα είναι αυτό. Το άλλο είναι, εφόσον είχαμε πάρα πολλά παραδείγματα παραβίασης της ενδιάμεσης συμφωνίας όλα αυτά τα χρόνια, γιατί δεν τα δέχτηκε αυτά το Δικαστήριο; Ήταν ελλιπής η τεκμηρίωση, δεν είχαμε αρκετά στοιχεία για να αποδείξουμε αυτά που λέγαμε; Όταν είχαμε πάρα πολλά παραδείγματα, από αγώνες μπάσκετ μέχρι εμφάνιση των Σκοπιανών στον ΟΗΕ με το όνομα Μακεδονία κ.λπ. Πού το αποδίδετε;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ως προς το πρώτο ερώτημά σας να σημειώσω ότι η ενδιάμεση συμφωνία στο άρθρο 11 αναφέρεται σε αντίρρηση, οπότε αυτό ήταν και το ζητούμενο που εκλήθη να εξετάσει το Διεθνές Δικαστήριο. Το Διεθνές Δικαστήριο, θα ήθελα να το έχουμε αυτό στο μυαλό μας, εξέτασε μία συγκεκριμένη υπόθεση πάνω σε συγκεκριμένα περιστατικά και με συγκεκριμένα δεδομένα. Πριν προχωρήσουμε σε γενικεύσεις για το τί σημαίνει αυτή η απόφαση θα πρέπει πρώτα από όλα να αφήσουμε χρόνο στους νομικούς να τη μελετήσουν πολύ προσεκτικά, προκειμένου να μπορέσουν να αξιολογήσουν όλες τις πτυχές της. Θέλω όμως να τονίσω ότι θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί όταν κάνουμε ερμηνείες της απόφασης του Δικαστηρίου, η οποία επαναλαμβάνω ότι αφορά κατά κύριο λόγο στο συγκεκριμένο άρθρο 11 της Ενδιάμεσης Συμφωνίας. Μην ξεχνάμε ότι το Δικαστήριο εξετάζει την εφαρμογή του άρθρου 11 και αναφέρεται σε συγκεκριμένα περιστατικά για συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Άρα θα ήμουν επιφυλακτικός στο να κάνουμε αναγωγές και γενικεύσεις.
Φυσικά θα μελετήσουμε με πολύ μεγάλη προσοχή αυτήν την απόφαση. Είναι βέβαιο ότι υπάρχουν ερωτηματικά ως προς την αιτιολογία της απόφασης – παρουσιάσαμε πολλά στοιχεία – υπάρχουν κάποια πράγματα τα οποία θα πρέπει να αξιολογήσουμε, όπως παραδείγματος χάρη − ένα σημείο θα αναφέρω, ενδεικτικά − το θέμα των σχολικών βιβλίων, όπου δεν υπάρχει αιτιολόγηση σχετικά με τη στάση που τηρεί το Δικαστήριο απέναντι σε αυτό το γεγονός, το οποίο ωστόσο όντως διαπιστώνει.
Θα έλεγα σε αυτή τη φάση να συγκρατήσουμε ότι η απόφαση του Δικαστηρίου έχει να κάνει με ένα πολύ συγκεκριμένο θέμα, την εφαρμογή του άρθρου 11 σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή, δηλαδή τον Απρίλιο του 2008 και με βάση τα πραγματικά περιστατικά γύρω από αυτό το θέμα.
Θα έχουμε την ευκαιρία στο μέλλον να συζητήσουμε περαιτέρω, φυσικά και για το περιεχόμενο της απόφασης αλλά θα πρέπει να συγκρατήσουμε και την ουσία. Η ουσία είναι ότι το Δικαστήριο αποφάσισε να μην προδικάσει τη συμπεριφορά της Ελλάδας για το μέλλον. Η ουσία είναι ότι το Δικαστήριο καλεί την Ελλάδα και την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας να προχωρήσουν σε διαπραγματεύσεις με καλή πίστη, προκειμένου να μπορέσουμε να φτάσουμε σε επίλυση του ζητήματος της ονομασίας. Αυτό είναι επιθυμία της Ελλάδας, είναι βούληση της Ελλάδας, το έχουμε πει με κάθε ευκαιρία και έχουμε αποδείξει την εποικοδομητική μας στάση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ότι θέλουμε να φτάσουμε σε λύση.
