Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Καλή σας ημέρα. Να ξεκινήσω με το πρόγραμμα της ηγεσίας.
Σήμερα στη 1:30 ο Υπουργός Εξωτερικών θα συναντηθεί με αντιπροσωπεία του American Jewish Committee υπό τον Εκτελεστικό Διευθυντή της Οργάνωσης, κύριο David Harris.
Τη Δευτέρα 28 Ιανουαρίου ο κύριος Υπουργός θα παραστεί στην εκδήλωση για την ημέρα μνήμης Ελλήνων Εβραίων μαρτύρων και ηρώων του ολοκαυτώματος, που θα πραγματοποιηθεί στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.
Την Πέμπτη 31 Ιανουαρίου ο Υπουργός Εξωτερικών θα βρίσκεται στις Βρυξέλλες προκειμένου να συμμετάσχει στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η θεματολογία του Συμβουλίου περιλαμβάνει τις τελευταίες εξελίξεις στη Συρία, τις σχέσεις με την Αίγυπτο, το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν και την ειρηνευτική διαδικασία στη Μέση Ανατολή.
Από τις Βρυξέλλες ο Υπουργός θα μεταβεί απευθείας στο Ταλλίν της Εσθονίας όπου την Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου θα πραγματοποιήσει συνομιλίες με τον Εσθονό ομόλογό του κύριο Urmas Paet, ενώ θα έχει συνάντηση με τον Πρωθυπουργό της χώρας κύριο Andrus Ansip και τον Μητροπολίτη Εσθονίας κύριο Στέφανο.
Από το Ταλλίν θα αναχωρήσει απευθείας για το Μόναχο, όπου το Σάββατο 2 και την Κυριακή 3 Φεβρουαρίου θα συμμετάσχει στην 49η Διάσκεψη για την Ασφάλεια στην οποία θα συμμετάσχουν δεκάδες ηγέτες από όλο τον κόσμο.
Τη Δευτέρα 4 και την Τρίτη 5 Φεβρουαρίου ο Υπουργός Εξωτερικών θα πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στο Παρίσι όπου θα έχει συνάντηση με το Γάλλο ομόλογό του κύριο Laurent Fabius.
Ο Υφυπουργός Εξωτερικών κύριος Κούρκουλας την Πέμπτη 31 Ιανουαρίου θα έχει συνάντηση με τον Επίτροπο για τα ανθρώπινα δικαιώματα του Συμβουλίου της Ευρώπης κύριο Nils Muiznieks.
Την Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου ο κύριος Υφυπουργός θα έχει διαβουλεύσεις με την Ινδή ομόλογό του κυρία Preneet Kaur. Στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων θα υπογραφεί διμερής συμφωνία αμοιβαίας απαλλαγής θεωρήσεων για τα διπλωματικά διαβατήρια.
Ο Υφυπουργός Εξωτερικών ο κύριος Τσιάρας μεταξύ 25 και 28 Ιανουαρίου θα πραγματοποιήσει επίσκεψη στο ομόσπονδο κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας της Γερμανίας, όπου θα συναντηθεί με τον Υπουργό Οικονομικών του κρατιδίου κύριο Norbert Walter-Borjans, καθώς και την Υπουργό Ομοσπονδιακών Ευρωπαϊκών Υποθέσεων κυρία Schwall Duren. Θα έχει επίσης συναντήσεις με τους εκπροσώπους των ελληνικών κοινοτήτων στην Κολωνία και το Ντίσελντορφ καθώς και με τον Μητροπολίτη Γερμανίας κύριο Αυγουστίνο.
Την Τετάρτη 30 Ιανουαρίου ο κύριος Υφυπουργός θα έχει συνάντηση με το Μητροπολίτη Χαλεπίου κύριο Παύλο.
