Ενημέρωση διπλωματικών συντακτών από τον Εκπρόσωπο του ΥΠΕΞ, Γ. Δελαβέκουρα
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Καλή σας ημέρα. Πριν ξεκινήσω με το πρόγραμμα θα ήθελα και δημόσια να ευχαριστήσω δύο στελέχη της Υπηρεσίας Ενημέρωσης τα οποία πήραν πρόσφατα μετάθεση, τον Αλέξη Κατσαρέα και την Κύπρις Ζέρβα για την άριστη δουλειά που έκαναν όλα αυτά τα χρόνια και για την προσφορά τους στην Υπηρεσία.
Ξεκινώ με το πρόγραμμα της πολιτικής ηγεσίας. Την Τρίτη 27 Νοεμβρίου στις 12:00 ο Υπουργός Εξωτερικών θα συναντηθεί με τον Ειδικό Σύμβουλο του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών για το Κυπριακό, κύριο Al. Downer στο Υπουργείο Εξωτερικών.
Την Τετάρτη 28 Νοεμβρίου ο κύριος Υπουργός θα μεταβεί στην Αλβανία προκειμένου να συμμετάσχει στις εορταστικές εκδηλώσεις της επετείου των 100 ετών ανεξαρτησίας της χώρας, κατόπιν πρόσκλησης του Υπουργού Εξωτερικών της Αλβανίας. Με την ευκαιρία της επίσκεψής του εκεί θα έχει συναντήσεις με την ηγεσία της χώρας.
Την Πέμπτη 29 Νοεμβρίου και ώρα 12:00, ο κύριος Υπουργός θα παραστεί στην τελετή επίδοσης διαπιστευτηρίων των Πρέσβεων του Παναμά, της Βενεζουέλας και της Ινδονησίας στο Προεδρικό Μέγαρο.
Ο Υφυπουργός Εξωτερικών κύριος Κούρκουλας θα πραγματοποιήσει επίσκεψη στην Κίνα από τις 26 Νοεμβρίου έως και την 1η Δεκεμβρίου, ως επικεφαλής της Ελληνικής Αντιπροσωπείας η οποία θα συμμετάσχει στις εργασίες της 11ης Μικτής Διϋπουργικής Επιτροπής Ελλάδας-Κίνας. Τον κύριο Υφυπουργό θα συνοδεύσει στο ταξίδι του ο Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Αναπτυξιακής Συνεργασίας, κύριος Μίχαλος. Το πρόγραμμα του κυρίου Υφυπουργού ξεκινάει στο Πεκίνο όπου τη Δευτέρα 26 Νοεμβρίου θα έχει συναντήσεις με εκπροσώπους των τοπικών μέσων ενημέρωσης.
Την Τρίτη 27 Νοεμβρίου θα παραβρεθεί σε επενδυτικό σεμινάριο με τη συμμετοχή του “Invest in Greece”.
Την Τετάρτη 28 Νοεμβρίου ο κύριος Υφυπουργός θα συμμετάσχει ως επικεφαλής της Ελληνικής Αντιπροσωπείας στις εργασίες της 11ης Μικτής Διϋπουργικής Επιτροπής και θα πραγματοποιήσει διμερείς επαφές.
Την Πέμπτη 29 Νοεμβρίου ο κύριος Υφυπουργός θα πραγματοποιήσει επίσκεψη σε επιχειρηματικό Forum ελληνικών προϊόντων και θα συνεχίσει τις διμερείς επαφές του, ενώ στη συνέχεια θα μεταβεί στη Σαγκάη όπου την Παρασκευή 30 Νοεμβρίου και το Σάββατο 1η Δεκεμβρίου θα παραστεί σε επενδυτικό Forum που διοργανώνει το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας με τη συμμετοχή του “Invest in Greece”. Στη Σαγκάη φυσικά θα έχει και διμερείς επαφές με τοπικούς παράγοντες.
Ο Υφυπουργός Εξωτερικών κύριος Τσιάρας την Τρίτη 27 Νοεμβρίου θα απευθύνει χαιρετισμό στο Συνέδριο “Energy money conference” με θέμα «Ελλάδα, κόμβος για την ενεργειακή αυτονομία της Ευρώπης». Το Συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα των Υπουργείων Εξωτερικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εξωτερικών Πρέσβυς κύριος Κασκαρέλης την Τετάρτη 28 Νοεμβρίου θα έχει πολιτικές διαβουλεύσεις για θέματα διμερούς και περιφερειακού ενδιαφέροντος, με την Υφυπουργό Εξωτερικών της Γερμανίας κυρία Haber στο πλαίσιο της επίσκεψής της στην Ελλάδα.
