Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Να ξεκινήσω με το πρόγραμμα.
Πριν από λίγο ο Υπουργός Εξωτερικών ολοκλήρωσε συνάντηση που είχε με τον Πρέσβη του Κατάρ, ο οποίος του επέδωσε πρόσκληση του Πρωθυπουργού και Υπουργού Εξωτερικών του Κατάρ να συμμετάσχει στις 20 έως 22 Μαΐου στο 13ο Forum της Ντόχα, στο οποίο θα συζητηθούν θέματα διεθνούς πολιτικής.
Αύριο, ο Υπουργός Εξωτερικών θα έχει συνάντηση με τον Πρέσβη της Σερβίας, ενώ την Τρίτη 16 Απριλίου, ανήμερα της συμπλήρωσης δέκα ετών από την υπογραφή στην Αθήνα της Συνθήκης προσχώρησης των δέκα νέων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Υπουργός Εξωτερικών θα είναι κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση, που διοργανώνεται στο αμφιθέατρο Κρανιδιώτη στο Υπουργείο Εξωτερικών για τον εορτασμό της επετείου με τη συμμετοχή των Πρέσβεων των χωρών αυτών. Την ίδια ημέρα ο Υπουργός Εξωτερικών θα έχει συνάντηση με μέλη αντιπροσωπείας του Council on Foreign Relations που θα πραγματοποιήσουν επίσκεψη στη χώρα μας.
Τη Δευτέρα 22 Απριλίου ο Υπουργός Εξωτερικών θα βρίσκεται στο Λουξεμβούργο προκειμένου να συμμετάσχει στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων και στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη θεματολογία του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων περιλαμβάνεται η προετοιμασία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 22ας Μαΐου, το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο, ενώ θα παρουσιαστούν οι εκθέσεις της ευρωπαϊκής επιτροπής για τη Σερβία, το Κόσοβο και την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας. Η ημερήσια διάταξη του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων περιλαμβάνει την ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική, την πολιτική ανατολικής γειτονίας, τις τελευταίες εξελίξεις στη Συρία, το Λίβανο και την Αίγυπτο, καθώς και την κατάσταση στο Μαλί και την Μιανμάρ.
Από το Λουξεμβούργο ο Υπουργός Εξωτερικών θα μεταβεί απευθείας στις Βρυξέλλες όπου την Τρίτη 23 Απριλίου θα συμμετάσχει στην εαρινή σύνοδο των Υπουργών Εξωτερικών του ΝΑΤΟ. Η ατζέντα της συνάντησης δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, αλλά περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης της εταιρικής συνεργασίας με τις χώρες του Μεσογειακού Διαλόγου, τις εξελίξεις στο Αφγανιστάν και το Πακιστάν και τις προοπτικές μετά το 2014, καθώς και τη διεξαγωγή του Συμβουλίου ΝΑΤΟ - Ρωσίας.
Την Τετάρτη 24 Απριλίου ο Υπουργός Εξωτερικών θα δεχθεί τον ομόλογό του, Υπουργό Εξωτερικών της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης κ. Zlatko Lagumdzija στην Αθήνα, με τον οποίον θα έχει τόσο κατ’ ιδίαν όσο και διευρυμένες συνομιλίες. Θα ακολουθήσουν δηλώσεις στον τύπο ενώ στη συνέχεια ο κύριος Αβραμόπουλος θα παραθέσει γεύμα προς τιμήν του Βόσνιου ομολόγου του.
Την Πέμπτη 25 Απριλίου συγκαλείται στο Υπουργείο Εξωτερικών υπό την προεδρία του κυρίου Αβραμόπουλου το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής με συμμετοχή των εκπροσώπων των πολιτικών κομμάτων. Στη θεματολογία του Συμβουλίου περιλαμβάνονται οι σχέσεις της Ελλάδας με τους ευρωπαίους εταίρους, οι ελληνοτουρκικές σχέσεις και οι εξελίξεις στο Κυπριακό, οι τελευταίες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή καθώς και η ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων και οι σχέσεις της Ελλάδας με τις χώρες αυτές.