Ο Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Αναπτυξιακής Συνεργασίας κύριος Μίχαλος, την Τετάρτη 23 Ιανουαρίου, θα έχει συνάντηση με την κυρία Suzanne Helm, Αντιπρόεδρο του Council on Foreign Relations, ενώ τη Δευτέρα 28 Ιανουαρίου θα συναντήσει στελέχη της Κινεζικής εταιρίας Cinda Asset Management.
Αυτά ως προς το πρόγραμμα και είμαι έτοιμος να απαντήσω σε ερωτήσεις σας.
Α.ΤΑΣΟΥΛΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, με αφορμή τις τελευταίες δηλώσεις του Υπουργού ότι αναλαμβάνει η χώρα πρωτοβουλίες με σχεδιασμό και στρατηγική, με αφορμή το γεγονός ότι μέσα σε ένα μήνα έχει επισκεφθεί το Υπουργείο ο Πρωθυπουργός και δύο αρχηγοί κομμάτων, ήθελα να ρωτήσω αν μπορείτε να μας πείτε κάτι περισσότερο γι’ αυτές τις διπλωματικές πρωτοβουλίες, για τις οποίες μάλιστα απαιτείται ο υψηλότερος βαθμός συνεννόησης με τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η συνεννόηση στα θέματα της εξωτερικής μας πολιτικής είναι μία βασική αρχή για το Υπουργείο Εξωτερικών, ιδίως στα μεγάλα εθνικά θέματα που μας απασχολούν, αλλά και σε όλους τους άλλους τομείς και τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουμε προκειμένου να μπορέσουμε να ανορθώσουμε την εικόνα της χώρας, να αποκαταστήσουμε τη θέση της στο διεθνές σύστημα, να δημιουργήσουμε ευκαιρίες, να προσελκύσουμε επενδύσεις, να αυξήσουμε το εξωτερικό εμπόριο, να προσελκύσουμε τουρισμό και φυσικά να κατοχυρώσουμε τα δικαιώματά και να προασπίσουμε τα συμφέροντα της Ελλάδας.
Είναι προφανές ότι ο Υπουργός Εξωτερικών είναι σε συνεχή επαφή, συντονισμό και συνεργασία με τον Πρωθυπουργό, ενώ ενημερώνει τους πολιτικούς αρχηγούς, στο ανωτέρω πνεύμα.
Είναι μία δύσκολη συγκυρία για την Ελλάδα. Σίγουρα η κρίση έχει δημιουργήσει εμπόδια, ωστόσο μπορούμε να πούμε ότι ο σκληρός πυρήνας των εθνικών θεμάτων, των συμφερόντων της χώρας παραμένει αλώβητος.
Η Ελλάδα συνεχίζει να αποτελεί ένα σταθερό και σταθεροποιητικό παράγοντα στην περιοχή της, σε μία περιοχή η οποία αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζει πολύ μεγάλες προκλήσεις.