Πιστεύω ότι αυτήν την εβδομάδα η Διεθνής Κοινότητα, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ έστειλαν το ίδιο μήνυμα. Ζήτησαν από τις δύο χώρες να κάνουν διαπραγματεύσεις με καλή πίστη προκειμένου να μπορέσουμε να φτάσουμε σε αποτέλεσμα και αυτό νομίζω ότι θα πρέπει να συγκρατήσουν όλοι και να συμπεριφερθούν ανάλογα. Η Ελλάδα και η Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας μπορούν να έχουν πάρα πολύ μεγάλα οφέλη για τους λαούς τους από τη συνεργασία τους.
Χ. ΚΑΠΟΥΤΣΗΣ: Εκτιμάτε ότι έχει δικαιωθεί η άποψη που φαίνεται ότι δεν υποστήριξαν, υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείο Εξωτερικών, που έλεγε ότι θα έπρεπε εμείς πρώτα να καταγγείλουμε, θα έπρεπε να είχαμε καταγγείλει εμείς την ενδιάμεση συμφωνία.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η δυνατότητα καταγγελίας της συμφωνίας προβλέπεται από την ίδια τη συμφωνία και είναι στην ευχέρεια των δύο μερών, κρίνοντας με τα δεδομένα που έχουν και τη συγκυρία εάν θέλουν να αποφασίσουν να προχωρήσουν σε μία τέτοια ενέργεια. Το να ξεκινήσουμε μια συζήτηση για το τι θα μπορούσαμε να κάνουμε πέντε χρόνια πριν ή τρία χρόνια πριν ή ένα χρόνο πριν, δε νομίζω ότι έχει κάποιο νόημα αυτήν τη στιγμή, αλλά πρέπει να είναι σαφές…
Χ. ΚΑΠΟΥΤΣΗΣ: Επειδή έχουμε ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα, γι’ αυτό ρωτάω.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ναι. Έχουμε ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα το οποίο αναλύσαμε μόλις προηγουμένως και το οποίο στην ανάγνωση που κάνω εγώ, επαναφέρει το ζήτημα της ονομασίας στις πραγματικές του διαστάσεις, στην ανάγκη δηλαδή να καθίσουμε στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών και να βρούμε μία αμοιβαία αποδεκτή λύση. Και αυτό είναι το πιο σημαντικό, γιατί αυτό είναι ουσιαστικά που θα δημιουργήσει ασφάλεια και σταθερότητα στην περιοχή μας, όπως ακριβώς έχει ζητήσει το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών με τις αποφάσεις του.
Α. ΒΟΥΔΟΥΡΗ: Σήμερα ο κύριος Gruevski χρησιμοποιώντας την απόφαση του Δικαστηρίου της Χάγης ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και στη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, να εγκριθεί ημερομηνία έναρξης ενταξιακών διαπραγματεύσεων, χωρίς να εισέρχεται στην ουσία του θέματος, χωρίς να ζητά διαπραγματεύσεις με την Αθήνα. Ποιο είναι το σχόλιό σας; Δεύτερον, ήθελα να ρωτήσω εάν ο κύριος Nimitz σας είχε ενημερώσει για πιθανή ανάληψη πρωτοβουλίας σύντομα.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ως προς το πρώτο ερώτημα που θέσατε, αυτό είναι μία θέση που διατυπώνουν τα Σκόπια τα τελευταία δύο χρόνια. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τοποθετηθεί, έχει μιλήσει με ομόφωνες αποφάσεις, με διαδοχικές αποφάσεις το 2009, το 2010 και τη Δευτέρα για τρίτη φορά. Το σημαντικό είναι να πάρουμε όλοι τα μηνύματα που πρέπει. Όταν η Διεθνής Κοινότητα μιλάει με τόσο ξεκάθαρη φωνή, αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να επικεντρώσουμε τις προσπάθειές μας ώστε να βρούμε λύση στα προβλήματα που υπάρχουν. Αυτό θέλει η Ελλάδα, αυτό είναι το μήνυμά μας προς τα Σκόπια και ελπίζουμε να δούμε πρόοδο.