Τέλος, τη Μεγάλη Δευτέρα και τη Μεγάλη Τρίτη, 29 και 30 Απριλίου, ο κύριος Υπουργός θα πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στο Αζερμπαϊτζάν. Κατά τις συναντήσεις του με την πολιτική ηγεσία της χώρας ο κύριος Αβραμόπουλος θα διατρέξει όλο το φάσμα των διμερών σχέσεων με έμφαση στην περαιτέρω ανάπτυξη των Ελληνο-Αζερικών οικονομικών σχέσεων καθώς και των σχέσεων Αζερμπαϊτζάν - Ευρωπαϊκής Ένωσης εν όψει της ελληνικής προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πρώτο εξάμηνο του 2014. Όπως είναι φυσικό, θα συζητηθούν μεταξύ άλλων και οι εξελίξεις γύρω από την ενεργειακή συνεργασία Ελλάδος - Αζερμπαϊτζάν υπό το φως και της κύρωσης της συμφωνίας Ελλάδας - Ιταλίας - Αλβανίας για την υλοποίηση του αγωγού TAP.
Ο Υφυπουργός Εξωτερικών ο κύριος Κούρκουλας, σήμερα, συμμετέχει στην ολομέλεια της Βουλής για τη συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου «Σύσταση γραφείου ελληνικής προεδρίας και άλλες διατάξεις», ενώ αύριο, Παρασκευή 12 Απριλίου, ο κύριος Κούρκουλας θα συμπροεδρεύσει μαζί με τον Ρώσο Υπουργό Μεταφορών κύριο Sokolov στην ολομέλεια της 8ης Συνόδου της Μικτής Διϋπουργικής Επιτροπής Οικονομικής, Βιομηχανικής, Τεχνολογικής και Επιστημονικής Συνεργασίας Ελλάδος - Ρωσίας. Μετά το πέρας των εργασιών της ανωτέρω Συνόδου η οποία θα λάβει χώρα στο Υπουργείο Εξωτερικών θα ακολουθήσει υπογραφή σχετικού πρωτοκόλλου και δηλώσεις στον τύπο. Στη συνέχεια ο Υφυπουργός Εξωτερικών θα κηρύξει την έναρξη του 5ου Ελληνορωσικού επιχειρηματικού συμβουλίου στα γραφεία του ΣΕΒ στην Αθήνα.
Ο Γενικός Γραμματέας διεθνών οικονομικών σχέσεων και αναπτυξιακής συνεργασίας, ο κύριος Μίχαλος, την Παρασκευή 19 Απριλίου, θα μεταβεί στη Ρώμη για να λάβει μέρος στην τριμερή άτυπη πολιτική επιτροπή Ελλάδας - Αλβανίας - Ιταλίας για τον αγωγό φυσικού αερίου TAP.
Αυτά είχα να ανακοινώσω εγώ ως προς το πρόγραμμα και είμαι έτοιμος να απαντήσω σε ερωτήσεις σας. Παρακαλώ.
Γ. ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν μπορείτε να μας δώσετε κάποιες λεπτομέρειες σχετικά με την πρόταση Nimetz για την ονομασία της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Αναμένουμε σήμερα της επιστροφή του εκπροσώπου της Ελλάδας στις διαπραγματεύσεις, του κυρίου Βασιλάκη, ο οποίος και θα ενημερώσει για τις συζητήσεις και για τη νέα πρόταση, που παρουσίασε ο κύριος Nimetz στις δύο πλευρές πριν από λίγες ημέρες στη Νέα Υόρκη. Αυτή η διαδικασία, μία διαδικασία την οποία η Ελλάδα την έχει στηρίξει με συνέπεια όλα αυτά τα χρόνια, δυστυχώς έχει κρατήσει πάρα πολύ. Και έχει κρατήσει πάρα πολύ διότι λείπει η πολιτική βούληση. Ελπίζουμε και αντιλαμβανόμαστε την τελευταία συνάντηση ως ένα ακόμα βήμα σε αυτήν τη διαδικασία, το οποίο έχει σκοπό να μας φέρει πιο κοντά, ώστε να μπορέσουμε να φτάσουμε κάποια στιγμή σε μία αμοιβαία αποδεκτή λύση από τις δύο πλευρές. Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, συνεχίζουμε να στηρίζουμε τη διαδικασία, θα αξιολογήσουμε τις νέες προτάσεις του Εκπροσώπου των Ηνωμένων Εθνών και φυσικά θα τον ενημερώσουμε, όπως πάντα, με εποικοδομητικό πνεύμα, για τις θέσεις της Ελλάδας, έχοντας στο μυαλό μας ότι πρέπει να βρεθεί μία λύση, η οποία θα ξεκαθαρίζει τα πράγματα, θα δίνει οριστική λύση σε αυτό το θέμα, θα σέβεται την ιστορία και τον πολιτισμό της κάθε χώρας και δε θα αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες.