Στην περιοχή των Βαλκανίων, όπου βλέπουμε να αναδύεται ξανά ο εθνικισμός, η μεγαλύτερη απειλή για τη γειτονιά μας, η Ελλάδα έχει ακολουθήσει όλα αυτά τα χρόνια μία σταθερή πολιτική για την ενίσχυση της ειρήνης και της ασφάλειας, για τη δημιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης, για την αύξηση του εμπορίου, για την αύξηση των επαφών μεταξύ των λαών της περιοχής, για τη σταθερή πρόσδεση αυτής της γειτονιάς με την Ευρωπαϊκή Ένωση, το μεγάλο πολιτικό εγχείρημα που μας ενώνει όλους. Χάρη σε αυτές τις προσπάθειες έχουν γίνει σημαντικά βήματα, όμως υπάρχουν και σοβαρές απειλές. Τόσο η λεγόμενη «διευρυνσιακή κόπωση» στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και η κόπωση των μεταρρυθμίσεων στις βαλκανικές χώρες, θέτουν εμπόδια στα βήματα που θέλουμε να κάνουμε προς τα εμπρός και αυτό πρέπει να το αντιμετωπίσουμε. Γι’ αυτό και έχουμε θέσει πολύ ψηλά στις προτεραιότητές μας, κατά την ελληνική Προεδρία το 2014, το θέμα της προσέγγισης των Δυτικών Βαλκανίων προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις. Η λεγόμενη Αραβική Άνοιξη, οι μεγάλες γεωπολιτικές αλλαγές και πολιτικές εξελίξεις στο εσωτερικών των χωρών της περιοχής έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα. Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα συνεχίζει να είναι ένας παράγοντας σταθερότητας, είναι η κοντινότερη ευρωπαϊκή χώρα στην περιοχή, μία χώρα με παραδοσιακούς δεσμούς φιλίας με τον αραβικό κόσμο, αλλά και σχέσεις εμπιστοσύνης με το Ισραήλ, μία χώρα η οποία μπορεί να βοηθήσει σε αυτήν τη μεταβατική διαδικασία, ώστε τελικά να φθάσουμε σε μία νέα πραγματικότητα η οποία θα χαρακτηρίζεται από περισσότερη δημοκρατία και περισσότερη σταθερότητα.
Γι’ αυτό το λόγο, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να φέρουμε πιο κοντά τον Αραβικό Σύνδεσμο με την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως και κάθε χώρα της περιοχής με την Ευρωπαϊκή Ένωση, να στρέψουμε το βλέμμα και το ενδιαφέρον της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς αυτήν την περιοχή. Πάντα, βασικός άξονας όλων πρωτοβουλιών που αναλαμβάνουμε είναι η προσπάθεια εμπέδωσης της ειρήνης και της σταθερότητας και η δημιουργία όρων ανάπτυξης και συνεργασίας μεταξύ των λαών της περιοχής.
Γ. ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, το τελευταίο χρονικό διάστημα είδαμε στον Τύπο αρκετά ρεπορτάζ σχετικά με το θέμα της ΑΟΖ. Έχετε να μας πείτε κάτι επισήμως; Υπάρχει κάτι το οποίο θα θέλατε να ενημερώσετε εσείς σχετικά με το θέμα αυτό;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Γνωρίζετε τις ξεκάθαρες θέσεις της Κυβέρνησης, γνωρίζετε πολύ καλά ότι η Κυβέρνηση κινείται με σχεδιασμό, με βάση τη στρατηγική της και όταν θα υπάρχει κάτι να ανακοινωθεί, είναι σαφές ότι θα ανακοινωθεί επίσημα από τους αρμόδιους φορείς. Ως προς τα ρεπορτάζ στα οποία αναφέρεστε εγώ θέλω να μείνω σε αυτό που σας είπα, νομίζω ότι είναι πολύ ξεκάθαρο.
Μ. ΚΟΥΡΜΠΕΛΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας ρωτήσω για δύο θέματα. Το ένα αφορά τις διαβουλεύσεις που γίνονται αυτόν τον καιρό μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ηνωμένων Πολιτειών για την υπογραφή συμφωνίας ελευθέρου εμπορίου, αν η Ελλάδα εκεί μετέχει ενεργά. Η δεύτερη ερώτηση αφορά τη διευκόλυνση, μία πιο ελαστική πολιτική ευρωπαϊκή σχετικά με τις θεωρήσεις εισόδου, την οποία εφαρμόζει η Ευρωπαϊκή Ένωση και την προωθεί συστηματικά. Εμείς εκεί έχουμε κάποιες προτεραιότητες κυρίως για λόγους τουρισμού; Αυτά τα δύο θέματα είναι. Ευχαριστώ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η Ελλάδα συμμετέχει σε όλες τις διεργασίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και στη διαμόρφωση των θέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις σχέσεις της με τους εταίρους της, και φυσικά, οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι ένας στρατηγικός εταίρος για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σκοπός μας είναι να πετυχαίνουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για την Ευρώπη, το οποίο είναι αντίστοιχα και το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για την Ελλάδα.
