Ενημέρωση διπλωματικών συντακτών από τον Εκπρόσωπο του ΥΠΕΞ Γ. Δελαβέκουρα (16.03.11)
Βασικά σημεία:
[για τις φερόμενες δηλώσεις του Αντιπροέδρου της τουρκικής Κυβέρνησης Arinc:]
• Όποιες δηλώσεις υπονοούν ότι υπάρχει κάποια διαπραγμάτευση για ο,τιδήποτε άλλο εκτός από την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, το οποίο είναι μία νομική διαφορά στην οποία οι δύο χώρες πρέπει να προχωρήσουν για την επίλυσή της, δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Η τουρκική πλευρά συχνά παρουσιάζει θέσεις, οι οποίες γενικεύουν και αφήνουν αμφιβολίες. Είναι μία προσπάθεια επικοινωνιακή, την οποία την είδαμε κατά κόρον τις τελευταίες ημέρες. Αυτή η προσπάθεια προφανώς δεν μπορεί να φέρει αποτελέσματα, δε συμβάλλει στην προσπάθεια που κάνουμε για να βρούμε λύση στο πραγματικό ζήτημα, στη νομική διαφορά για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και απλά μένει να δημιουργεί εντυπώσεις. Δεν κινούμαστε σε αυτήν τη λογική, μας ενδιαφέρει η ουσία.
[για την πρόσφατη επίσκεψη Νταβούτογλου:]
• Έγινε σε μία χρονική συγκυρία από την οποία, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορούσαμε να περιμένουμε μεγάλα αποτελέσματα. Η Τουρκία βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο αυτή τη στιγμή, αυτό είναι ένα γεγονός και από την πλευρά μας περιμένουμε, πράγματι, να δούμε ταχύτερη πρόοδο στη συνέχεια.
• Είναι χρήσιμες αυτές οι επαφές. Οι δύο Υπουργοί έχουν ανταλλάξει επτά επισκέψεις μέχρι στιγμής και είχανε πάρα πολλές επαφές σε διεθνή φόρα. Έχουμε, ουσιαστικά, ένα νέο εργαλείο το οποίο θέτει το πλαίσιο της προόδου στις ελληνο-τουρκικές σχέσεις και αυτό είναι το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας. Όπως γνωρίζετε το πρώτο Συμβούλιο έγινε το Μάιο στην Αθήνα και προγραμματίζεται να γίνει το επόμενο, τον Ιούλιο στην Τουρκία. Σε αυτό το πλαίσιο της προετοιμασίας του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας, έγινε η επίσκεψη του Υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας. Ταυτόχρονα όμως ήταν και μία πολύ καλή ευκαιρία για να κάνουμε μία συνολική επισκόπηση των διμερών σχέσεων αλλά και για να συζητήσουμε για πολύ σοβαρά περιφερειακά ζητήματα, τα οποία απασχολούν την περιοχή μας, με πρώτο και κύριο την κατάσταση στη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική.
[για το επεισόδιο με ιταλικό ερευνητικό σκάφος:]
• Πράγματι, ένα ιταλικό πλοίο ζήτησε και έλαβε τις προβλεπόμενες από το Διεθνές Δίκαιο άδειες από τις αρμόδιες Ελληνικές Αρχές. Σκοπός της αποστολής του πλοίου ήταν η μελέτη για χάραξη διαδρομής για την πόντιση καλωδίου οπτικών ινών, το οποίο θα συνδέει την Ιταλία με το Ισραήλ. Το ιταλικό πλοίο παρενοχλήθηκε, κατά παράβαση των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου, από τουρκική κορβέτα και υπήρξε άμεση αντίδραση του Υπουργείου Εξωτερικών με την πραγματοποίηση διαβήματος από την Πρεσβεία μας στην Άγκυρα.
[για τη διαδικασία στο ΔΔΧ επί της προσφυγής της ΠΓΔΜ:]
• Πρώτα από όλα έχουμε μία διαπραγματευτική διαδικασία υπό τον Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών, είμαστε προσηλωμένοι σε αυτή τη διαδικασία και την έχουμε υποστηρίξει με κάθε δυνατό μέσο, συμμετέχουμε εποικοδομητικά και περιμένουμε πρόοδο. Από εκεί και ύστερα έχουμε επίσης μπροστά μας στις 21 του μηνός την ακροαματική διαδικασία στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Είναι μία νομική διαδικασία, στην οποία συμμετέχουμε με ισχυρά επιχειρήματα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ενημέρωσης:
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Καλημέρα σας. Σας έχει διανεμηθεί ήδη ένα ενημερωτικό σημείωμα σχετικά με διαδικασία στο Δικαστήριο της Χάγης για την προσφυγή της ΠΓΔΜ. Να σας ενημερώσω επίσης ότι όλες οι εργασίες του Δικαστηρίου θα μεταδίδονται ζωντανά από το internet, από την ιστοσελίδα του Δικαστηρίου, όπως επίσης και ότι για όσους θέλουν να παρακολουθήσουν στη Χάγη τη διαδικασία υπάρχει η δυνατότητα να διαπιστευτείτε. Οι σχετικές πληροφορίες βρίσκονται στην ιστοσελίδα του Διεθνούς Δικαστηρίου.
Σας επισημαίνω επίσης την ανακοίνωση που βγάλαμε νωρίτερα, σχετικά με τους Έλληνες στην Ιαπωνία. Το Υπουργείο Εξωτερικών έχει έρθει σε συνεννόηση με αεροπορικές εταιρείες, προκειμένου να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε θέσεις σε αεροπλάνα με προορισμό την Ελλάδα. Αυτό έγινε διότι υπήρχαν αναφορές ότι κάποιοι Έλληνες είχαν δυσκολία στο να μπορέσουν να βρουν εισιτήρια. Η Πρεσβεία μας τους έχει ενημερώσει και είναι σε συνεχή επαφή μαζί τους και περιμένουμε την ανταπόκρισή τους, προκειμένου να δούμε πόσοι τελικά θέλουν να επιστρέψουν.
Να περάσω τώρα στο πρόγραμμα της Πολιτικής Ηγεσίας. Την Παρασκευή 18 Μαρτίου, ο Υπουργός Εξωτερικών θα έχει εθιμοτυπική συνάντηση με τον Πρέσβη της Αυστραλίας στην Αθήνα, τον κύριο Newman, ο οποίος ολοκληρώνει τη θητεία του στη χώρα μας. Την ίδια ημέρα ο Υπουργός θα συναντηθεί με τον Πρόεδρο της Οικουμενικής Ομοσπονδίας Κωνσταντινουπολιτών, κ. Νικόλαο Ουζούνογλου, στο Υπουργείο Εξωτερικών. Την Παρασκευή στις 17:00 το απόγευμα θα συγκληθεί το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής, υπό την προεδρία του κ. Δρούτσα, με Ημερήσια Διάταξη τις ελληνο-τουρκικές σχέσεις υπό το φως της επίσκεψης του Υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας και τις τελευταίες εξελίξεις στη Βόρεια Αφρική.
Τη Δευτέρα 21 Μαρτίου, ο κ. Δρούτσας και η Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών κα Ξενογιαννακοπούλου θα βρίσκονται στις Βρυξέλλες για να συμμετάσχουν στις συνεδριάσεις του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων και Εξωτερικών Υποθέσεων. Στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων οι συζητήσεις θα επικεντρωθούν στην προετοιμασία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα πραγματοποιηθεί στις 24 και 25 Μαρτίου. Η Ημερήσια Διάταξη του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων περιλαμβάνει, μέχρι στιγμής, συζήτηση για τις τελευταίες εξελίξεις στη Βόρεια Αφρική, το Κέρας της Αφρικής, την ειρηνευτική διαδικασία στη Μέση Ανατολή και τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Βοσνία - Ερζεγοβίνη.