Τέλος, ο Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Αναπτυξιακής Συνεργασίας, ο κύριος Μίχαλος, θα συναντηθεί σήμερα, 22 Νοεμβρίου, στις 12:30 με τον Πρέσβη της Κίνας.
Αυτά ως προς το πρόγραμμα και είμαι έτοιμος να απαντήσω σε ερωτήσεις σας.
Κ. ΦΡΥΣΣΑ: Ήθελα να ρωτήσω σχετικά με δημοσίευμα σημερινό, εβδομαδιαίου περιοδικού, σύμφωνα με το οποίο οι Γερμανοί ζητούν να δοθεί ξανά ιθαγένεια σε 50.000 απελαθέντες Μουσουλμάνους. Το σχόλιο του Υπουργείου Εξωτερικών.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Το Υπουργείο Εξωτερικών δε διαθέτει καμία πληροφορία που να επιβεβαιώνει το εν λόγω ρεπορτάζ και αυτή είναι η εικόνα που έχουμε λάβει και από τα αρμόδια Υπουργεία. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει η σχετική νομοθεσία που καλύπτει τα θέματα ιθαγένειας και αυτή εφαρμόζεται. Θέλω όμως με αφορμή την ερώτησή σας να επισημάνω κάτι πολύ σημαντικό. Δεν υπάρχει θέμα 50.000 απελαθέντων Μουσουλμάνων. Ποτέ δεν υπήρξε και η Ελλάδα ποτέ δεν προέβη σε τέτοια μέτρα. Πρέπει όλοι να είμαστε πολύ προσεκτικοί ώστε να μη δημιουργούμε θέματα εκ του μη όντος.
Μ. ΚΟΥΡΜΠΕΛΑ: ***[ερώτηση εκτός μικροφώνου για οικονομικές σχέσεις με Κίνα και το Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ]
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ως προς το πρώτο ερώτημά σας πρέπει πρώτα απ’ όλα να αναφερθούμε στα ήδη χειροπιαστά αποτελέσματα που έχει η ελληνοκινεζική συνεργασία και αναφέρομαι στο παράδειγμα της Cosco και της επένδυσης που έχει κάνει στο λιμένα του Πειραιά. Πρόκειται για μία συνεργασία η οποία έχει και ευρύτατες δυνατότητες περαιτέρω διεύρυνσης. προκειμένου να γίνει ακόμα πιο αποδοτική και για το ελληνικό κράτος, αλλά και για την κινεζική πλευρά. Η επένδυση αυτή, θεωρώ ότι αποτελεί και ψήφο εμπιστοσύνης, μία απόδειξη ότι η Ελλάδα με την γεωπολιτική θέση που έχει, με τις υποδομές που έχει, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της περιοχής, μπορεί να αποτελεί ένα σημείο αναφοράς για την ανάπτυξη του εμπορίου, των επενδύσεων και της οικονομικής συνεργασίας με όλες τις χώρες της περιοχής και να αποτελεί πύλη εισόδου για την ευρωπαϊκή αγορά, για ξένους επενδυτές που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην περιοχή μας.
Αναμένουμε να γίνει πολύ καλή προεργασία σε αυτές τις επαφές που θα έχει ο Υφυπουργός Εξωτερικών ο κύριος Κούρκουλας, ακριβώς στο πλαίσιο της Μικτής Διϋπουργικής Επιτροπής που αποτελεί το forum στο οποίο διερευνούμε όλες τις δυνατότητες συνεργασίας και αναζητούμε νέα πεδία συνεργασίας με την κινεζική πλευρά. Εξίσου σημαντική θα είναι και η παρουσία του Υφυπουργού στη Σαγκάη, όπου θα έχει την ευκαιρία να παρουσιάσει μαζί με το “Invest in Greece” τις δυνατότητες που διανοίγονται αυτή τη στιγμή, με όλες τις σημαντικές εξελίξεις που έχουμε στην Ελλάδα, με το πρόγραμμα επενδύσεων που έχουμε υιοθετήσει και το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη, προκειμένου να προσελκύσουμε επενδυτές και με αυτό τον τρόπο να δημιουργήσουμε τις αναπτυξιακές προϋποθέσεις που θα συμβάλουν στην έξοδο της χώρας από την κρίση.