Ως προς το δεύτερο ερώτημα, στο οποίο αναφερθήκατε, θέλω να σας πω ότι η Ελλάδα έχει αναλάβει πρωτοβουλίες μέσα στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να κινηθούμε στην κατεύθυνση της διευκόλυνσης του καθεστώτος θεωρήσεων –μέσα στα πλαίσια που ορίζει το Schenghen, αλλά και ενδεχομένως βελτιώσεων του συστήματος αυτού– προκειμένου να μπορέσουμε να διευκολύνουμε την επαφή των ανθρώπων, την επαφή των λαών. Ουσιαστικά, και ένα παράδειγμα σε αυτήν την περίπτωση είναι οι χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, η απελευθέρωση των θεωρήσεων δημιουργεί μία γέφυρα επικοινωνίας, τους δίνει την ευκαιρία να δουν την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, να αντιληφθούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα και στη συνέχεια να τα διεκδικήσουν, να εργαστούν γι’ αυτά μέσα από τις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν, στις δικές τους χώρες, ώστε οι χώρες αυτές να έρθουν τελικά πιο κοντά στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα.
Επιπλέον, το σύστημα των θεωρήσεων έχει και άμεση σχέση με τον τουρισμό. Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει με σημαντικούς εταίρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης να γίνουν όλα αυτά τα βήματα που χρειάζονται, ώστε να πετύχουμε τη φιλελευθεροποίηση του καθεστώτος θεωρήσεων και να διευκολύνουμε με αυτόν τον τρόπο την επικοινωνία και τα ταξίδια. Με τη Ρωσική Ομοσπονδία, παραδείγματος χάρη, έχουμε συζητήσει, έχουμε ανταλλάξει πληροφορίες, έχουμε κάνει συντονισμό, προκειμένου να κάνουμε πιο γρήγορα βήματα και να προωθήσουμε τη σχετική συζήτηση στο πλαίσιο της ΕΕ.
Χ. ΧΑΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω, ήδη έχει αργήσει το Δεύτερο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Φαίνεται ότι ο Πρωθυπουργός θα πάει ταξίδια, θα γυρίσει στην Ελλάδα. Αυτό πότε μπορεί να γίνει, αν έχετε προγραμματίσει για το Φεβρουάριο; Ευχαριστώ πολύ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Να σας πω ότι και οι δύο Κυβερνήσεις έχουν εκφράσει τη βούληση, την επιθυμία να πραγματοποιηθεί το Δεύτερο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας και αυτό διότι αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, θεσμικό εργαλείο, για τη συνεργασία των δύο χωρών σε πολλούς τομείς αμοιβαίου ενδιαφέροντος, όπου υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για ανάπτυξη της συνεργασίας και αντίστοιχα για οφέλη για τους λαούς των δύο χωρών. Είμαστε αυτή τη στιγμή στη διαδικασία των διπλωματικών επαφών προκειμένου να εντοπίσουμε χρονικά τον κατάλληλο χρόνο για την πραγματοποίηση του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας. Ωστόσο, θέλω να τονίσω ότι ισχύει η διακηρυγμένη βούληση των δύο Κυβερνήσεων να πραγματοποιηθεί το Συμβούλιο και ελπίζω ότι θα είμαστε σύντομα σε θέση να ανακοινώσουμε και τις ημερομηνίες.
Α. ΒΟΥΔΟΥΡΗ: Προγραμματίζεται και πότε νέος κύκλος διερευνητικών επαφών;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Προγραμματίζεται νέος κύκλος διερευνητικών επαφών, θα ανακοινωθεί η ημερομηνία όταν θα φτάσει η ώρα, όπως γίνεται κάθε φορά.
