Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Καλημέρα σας. Να ξεκινήσω με το πρόγραμμα της πολιτικής ηγεσίας. Αύριο το πρωί ο κύριος Υπουργός θα βρίσκεται στη Βουλή στη διαδικασία των κοινοβουλευτικών ερωτήσεων με τον Πρωθυπουργό.
Την Κυριακή 3 Απριλίου, στις 11:00, ο Υπουργός θα εκπροσωπήσει την Κυβέρνηση κατά τον εορτασμό της επετείου της έναρξης του Απελευθερωτικού Αγώνα της Κύπρου. Στο πλαίσιο αυτό, ο κύριος Δρούτσας θα παραστεί στη δοξολογία και θα καταθέσει στεφάνι στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη.
Μεταξύ 4 και 6 Απριλίου ο κύριος Υπουργός θα συνοδεύσει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο οποίος θα πραγματοποιήσει επίσκεψη στο Αζερμπαϊτζάν, ενώ την Πέμπτη 7 του μηνός ο κύριος Δρούτσας θα συνοδεύσει τον Πρωθυπουργό σε επίσκεψη εργασίας στη Βαρσοβία.
Ο Υφυπουργός Εξωτερικών κύριος Κουβέλης σήμερα και αύριο πραγματοποιεί επίσκεψη εργασίας στο Βελιγράδι όπου θα έχει διμερείς επαφές και θα συμμετάσχει ως ομιλητής σε εκδήλωση με την παρουσία οικονομικών, επιχειρηματικών και πολιτικών παραγόντων της Σερβίας.
Την Παρασκευή 8 Απριλίου στις 11:00 ο κύριος Κουβέλης θα έχει συνάντηση με τον Πρέσβη της Εσθονίας στην Ελλάδα και στη συνέχεια θα μεταβεί στη Θεσσαλονίκη προκειμένου να συμμετάσχει ως κεντρικός ομιλητής σε εκδήλωση αποφοίτων Αμερικανικών Πανεπιστημίων Βορείου Ελλάδας με θέμα «Η οικονομική διπλωματία και η προσέλκυση ξένων επενδύσεων».
Τέλος, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εξωτερικών Πρέσβης κύριος Ζέπος, την Τετάρτη 6 Απριλίου, θα έχει πολιτικές διαβουλεύσεις στην Αθήνα με τον Κύπριο ομόλογό του Πρέσβη κύριο Αιμιλίου για θέματα διμερούς και αμοιβαίου περιφερειακού ενδιαφέροντος. Ο κύριος Αιμιλίου θα γίνει δεκτός και από την Αναπληρωτή Υπουργό Εξωτερικών την κυρία Ξενογιαννακοπούλου.
Αυτά σχετικά με το πρόγραμμα και είμαι έτοιμος να απαντήσω σε ερωτήσεις σας εάν υπάρχουν. Παρακαλώ.
Ε. ΠΑΛΛΑΣ: Θέλω να ρωτήσω, η άρνηση της Κύπρου να χρησιμοποιηθεί η βάση της Δεκέλειας ίσως επηρεάσει τα επόμενα στάδια του Κυπριακού; Ποια είναι η άποψή σας;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η Κυπριακή Δημοκρατία είναι κυρίαρχη χώρα και παίρνει αυτές τις αποφάσεις, βάσει της αξιολόγησης που κάνει η ίδια. Με κανένα τρόπο δε θεωρώ ότι μπορεί να επηρεάσει αυτό την διαπραγματευτική διαδικασία, στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών. Εκεί που πραγματικά περιμένουμε να δούμε πρόοδο – και η πρόοδος αυτή πρέπει να προέλθει μέσα από το διάλογο που έχουν οι Κοινότητες - δυστυχώς, βλέπουμε ότι δεν υπάρχει η πρόοδος που θα θέλαμε. Βλέπουμε ότι συνεχίζει ο κύριος Eroglu να παρουσιάζει θέσεις οι οποίες είναι τελείως ανεδαφικές, είναι οπισθοδρομικές, θυμίζουν άλλες εποχές, κινούνται σε μια λογική διχοτομική και αυτό προφανώς εμποδίζει κάθε δυνατότητα να κάνουμε βήματα μπροστά. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει αυτή η στάση να αλλάξει, πιστεύουμε ότι η Τουρκία έχει σαφώς ευθύνες. Η Τουρκία με τον κατοχικό στρατό ουσιαστικά επιβάλλει τη θέλησή της και γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να δούμε μια αλλαγή στάσης τόσο από την Τουρκία όσο και από τον κύριο Eroglu, ο οποίος διατυπώνει τις θέσεις του στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων.