Την Τρίτη 22 Μαρτίου, ο Υπουργός θα βρίσκεται στο Βερολίνο όπου το πρωί θα έχει συνάντηση με το Γερμανό ομόλογό του, Guido Westerwelle. Επίσης, το μεσημέρι θα εκφωνήσει ομιλία σε εκδήλωση για την οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση και τις επιπτώσεις της για την Ευρωπαϊκή Ένωση, που διοργανώνει το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα της Γερμανίας, στην οποία θα συμμετάσχουν επίσης ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του SPD, κ. Steinmeier, καθώς και ο Υπουργός Εξωτερικών του Λουξεμβούργου, κ. Asselborn.
Στις 23 Μαρτίου, στις 11:00, ο κύριος Δρούτσας στο πλαίσιο του εορτασμού της φετινής επετείου της 25ης Μαρτίου θα εγκαινιάσει έκθεση εγγράφων της επαναστάσεως από το αρχείο του Υπουργείου Εξωτερικών, καθώς και αντιγράφων πινάκων, από την Εθνική Πινακοθήκη, της συλλογής «Εθνική Παλιγγενεσία» που διοργανώνει η Υπηρεσία Διπλωματικού και Ιστορικού Αρχείου.
Στις 24 και 25 Μαρτίου, ο κ. Δρούτσας και η κα Ξενογιαννακοπούλου θα συνοδεύσουν τον Πρωθυπουργό στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο που θα γίνει στις Βρυξέλλες.
Η κα Ξενογιαννακοπούλου μεταβαίνει σήμερα στο Βερολίνο, όπου θα συνοδεύεται από τον Υφυπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Ντίνο Ρόβλια, τον Υφυπουργό Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Γιάννη Πανάρετο, τον Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Πρόνοιας Βασίλη Κεγκέρογλου, καθώς και Γενικούς Γραμματείς του Υπουργείου Οικονομικών, του Υπουργείου Ενέργειας Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής και του Υπουργείου Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων, για συνάντηση με μέλη της Γερμανικής Κυβέρνησης, η οποία θα γίνει αύριο 17 Μαρτίου. Η συνάντηση αυτή πραγματοποιείται στο πλαίσιο υλοποίησης της προ έτους κοινής διακήρυξης Παπανδρέου-Merkel για αναβάθμιση της ελληνο-γερμανικής οικονομικής συνεργασίας.
Ο κ. Κουβέλης, στις 18 Μαρτίου θα συναντηθεί με το Γενικό Γραμματέα του ΟΣΕΠ, Πρέσβη κ. Χρυσανθόπουλο. Στις 22 Μαρτίου ο Υφυπουργός θα συναντηθεί με τον Πρέσβη του Κουβέιτ και τον Πρέσβη της Σερβίας, ενώ στις 24 Μαρτίου θα έχει συνάντηση με την Υφυπουργό Εξωτερικών της Κίνας, κα Fu.
Ο κ. Δόλλης, την Παρασκευή 25 Μαρτίου, θα βρίσκεται στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου θα συμμετάσχει στην ετήσια εκδήλωση εορτασμού της Εθνικής Επετείου που λαμβάνει χώρα στο Λευκό Οίκο.
Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου, κ. Ζέπος, στις 23 Μαρτίου θα έχει διαβουλεύσεις με τον Ισραηλινό ομόλογό του, Πρέσβη κ. Barak στην Αθήνα.
Τέλος, ο Γενικός Γραμματέας Διεθνούς Οικονομικής Συνεργασίας, αύριο στις 17 Μαρτίου, θα εκφωνήσει ομιλία στο Exports Money Conference 2011, με θέμα «Εξαγωγές: το εθνικό στοίχημα». Αυτά έχω εγώ, σχετικά με το πρόγραμμα και είμαι έτοιμος να απαντήσω σε ερωτήσεις σας, εάν υπάρχουν.
Ν. ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Θα ήθελα να ρωτήσω, κύριε Εκπρόσωπε, εάν έχουν επιλυθεί κάποια προβλήματα που είχαν παρατηρηθεί στη χρηματοδότηση των διπλωματικών μας αποστολών στο εξωτερικό. Είσαστε προφανώς ενήμερος και για τα δημοσιεύματα τα σχετικά. Δεύτερον, εάν θα εορταστεί τελικά η 25η Μαρτίου σε όλες τις Πρεσβείες μας και ειδικά εκεί που υπάρχει έντονο ομογενειακό στοιχείο.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Για το πρώτο θέμα το οποίο θέσατε, από την αρχή της χρονιάς υπήρχαν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας για το Υπουργείο Εξωτερικών, τα οποία είχαν σχέση με τον τρόπο εφαρμογής του προϋπολογισμού. Υπήρξαν σχετικές επαφές με το Υπουργείο Οικονομικών και ουσιαστικά τα ζητήματα μισθοδοσίας και εγκαίρου καταβολής λειτουργικών δαπανών έχουν διευθετηθεί. Απομένουν, βέβαια, και άλλα θέματα τα οποία συζητάμε με το Υπουργείο Οικονομικών. Όσον αφορά στο δεύτερο θέμα, ο εορτασμός της εθνικής επετείου θα γίνει κανονικά από τις Πρεσβείες μας. Έχουν δοθεί οι σχετικές οδηγίες προκειμένου να μπορέσουν να διοργανώσουν τον κατάλληλο εορτασμό σε κάθε περίπτωση. Ο κ. Αθανασόπουλος.
Α. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Καλημέρα. Κύριε Εκπρόσωπε, χθες ο Αντιπρόεδρος της Τουρκικής Κυβέρνησης, ο κ. Bulent Arinc, μιλώντας σε μία Σύνοδο Ηγετών περί της αλλαγής, αν δεν κάνω λάθος, στην Κωνσταντινούπολη, έχει κάνει μία δήλωση ότι σε πνεύμα φιλικό διαπραγματευόμαστε με την Ελλάδα τη γραμμή του FIR, χωρικά ύδατα και νησιά του Αιγαίου. Είστε ενήμερος για αυτήν τη δήλωση; Είναι ακριβώς έτσι όπως εμένα μου έχει μεταφερθεί, γιατί μου μετέφεραν τηλεγράφημα του Πρακτορείου Anadolu και αν έχετε ενημερωθεί θα ήθελα ένα σχόλιο, παρακαλώ. Ευχαριστώ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η δήλωση αυτή αποτυπώνεται με διαφορετικό τρόπο στην τουρκική και στην αγγλική εκδοχή του Πρακτορείου Anadolu. Σε κάθε περίπτωση η δήλωση αυτή, όπως μου τη διαβάσατε εσείς, δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Οι θέσεις της Ελλάδας είναι ξεκάθαρες, αντικείμενο των διερευνητικών επαφών είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας από τον Έβρο μέχρι το Καστελόριζο και δεν υπάρχει κανένα θέμα για αυτό. Επιθυμούμε πρόοδο για τη διευθέτηση αυτής της νομικής διαφοράς, που θα συμβάλλει αποφασιστικά και στη βελτίωση των διμερών σχέσεων των δύο χωρών.