Ως προς το δεύτερο θέμα που θέσατε, πρέπει να σας πω ότι ξεκινάει μία πάρα πολύ σημαντική αλλά και πολύ δύσκολη διαπραγμάτευση στην οποία υπάρχουν, είναι γνωστό αυτό, σημαντικές διαφωνίες, τόσο μεταξύ των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και μεταξύ των ίδιων των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ξεκινάμε από δύσκολη αφετηρία όχι μόνο λόγω της δημοσιονομικής κατάστασης αλλά και των αλλαγών που επέφερε η τελευταία διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του τρόπου που αυτή επηρεάζει τα κονδύλια για τη συνοχή και τον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στις Βρυξέλλες βρίσκεται ο Πρωθυπουργός, στο πλαίσιο της Συνόδου Κορυφής που είναι σε εξέλιξη. Οι θέσεις της Ελλάδας είναι γνωστές. Αυτό που πρέπει να γίνει αντιληπτό από όλους είναι ότι ο προϋπολογισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να λειτουργήσει, αυτή τη στιγμή, ως αναπτυξιακό εργαλείο, γιατί αυτός είναι ο ρόλος του. Δεν πρέπει να μπούμε σε μία λογική περιστολής και περικοπών, διότι αυτό θα ερχόταν σε αντίθεση με τις προτεραιότητες που έχει θέσει η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση για ανάπτυξη, για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, για την καινοτομία, για την έρευνα και την τεχνολογία, για όλα αυτά τα θέματα που θα μπορέσουν να ενισχύσουν την ευρωπαϊκή αγορά στο διεθνή ανταγωνισμό, σε μία πολύ δύσκολη περίοδο, η οποία, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα γίνεται όλο και δυσκολότερη.
Μ. KOTOVSKA: During the press conference in *** Mathew Nimetz stressed the importance of how important is to respect the judgments of the International Court of Justice and, so what does this message mean to the Greek Government? Thank you.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Θέλω με αφορμή την ερώτησή σας πρώτα απ’ όλα να πω ότι το Υπουργείο Εξωτερικών θα μελετήσει με τη δέουσα και εποικοδομητική διάθεση τις ιδέες που παρουσίασε ο κύριος Nimetz στην πρόσφατη συνάντηση στη Νέα Υόρκη και σε συντονισμό μαζί του θα καθοριστούν και τα επόμενα βήματα.
Θεωρούμε ότι η ελληνική πρωτοβουλία για την υπογραφή μνημονίου κατανόησης μεταξύ των δύο πλευρών λειτούργησε ως καταλύτης και ήδη έχει δώσει νέα δυναμική στη διαδικασία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, που ήταν άλλωστε και ο σκοπός μας.
Θα τοποθετηθούμε ως προς την ουσία των ιδεών του κυρίου Nimetz αφού ολοκληρωθεί, όπως είπα νωρίτερα, η ανάλυσή τους. Τις θέσεις της Ελλάδας τις γνωρίζετε, περιγράφονται με απόλυτη σαφήνεια στην πρότασή μας, αυτό είναι και το πλαίσιο μέσα στο οποίο συμμετέχουμε στη διαδικασία.
Ελπίζουμε ότι η ηγεσία της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας δεν θα αφήσει την ευκαιρία αυτή να περάσει ανεκμετάλλευτη αλλά θα συμμετάσχει εποικοδομητικά στο διάλογο ώστε να φθάσουμε σε λύση. Μία λύση που θα απελευθερώσει το μεγάλο δυναμικό των διμερών μας σχέσεων, που θα συμβάλει αποφασιστικά στην περιφερειακή σταθερότητα και θα δώσει νέα ώθηση στην ευρωπαϊκή και ευρωατλαντική προοπτική της γειτονικής μας χώρας. Μία πορεία που η Ελλάδα έχει στηρίξει με συνέπεια, με την αυτονόητη προϋπόθεση της εκπλήρωσης όλων των σχετικών όρων που έχουν υιοθετηθεί ομόφωνα από τα κράτη μέλη του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ως προς το συγκεκριμένο θέμα στο οποίο αναφερθήκατε, θα ήθελα να θυμίσω ότι η απόφαση του Δικαστηρίου αναφέρεται ρητά στην ανάγκη τα δύο μέρη να επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους στις διαπραγματεύσεις, στο πλαίσιο της διαδικασίας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, προκειμένου να επιτύχουμε διευθέτηση του ζητήματος της ονομασίας. Όπως είπα και λίγο νωρίτερα, αυτή είναι η ουσία: το πρόβλημα αποτελεί εμπόδιο στην προώθηση, στην ενίσχυση, στην εμβάθυνση των σχέσεων των δύο χωρών και εμπόδιο συνολικότερα για τη περιφερειακή σταθερότητα. Αυτό πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Αυτό είπε το Δικαστήριο και αυτό πρέπει να κάνουμε. Κατά συνέπεια, τα δύο μέρη πρέπει να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με εποικοδομητική διάθεση για να φτάσουν σε αμοιβαία αποδεκτή λύση. Είναι κάτι που έχει ζητήσει όλη η διεθνής κοινότητα, αναγνωρίζοντας ότι είναι ένα σημαντικό διεθνές ζήτημα και ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να δούμε βήματα προόδου.