Χ. ΚΑΠΟΥΤΣΗΣ: Μια διευκρίνιση, κύριε Εκπρόσωπε, χθες ο Υπουργός Εξωτερικών ο κύριος Δρούτσας, ο οποίος μετείχε στη δενδροφύτευση στο Καστελόριζο έκανε μια δήλωση για τα ελληνοτουρκικά και είπε ότι υπερασπίζουμε, στις ελληνοτουρκικές σχέσεις προφανώς εννοεί, το Δίκαιο, με τη διπλωματία και με τις ένοπλες δυνάμεις και στην επόμενη σειρά λέει ότι κανείς δε μπορεί να διαχωρίσει αυτά τα δύο. Δηλαδή εννοεί προφανώς διπλωματία και ένοπλες δυνάμεις. Τί ακριβώς εννοεί; Δεν το κατάλαβα ακριβώς. Μπορείτε να μας εξηγήσετε;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Είναι αυτονόητο ότι την προστασία των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας, την προστασία των συμφερόντων της Ελλάδας διεθνώς την επιτυγχάνουμε με τη διπλωματία μας και με τις ένοπλες δυνάμεις και αυτοί οι δύο πόλοι λειτουργούν πάντα σε απόλυτο συντονισμό, σε απόλυτη συνεργασία. Η απόπειρα που γίνεται ορισμένες φορές να παρουσιαστεί μια διάσταση απόψεων μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Υπουργείου Εξωτερικών είναι βλαπτική για τα συμφέροντα της Ελλάδας και σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχει συνεχής συνεργασία και συνεχής συντονισμός, υπάρχει σύμπτωση απόψεων και υπάρχει κοινή επιθυμία και επιχειρησιακή ετοιμότητα, και διπλωματική ετοιμότητα, ώστε η Ελλάδα να είναι πάντα σε θέση να κατοχυρώνει πλήρως τα δικαιώματά της απέναντι σε προκλήσεις που πραγματικά έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Γι’ αυτό λοιπόν δεν πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία, και αυτό ακριβώς τόνισε ο Υπουργός Εξωτερικών χθες από το Καστελόριζο.
Α. ΜΠΑΡΑΚΑΤ: Λόγω της κατάστασης στη Λιβύη και στην Τυνησία θα υπάρξει κύμα λαθρομετανάστευσης. Η Ελλάδα τί έχει κάνει μέχρι τώρα και εάν έχει ζητήσει βοήθεια από την Ευρώπη για να προφυλαχθεί από τους μετανάστες που έρχονται από εκεί.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η κατάσταση όπως εξελίσσεται αυτή τη στιγμή στη Λιβύη εμπνέει πραγματικά πολύ μεγάλη ανησυχία. Έχουμε βέβαια ένα πλαίσιο το οποίο έχει θέσει το Συμβούλιο Ασφαλείας, η Διεθνής Κοινότητα, με την απόφαση 1973, το οποίο έχει ως σκοπό την προστασία των αμάχων και την άμεση κατάπαυση του πυρός. Παρόλα αυτά όμως έχουμε αυτή τη στιγμή ανοιχτό πόλεμο ο οποίος εκ των πραγμάτων δημιουργεί και λαθρομεταναστευτικές πιέσεις. Αυτό που είναι άμεση ανάγκη είναι να ξεκινήσει μια πολιτική διαδικασία, μια πολιτική διαδικασία η οποία θα οδηγήσει την επόμενη μέρα τη Λιβύη. Πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρξει ένας ανοιχτός, συμμετοχικός εθνικός διάλογος με τη συμμετοχή όλων των τάσεων, όλων των φυλών, προκειμένου, ακριβώς, οι Λίβυοι με σεβασμό στην κυριαρχία, την ανεξαρτησία και την εδαφική ακεραιότητα της χώρας να μπορέσουν να κάνουν τα βήματα αυτά που χρειάζονται προκειμένου να διαμορφώσουν το νέο δημοκρατικό πλαίσιο λειτουργίας της χώρας τους.