Α. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Μου επιτρέπετε ένα follow-up; Μπορείτε να μας πείτε ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην τουρκική και την αγγλική εκδοχή της δήλωσης;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Όχι, δε θα το κάνω. Αυτό που σας λέω ξεκάθαρα είναι ότι αυτό που μου διαβάσατε δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Αλλά και όποιες δηλώσεις υπονοούν ότι υπάρχει κάποια διαπραγμάτευση για οτιδήποτε άλλο εκτός από την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, το οποίο είναι μία νομική διαφορά στην οποία οι δύο χώρες πρέπει να προχωρήσουν για την επίλυσή της, δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Πρέπει να είναι τελείως ξεκάθαρο αυτό και να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για αυτό, ανεξάρτητα από τις δηλώσεις που έχει κάνει ο οποιοσδήποτε Τούρκος αξιωματούχος. Η τουρκική πλευρά συχνά παρουσιάζει θέσεις, οι οποίες γενικεύουν και αφήνουν αμφιβολίες. Είναι μία προσπάθεια επικοινωνιακή, την οποία την είδαμε κατά κόρον τις τελευταίες ημέρες. Αυτή η προσπάθεια προφανώς δεν μπορεί να φέρει αποτελέσματα, δε συμβάλλει στην προσπάθεια που κάνουμε για να βρούμε λύση στο πραγματικό ζήτημα, στη νομική διαφορά για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και απλά μένει να δημιουργεί εντυπώσεις. Δεν κινούμαστε σε αυτήν τη λογική, μας ενδιαφέρει η ουσία. Έχουμε αυτήν τη στιγμή σε εξέλιξη τις διερευνητικές επαφές. Οι διερευνητικές επαφές έχουν σαφή στόχο την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας μεταξύ των δύο χωρών και πιστεύουμε ότι η επιτυχία σε αυτό το σκοπό θα είναι πολύ σημαντική και για τη βελτίωση των ελληνο-τουρκικών σχέσεων. Η κα Πουλίδου.
Χ. ΠΟΥΛΙΔΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, διάβασα χθες ότι ο κ. Van Rompuy, απαντώντας σε ερώτηση είπε ότι είκοσι ευρωπαϊκές χώρες έχουν προσφερθεί να βοηθήσουν την Ιαπωνία, μέσα σε αυτές δεν είναι η Ελλάδα. Ξέρετε εάν πρόκειται να δηλώσουμε διαθεσιμότητα ή κάποια προσφορά;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Δεν ξέρω σε ποιο κατάλογο αναφέρεστε εσείς, η Ελλάδα έχει προσφέρει βοήθεια στην Ιαπωνία και αυτή η προσφορά έχει καταγραφεί και από τις επίσημες ενημερώσεις που κάνει η Ιαπωνική Κυβέρνηση. Είμαστε σε ετοιμότητα για να προσφέρουμε βοήθεια, η οποία φυσικά θα προσφερθεί με βάση τα αιτήματα που θα διατυπώσει η ιαπωνική πλευρά και τις ανάγκες που έχει επιτόπου.
Χ. ΠΟΥΛΙΔΟΥ: Αναφέρομαι πάντως στον κατάλογο που δίνει η EE
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Σας λέω ότι στον ιαπωνικό κατάλογο υπάρχει η Ελλάδα, δεν ξέρω εάν έχει ξεφύγει κάτι από τον ευρωπαϊκό, αλλά σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα έχει προσφερθεί να διαθέσει βοήθεια, είμαστε σε ετοιμότητα για να το κάνουμε, μπορεί και μέσα στην ημέρα να είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε τη βοήθεια που θα διαθέσουμε αλλά αυτό, σας επαναλαμβάνω, εξαρτάται και από τα αιτήματα που διατυπώνει η Ιαπωνική πλευρά.
Κ. ΤΣΙΜΠΛΑΚΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να σας ρωτήσω, εάν έχει ολοκληρώσει το έργο της η Επιτροπή του Υπουργείου Εξωτερικών που ασχολείται με τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και αν έχουν υπάρξει και άλλα περιστατικά, όπου άλλα ισχυρίζονται οι επικεφαλείς των ΜΚΟ ότι έχουν εισπράξει χρήματα και άλλα, τελικά, τους έχουν αποδοθεί. Και αν υπάρχουν τελικά τα παραστατικά ή αν έχουν καταστραφεί μετά από τόσα χρόνια.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ο έλεγχος δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά μόλις έχουμε τα αποτελέσματά, που όπως σας έχω πει θα κοινοποιηθούν επίσημα στη Βουλή, φυσικά θα ενημερωθείτε κι εσείς.
Κ. ΤΣΙΜΠΛΑΚΗ: Ισχύει το τέλος Μαρτίου;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ναι. Η κα Πελώνη.
Α. ΠΕΛΩΝΗ: Ήθελα να σας ρωτήσω, με αφορμή την ερώτηση για τον κ. Arinc, σχετικά με την επίσκεψη του κ. Davutoglu στην Ελλάδα, είπατε ότι η τουρκική πλευρά παρουσιάζει τις θέσεις της, πολλές φορές με μία επικοινωνιακή προσέγγιση. Θα βάζατε την επίσκεψη και όσα είπε ο κ. Davutoglu σε αυτό το πλαίσιο; Δεδομένου ότι υπήρξαν τρεις ανακοινώσεις, ένα εικοσιτετράωρο πριν και μετά την αναχώρηση του από την Ελλάδα, δύο δικές σας και μία του κυρίου Πεταλωτή, για το Καστελόριζο, για το casus belli και για τη μειονότητα στη Θράκη. Τί αποτίμηση κάνετε, υπήρξε κάποιο αποτέλεσμα; Και αν ήταν επικοινωνιακή η προσέγγιση, έστω και από την τουρκική πλευρά, γιατί έγινε τώρα, εάν δεν υπήρχε κάτι να ανακοινωθεί;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα απ’ όλα, για την ίδια την επίσκεψη να πούμε ότι έγινε σε μία χρονική συγκυρία από την οποία, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορούσαμε να περιμένουμε μεγάλα αποτελέσματα. Η Τουρκία βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο αυτή τη στιγμή, αυτό είναι ένα γεγονός και από την πλευρά μας περιμένουμε, πράγματι, να δούμε ταχύτερη πρόοδο στη συνέχεια. Από εκεί και πέρα, όμως, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι ναι μεν η τουρκική πλευρά στη συγκεκριμένη συγκυρία αποφάσισε να κάνει μια ουσιαστικά πολύ έντονη επικοινωνιακή προσπάθεια, είχαμε συνεχείς δηλώσεις, καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του Τούρκου Υπουργού Εξωτερικών. Η τουρκική πλευρά διατυπώνει τις θέσεις της, είναι θέσεις που γνωρίζουμε και θέσεις για τις οποίες υπάρχουν πολύ ξεκάθαρες και ισχυρές απαντήσεις από ελληνικής πλευράς. Η ελληνική πλευρά κινείται με γνώμονα και σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο και αυτό είναι που κάνει τις θέσεις μας ισχυρές και με κάθε ευκαιρία τις διατυπώνουμε με ξεκάθαρο τρόπο, δεν είμαστε, όμως, στη λογική της επικοινωνιακής διαχείρισης των ελληνο-τουρκικών σχέσεων. Αυτό που επιθυμούμε είναι να δούμε πραγματική πρόοδο και η πραγματική πρόοδος θα προέλθει μέσα από τις διαβουλεύσεις που κάνουμε, μέσα από την κατανόηση των θέσεων εκατέρωθεν, αλλά σίγουρα, πάντα, με σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο και την κυριαρχία της Ελλάδας. Αυτός είναι ο γνώμονας, αυτό είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο μιλάμε με την τουρκική πλευρά. Θέλουμε να πετύχουμε πρόοδο, έχουμε απέναντί μας μια Τουρκική Κυβέρνηση η οποία δηλώνει το ίδιο και περιμένουμε να δούμε απτά αποτελέσματα. Αυτό είναι βασική προϋπόθεση για να μπορέσουμε να έχουμε εξομάλυνση των διμερών σχέσεων. Κύριε Φουρλή.