S. RISTOVSKA: Ήθελα μία διευκρίνιση από εσάς, επειδή διαβάσαμε και χθες στις εφημερίδες, στον Τύπο εδώ, για τον γεωγραφικό προσδιορισμό. Η ελληνική πλευρά θέλει να είναι πριν τη Μακεδονία και όχι πριν τη Δημοκρατία;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα από όλα και να το διευκρινίσω αυτό από την αρχή, επειδή μετά από κάθε συνάντηση ξεκινούν να βγαίνουν δημοσιεύματα, που έχουν διάφορα ονόματα, δεν πρόκειται ούτε να διαψεύδω ούτε να επιβεβαιώνω ούτε να σχολιάζω αυτά τα δημοσιεύματα. Από εκεί και πέρα, είναι σαφές ότι ένας γεωγραφικός προσδιορισμός, προσδιορίζει μία γεωγραφική περιοχή και όπως είπαμε πρέπει να φτάσουμε σε μία λύση, η οποία δε θα επιδέχεται παρερμηνειών.
A. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Μπορείτε να μας επαναλάβετε την πάγια ελληνική θέση για να μην έχουμε παρερμηνείες στο τί λύση επιδιώκουμε; Ευχαριστώ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η πάγια ελληνική θέση είναι γνωστή: μιλάμε για ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό και χρήση erga omnes.
Μ. ΚΟΤΟVSKA: Foreign Minister, Mr. Popovski, yesterday addressed a public invitation to his Greek colleague, Mr. Avramopoulos, regarding the Ministerial meeting that will be held in the town of Ohrid in May. So is Mr. Avramopoulos going to consider this invitation?
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ακόμα δεν έχει διαμορφωθεί το πρόγραμμα του Υπουργού Εξωτερικών για το Μάιο, οπότε δεν έχω κάτι να σας ανακοινώσω αυτή τη στιγμή.
J. TASEVSKA: During the yesterday meeting with the Greek President, Mr. Avramopoulos said that Greece is turning to a positive diplomacy and moving forward. What does that mean?
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Έντιμη διπλωματία. Μιλάμε για μία αρχή της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, μία αρχή που έχει ένα σκοπό, να προχωρήσουμε τα πράγματα προς τα εμπρός, να εμπεδώσουμε μία περιοχή ασφάλειας, σταθερότητας και ανάπτυξης στη γειτονιά μας. Προβλήματα υπάρχουν και τα βλέπουμε στον περίγυρό μας. Υπάρχουν ακόμα ανοικτά ζητήματα, τα οποία εμείς επιθυμούμε να κλείσουμε και σε αυτήν τη βάση πρέπει τα προβλήματα να τίθενται, πρέπει να συζητούνται και πρέπει να αναζητούνται διπλωματικές λύσεις. Η Ελλάδα μιλάει τη γλώσσα της αλήθειας, μιλάει ξεκάθαρα, έχει ξεκάθαρες θέσεις, που βασίζονται στο Διεθνές Δίκαιο και επιθυμεί να δει πρόοδο σε όλα τα μέτωπα, ώστε πραγματικά να μπορέσουμε να πετύχουμε αυτό το σκοπό, πάντα έχοντας στο νου μας ότι μιλάμε για μία περιοχή, που έχει σαφή ευρωπαϊκό προσανατολισμό και εκεί θέλουμε να δούμε να προχωρούν όλοι οι γείτονές μας.