Ως προς το δεύτερο ερώτημα, ο κύριος Nimitz, όπως θα είδατε και από την ανακοίνωση την οποία εξέδωσε, είναι σε επαφή με τα δύο μέρη, δεν έχω όμως τίποτα περισσότερο να σας πω αυτή τη στιγμή. Ούτως ή άλλως αυτές οι ανακοινώσεις γίνονται από τον ίδιο. Η Ελλάδα στηρίζει το έργο του μεσολαβητή των Ηνωμένων Εθνών, στηρίζει τις προσπάθειές του και ελπίζουμε ότι θα μπορέσει με τις προσπάθειες αυτές να μας οδηγήσει σε μία λύση. Και πάλι όμως θέλω να τονίσω ότι από διάφορες πλευρές τις τελευταίες ημέρες είδαμε να έρχεται ένα συγκεκριμένο μήνυμα, το μήνυμα ότι πρέπει να καθίσουμε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων υπό τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών. Αυτό λέει και η ανακοίνωση που εξέδωσε ο κύριος Nimitz, ο οποίος είπε ότι είναι σε επαφή με τα δύο μέρη και ότι τους ζητά, και μετά την απόφαση του Δικαστηρίου της Χάγης, να επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους στο να φτάσουμε σε λύση. Αυτό πρέπει να κάνουμε τώρα.
Σ. ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Μετά από σχετική απόφαση είδαμε ότι η Αλβανία καταργεί τις εθνικότητες. Ως εκ τούτου οι Βορειοηπειρώτες προφανώς δε θα έχουν κανένα έγγραφο στο οποίο να αποδεικνύεται η ελληνικότητά τους. Πώς το σχολιάζετε;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Έχουμε ενημερωθεί για την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Αλβανίας, την οποία θα πρέπει να μελετήσουμε με πολύ μεγάλη προσοχή προκειμένου, ακριβώς, να διαπιστώσουμε κατά πόσο εκπληρώνει επί της ουσίας τα διεθνή κριτήρια και προϋποθέσεις που υπάρχουν σχετικά με την προστασία των μειονοτήτων. Είναι πολύ σημαντικό η Αλβανική Κυβέρνηση να μπορέσει να κερδίσει την εμπιστοσύνη των μειονοτήτων, η οποία είδαμε ότι έχει διαρραγεί κατά την πρόσφατη απογραφή που διενεργήθηκε εκεί και γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να δώσει έμφαση στο πώς θα μπορέσει να καλλιεργήσει σχέσεις εμπιστοσύνης. Από την πλευρά μας, σας ξαναλέω ότι θα μελετήσουμε αυτή την απόφαση με πολύ μεγάλη προσοχή.
Μ. ΚΟΥΡΜΠΕΛΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κύριος Δήμας είπε ότι η Ελλάδα αρχίζει σιγά-σιγά να προετοιμάζεται για την ανάληψη της Προεδρίας το 2014, ένας χρόνος που έχει συνδεθεί και με την ευρωπαϊκή προοπτική των Βαλκανίων. Η Αλβανία έχει θέσει υποψηφιότητα για να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Θα δούμε τα θέματα αυτά της διεύρυνσης των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με Βαλκανικές χώρες ως προτεραιότητα της Προεδρίας μας; Ευχαριστώ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η αναζωογόνηση της ενταξιακής προοπτικής των δυτικών Βαλκανίων θα είναι μία από τις κορυφαίες προτεραιότητες της ελληνικής Προεδρίας το 2014 και στόχος μας είναι κατά τη διάρκειά της να πραγματοποιηθεί η πρώτη Σύνοδος Κορυφής Ευρωπαϊκής Ένωσης Δυτικών Βαλκανίων μετά το 2003, όταν πετύχαμε τότε, ως Ελληνική Προεδρία, να υιοθετηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση η στρατηγική της Θεσσαλονίκης, που ουσιαστικά αποτελεί το πλαίσιο της ευρωπαϊκής προοπτικής όλων αυτών των χωρών.
Πρόθεσή μας είναι στο επόμενο διάστημα να αναλάβουμε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, ακριβώς στην προσπάθεια να προετοιμαστεί καλά αυτή η Σύνοδος Κορυφής, να μπορέσουν οι χώρες της περιοχής να κάνουν βήματα προόδου και παράλληλα να ευαισθητοποιήσουμε τις χώρες της Ευρώπης, οι οποίες όντως αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουν τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό που αποκαλούμε διευρυνσιακή κόπωση, είναι εύλογο να υπάρχει. Δεν πρέπει όμως η Ευρώπη να κλείσει τα μάτια στη δική της γειτονιά, δεν μπορεί να αφήσει η Ευρώπη μία μαύρη τρύπα και να μην κάνει ό,τι μπορεί για την ενσωμάτωση αυτής της περιοχής. Αυτό θα είναι ουσιαστικά όχι μόνο προς όφελος της σταθερότητας στην περιοχή μας, θα είναι και προς όφελος της Ευρώπης και σκοπός μας είναι στο επόμενο διάστημα, όπως σας είπα, να ανακοινώσουμε σχετικές πρωτοβουλίες και να εργαστούμε πολύ στενά με όλες τις χώρες της περιοχής και με την Αλβανία, προκειμένου να μπορέσουμε να κάνουμε βήματα προς τα εμπρός.