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Αφού δεν αντιμετωπίζετε επικοινωνιακά τις επισκέψεις αυτές και αφού έγινε στη χρονική συγκυρία που δεν περιμένατε αποτελέσματα, μεγάλα αποτελέσματα, γιατί την κάνατε την επίσκεψη; Γιατί συμφωνήσατε να γίνει αυτή η επίσκεψη τώρα;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Διότι εντάσσεται στον προγραμματισμό που κάνουμε. Είναι χρήσιμες αυτές οι επαφές. Οι δύο Υπουργοί έχουν ανταλλάξει επτά επισκέψεις μέχρι στιγμής και είχανε πάρα πολλές επαφές σε διεθνή φόρα. Έχουμε, ουσιαστικά, ένα νέο εργαλείο το οποίο θέτει το πλαίσιο της προόδου στις ελληνο-τουρκικές σχέσεις και αυτό είναι το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας. Όπως γνωρίζετε το πρώτο Συμβούλιο έγινε το Μάιο στην Αθήνα και προγραμματίζεται να γίνει το επόμενο, τον Ιούλιο στην Τουρκία. Σε αυτό το πλαίσιο της προετοιμασίας του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας, έγινε η επίσκεψη του Υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας προκειμένου να μπορέσουμε να προετοιμάσουμε, ακριβώς, το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας. Ταυτόχρονα όμως ήταν και μία πολύ καλή ευκαιρία για να κάνουμε μία συνολική επισκόπηση των διμερών σχέσεων αλλά και για να συζητήσουμε για πολύ σοβαρά περιφερειακά ζητήματα, τα οποία απασχολούν την περιοχή μας, με πρώτο και κύριο την κατάσταση στη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική. Και οι δύο Κυβερνήσεις έχουν πολλές επαφές εκεί, ήταν μια ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις, είναι μια κρίσιμη κατάσταση, είναι μια κατάσταση που θα επηρεάσει την ασφάλεια και τη σταθερότητα στην περιοχή μας και γι’ αυτό το λόγο θεωρούμε χρήσιμες τις επαφές και με την τουρκική πλευρά αλλά και με πολλές άλλες χώρες.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Να ρωτήσω και το δεύτερο, με το που έφυγε ο κ. Davutoglu, είχαμε επαναφορά ρυθμών κανονικά στο Αιγαίο σε παραβιάσεις, είχαμε πάλι ένα διάπλου, τέλος πάντων μία διέλευση πλοίου, μιας κορβέτας, την αμέσως…, ουσιαστικά δύο ημέρες μετά, δηλαδή δύο ημέρες μετά την επίσκεψη, που σημαίνει ότι πρακτικά αποδεικνύεται με το καλημέρα σας, την επόμενη της επίσκεψης, όπως λέτε κι εσείς, αποτελέσματα δεν υπάρχουν και αλλαγή σκηνικού και συμπεριφοράς από την Τουρκία επίσης δεν υπάρχει. Παρόλα αυτά, εσείς επιμένετε να λέτε ότι ενώ αρχικά είπατε ότι δεν έχει αποτελέσματα, ότι προετοιμάζετε το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας που είναι νέο εργαλείο και ο κύριος Δρούτσας είπε σε συνέντευξή του ότι…, παρότι αναγνωρίζουμε όλα αυτά τα προβλήματα, πιστεύουμε ότι υπάρχει καλύτερη διάθεση, και βλέπουμε καλύτερη διάθεση από την άλλη πλευρά. Μπορείτε να μας πείτε που τη βλέπετε;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα απ’ όλα, για τα θέματα που θέσατε σχετικά με τις παραβιάσεις και το διάπλου του τουρκικού πλοίου. Αυτό ακριβώς είναι που λέμε εμείς, ότι πρώτα απ’ όλα η Τουρκία ελέγχει αυτή την κατάσταση, ότι δεν είναι δυνατόν να έχεις παραβιάσεις καθημερινά, παραβιάσεις που είναι σε αντίθεση προς το Διεθνές Δίκαιο, που είναι μία απαράδεκτη ενέργεια, η οποία θέτει σε κίνδυνο και δημιουργεί προϋποθέσεις ατυχήματος ή ακόμα και επεισοδίου. Δεν μπορεί λοιπόν όλα αυτά να σταματάνε την ημέρα που φθάνει εδώ ο κ. Davutoglu και να ξαναρχίζουν την επομένη της αναχώρησής του. Αυτό δείχνει ότι η Τουρκία το ελέγχει και μας δημιουργεί πολύ σοβαρό προβληματισμό το γεγονός ότι πράγματι έχουμε τέτοιες καταστάσεις. Αυτές οι ενέργειες είναι αντίθετες προς το Διεθνές Δίκαιο, είναι ενέργειες οι οποίες είναι απαράδεκτες, επιβαρύνουν το κλίμα και ουσιαστικά εμποδίζουν την πρόοδο στις σχέσεις μας. Εμείς θέλουμε να βελτιώσουμε τη σχέση μας με την Τουρκία και αυτή τη στιγμή έχουμε μία Τουρκική Κυβέρνηση απέναντι μας η οποία λέει το ίδιο. Αυτό που λέμε είναι ότι θα πρέπει να το αποδείξει και με απτό, συγκεκριμένο τρόπο. Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να ξέρετε, και να μην υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό, ότι σε κάθε παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας, υπάρχει άμεσα επιχειρησιακή και διπλωματική απάντηση της Ελλάδας, η οποία κατοχυρώνει πάντα και πλήρως τα δικαιώματά μας.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: [ερώτηση εκτός μικροφώνου]
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Έχουμε αυτή τη στιγμή δύο Πρωθυπουργούς οι οποίοι όταν συνομιλούν, δηλώνουν και οι δύο δημόσια, με ξεκάθαρους όρους, ότι θέλουν να βελτιώσουν τις σχέσεις. Αυτό είναι κάτι το οποίο δεν μπορείς σε καμία περίπτωση να το αγνοήσεις. Αυτό όμως…
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: [εκτός μικροφώνου]
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Αυτό όμως προϋποθέτει να δούμε και αποτελέσματα. Αυτά τα αποτελέσματα περιμένουμε να τα δούμε. Παρακαλώ.
Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Η «Αυγή» γράφει σήμερα ότι το Σάββατο που μας πέρασε ένα ιταλικό ερευνητικό σκάφος με άδεια ελληνική και ισραηλινών συμφερόντων επιχειρούσε να ποντίσει καλώδιο για έρευνες σχετικά με πιθανή οδό μελλοντικού αγωγού. Εξεδιώχθη από τουρκική φρεγάτα, έδωσε στο ιταλικό σκάφος και από εκεί στο Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών συντεταγμένες τουρκικής υφαλοκρηπίδας και θα ήθελα να σας ρωτήσω: Πρώτον, γιατί η Κυβέρνηση απέκρυψε το γεγονός. Δεύτερον, ποιές είναι οι συντεταγμένες που έδωσε η Τουρκία και αν είναι δημοσιεύσιμες. Τρίτον, εάν απάντησε το Υπουργείο Εξωτερικών με δικές του συντεταγμένες, είχε συμβεί και με το νορβηγικό σκάφος πριν δύο χρόνια κάτι αντίστοιχο. Τέταρτον, εάν θα επιστρέψει το ιταλικό σκάφος στην περιοχή, διότι ήταν εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πράγματι, ένα ιταλικό πλοίο ζήτησε και έλαβε τις προβλεπόμενες από το Διεθνές Δίκαιο άδειες από τις αρμόδιες Ελληνικές Αρχές. Σκοπός της αποστολής του πλοίου ήταν η μελέτη για χάραξη διαδρομής για την πόντιση καλωδίου οπτικών ινών, το οποίο θα συνδέει την Ιταλία με το Ισραήλ. Το ιταλικό πλοίο παρενοχλήθηκε, κατά παράβαση των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου, από τουρκική κορβέτα και υπήρξε άμεση αντίδραση του Υπουργείου Εξωτερικών με την πραγματοποίηση διαβήματος από την Πρεσβεία μας στην Άγκυρα.
Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Το διάβημα είναι ισοδύναμο της εκδίωξης; Και δε μου απαντήσατε, δεύτερον, για τις συντεταγμένες που έδωσαν λέγοντας ότι εδώ είναι τουρκική ΑΟΖ ή υφαλοκρηπίδα, δεν ξέρω τι ακριβώς ισχύει και τρίτον, εάν θα επιστρέψει το καράβι στη θέση του.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Σας επαναλαμβάνω ότι η ενέργεια αυτή της Τουρκίας ήταν παράνομη και γι’ αυτό το λόγο υπήρξε άμεσα η αντίδραση της ελληνικής πλευράς. Στο διάβημα που έγινε διατυπώθηκαν με ξεκάθαρο τρόπο οι ελληνικές θέσεις, οι οποίες ουσιαστικά βασίζονται πάνω στα προβλεπόμενα του Διεθνούς Δικαίου. Είναι ξεκάθαρη η θέση μας και ήταν άμεση η ενέργειά μας, προκειμένου να ξεκαθαρίσουμε στην τουρκική πλευρά ότι οι ενέργειές της είναι παράνομες και ταυτόχρονα να διατυπώσουμε, με σαφήνεια, τις δικές μας θέσεις.
Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Επειδή το επεισόδιο έγινε κάτω από το Καστελόριζο, θεωρείτε ότι υπάρχει κλιμάκωση;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Σας επαναλαμβάνω, γνωρίζουμε τις τουρκικές θέσεις και θεωρούμε απαράδεκτο το γεγονός ότι υπήρξε αυτή η παρενόχληση. Οι ελληνικές θέσεις δεν μπορούν να θιγούν από οποιαδήποτε τουρκική ενέργεια, διότι ακριβώς οι ελληνικές θέσεις βασίζονται στο Διεθνές Δίκαιο και η Ελλάδα τις υπερασπίζεται όποτε χρειάζεται, σε κάθε περίπτωση χωρίς καμία εξαίρεση. Αυτό πρέπει να είναι σαφές σε όλους. Παρακαλώ.
Μ. ΚΟΥΡΜΠΕΛΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας κάνω δύο ερωτήσεις. Η μία αφορά την συμφωνία Επανεισδοχής Ευρωπαϊκής Ένωσης - Τουρκίας. Από ό,τι μαθαίνουμε η Τουρκία δεν δέχεται το θέμα της διέλευσης, δηλαδή να πρέπει να επαναπατριστούν οι άνθρωποι οι οποίοι περνούν μέσα από την Τουρκία και έρχονται στην Ελλάδα και τελικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση και γενικά. Αν αυτό ισχύει, που είναι και το πιο σημαντικό μέσα στη συμφωνία, ποια είναι η ελληνική αντίδραση και πως εξελίσσεται το θέμα των διαπραγματεύσεων για την υπογραφή αυτής της συμφωνίας; Η δεύτερη ερώτηση αφορά στην επίσκεψη που κάνει σήμερα η κα Ξενογιαννακοπούλου στο Βερολίνο και ηγούμενη της ελληνικής αντιπροσωπείας. Είχε ειπωθεί όταν είχε έρθει εδώ μία γερμανική αντιπροσωπεία με έναν Υπουργό Γερμανό ότι θα ιδρυθεί ένα κοινό ταμείο για μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ποια είναι η τύχη αυτού του ταμείου και τί θα κουβεντιάσουν για τις ελληνο-γερμανικές οικονομικές σχέσεις στο Βερολίνο; Ευχαριστώ πολύ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Για το ζήτημα της συμφωνίας επανεισδοχής να σας ενημερώσω ότι οι διαπραγματεύσεις έχουν ολοκληρωθεί μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Τουρκίας, το κείμενο σαν κείμενο έχει κλείσει και ικανοποιεί την Ελλάδα και τις θέσεις που είχαμε διατυπώσει. Θεωρούμε ότι θα είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα όταν ξεκινήσει η εφαρμογή αυτής της συμφωνίας, διότι ακριβώς θα βοηθήσει στην καλύτερη συνεργασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την Τουρκία για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, το οποίο είναι ευρωπαϊκό και όχι ελληνικό. Μιλάμε για την Ελλάδα και μιλάμε για τη βασική πύλη εισόδου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Ελλάδα είναι η χώρα στην οποία ουσιαστικά γίνονται οι συλλήψεις του 90% των λαθρομεταναστών που εισέρχονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, άρα είναι μία πολύ σημαντική συμφωνία. Στη συμφωνία αυτή προβλέπεται ρητά η διαδικασία επανεισδοχής όλων όσων εισέρχονται λαθραία στον ευρωπαϊκό χώρο, δηλαδή στην Ελλάδα, με συγκεκριμένες διαδικασίες. Από εκεί και πέρα προβλέπεται μία τριετής μεταβατική περίοδος ως προς τους πολίτες τρίτων χωρών και εκεί όμως έχουμε μία ρητή διάταξη που προβλέπει ότι στη μεταβατική περίοδο εφαρμογής θα εφαρμόζονται πλήρως οι διμερείς συμφωνίες που έχει η Τουρκία με ευρωπαϊκές χώρες. Όπως γνωρίζετε η Ελλάδα έχει μία τέτοια διμερή συμφωνία και άρα πλέον η ελληνο-τουρκική συμφωνία μπαίνει και υπό την ομπρέλα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όσον αφορά στο δεύτερο θέμα που θέσατε, η συζήτηση που είχε γίνει με τη γερμανική πλευρά ήταν η προσφορά τεχνογνωσίας από τον αρμόδιο γερμανικό φορέα προς την ελληνική πλευρά. Αυτές οι συζητήσεις θα γίνουν στις 17 του μηνός στη Γερμανία και θα δούμε ποια θα είναι η εξέλιξή τους. Παρακαλώ.
Λ. ΜΠΛΑΒΕΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω εάν έχουμε καμία εξέλιξη από το χθεσινό περιστατικό με το Al Jazeera. Μου έχει προκαλέσει εντύπωση το γεγονός ότι ένα τόσο γνωστό, διεθνές, ειδησεογραφικό πρακτορείο έκανε τέτοιο λάθος, με εισαγωγικά, που να προκαλέσει την αντίδρασή σας και αν υπήρξε στο επέκεινα κάποια διορθωτική κίνηση εκ μέρους του καναλιού. Έκανε κάποια διόρθωση; Όχι; Και εσείς από δικιάς σας πλευράς, σαν Ελλάδα εννοώ, έχουμε ψάξει περισσότερο το περιστατικό αυτό; Γιατί στο παρελθόν πολλές φορές ελληνικά πλοία έχουν σπάσει τέτοιους διεθνείς αποκλεισμούς. Μήπως δηλαδή έχει και μία δόση αλήθειας το περιστατικό; Ευχαριστώ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η πληροφορία που μετέδωσε το Al Jazeera δεν είχε διασταυρωθεί, δεν έγινε καμία προσπάθεια να ελεγχθεί η αξιοπιστία της μέσω επαφής με την ελληνική πλευρά, είτε το Υπουργείο Εξωτερικών είτε οποιαδήποτε άλλη Αρχή που έχει αρμοδιότητα, και ως εκ τούτου ήταν άμεση και επιβεβλημένη η δική μας ενέργεια, πρώτα από όλα να προχωρήσουμε στην έκδοση της σχετικής ανακοίνωσης, αλλά και να ενημερώσουμε την αραβική κοινή γνώμη διότι αυτό αποτελούσε μία προσπάθεια δυσφήμισης της χώρας. Έγιναν αυτές οι ενέργειες, υπήρξε ενέργεια και από την Πρεσβεία μας στο Κατάρ προς τη διοίκηση του καναλιού, αλλά ταυτόχρονα ενημερώθηκαν και όλες οι Πρεσβείες μας προκειμένου να δημοσιοποιήσουν την ανακοίνωση που είχε βγει στα αραβικά μέσα ενημέρωσης ώστε να υπάρχει πλήρης ενημέρωση και της αραβικής κοινής γνώμης. Ο κύριος Αθανασόπουλος;
Α. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας επαναφέρω μία δήλωση που έκανε ο συνάδελφος, ο κ. Σιδέρης, πριν, και θεωρώ ότι το περιστατικό αυτό το αναφέρει η «Αυγή», στην οποία δεν απαντήσατε. Γιατί αποκρύφθηκε το γεγονός; Το δεύτερο ερώτημα είναι το εξής, αναφερθήκατε στο ότι η τουρκική πλευρά έχει εκφράσει τη βούληση να υπάρξει πρόοδος κ.λπ., τα έχει πει ο κ. Erdogan. Ο κ. Arinc είναι εκτός γραμμής δηλαδή; Ευχαριστώ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ως προς το πρώτο ερώτημα που θέσατε, δεν αποκρύφθηκε τίποτα. Ο πλους του πλοίου έχει ανακοινωθεί κανονικά με Navtex, δεν υπάρχει τίποτα κρυφό. Από εκεί και πέρα από την πλευρά του Υπουργείου Εξωτερικών πρέπει, και γίνονται, όλες οι απαραίτητες ενέργειες σε κάθε περίπτωση που ανακύπτει κάποιο ζήτημα όπως και στη συγκεκριμένη περίπτωση.
Όσον αφορά στο δεύτερο ερώτημά σας, σας απάντησα ήδη για τις δηλώσεις του κ. Arinc. Δεν μπαίνω στο τί ακριβώς έχει πει ο κ. Arinc, μένω στην ουσία. Η ουσία είναι ότι η Ελλάδα συμμετέχει στις διερευνητικές επαφές…
Α. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: …αυτό είναι άλλη ερώτηση.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Συγγνώμη…
Α. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: …είναι άλλη η ερώτηση. Εγώ σας λέω, λέτε ότι η τουρκική πλευρά δημοσίως και ιδιωτικώς σας έχει εκφράσει την καλή της πρόθεση να υπάρξει πρόοδος. Πώς γίνεται να γίνονται αυτές οι δηλώσεις, δηλαδή άλλα σας λένε μέσα, άλλα σας λένε έξω; Ακόμα και στα έξω, άλλα τη μία φορά, άλλα την άλλη; Αυτό προσπαθώ να καταλάβω.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ναι, και σας ξαναλέω λοιπόν, ότι εμείς δεν περιμένουμε δηλώσεις, περιμένουμε αποτελέσματα. Είμαστε σε μία διαδικασία διερευνητικών επαφών με την τουρκική πλευρά, έχουμε φτιάξει ένα ισχυρό θεσμικό όργανο, το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας προκειμένου οι σχέσεις να μπορέσουν να προχωρήσουν, προκειμένου να βρούμε πεδία συνεργασίας και προκειμένου να μπορέσουμε να κάνουμε βήματα μπροστά ώστε να δημιουργήσουμε έναν χώρο ειρήνης και καλής γειτονίας στις μεταξύ μας σχέσεις. Από εκεί και πέρα δηλώσεις γίνονται πάρα πολλές. Η τουρκική πλευρά με κάθε ευκαιρία διατυπώνει τις θέσεις της. Αυτή η διαδικασία, αυτή η επικοινωνιακή διαχείριση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, κατά τη γνώμη μας, μπορεί να δημιουργεί προβλήματα, μπορεί να δημιουργεί παρεξηγήσεις, μπορεί να βαρύνει το κλίμα. Εμάς μας ενδιαφέρει η ουσία. Σας το ξαναλέω, ουσία σημαίνει ότι πραγματικά θα κάνουμε απτή πρόοδο και θα δούμε αποτελέσματα, αυτό περιμένουμε από την τουρκική πλευρά.
A. FLORES: Κύριε Εκπρόσωπε, πόσοι Έλληνες υπάρχουν στην Ιαπωνία; Πόσοι άνθρωποι δουλεύουν στην Πρεσβεία ή Προξενεία της Ελλάδας που υπάρχουν στην Ιαπωνία και αν υπάρχει σκέψη να αλλάξει πόλη η Πρεσβεία μας στην Ιαπωνία λόγω φόβου για ραδιενέργεια, όπως έχουν κάνει και άλλες χώρες ήδη. Ευχαριστώ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Αυτή τη στιγμή η Πρεσβεία μας είναι σε συνεχή επαφή με τους Έλληνες που βρίσκονται στην Ιαπωνία. Όπως σας είπα, έχουμε προχωρήσει σε κάποιες ενέργειες προκειμένου να μπορέσουμε να διευκολύνουμε όσους Έλληνες επιθυμούν να επιστρέψουν, να το κάνουν μέσω της κράτησης αεροπορικών εισιτηρίων για όσους το θέλουν. Από εκεί και πέρα μιλάμε για περίπου 130 με 150 Έλληνες αυτή τη στιγμή. Υπάρχουν κάποιοι Έλληνες οι οποίοι έχουν ήδη φύγει, διότι τα αεροδρόμια λειτουργούν. Από εκεί και πέρα σκέψη για να μεταφερθεί η Πρεσβεία μας αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει. Ακολουθούμε τις οδηγίες και τις συστάσεις που δίνει η Ιαπωνική Κυβέρνηση, το ίδιο συστήνουμε να κάνουν και όλοι οι Έλληνες που βρίσκονται στην Ιαπωνία και θα δούμε την εξέλιξη της υπόθεσης, η οποία βέβαια είναι μία πάρα πολύ σοβαρή κατάσταση.