Α. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Καλημέρα, δύο ερωτήσεις. Πρώτον, σκοπεύει η Ελλάδα να συμμετάσχει στην πρόταση του κυρίου Fule για τριμερή στο θέμα των Σκοπίων; Δεύτερον, όσον αφορά τον αγωγό φυσικού αερίου TAP έχετε κάποιο νεότερο, γιατί φαίνεται ότι οι διαδικασίες για την υπογραφή αυτής της, ας πούμε, διακυβερνητικής πολιτικής συμφωνίας έχουν καθυστερήσει και ο χρόνος τρέχει.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ως προς το πρώτο θέμα, όπως θα θυμάστε έχουμε ήδη τοποθετηθεί με αφορμή κάποια δημοσιεύματα στον Τύπο της ΠΓΔΜ, τα οποία περιείχαν σχετικές εικασίες. Είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι η διαδικασία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για την οριστική επίλυση του ζητήματος της ονομασίας της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας δεν έχει καμία σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και με την ενταξιακή διαδικασία της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας ως προς αυτό.
Έχουμε επίσης δηλώσει, ότι επί της αρχής δεν είμαστε αντίθετοι σε καμία συνάντηση, αλλά αυτές οι συναντήσεις πρέπει να έχουν νόημα, πρέπει να έχουν καλή προετοιμασία και πρέπει να οδηγούν σε αποτελέσματα. Γι’ αυτό το λόγο δίνουμε πολύ μεγάλη έμφαση στην επίλυση του ζητήματος της ονομασίας, η οποία θα προέλθει μέσα από τη συμφωνημένη διαδικασία στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, όπως προβλέπεται στις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Ελπίζουμε ότι στην προσεχή συνάντηση, που θα πραγματοποιηθεί στη Νέα Υόρκη στα τέλη Ιανουαρίου, θα υπάρξει μία αλλαγή στάσης από την πλευρά των Σκοπίων που θα μας επιτρέψει να δούμε πρόοδο στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Αυτός ήταν ο σκοπός, η προσπάθεια της Ελλάδας, από την πρώτη στιγμή και σε αυτό το πλαίσιο ανέλαβε την πρωτοβουλία να προτείνει την υπογραφή ενός μνημονίου κατανόησης προς την άλλη πλευρά, το οποίο θέτει το πλαίσιο της λύσης, δηλαδή είναι ένα πολύ συγκεκριμένο μέσο, βήμα, για να πάμε προς τα εμπρός, και είμαστε ικανοποιημένοι διότι αυτή η πρωτοβουλία οδήγησε στην αναθέρμανση της διαπραγματευτικής διαδικασίας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Αυτό που θα πρέπει, τώρα, να γίνει είναι οι δύο πλευρές να συμμετάσχουν ενεργά, εποικοδομητικά και, το σημαντικότερο, με πολιτική βούληση ώστε να πάμε προς τα εμπρός. Αυτό περιμένουμε και αυτή είναι η επιθυμία μας.
Θέλω, με αφορμή το ερώτημά σας, να κάνω και ένα σχόλιο για μία δήλωση που είδα ότι έχει αποδοθεί στον Πρόεδρο της Βουλγαρίας, βάσει της οποίας –εάν αποδίδεται σωστά– «η Βουλγαρία δεν είναι σε πόλεμο με την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία, σε αντιδιαστολή με την Ελλάδα». Θέλω να ξεκαθαρίσω –και αυτό να είναι σαφές σε όλους– ότι μάλλον ο Πρόεδρος της Βουλγαρίας θα έχει μπερδευτεί, γιατί η Ελλάδα είναι σίγουρα η χώρα που δεν απειλεί την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας. Η Ελλάδα έχει εργαστεί για την ασφάλεια και τη σταθερότητα στη γειτονική μας χώρα, για να έρθει η τελευταία βήματα πιο κοντά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να γίνει μέρος της ευρωπαϊκής οικογένειας. Γι’ αυτόν το λόγο θα πρέπει όλοι να είναι πιο προσεκτικοί στα σχόλια που κάνουν.