Λ. ΚΑΛΑΡΡΥΤΗΣ: Σε σχέση με τα όσα έχει πράξει η Αλβανία μέχρι στιγμής για την ελληνική μειονότητα, είτε παραλείψεις είτε συγκεκριμένες ενέργειες, στην απογραφή, για τις περιουσίες, η Ελλάδα στην πράξη, πρακτικά, τί έχει κάνει προκειμένου να συμμορφωθεί η Αλβανία ή να δώσει εξηγήσεις για τη συμπεριφορά της;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η Ελλάδα στέλνει με πολύ ξεκάθαρο τρόπο τα μηνύματά της στην Αλβανική Κυβέρνηση, στο πλαίσιο της πεποίθησής μας ότι πρέπει η μειονότητα να αντιμετωπίζεται ως γέφυρα φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών και γι’ αυτό μιλάμε τόσο πολύ για την εμπιστοσύνη. Η Ελλάδα θέλει να δει την Αλβανία να προοδεύει, για εμάς είναι προτεραιότητα αυτό, είναι προς το συμφέρον όχι μόνο της ίδιας της Αλβανίας αλλά και της Ελλάδας, το να έχει στα σύνορά της μία χώρα η οποία θα πηγαίνει προς τα εμπρός. Γι’ αυτό και προσπαθήσαμε να συμβάλλουμε στις προσπάθειες επίλυσης του πολιτικού αδιεξόδου που υπήρχε στην Αλβανία, γι’ αυτό προσπαθούμε να βεβαιωθούμε ότι η Αλβανία θα σέβεται όλα αυτά τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις, τα βασικά κριτήρια και προϋποθέσεις που έχει τονίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση χάρη και στη συνεισφορά της Ελλάδας και μεταξύ των οποίων είναι ο σεβασμός των μειονοτικών δικαιωμάτων. Χρειάζεται σίγουρα διάλογος με την αλβανική πλευρά, νομίζω ότι και ο Υπουργός θα είχε σήμερα μία συνάντηση με τον Αλβανό Υπουργό Εξωτερικών στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, ακριβώς για να περάσουμε αυτά τα μηνύματα και να καλέσουμε την Αλβανία να τηρήσει μία πολιτική, η οποία θα σέβεται τις μειονότητες, θα σέβεται τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, θα τις προστατεύει και θα μπορέσει να κάνει βήματα προς την Ευρώπη.
Γ. ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ: Χρησιμοποιήσατε προηγουμένως στην απάντηση για τα Σκόπια τη λέξη «διαπραγματεύσεις». Ισχύει η ελληνική κόκκινη γραμμή ή υπάρχει κάποια διαφοροποίηση;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η θέση της Ελλάδας είναι σαφής, είναι ξεκάθαρη και την επανέλαβε και ο Υπουργός Εξωτερικών στη Βουλή των Ελλήνων κατά την ανάγνωση των Προγραμματικών Δηλώσεων της νέας Κυβέρνησης.
S. RISTOVSKA: Κύριε Εκπρόσωπε, έχετε κάποιες λεπτομέρειες, πληροφορίες για τη συνάντηση Poposki - Δήμα; Η άλλη ερώτηση, αυτό που είπατε, η κόκκινη γραμμή, δηλαδή δεν αλλάζει τίποτα πριν τη Χάγη και τώρα μετά τη Χάγη όσον αφορά τις ελληνικές θέσεις;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Όπως είπα πριν από δύο λεπτά, η θέση της Ελλάδας είναι σταθερή και ξεκάθαρη και την επανέλαβε ο Υπουργός Εξωτερικών στην ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων στη Βουλή.