Ν. ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ενόψει της εκδίκασης της προσφυγής της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας κατά της Ελλάδος από τις 21 έως τις 30 στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, βάσει των στοιχείων που μας δώσατε. Είδα κάποιες αναφορές για κάποιες δηλώσεις που φέρεται να έκανε ο κ. Nimitz σχετικά με την απόπειρα των Σκοπιανών για την αρχαιοποίηση της ιστορίας τους. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα πράγματα, έχουν καταγραφεί αυτές οι δηλώσεις; Θα μας πείτε μερικά πράγματα περισσότερα γιατί είναι πολύ σημαντικό ενόψει της εκδίκασης;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Έχω δει δημοσιογραφικές αναφορές, δεν υπάρχουν on the record δηλώσεις του κυρίου Nimitz, οπότε δεν θα κάνω κανένα σχόλιο για αυτό που μου λέτε. Οι θέσεις της Ελλάδας είναι ξεκάθαρες. Πρώτα από όλα έχουμε μία διαπραγματευτική διαδικασία υπό τον Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών, είμαστε προσηλωμένοι σε αυτή τη διαδικασία και την έχουμε υποστηρίξει με κάθε δυνατό μέσο, συμμετέχουμε εποικοδομητικά και περιμένουμε πρόοδο. Θεωρούμε ότι ενέργειες, όπως αυτές που αναφέρατε, της χρήσης ελληνικών συμβόλων, είναι αντίθετες προς την Ενδιάμεση Συμφωνία και προφανώς αυτό είναι κάτι το οποίο καταγράφεται με κάθε ευκαιρία. Από εκεί και ύστερα έχουμε επίσης μπροστά μας στις 21 του μηνός, όπως είπατε κι εσείς, την ακροαματική διαδικασία στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Είναι μία νομική διαδικασία, στην οποία συμμετέχουμε με ισχυρά επιχειρήματα, είχε γίνει πολύ καλή προετοιμασία, όπως είδατε και από το ενημερωτικό σημείωμα. Φυσικά θα πάρει κάποιους μήνες ακόμα μέχρι να έχουμε την απόφαση του Δικαστηρίου, αλλά πιστεύουμε ότι έχουμε πολύ ισχυρά επιχειρήματα, προκειμένου να μπορέσουμε να διατυπώσουμε τις θέσεις μας.
Ν, ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Μου επιτρέπετε να επανέλθω στο ερώτημά μου; Μας είπατε, μόλις, ότι τα Σκόπια παραβίασαν την Ενδιάμεση Συμφωνία χρησιμοποιώντας αρχαία ελληνικά σύμβολα. Μπορώ να ρωτήσω το εξής; Βέβαια είναι σχετικά ρητορικό το ερώτημα αλλά είναι σημαντικό. Γιατί η χώρα μας βρίσκεται αντιμέτωπη με μια προσφυγή εναντίον της. Γιατί δε συμβαίνει το αντίθετο, εφόσον τα Σκόπια παραβίασαν, όπως λέτε εσείς, την Ενδιάμεση Συμφωνία. Γιατί δεν προσέφυγε η Ελλάδα εναντίον των Σκοπίων;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Θα έχουμε την ευκαιρία στο Δικαστήριο να παρουσιάσουμε τις θέσεις μας αναλυτικά, για όλα τα δεδομένα που σχετίζονται με αυτήν τη διαδικασία.
S. RISTOVSKA: Κύριε Εκπρόσωπε, να συνεχίσω με το θέμα αυτό. Δηλαδή η διαδικασία στη Χάγη είναι για το veto στο Βουκουρέστι, το 2008. Αν τελικά η απόφαση είναι ότι υπήρχε veto, υπάρχει περίπτωση η Ελλάδα να αλλάξει στάση;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η προσφυγή αφορά στη παραβίαση του άρθρου 11 της Ενδιάμεσης Συμφωνίας. Θα υπάρξει μία δικαστική διαδικασία και εκεί θα έχουμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε αναλυτικά τις θέσεις μας. Θα σας πρότεινα να περιμένουμε την απόφαση του Δικαστηρίου.
Κ. ΤΣΙΜΠΛΑΚΗ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν έχετε πληροφορίες σχετικά με το εάν έχει λήξει η κατάληψη κτιρίου που ανήκει στην Ελληνική Πρεσβεία στη Ρώμη, δεδομένου το ότι υπήρχε συνεννόηση της ομάδας αναρχικών, που είχαν καταλάβει το κτίριο, με την Ιταλική Αστυνομία.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Δεν έχω νεότερη πληροφόρηση, θα πρέπει να το ελέγξω και θα το συμπεριλάβω στο briefing. [Κατόπιν εντατικών προσπαθειών της Ελληνικής Πρεσβείας στη Ρώμη επετεύχθη η εκκένωση του εν λόγω κτιρίου το πρωί της 11ης Μαρτίου]
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Θα ήθελα να μου πείτε, αν έχετε την καλοσύνη, εάν έχει θέσει η ελληνική πλευρά, η Ελλάδα, εάν προτίθεται να θέσει το ζήτημα στην Τουρκία ή σε διεθνή φόρα ή οργανισμούς, της κατασκευής εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρισμού με πυρηνική ενέργεια στην ευρύτερη περιοχή των παραλίων της Μικράς Ασίας, της Τουρκίας στο Αιγαίο και εάν σας έχει απασχολήσει, οπότε έχετε συγκροτημένη θέση επί του θέματος αυτού.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Είναι κάτι που φυσικά μας απασχολεί, μας απασχολούν…
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Να προσθέσω και της Βουλγαρίας.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Είναι κάτι που μας απασχολεί, όχι τώρα που είχαμε αυτήν την πολύ σοβαρή κρίση, αλλά ούτως ή άλλως, όπως γνωρίζετε, είναι θέση της Ελλάδας να μην προσφύγει σε αυτήν την πηγή ενέργειας, είναι επιλογή της και σχετίζεται άμεσα με την ασφάλεια. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν πολύ αυστηρές προδιαγραφές, τόσο του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και θα πρέπει με πολύ μεγάλη περίσκεψη όλοι να αντιμετωπίζουν αυτά τα θέματα. Υπάρχουν διαδικασίες μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και, κατά τη γνώμη μας, οφείλουμε, σε αυτή τη στιγμή και υπό το φως των εξελίξεων που έχουμε στην Ιαπωνία, να γίνει μία πολύ προσεκτική αποτίμηση της λειτουργίας και των κινδύνων που υπάρχουν από τα εργοστάσια τα οποία λειτουργούν αυτήν τη στιγμή στην Ευρώπη. Είναι κάτι το οποίο ανέφερε και ο Πρωθυπουργός χθες στην ομιλία του και είναι κάτι το οποίο θα συζητήσουμε και στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ευρύτερα.