Ως προς το δεύτερο ερώτημα που θέσατε, σχετικά με τον αγωγό TAP, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι οι διαβουλεύσεις συνεχίζονται για την υπογραφή διακυβερνητικής συμφωνίας μεταξύ των τριών χωρών –της Ελλάδας, της Αλβανίας και της Ιταλίας. Είναι ένα στρατηγικό σχέδιο πολύ μεγάλης σημασίας και για τις τρεις χώρες, αλλά όχι μόνο γι’ αυτές. Είναι ένα σχέδιο στρατηγικής σημασίας για την ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση και την ενεργειακή της ασφάλεια και ελπίζουμε ότι θα έχουμε θετική πρόοδο στο επόμενο διάστημα και ότι θα μπορέσουμε να δούμε αυτό το έργο να υλοποιείται με πολύ θετικά οφέλη για όλες τις χώρες και την ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Α. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Έχετε κάποια εικόνα πότε μπορεί να υπογραφεί αυτό; Γιατί τρέχει το χρονοδιάγραμμα επιλογής.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Είναι σε εξέλιξη οι διαβουλεύσεις και όταν θα ολοκληρωθούν θα έχουμε και τις σχετικές ανακοινώσεις.
Ν.ΒΑΓΕΝΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, σχεδόν καθημερινά είναι τα δημοσιεύματα στα διεθνή μέσα ενημέρωσης –έντυπα και ηλεκτρονικά– που παρουσιάζουν περιστατικά ακραίας, και φονικής ενίοτε, ρατσιστικής βίας στην Ελλάδα, εντοπίζοντας το πρόβλημα στη σαφέστατη άνοδο των νεοναζιστικών και υπερεθνικιστικών οργανώσεων. Πώς αντιμετωπίζει το ζήτημα στις έξωθεν επαφές η ηγεσία του Υπουργείου μας;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα από όλα, θέλω να ξεκαθαρίσω ότι αυτές οι ενέργειες, αυτές οι ρατσιστικές επιθέσεις, είναι απολύτως καταδικαστέες και απολύτως ξένες προς τις αρχές, προς τις αξίες, προς την ίδια την ταυτότητα της ελληνικής κοινωνίας, η οποία είναι μία κοινωνία ανεκτική. Τα αρμόδια Υπουργεία, οι αρμόδιες αρχές στην Ελλάδα, λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα και έχουν γίνει οι σχετικές εξαγγελίες από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, προκειμένου να εφαρμοστεί ο νόμος. Προκειμένου να μη συνεχιστεί αυτή η κατάσταση. Σε αυτό είμαστε κάθετοι. Ως προς τους εταίρους μας στο εξωτερικό, γνωρίζουν πολύ καλά την αποφασιστικότητα της Ελληνικής Κυβέρνησης, γνωρίζουν ότι αυτά τα ακραία φαινόμενα είναι ξένα προς τον ελληνικό λαό και ότι η ελληνική κοινωνία θα δώσει την απάντηση που χρειάζεται.