S. RISTOVSKA: Κύριε Εκπρόσωπε, κάτι που αφορά το Μνημόνιο που έστειλε ο κύριος Αβραμόπουλος στον κύριο Popovski. Ο κύριος Αβραμόπουλος από τη μία επίσκεψη που είχε στη Βουλγαρία είπε ότι όταν ανοίξανε την απάντηση από τον κύριο Popovski, ουσιαστικά είδαν μία επιστολή και όχι απάντηση. Κάποιο δικό σας σχόλιο που αφορά το Μνημόνιο, δηλαδή η απάντηση, η επιστολή του κυρίου Popovski και αν περιμένατε κάτι παραπάνω, κάτι συγκεκριμένο και αν θα υπάρχει σε αυτό μία απάντηση από τον κύριο Αβραμόπουλο.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Νομίζω ότι ο Υπουργός Εξωτερικών πολύ εύλογα περιέγραψε ποια είναι η πραγματικότητα. Η πραγματικότητα είναι ότι η Ελλάδα έκανε μία πολύ συγκεκριμένη πρόταση και ο σκοπός αυτής της πρότασης ήταν να δώσουμε ώθηση στη διαδικασία, να μπορέσουμε να μιλήσουμε και να συμφωνήσουμε στο συγκεκριμένο πλαίσιο, στις συγκεκριμένες παραμέτρους για τη διευθέτηση του ζητήματος. Επ’ αυτού, στην ουσία, δε λάβαμε απάντηση. Λάβαμε μία επιστολή η οποία περιγράφει διάφορα πράγματα, αλλά αποφεύγει να απαντήσει στο ουσιαστικό μέρος. Πιστεύουμε ότι αυτή η διαδικασία ήδη έχει χρονίσει, συνεχίζεται για πάρα πολλά χρόνια χωρίς να έχει φέρει αποτελέσματα. Αυτό προφανώς δημιουργεί μία κόπωση, μία απογοήτευση, η οποία επιβαρύνει και τις συνολικές προοπτικές. Αυτό εμείς θέλουμε να το αναστρέψουμε, θέλουμε να το αλλάξουμε. Έχουμε και στο παρελθόν κάνει απτά βήματα, έχουμε αποδείξει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων την εποικοδομητική διάθεση της Ελλάδας, τη διάθεσή της να φτάσουμε σε αμοιβαία αποδεκτή λύση. Η πρόταση που κάναμε με την επιστολή του Υπουργού Εξωτερικών, του κυρίου Αβραμόπουλου, ακριβώς σε αυτήν την κατεύθυνση κινείται. Στο να δώσει ώθηση στη διαδικασία του ΟΗΕ και στο να φέρει τα δύο μέρη σε ένα κοινό σημείο αναφοράς που θα περιγράφει, πολύ συγκεκριμένα, το πλαίσιο μέσα από το οποίο θα πετύχουμε τη λύση. Ελπίζουμε να δούμε πρόοδο στο επόμενο διάστημα. Αυτή είναι η επιθυμία της Ελλάδας.
S. RISTOVSKA : Μία ερώτηση που αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το Δεκέμβριο ο Επίτροπος ο κύριος Fule όλο και περισσότερο πιέζει για να πάρουμε ημερομηνία για να ξεκινήσουμε τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις. Ποια θα είναι η στάση της Ελλάδας; Πριν ένα μήνα περίπου, νομίζω, είπατε ότι η Επιτροπή έκανε την έκθεση αλλά την τελευταία λέξη την έχει το σύνολο. Οπότε ποια θα είναι η στάση της Ελλάδας;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Θέλω πρώτα από όλα να σχολιάσω κάτι που είπατε. Ο κύριος Fule είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Δεν τίθεται θέμα πίεσης εκ μέρους του κυρίου Fule, τουλάχιστον όχι προς την Ελλάδα.
Αυτό όμως, το οποίο θα πρέπει να συγκρατήσουμε και το έχω πει και στο παρελθόν είναι ότι η Επιτροπή έχει ένα συγκεκριμένο ρόλο σε αυτήν τη διαδικασία, ο οποίος είναι πολύ σημαντικός. Από εκεί και πέρα, τις αποφάσεις τις λαμβάνουν, είναι αρμοδιότητά τους να τις λαμβάνουν, τα κράτη μέλη στο πλαίσιο του Συμβουλίου, βάσει της αξιολόγησης που κάνουν. Αυτή η συζήτηση προφανώς θα συνεχιστεί μέχρι το Δεκέμβριο που θα γίνει το Συμβούλιο, εμείς θέλουμε να δούμε πρόοδο, νομίζω ότι όλη η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει να δει πρόοδο, το έχει ξεκάθαρα ζητήσει με διαδοχικές ομόφωνες αποφάσεις του Συμβουλίου των Υπουργών τα τελευταία χρόνια και θα πρέπει να είναι σαφές ότι για να γίνουν βήματα προς τα μπρος θα πρέπει να υπάρχει σεβασμός των κριτηρίων που έχουν τεθεί, με ομόφωνο τρόπο, από το Συμβούλιο. Φυσικά, η εκπλήρωση του κριτηρίου των σχέσεων καλής γειτονίας βρίσκονται στην κορυφή.