Όσον αφορά στη συνάντηση που είχε ο κύριος Δήμας με τον κύριο Poposki, ήταν μία πρώτη συνάντηση γνωριμίας, στην οποία και οι δύο πλευρές αναφέρθηκαν στη σημασία της διαπραγματευτικής διαδικασίας στο πλαίσιο του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Εμείς μεταφέραμε τη σταθερή πολιτική μας για την Ευρωπαϊκή και Ευρω-Ατλαντική ολοκλήρωση της περιοχής των Δυτικών Βαλκανίων, είναι προτεραιότητα για την Ελλάδα, δε θα σταματήσω, δε θα κουραστώ να το λέω αυτό. Εκτιμώ ότι και στο μέλλον θα υπάρξουν και άλλες επαφές.
Δ. ΚΑΤΣΙΜΕΝΤΕ: Χθες η Βουλγαρία ανακοίνωσε την αποχώρησή της από τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη. Ποια η θέση της Ελλάδας μετά από αυτήν την απόφαση;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα από όλα, έχει υπάρξει ήδη μία τοποθέτηση από τον κύριο Μανιάτη, τον Υφυπουργό Ενέργειας, οπότε θα σας παραπέμψω σε αυτήν. Εξ όσων γνωρίζω, δεν έχει υπάρξει ακόμα επίσημη ενημέρωση από τη βουλγαρική πλευρά προς τους εταίρους της σχετικά με την απόφαση αυτήν, θα πρέπει η βουλγαρική πλευρά να μας ενημερώσει επισήμως, προκειμένου κι εμείς να αξιολογήσουμε τη στάση μας.
Γνωρίζετε όμως ότι είναι σταθερή πολιτική της Ελλάδας ότι αυτό το ενεργειακό σχέδιο είναι πάρα πολύ σημαντικό για την Ευρώπη, για την τροφοδοσία της Ευρώπης με πετρέλαιο και για την αποφόρτιση των Στενών. Οι περιβαλλοντικές μελέτες έχουν γίνει και έχουν δείξει ότι είναι ένα ασφαλές έργο, και ελπίζουμε ότι θα προχωρήσει. Ήταν κάτι που συζήτησε ο Υπουργός Εξωτερικών και με τον κύριο Lavrov, και σε αυτήν τη συνάντηση διαπιστώθηκε ότι οι δύο πλευρές παραμένουν προσηλωμένες στην υλοποίηση αυτού του έργου. Κατά συνέπεια θα πρέπει η βουλγαρική πλευρά πλέον να εξηγήσει ποιες είναι οι αποφάσεις της.
Π. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Να αλλάξουμε λίγο ήπειρο και να σας ρωτήσω σχετικά με μία ανακοίνωση που εκδώσατε την περασμένη εβδομάδα για τα γεγονότα στην Βρετανική Πρεσβεία στην Τεχεράνη, εάν αυτή σηματοδοτεί μία σκλήρυνση της ελληνικής στάσης απέναντι στο Ιράν και εάν ναι, εάν η Αθήνα έχει κάποιο σχέδιο Β στην περίπτωση που διαταραχθούν οι διμερείς ενεργειακές σχέσεις με τη χώρα αυτήν. Ευχαριστώ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η δήλωση στην οποία προχωρήσαμε και εκτός από δήλωση υπήρξαν και διαβήματα προς την ιρανική πλευρά, είχε να κάνει με την επίθεση στην Βρετανική Πρεσβεία και στη σημασία που έχει ο σεβασμός του Διεθνούς Δικαίου και συγκεκριμένα της σύμβασης της Βιέννης για τις διπλωματικές σχέσεις. Ήταν ένα πάρα πολύ σοβαρό επεισόδιο.
Από εκεί και πέρα, ως προς τα ενεργειακά, στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της περασμένης Πέμπτης έγινε πολύ μεγάλη συζήτηση γύρω από την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέναντι στο Ιράν, και οι Υπουργοί Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισαν να εξετάσουν την υιοθέτηση περαιτέρω μέτρων έναντι του Ιράν σε καίριους τομείς, όπως αυτοί των μεταφορών και της ενέργειας. Θέλω να πω ότι ο Υπουργός Εξωτερικών, ο κύριος Δήμας, συμμετείχε σε αυτήν τη συζήτηση και ανέπτυξε όλη την επιχειρηματολογία σχετικά με το ότι θα πρέπει να πάρουμε τις αποφάσεις μας με προσοχή, λαμβάνοντας υπόψη και τα συμφέροντα της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη λήψη αυτών των αποφάσεων. Πιστεύω ότι είναι μία συζήτηση η οποία θα συνεχιστεί.
8 Δεκεμβρίου, 2011