Χ. ΠΟΥΛΙΔΟΥ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω δύο πράγματα, δεν ξέρω αν είναι ακριβώς η αρμοδιότητά σας. Το ένα είναι αν έχετε κάποιο σχόλιο για την ομιλία Cameron χθες και το δεύτερο είναι αν έχετε να μας πείτε κάτι για την επίσκεψη του Γάλλου Προέδρου στην Αθήνα, αν γίνεται…, επί τη βάσει τίνος, ποιος έλαβε την πρωτοβουλία της επίσκεψης και ποιο είναι το θέμα, αν υπάρχει κάποιο, πέραν των γενικοτήτων που φαντάζομαι θα συζητηθούν, αν υπάρχει ένα θέμα αιχμής.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Να ξεκινήσω με τη δεύτερη ερώτησή σας. Πρώτα από όλα, ως προς θέματα προγραμματισμού σχετικά με επισκέψεις στο επίπεδο Προέδρου Δημοκρατίας και Πρωθυπουργού, δεν είμαι αρμόδιος να σας απαντήσω. Όμως, σε καμία περίπτωση δε θα δεχτώ το χαρακτηρισμό «γενικότητες που θα συζητηθούν». Θέλω να διευκρινίσω ότι με τη Γαλλία η Ελλάδα έχει μία πάρα πολύ στενή σχέση συνεργασίας, ότι έχουμε εργαστεί από κοινού σε πάρα πολλούς τομείς, όχι μόνο της εξωτερικής πολιτικής, και ότι στην παρούσα φάση, στην παρούσα συγκυρία που η Ευρώπη αντιμετωπίζει αυτήν τη μεγάλη κρίση, Ελλάδα και Γαλλία εργάζονται από κοινού προκειμένου να μπορέσουμε όχι μόνο να προχωρήσουμε, να αντιμετωπίσουμε την κρίση σήμερα, αλλά να βάλουμε τις βάσεις για μία καλύτερη Ευρώπη αύριο. Για μία Ευρώπη η οποία θα έχει ισχυρή φωνή στο διεθνές στερέωμα, θα είναι μία Ευρώπη ανταγωνιστική, δυναμική, η οποία θα μπορέσει να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις των δεκαετιών που έρχονται με επιτυχία.
Ως προς την εξαγγελία του Πρωθυπουργού του Ηνωμένου Βασιλείου, θέλω να πω ότι κάθε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει δικαίωμα να κάνει τις επιλογές του. Ωστόσο, η ενωμένη Ευρώπη είναι μία κατάκτηση των ευρωπαϊκών λαών, ένα πολιτικό εγχείρημα που κανένας δεν πρέπει να αποδυναμώσει, και δυστυχώς αυτή η εξέλιξη δεν κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση. Εμείς πιστεύουμε ότι, ιδίως στη σημερινή συγκυρία, πρέπει να μετατρέψουμε την κρίση σε ευκαιρία πολιτικής εμβάθυνσης και στενότερης ένωσης των ευρωπαϊκών λαών.
S. RISTOVSKA: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά την συνάντηση του κυρίου Nimetz εδώ στην Αθήνα, ο Nimetz είπε ότι είναι αισιόδοξος για επίλυση. Κάτι τέτοιο είπε και μετά τη συνάντησή σας στα Σκόπια. Η ελληνική πλευρά είναι αισιόδοξη; Βλέπει κάποια αλλαγή μετά τις συναντήσεις; Επειδή έχουμε, μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα θα γίνουν και οι συναντήσεις στη Νέα Υόρκη, οπότε υπάρχει κάποια πρόοδος ας πούμε;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα απ’ όλα να σας πω ότι η Ελληνική Κυβέρνηση στηρίζει σταθερά, με όλες τις δυνάμεις της, την εντολή και τις προσπάθειες του μεσολαβητή των Ηνωμένων Εθνών και αυτό το έχουμε αποδείξει με κάθε ευκαιρία. Νομίζω ότι η καλύτερη απόδειξη ήταν η πρωτοβουλία που αναλάβαμε για την υπογραφή του μνημονίου κατανόησης που έδωσε ουσιαστικά ώθηση στη διαδικασία και στις προσπάθειες του κυρίου Nimetz.