Π. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, η επόμενη ημέρα της εκεχειρίας στη Γάζα, τί σηματοδοτεί για την ελληνική διπλωματία στη Μέση Ανατολή; Η συνεργασία με το Ισραήλ, πολιτική και στρατιωτική, θα συνεχιστεί απρόσκοπτα; Θυμίζω και το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας που μας έχει ανακοινωθεί στο παρελθόν. Από την άλλη η σχέση με αραβικές χώρες, όπως λόγου χάρη το Κατάρ, που διατηρούν, έτσι, ένα δίαυλο επικοινωνίας με τη Χαμάς, σε τί πλαίσιο θα κινηθούν; Ευχαριστώ πολύ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Θέλω να ξεκινήσω και μου δίνετε την ευκαιρία να το κάνω με την ερώτησή σας, λέγοντας ότι τις τελευταίες εβδομάδες, κατά τις οποίες έχουμε δει μία ραγδαία επιδείνωση των συνθηκών ασφαλείας στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, η Ελλάδα έχει αναλάβει μία σειρά από πρωτοβουλίες, προκειμένου να μπορέσουμε να βοηθήσουμε στη διαμόρφωση προϋποθέσεων σταθερότητας στην περιοχή μας, που πιστεύουμε ότι είναι κορυφαίας σημασίας για τη διατήρηση της διεθνούς ασφάλειας.
Σε αυτό το πλαίσιο ο Υπουργός Εξωτερικών, ο κύριος Αβραμόπουλος, παρουσίασε συγκεκριμένες προτάσεις για την ανάπτυξη των σχέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τον Αραβικό Σύνδεσμο, ο οποίος παίζει καταλυτικό ρόλο στη διαχείριση της κρίσης, όπως επίσης και για τη σύσφιξη των σχέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την Αίγυπτο.
Θεωρούμε ότι η Αίγυπτος είναι ένας στρατηγικός εταίρος στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, μία χώρα πολύ σημαντική, η οποία μετά την επανάσταση ανακτά το ρόλο της στο σύστημα ισορροπίας της ευρύτερης περιοχής, ένα ρόλο πολύ σημαντικό για τη δημιουργία, ακριβώς, των προϋποθέσεων σταθερότητας που σας ανέφερα προηγουμένως. Γι’ αυτό το λόγο και υπάρχουν πολύ πυκνές επαφές με την αιγυπτιακή πλευρά: να αναφερθώ στις δύο επισκέψεις που έχει πραγματοποιήσει ο Υπουργός Εξωτερικών στην Αίγυπτο τους τελευταίους δύο μήνες, στην επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας και τη συνάντηση που είχε με τον Πρόεδρο της Αιγύπτου, τον κύριο Morsi, αλλά και την τηλεφωνική συνομιλία που είχαν μόλις χθες, οι δύο Υπουργοί Εξωτερικών, αμέσως μετά την ανακοίνωση της επίτευξης συμφωνίας για την εκεχειρία στη Γάζα.
Βρισκόμαστε σε κρίσιμη φάση αυτή τη στιγμή. Η εκεχειρία επετεύχθη μετά από δύσκολες διαπραγματεύσεις, δύσκολες συνομιλίες, και θα πρέπει να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν προκειμένου να τη διαφυλάξουμε. Αυτό φυσικά προϋποθέτει, πρώτα και κύρια, τόσο οι Ισραηλινοί όσο και οι Παλαιστίνιοι να επιδείξουν αυτοσυγκράτηση και να τηρήσουν αυστηρά τους κανόνες που θέτει η συμφωνία της εκεχειρίας.
Δεν μπορούμε βέβαια να αγνοήσουμε τους κινδύνους που υπάρχουν και που επηρεάζουν συνολικά την περιοχή. Η κατάσταση στη Συρία είναι πολύ άσχημη, μιλάμε για συνθήκες εμφυλίου πολέμου, με τεράστιο κόστος σε ανθρώπινες ζωές μεταξύ του άμαχου πληθυσμού. Η ανθρωπιστική κρίση είναι τεράστια, όπως επίσης είναι υπαρκτός και άμεσος ο κίνδυνος διάχυσης της κρίσης στο εξωτερικό, στις γειτονικές χώρες της Συρίας.