Πρέπει όμως να σας πω και κάτι άλλο για τις εξελίξεις στην περιοχή μας. Αυτή τη στιγμή η νοτιοανατολική Ευρώπη περνά από μία πολύ δύσκολη φάση, γιατί βλέπουμε να αναδύεται ξανά το φάσμα του εθνικισμού. Αυτό είναι κάτι που μας προκαλεί ανησυχία. Η περιοχή μας έχει πληρώσει πάρα πολύ ακριβά τον εθνικισμό, με συγκρούσεις, με πολέμους, που πρέπει να αφήσουμε πίσω μας και να κοιτάξουμε μπροστά.
Δυστυχώς όμως, δε βλέπουμε παντού να υπάρχει η πρόοδος που απαιτείται, και θα ήθελα εδώ να αναφερθώ σε ένα παράδειγμα που είδαμε να εκτυλίσσεται τους τελευταίους μήνες στη γειτονική μας χώρα την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, όπου εκεί είδαμε σφοδρές πολιτικές συγκρούσεις, βλέπουμε ζητήματα ουσίας με την ελευθερία του Τύπου, βλέπουμε συμφωνίες οι οποίες δεν έχουν ακόμα εκπληρωθεί παρόλο που έγιναν με τη μεσολάβηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όλα αυτά είναι πολύ σοβαρά ζητήματα, τα οποία προφανώς και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα παρακολουθεί με πολύ μεγάλη προσοχή, αλλά το ίδιο κάνει και η Ελλάδα ως υπεύθυνο κράτος μέλος το οποίο πρέπει να αξιολογήσει την κατάσταση στο πλαίσιο της ενταξιακής διαδικασίας και να συμβάλει στην κατεύθυνση των μεταρρυθμίσεων. Η Ελλάδα εργάζεται ώστε οι γειτονικές μας χώρες να έχουν σταθερή, ουσιαστική πορεία προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Υπάρχουν όμως τα ευρωπαϊκά πρότυπα και αυτά τα ευρωπαϊκά πρότυπα πρέπει να τηρούνται. Αυτήν τη στιγμή στην Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας υπάρχουν σοβαρά προβλήματα και αυτά δεν πρέπει να τα κρύψουμε κάτω από το χαλί, πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε. Πρέπει να γίνουν μεταρρυθμίσεις, χρειάζεται αποφασιστικότητα και πολιτική βούληση. Η Ελλάδα είναι δίπλα και ευελπιστεί ότι θα μπορέσουν σιγά-σιγά και τα Σκόπια να υιοθετήσουν αυτά τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Προφανώς δεν είμαστε ακόμα εκεί, και γι’ αυτό χρειάζεται συνέπεια και χρειάζονται μεταρρυθμίσεις. Δεν αρκεί να περνάς νόμους, αλλά πρέπει να τους εφαρμόζεις. Είναι κάποια σημεία τα οποία είναι πάρα πολύ ευαίσθητα και πάρα πολύ σημαντικά για εμάς, όπως είναι το θέμα της ελευθερίας του Τύπου, διότι βλέπουμε όλους αυτούς τους τελευταίους μήνες ότι ο Τύπος δε λειτουργεί σε καθεστώς ελευθερίας. Αυτό είναι σοβαρό ζήτημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί και είναι κάτι στο οποίο αναφέρθηκε και τις προάλλες ο Επίτροπος Fule, ο οποίος επισκέφτηκε τα Σκόπια.
Υπάρχουν συγκεκριμένες συμφωνίες, ακόμα και η συμφωνία της 1ης Μαρτίου που έγινε μεταξύ της Κυβέρνησης και της Αντιπολίτευσης, η οποία ακόμα δεν έχει εφαρμοστεί και πρέπει να εφαρμοστεί. Όπως υπάρχουν και σημαντικά ζητήματα, ακόμα και στον τρόπο διεξαγωγής των εκλογών, τα οποία ανέδειξε ήδη η προκαταρκτική Έκθεση του ΟΑΣΕ. Αυτά είναι ζητήματα τα οποία, επαναλαμβάνω, δεν πρέπει να τα αγνοήσουμε. Είναι επικίνδυνο για την περιοχή μας. Πρέπει να τα εντοπίσουμε και να τα αντιμετωπίσουμε.