Από εκεί και πέρα, πρέπει να είναι σαφές ότι για να φτάσουμε σε λύση, αυτό που χρειάζεται είναι πολιτική βούληση. Η Ελλάδα εμπράκτως έδειξε, για άλλη μία φορά, ότι έχει την πολιτική βούληση με την πρόταση που έκανε. Δυστυχώς στην πρόταση αυτή δεν είδαμε καν αντίδραση. Στην ουσία δεν υπήρξε ποτέ απάντηση στην πρωτοβουλία μας. Προκειμένου να δούμε λοιπόν πρόοδο, προκειμένου να φτάσουμε σε λύση, αυτό που χρειάζεται είναι η ηγεσία της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας να αποδείξει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ότι θέλει και ότι μπορεί. Αυτή τη στιγμή η ηγεσία της γειτονικής μας χώρας επιδίδεται σε μία συστηματική αρνητική προπαγάνδα εναντίον της Ελλάδας, άλλες φορές με πιο οξεία ρητορική και άλλες φορές με λιγότερο, αλλά το μήνυμα είναι μονίμως προσανατολισμένο, όχι στο πώς θα λύσουμε το ζήτημα της ονομασίας, αλλά πώς θα το παρακάμψουμε. Πρέπει να γίνει σαφές ότι το θέμα αυτό πρέπει να λυθεί. Είναι απαραίτητο και θα δώσει ώθηση, θα ενισχύσει τις διμερείς μας σχέσεις. Γι’ αυτό εργαζόμαστε και θα συνεχίσουμε να κάνουμε αυτές τις προσπάθειες. Γιατί ξέρουμε ότι η λύση του ζητήματος της ονομασίας θα ενισχύσει τις διμερείς μας σχέσεις, θα δημιουργήσει ευκαιρίες συνεργασίας, θα συμβάλλει στην περιφερειακή σταθερότητα και ασφάλεια και θα δώσει ώθηση στην ευρωπαϊκή και ευρωατλαντική πορεία της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας. Εμείς θέλουμε όλα αυτά να γίνουν πραγματικότητα, αλλά προϋπόθεση είναι να γίνονται σεβαστά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ο ευρωπαϊκός τρόπος, ο οποίος δυστυχώς δε φαίνεται να γίνεται σεβαστός αυτή τη στιγμή.
Επίσης, με αφορμή το ερώτημά σας, θα ήθελα να πω ότι ελπίζουμε να διευθετηθεί γρήγορα και το ζήτημα που έχει προκύψει στο εσωτερικό της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, και σε αυτό ο μόνος τρόπος είναι ο διάλογος. Επιθυμία μας είναι, στη γειτονική μας χώρα να επικρατεί ένα περιβάλλον στο οποίο θα υπάρχει ανάπτυξη και προκοπή, όπου θα εφαρμόζονται τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν ελλείψεις, οι οποίες πρέπει να αντιμετωπιστούν με ειλικρίνεια. Πρέπει να ληφθούν τα μέτρα που χρειάζονται, ώστε να γίνουν βήματα προς τα εμπρός. Η Ελλάδα θα συνεχίσει να είναι θετική, θα συνεχίσει να είναι εποικοδομητική και θα συνεχίσει να εργάζεται για τη λύση και αυτό αναμένουμε και από την άλλη πλευρά.
M. POPOVIC : Κύριε Εκπρόσωπε, ξέρουμε πότε θα πάει ο καινούριος Πρέσβης στη Πρεσβεία στα Σκόπια; Και κάτι άλλο για τον κύριο Fule, υπήρχαν κάποιες πληροφορίες ότι την επόμενη εβδομάδα, όταν θα είναι ο Υπουργός στις Βρυξέλες, υπάρχει περιθώριο να συναντηθεί ο κύριος Αβραμόπουλος με τον κύριο Fule, υπάρχει τέτοια σκέψη για διμερής συνάντηση;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ως προς το πρώτο ερώτημά σας, ο Πρέσβης κ. Λαλάκος, ο επικεφαλής του Γραφείου Συνδέσμου, βρίσκεται ήδη στα Σκόπια. Ως προς το δεύτερο ερώτημά σας, δεν έχω κάτι στο πρόγραμμα του Υπουργού αυτή τη στιγμή. Ευχαριστώ πολύ.
24 Ιανουαρίου, 2013