Γι’ αυτό το λόγο πρέπει η Διεθνής Κοινότητα και ειδικά η Ευρωπαϊκή Ένωση –και γι’ αυτό η Ελλάδα θα συνεχίσει να εργάζεται ακατάπαυστα– να δώσουν όλη τη βοήθεια που μπορούν, προκειμένου να κατευθύνουμε τα πράγματα σε μια πορεία εκτόνωσης της κρίσης και της έντασης. Σε αυτό το πλαίσιο, θέλουμε να έχουμε δίπλα μας τους Άραβες εταίρους μας και γι’ αυτό είναι σημαντική η πρωτοβουλία που σας ανέφερα προηγουμένως για ενίσχυση και των πολιτικών διαβουλεύσεων της ΕΕ με τον Αραβικό Σύνδεσμο και την Αίγυπτο, πέρα από την τομεακή συνεργασία σε θέματα οικονομίας, που αναπτύσσουμε ως Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ως προς το ρόλο της Ελλάδας συγκεκριμένα, η Ελλάδα ακολουθεί μία πολιτική αρχών τόσο στο Μεσανατολικό όσο και ευρύτερα, μία πολιτική σεβασμού του Διεθνούς Δικαίου και των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Αυτός είναι ο βασικός άξονας πάνω στον οποίο στηρίζουμε την πολιτική μας και αυτό είναι γνωστό σε όλους τους εταίρους μας, τόσο στην αραβική πλευρά –και συγκεκριμένα στην παλαιστινιακή πλευρά– όσο και στην ισραηλινή πλευρά. Γι’ αυτό το λόγο και η Ελλάδα είναι ένας αξιόπιστος συνομιλητής, ο οποίος μπορεί να συμβάλλει εποικοδομητικά στην αναζήτηση συμβιβασμών και λύσεων, που αυτή τη στιγμή είναι απολύτως απαραίτητοι.
Με τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουμε, με τις επαφές που έχουμε - και θυμίζω εδώ ότι πριν από δύο εβδομάδες είχαμε την επίσκεψη του Υπουργού Εξωτερικών της Παλαιστινιακής Αρχής- τις επαφές που έχουμε τόσο με το Ισραήλ όσο και με τους Άραβες εταίρους μας, προσπαθούμε να βοηθήσουμε ώστε να βρεθούν κοινά σημεία αναφοράς, κοινός τόπος, για να γίνουν αυτά τα βήματα που χρειάζονται, ώστε να εμπεδωθεί η ειρήνη και ασφάλεια στην περιοχή μας, χωρίς όμως να παραγνωρίζουμε τις πολύ δύσκολες συνθήκες που επικρατούν αυτή τη στιγμή.
J. TASEVSKA: *** Natasha, from the State News Agency ***. There are two weeks until the European Council. I guess the Greek Government has a stand already on this issue. Can you tell me how Athens looks *** again for getting the date for starting negotiations with the EU? Thank you.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Θέλω να σας υπενθυμίσω ότι σε αυτά τα θέματα τοποθετείται η Ευρωπαϊκή Ένωση, το Συμβούλιο των Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνολικά. Το Συμβούλιο των Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει κατ’ επανάληψη τονίσει, με ομόφωνες αποφάσεις, την ανάγκη επίλυσης του ζητήματος της ονομασίας και είναι κάτι για το οποίο η Ελλάδα εργάζεται συστηματικά. Αυτό είναι το πλαίσιο που υπάρχει αυτή τη στιγμή και, όπως είπα και προηγουμένως, η Ελλάδα έχει εποικοδομητική διάθεση, θέλει πρόοδο, θέλει να λύσουμε αυτό το ζήτημα για να μπορέσουμε να πετύχουμε όλα αυτά που μπορούμε στις διμερείς μας σχέσεις, την περιφερειακή ασφάλεια και για την ευρωπαϊκή προοπτική ολόκληρης της γειτονιάς μας. Αυτό είναι το πνεύμα μέσα στο οποίο κινείται η ελληνική εξωτερική πολιτική και το αποδεικνύει και στο επίπεδο των διαπραγματεύσεων στο πλαίσιο του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, όπως απέδειξε και η πρόσφατη πρωτοβουλία μας για την υπογραφή μνημονίου κατανόησης μεταξύ των δύο χωρών. Θα πρέπει όμως –και δεν πρέπει να το ξεχνούμε αυτό ποτέ– να γίνονται σεβαστά όλα τα κριτήρια, όλες οι προϋποθέσεις, οι όροι που έχουν τεθεί ομόφωνα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό είναι βασική αρχή στη διαδικασία της διεύρυνσης και φυσικά εφαρμόζεται και σε αυτή την περίπτωση.
Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω, κύριε Εκπρόσωπε, με το θέμα της… Υπάρχουν πληροφορίες ότι έχουν απευθυνθεί στην Ελληνική Κυβέρνηση εκπρόσωποι χριστιανικών εκκλησιών της Συρίας. Όπως θα ξέρετε καλύτερα από εμένα, οι χριστιανικοί πληθυσμοί, οι κουρδικοί πληθυσμοί, οι αρμενικοί πληθυσμοί ανησυχούν πάρα πολύ για την εξέλιξη των πραγμάτων και για το ενδεχόμενο να πέσει το καθεστώς Asad. Οι πληροφορίες που εγώ έχω είναι ότι δεν έτυχαν πρακτικής συνδρομής από την Ελληνική Κυβέρνηση, ελπίζω ότι αυτά είναι τελείως αβάσιμα, αλλά θα ήθελα να ξέρω τί σκέπτεται η Αθήνα να κάνει, τί συγκεκριμένες πρωτοβουλίες θα πάρει προς υπεράσπιση των χριστιανικών και άλλων πληθυσμών που ενδεχομένως έχουν ένα λογικό ενδιαφέρον –και είναι, άλλωστε, και γενικό ανθρωπιστικό συμφέρον– να προστατευθούν.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Όπως είπατε και εσείς, αυτοί οι ισχυρισμοί είναι αβάσιμοι, είναι απολύτως αβάσιμοι και ενδεικτικά αναφέρω ότι το Υπουργείο Εξωτερικών και προσωπικά ο Υπουργός Εξωτερικών, ο κύριος Αβραμόπουλος, είναι σε άμεση επαφή με τον Πατριάρχη Αντιοχείας. Σημειώνω επίσης, ότι για την Ελλάδα, η προστασία των δικαιωμάτων των μειονοτήτων αποτελεί βασική παράμετρο και προτεραιότητα στο πλαίσιο της οποιασδήποτε προσπάθειας επίλυσης της κρίσης στη Συρία. Αυτήν τη στιγμή η κατάσταση είναι άσχημη και είναι αυτονόητο ότι οι χριστιανικές κοινότητες, όπως όλες οι κοινότητες της Συρίας, έχουν μεγάλη ανησυχία διότι βρίσκονται στο μέσο ενός εμφυλίου πολέμου, που, όπως είπα, έχει τεράστιο ανθρωπιστικό κόστος.
Γι’ αυτόν το λόγο και σε όλα τα fora στα οποία συμμετέχει η Ελλάδα, σε όλους τους οργανισμούς στους οποίους συμμετέχει η Ελλάδα, έχουμε πάντα θέσει στην κορυφή των προτεραιοτήτων τη διασφάλιση της προστασίας των δικαιωμάτων των μειονοτήτων, και συγκεκριμένα της χριστιανικής κοινότητας στη Συρία.
Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να σας ρωτήσω κάτι άλλο τώρα, σχετικό με τη Συρία, εάν τεθεί για παράδειγμα –διότι μας είπατε πριν από μερικές εβδομάδες, εκφράσατε εκ μέρους του Υπουργείου Εξωτερικών την αλληλεγγύη προς την Τουρκία εν σχέσει με το επεισόδιο που έγινε– εάν αύριο η Άγκυρα ζητήσει την ενεργοποίηση του άρθρου 5 ή 6, δε θυμάμαι, του καταστατικού χάρτη, για την αυτοάμυνα, η Ελλάδα θα αγνοήσει το γεγονός ότι η Τουρκία είναι δύναμη κατοχής στην Κύπρο και απειλεί την ίδια την Ελλάδα με πόλεμο; Γιατί, βεβαίως, είναι κατανοητό ότι κάτω από ορισμένες συνθήκες μπορεί να έχουμε αλληλεγγύη, αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε και αφαίρεση όλων των υπολοίπων πραγματικοτήτων.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Τόσο η συνεχιζόμενη απειλή πολέμου εκ μέρους της Τουρκίας όσο και η κατοχή εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας από τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις είναι απαράδεκτες και έχουμε καλέσει επανειλημμένως την Τουρκία να αποσύρει τα στρατεύματα, να αποσύρει αυτήν την απειλή και επιτέλους να δει τις σχέσεις μας υπό ένα διαφορετικό πρίσμα, στο οποίο η συνεργασία και η πρόοδος από κοινού θα μπορέσουν να αποτελούν το κύριο χαρακτηριστικό των σχέσεων. Μέχρι εκείνη τη στιγμή όμως, είναι αυτονόητο ότι η Ελλάδα θα λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να διαφυλάξει την ακεραιότητα και την κυριαρχία της.