C. BOUATARD: Κάτι για το Μακεδονικό, η πρόταση του κυρίου Nimetz είναι στα αγγλικά; Γιατί προσπάθησα να κάνω μία παραβολή των όσων λέγονται στον Τύπο, και στα γαλλικά και στα ελληνικά δε λειτουργεί, δηλαδή ο προβληματισμός που γεννιέται σύμφωνα με τον Τύπο, οπότε θα ήθελα να ξέρω σε ποια γλώσσα είναι η πρόταση και να υπάρχουν...
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Δεν μπαίνω ποτέ στο περιεχόμενο των ιδεών ή των προτάσεων του κυρίου Nimetz. Ωστόσο, μπορώ να σας πω ότι η γλώσσα εργασίας των διαπραγματεύσεων είναι τα αγγλικά, οπότε οι προτάσεις και οι ιδέες του, όταν παρουσιάζονται, παρουσιάζονται στην αγγλική γλώσσα.
A. ΠΕΛΩΝΗ: Για τις γερμανικές αποζημιώσεις, δεδομένου ότι είχαμε και δήλωση του κυρίου Αβραμόπουλου πριν από λίγο και δεδομένου ότι στο Υπουργείο Εξωτερικών δόθηκε το πόρισμα από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους –δεν ξέρω αν ήταν πρωτοβουλία του ΥΠΕΞ– αν θεωρείτε ότι αυτή είναι η κατάλληλη στιγμή για να ανοίξουμε πάλι ένα τέτοιο θέμα, ήδη βλέπουμε τις αντιδράσεις από τη Γερμανία, και τί προτίθεται να κάνει το Υπουργείο Εξωτερικών εφόσον το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους γνωμοδοτήσει ότι υπάρχει νομικό έρεισμα για να πάει κάπου παραπέρα, ποια θα είναι τα επόμενα βήματα.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Έχει συνταχθεί ένα πόρισμα από το Υπουργείο Οικονομικών, από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το οποίο καταγράφει όλο το αρχειακό υλικό που υπάρχει και στη συνέχεια αυτό το υλικό διαβιβάσθηκε, με τη μορφή της έκθεσης που έχουμε λάβει από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους προκειμένου να γίνει η νομική αξιολόγηση και να στοιχειοθετηθούν οι αξιώσεις του Ελληνικού Δημοσίου. Είναι πολύ σημαντικό να γίνουν αυτά τα βήματα και γίνονται, και νομίζω ότι αυτό επιβεβαιώνει και την πολιτική βούληση που υπάρχει. Αλλά πρέπει να υπάρχει και μία πολύ σημαντική νομική επεξεργασία. Όπως είπε και ο Υπουργός Εξωτερικών, ο κύριος Αβραμόπουλος, το ζήτημα των γερμανικών αποζημιώσεων είναι ένα θέμα που έχει αναδειχθεί από την Ελληνική Πολιτεία με συνέπεια εδώ και πάρα πολλά χρόνια, και το αν έχει λήξει ή δεν έχει λήξει, αυτό είναι κάτι που θα καθορίσει η διεθνής δικαιοσύνη. Αυτή τη στιγμή το ζήτημα λοιπόν βρίσκεται στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, αναμένουμε να ολοκληρώσει την αξιολόγηση που κάνει και να μας δώσει τη γνωμοδότησή του.
C. BOUATARD: Αυτό, σε περίπου ποιο χρονικό διάστημα να…;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Αυτό θα εξαρτηθεί από τις εργασίες του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
C. BOUATARD: Μία ιδέα;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Σας είπα αυτό θα πρέπει να το δούμε από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, το οποίο κάνει την αξιολόγηση και θα πρέπει να προετοιμάσει τη γνωμοδότησή του.