Βλέπουμε όμως ότι δεν υπάρχουν μόνο αρνητικές εξελίξεις και θα ήθελα εδώ να αναφερθώ σε δύο συγκεκριμένα παραδείγματα. Είχαμε στο Μαρόκο πολύ σημαντικές ανακοινώσεις από το Βασιλιά για δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις, μια σημαντική εξέλιξη, και είχαμε επίσης στην Αίγυπτο την ανακοίνωση του προγραμματισμού των εκλογών για το Σεπτέμβριο. Αυτό δείχνει ότι υπάρχει άλλος δρόμος, ότι μπορεί μέσα από το διάλογο, μέσα από τις μεταρρυθμίσεις να γίνουν βήματα με ειρηνικό τρόπο και αυτό περιμένουμε να δούμε.
Από εκεί και πέρα για το θέμα της λαθρομετανάστευσης είναι μια πολύ σοβαρή ανησυχία. Ήδη από όταν ξεκίνησαν οι ταραχές στην Τυνησία η Ελλάδα είχε αναγνωρίσει αυτό τον κίνδυνο ο οποίος είναι ένας κίνδυνος για ολόκληρη την Ευρώπη, όχι μόνο για τη χώρα μας. Η χώρα μας βρίσκεται μεν στην πρώτη γραμμή, αλλά αυτό το βάρος είναι ένα βάρος το οποίο θα πρέπει να επωμιστούν όλες οι χώρες μαζί. Γι’ αυτό το λόγο ήδη έχουν γίνει επαφές με την Ευρωπαϊκή Ένωση, το θέμα έχει τεθεί και από τον αρμόδιο Υπουργό τον κύριο Παπουτσή, από τον Υπουργό Εξωτερικών αλλά και στο επίπεδο του Πρωθυπουργού, έχει ξεκινήσει μία διαδικασία προκειμένου η Επιτροπή να παρουσιάσει ολοκληρωμένες προτάσεις μέσα στον Ιούνιο και ταυτόχρονα, επιχειρησιακά, η Frontex έχει δραστηριοποιηθεί στο χώρο της Μεσογείου στις περιοχές ενδιαφέροντος της Ιταλίας και της Ελλάδας.
Από εκεί και πέρα, θεωρούμε ότι θα πρέπει η Ευρώπη συνολικά να διαμορφώσει την πολιτική της με μια λογική που θα ακολουθεί ακριβώς το δεδομένο ότι αυτό είναι ένα ευρωπαϊκό ζήτημα και δε μπορεί να επωμιστεί το βάρος μόνο μία ή δύο χώρες οι οποίες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή. Γι’ αυτό το λόγο και κινούμαστε σε μια λογική επιμερισμού των βαρών προκειμένου να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους για την αντιμετώπιση αυτού του ενδεχομένου κύματος μετανάστευσης και προσφύγων.