Α. ΓΚΟΓΚΑΣ: Επειδή είπατε ότι θα πρέπει όλοι να αντιμετωπίζουμε με πολύ μεγάλη περίσκεψη αυτό το θέμα, ήθελα να ρωτήσω αν η χθεσινή δήλωση του κ. Erdogan, ότι δεν υπάρχει επένδυση χωρίς ρίσκο, αναφερόμενος στο πυρηνικό εργοστάσιο στο Akkuyu, εντάσσεται σε ένα τέτοιο πλαίσιο.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Νομίζω ότι οι εξελίξεις στην Ιαπωνία απαντούν μόνες τους σε αυτό. Δε μιλάμε για επιχειρηματικό ρίσκο εδώ, μιλάμε για πάρα πολλούς σοβαρούς κινδύνους οι οποίοι ξεπερνούν τα σύνορα της Τουρκίας και αγγίζουν όλη την περιοχή μας. Για αυτό το λόγο, ξαναλέω, ότι πρέπει τέτοια σχέδια να αντιμετωπίζονται με πάρα πολύ μεγάλη περίσκεψη και σε κάθε περίπτωση υπάρχουν διαδικασίες, υπάρχουν προδιαγραφές, θα πρέπει να τηρούνται με πάρα πολύ μεγάλη αυστηρότητα. Για αυτό το λόγο και ξαναλέω ότι η Ελλάδα θα διερευνήσει μαζί με τους εταίρους της, σε Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και διεθνώς, τη δυνατότητα να γίνει πραγματικά τώρα μία αποτίμηση της λειτουργίας όλων των εργοστασίων, για να γνωρίζουμε πραγματικά και τί κινδύνους έχουμε να αντιμετωπίσουμε.
Ν. ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Συγνώμη, θα επιμείνω σε αυτό το θέμα. Θυμάμαι, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ‘90, η Ελληνική Κυβέρνηση είχε αναλάβει μία εκστρατεία, μόλις είχαν γνωστοποιηθεί τα πρώτα σχέδια της Τουρκικής Κυβερνήσεως για τη δημιουργία πυρηνικού σταθμού στο Akkuyu. Είχε εκδώσει το Υπουργείο Εξωτερικών ένα σχετικό φυλλάδιο και είχαμε μπει στη λογική της δημοσιοποίησης διεθνώς, ως χώρα, των αντιρρήσεών μας όσον αφορά στη δημιουργία αυτού του εργοστασίου το οποίο, σημειωτέον, βρίσκεται πολύ κοντά σε μεγάλο σεισμικό ρήγμα. Προτίθεται η Ελληνική Κυβέρνηση να προχωρήσει στη διεθνοποίηση της θέσης της, όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα –η οποία δε νομίζω ότι έχει αλλάξει και η οποία ισχυροποιείται από το συμβάν στην Ιαπωνία– προκειμένου να ενημερωθεί η διεθνής κοινή γνώμη για τους κινδύνους που περιλαμβάνει η κατασκευή πυρηνικού εργοστασίου στο Akkuyu;
Χ. ΠΟΥΛΙΔΟΥ: Να προσθέσω. Είπατε πριν ότι είναι επιλογή της Ελλάδας να μην κάνει χρήση της πυρηνικής ενέργειας, όταν όμως περιβάλλεται από το εργοστάσιο στο Belene της Βουλγαρίας και τους δύο αντιδραστήρες στο Kozloduy, απειλείται από τα σχέδια του Berlusconi, απειλείται από το τουρκικό στο Akkuyu, η επιλογή της Ελλάδας είναι αδύναμη τελικά, αφού ο περίγυρος σε μία σεισμοπαθή περιοχή θα έχει πυρηνική ενέργεια. Το ερώτημα λοιπόν επανέρχεται και είναι αν η Ελλάδα προτίθεται να αναλάβει πρωτοβουλία, υπογραμμίζοντας τη σεισμικότητα της περιοχής, για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων που είτε λειτουργούν είτε πρόκειται να λειτουργήσουν.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα απ’ όλα, ακριβώς η κρίση στην Ιαπωνία αυτήν τη στιγμή νομίζω ότι μιλάει μόνη της. Έχουμε μία τεράστια καταστροφή και έναν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο, για όλη την περιοχή και για όλον τον κόσμο. Αυτό ακριβώς το θέτουμε, όχι μόνο τώρα αλλά η στάση της Ελλάδας ήταν ξεκάθαρη από πριν, άσχετα από την κρίση στα πυρηνικά εργοστάσια που έχουμε αυτήν τη στιγμή σε εξέλιξη στην Ιαπωνία. Η γνώμη μας είναι ότι πρέπει να τηρούνται οι πολύ αυστηρές προδιαγραφές που υπάρχουν για όσες χώρες επιλέγουν αυτή την οδό και ούτως ή άλλως πρέπει να γίνει ένας ενδελεχής έλεγχος σε όλες τις εγκαταστάσεις που λειτουργούν, ακριβώς για να αντιμετωπίσουμε αυτά τα θέματα τα οποία θέσατε.
Χ. ΠΟΥΛΙΔΟΥ: Μιλήσατε όμως για προδιαγραφές και… Το συνδέσατε, αν κατάλαβα καλά, με την Ευρωπαϊκή Ένωση ενώ δε μιλάμε για χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ως εκ τούτου υποθέτω…
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Μιλάμε για υποψήφια χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Δε δεσμεύεται όμως.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Όχι, όχι. Ως υποψήφια χώρα, η Τουρκία οφείλει, μέσα από τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις, να ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές και να είναι σε πλήρη συνεννόηση, συνέχεια, με την Ευρωπαϊκή Ένωση, για τη Νομοθεσία της και τους κανόνες, που εμπεριέχονται σε αυτή, και για τον ενεργειακό τομέα και για τον τομέα της πυρηνικής τεχνολογίας. Οφείλει να ευθυγραμμίζεται βαθμιαία με τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Ούτως ή άλλως υπάρχει και ο Διεθνής Οργανισμός Ατομικής Ενέργειας, που και αυτός έχει συγκεκριμένες διαδικασίες και προδιαγραφές.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Μία τελευταία ερώτηση ουρά, στο Σκοπιανό. Παρότι γνωρίζουμε και ποια είναι η θέση της Ελληνικής Κυβέρνησης και ποια είναι τα γεγονότα στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ, έχουν καταγραφεί και επίσημα άλλωστε και από το ΝΑΤΟ, ότι δηλαδή δεν υπήρξε ελληνικό veto αλλά υπήρξε μία ομόφωνη απόφαση. Παραμένει ωστόσο το ερώτημα γιατί ο πρώην Πρωθυπουργός είχε μιλήσει δημοσίως για veto, όπως και επίσης και η πρώην Υπουργός Εξωτερικών είχε μιλήσει για veto. Εσάς το ζήτημα αυτό, το γεγονός ότι υπήρξαν αυτές οι δηλώσεις, σας προβληματίζει ενόψει του δικαστηρίου, σας δημιουργεί κάποιο πρόβλημα;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Κοιτάξτε, η κάθε πλευρά θα παρουσιάσει τα επιχειρήματά της. Οι αποφάσεις αυτές μιλούν από μόνες τους, μιλάμε για ομόφωνες αποφάσεις Διεθνών Οργανισμών. Δηλαδή, μιλάμε για αποφάσεις που προϋποθέτουν τη συναίνεση κάθε ενός κράτους - μέλους του Οργανισμού, νομίζω ότι αυτό είναι ξεκάθαρο. Άρα με αυτό το δεδομένο μιλάμε, μιλάμε με τις ομόφωνες αποφάσεις των Διεθνών Οργανισμών και λέμε ότι πρέπει να φτάσουμε σε λύση για το ζήτημα της ονομασίας. Πρέπει, λοιπόν, η Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας επιτέλους να συμμετάσχει εποικοδομητικά σε αυτήν τη διαδικασία που ήδη υπάρχει, ούτε να προσπαθεί να εκμεταλλευτεί πολιτικά μία νομική διαδικασία η οποία ούτως ή άλλως, απ’ ό,τι φαίνεται, είχε πολιτικά κίνητρα όταν ξεκίνησε.
17 Μαρτίου, 2011