ΝΤ. ΒΑΓΕΝΑ: Όταν ο Υπουργός Εξωτερικών χρησιμοποιεί, και εσείς επίσης, κύριε Εκπρόσωπε, χρησιμοποιείτε, τον όρο «διεθνής δικαιοσύνη» αυτό τί σημαίνει; Πόσο μακριά είμαστε διατεθειμένοι να πάμε το θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων εν όψει της κατηγορηματικής άρνησης από πλευράς Βερολίνου; Δηλαδή να παραπέμψουμε τη διαφορά ενδεχομένως στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Όπως σας είπα μόλις πριν από λίγο, επειδή αυτό το ζήτημα έχει νομική διάσταση και βασίζεται σε στοιχεία, σε δεδομένα, τα οποία αυτή τη στιγμή αξιολογούνται, θα πρέπει να αναμένουμε την ολοκλήρωση της αξιολόγησής τους και να δούμε ποια είναι η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Από εκεί και πέρα δεν είναι ζήτημα ούτε της Ελλάδας ούτε της Γερμανίας να πουν αν έχει κλείσει ή δεν έχει κλείσει αυτό το ζήτημα, γιατί έχει σαφέστατα μία νομική διάσταση και είναι θέμα που άπτεται της διεθνούς δικαιοσύνης.
ΝΤ. ΒΑΓΕΝΑ: Δηλαδή η Χάγη δεν αποκλείεται ως προοπτική, είναι μέσα στις options.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Αυτή τη στιγμή δε θα κάνω καμία υπόθεση, γιατί δε θα ήταν υπεύθυνο να κάνω υπόθεση. Θα πρέπει να περιμένουμε τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και στη συνέχεια θα μπορέσουμε να μιλήσουμε γι’ αυτό.
X. KAΠΟΥΤΣΗΣ: Για το ίδιο θέμα, κύριε Εκπρόσωπε, μας περιγράψατε την κοινωνική διάσταση του θέματος, πολιτική διάσταση σε αυτό το θέμα δε βλέπετε;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Σαφέστατα και γι’ αυτό σας είπα ότι η πολιτική βούληση επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι γίνονται μία σειρά από βήματα με υπεύθυνο τρόπο, προκειμένου να γνωρίζουμε ακριβώς τί στοιχεία υπάρχουν.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Εκτιμά η Κυβέρνηση πως η πρόβλεψη του πρώτου Μνημονίου για μη συμψηφισμό των αξιώσεων δημιουργεί προβλήματα, ήταν λάθος;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Στο ζήτημα των γερμανικών αποζημιώσεων δεν μπορεί να γίνει κανένας συσχετισμός με τη σημερινή οικονομική συγκυρία. Το ζήτημα των γερμανικών αποζημιώσεων είναι ένα ζήτημα, το οποίο υπάρχει εδώ και πάρα πολλά χρόνια και τίθεται συστηματικά από την Ελληνική Πολιτεία. Σε αυτό το πλαίσιο το αντιμετωπίζουμε και μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για ένα θέμα που έχει μία πολύ σημαντική ηθική, ιστορική διάσταση για την Ελλάδα.
Α. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Διευκρινιστική είναι περισσότερο, το ζήτημα των γερμανικών αποζημιώσεων έχει δύο πτυχές, η μία είναι η πτυχή των ιδιωτικών αποζημιώσεων, η άλλη είναι η πτυχή του αναγκαστικού δανείου. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους θα αποφανθεί επί ποίων; Και επί των δύο; Γιατί σας άκουσα που κάνατε μία διάκριση, μιλήσατε για τις αξιώσεις του ελληνικού δημοσίου. Θα αποφανθεί και επί των δύο και πώς γίνεται τεχνικά αυτή η διαδικασία; Έχετε εικόνα επ’ αυτού εσείς;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα από όλα να διευκρινίσω ότι το περιεχόμενο της Έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους είναι απόρρητο, οπότε δεν μπορώ να τη σχολιάσω. Μιλάμε για κρατικά αρχεία, αρχεία τα οποία είχε το Υπουργείο Οικονομικών, τα οποία αυτήν τη στιγμή έχουν μελετηθεί από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Επί αυτών συζητάμε, αξιολογώντας αξιώσεις του ελληνικού δημοσίου.
11 Απριλίου, 2013