Ως προς το συγκεκριμένο περιστατικό στο οποίο αναφερθήκατε, όπου βλήματα όλμων έπληξαν περιοχές της Τουρκίας, είναι σαφές –και αυτό ήταν μία τοποθέτηση του ΝΑΤΟ συνολικά– ότι η Συμμαχία εξέφρασε την αλληλεγγύη της προς την Τουρκία που είχε δεχθεί αυτήν την επίθεση. Από εκεί και πέρα, δεν έχει γίνει συζήτηση για ενεργοποίηση του άρθρου 5. Οι συζητήσεις που γίνονται, γίνονται στη βάση του άρθρου 4 και ελπίζουμε –και γι’ αυτό εργαζόμαστε, και γι’ αυτό προσπαθούμε ως Ελλάδα– να πετύχουμε την εκτόνωση της κρίσης. Αυτό είναι το βασικό μας μέλημα, διότι διαφορετικά ολόκληρη η Μέση Ανατολή κινδυνεύει από μία πολύ επικίνδυνη κλιμάκωση για την σταθερότητα και την ειρήνη στην περιοχή.
Μ. ΚΟΥΡΜΠΕΛΑ: Οι σχέσεις μας με τη Λατινική Αμερική δεν έχουν αποδώσει πολύ σημαντικά αποτελέσματα. Χθες, ο κύριος Αβραμόπουλος εγκαινίασε μία νέα σελίδα, κυρίως, στον οικονομικό τομέα. Τί μπορούμε να περιμένουμε, ποιες είναι οι προτεραιότητες στην περιοχή της Ελλάδας; Ευχαριστώ πολύ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Επιθυμία του Υπουργού Εξωτερικών είναι η εξωτερική μας πολιτική να ανοίξει νέους δρόμους συνεργασίας, ιδίως με περιοχές και με χώρες με τις οποίες αυτή η συνεργασία δεν είχε αναπτυχθεί όσο θα επέτρεπαν οι δυνατότητες που υπάρχουν, αλλά και οι σχέσεις που έχουμε με τους λαούς αυτών των χωρών. Για την περίπτωση της Λατινικής Αμερικής, όπως ξέρετε, μιλάμε για μία περιοχή στην οποία υπάρχουν δραστήριες ελληνικές κοινότητες, υπάρχουν γνήσια αισθήματα φιλίας που χάνονται στα βάθη δεκαετιών και αιώνων, και ένα πολύ καλό υπόβαθρο προκειμένου να μπορέσουμε να αναζητήσουμε πεδία ευρύτερης συνεργασίας. Να σας αναφέρω ως παράδειγμα ότι από πέρυσι μέχρι φέτος οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την Αργεντινή –για την οποία τυχαίνει να μιλάμε τώρα, μια που είχε χθες τη συνάντηση ο Υπουργός Εξωτερικών– έχουν πενταπλασιαστεί. Μιλάμε δηλαδή για πραγματικά μεγάλες δυνατότητες, αρκεί και εμείς να δημιουργήσουμε το πλαίσιο και τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη αυτής της οικονομικής συνεργασίας. Και στο πολιτικό επίπεδο, βέβαια, πρέπει να γνωρίζετε ότι η Ελλάδα με τις χώρες αυτές έχει πολύ καλές σχέσεις, πολύ καλό συντονισμό και συνεργασία στο πλαίσιο διεθνών οργανισμών στους οποίους συμμετέχουμε. Ενδεικτικό της σημασίας που αποδίδει ο Υπουργός Εξωτερικών στην ανάπτυξη των σχέσεων με τις χώρες της Λατινικής Αμερικής είναι και η πρόθεσή του να συμμετάσχει στη σύνοδο που θα γίνει στη Χιλή το 2013, της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις χώρες της Λατινικής Αμερικής.
Π. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο πρόσφατος νόμος 4093/2012 προβλέπει την εικοσαετή παραμονή στην Ελλάδα πριν πάρει κανείς τη σύνταξη. Αυτό, όπως έχετε ενημερωθεί, έχει δημιουργήσει μία αναστάτωση στους Έλληνες μειονοτικούς της Βορείου Ηπείρου, που συνταξιοδοτούνται μέσω ειδικού καθεστώτος του ΟΓΑ. Σαν Υπουργείο Εξωτερικών προτίθεστε να λάβετε κάποια πρωτοβουλία επάνω σε αυτό το ευαίσθητο ζήτημα; Ευχαριστώ πολύ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Είναι ένα θέμα το οποίο το γνωρίζουμε και για το οποίο αναζητείται η κατάλληλη αντιμετώπιση.
Ευχαριστώ πολύ.
22 Νοεμβρίου, 2012