S. RISTOVSKA: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα ένα δικό σας σχόλιο για την προφορική διαδικασία που τελείωσε χθες στη Χάγη και γιατί η Ελλάδα θεωρεί ότι η προσφυγή είναι εκτός διαδικασίας του Δικαστηρίου.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πράγματι ολοκληρώθηκε χθες η ακροαματική διαδικασία. Έχει απομείνει μία ερώτηση η οποία θα απαντηθεί μέχρι τις 7 Απριλίου και θα έχει τη δυνατότητα η πλευρά της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας να κάνει τις παρατηρήσεις της μέχρι τις 14 Απριλίου. Από εκεί και πέρα είχαμε την ευκαιρία στο Δικαστήριο, με πάρα πολύ συγκροτημένο και άρτιο τρόπο να παρουσιάσουμε όλα τα επιχειρήματα της Ελλάδας, τα οποία ακριβώς καταδεικνύουν την ισχύ των θέσεών μας και τους λόγους για τους οποίους αυτή η προσφυγή δεν μπορεί να γίνει παραδεκτή από το Δικαστήριο, αλλά και το ότι τα επιχειρήματα που έχει παρουσιάσει η πλευρά της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας δεν μπορούν να γίνουν δεκτά από το Δικαστήριο. Σεβόμαστε το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, σεβόμαστε τη δικαστική διαδικασία και θα περιμένουμε να δούμε την απόφαση, την οποία θα εκδώσει το Δικαστήριο. Είμαστε ικανοποιημένοι διότι είχαμε ακριβώς την ευκαιρία σε αυτήν τη διαδικασία να αναπτύξουμε πολύ αναλυτικά και με πολύ ισχυρά επιχειρήματα τις θέσεις της Ελλάδας, που καταδεικνύουν ακριβώς όλες αυτές τις συμπεριφορές, οι οποίες μέχρι σήμερα έχουν οδηγήσει σε παραβιάσεις της Ενδιάμεσης Συμφωνίας εκ μέρους της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας.
S. RISTOVSKA: Η απόφαση, όποια και να είναι, θα επηρεάζει την άλλη διαδικασία που υπάρχει;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρέπει να κάνουμε αυτόν το διαχωρισμό, το έχω ξαναπεί. Έχουμε μία πολιτική διαδικασία που βασίζεται σε αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, δηλαδή η Διεθνής Κοινότητα έχει αναγνωρίσει ότι έχουμε στα χέρια μας ένα διεθνές ζήτημα και έχει ορίσει και τον τρόπο με τον οποίο αυτό το διεθνές ζήτημα πρέπει να επιλυθεί και αυτές είναι οι διαπραγματεύσεις που διεξάγονται υπό τον Ειδικό Απεσταλμένο του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, τον κύριο Nimitz. Η Ελλάδα σε αυτήν τη διαδικασία συμμετέχει εποικοδομητικά και έχει κάνει τεράστια βήματα, προκειμένου ακριβώς να μπορέσουμε να φτάσουμε στη λύση. Αυτό που έχουμε δει μέχρι σήμερα είναι η άλλη πλευρά, η πλευρά της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας ουσιαστικά να αγνοεί ή να παρακωλύει τη διαδικασία, να μη συμμετέχει εποικοδομητικά και αυτό δυστυχώς δεν έχει επιτρέψει να φτάσουμε σε λύση. Μία λύση που η Ελλάδα τη θέλει άμεσα. Θα θέλαμε να μπορούσαμε, ακόμα και αύριο, να έχουμε μία λύση μπροστά μας η οποία θα επιτρέψει ακριβώς τις σχέσεις των δύο χωρών να αναπτυχθούν σε πνεύμα καλής γειτονίας και να μπορέσουμε να προχωρήσουμε και στην ενταξιακή διαδικασία της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, για την οποία ακριβώς η λύση έχει τεθεί ως προϋπόθεση, με ομόφωνες αποφάσεις, τόσο από την Ατλαντική Συμμαχία όσο και από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η δικαστική διαδικασία που έχουμε στη Χάγη είναι μία άλλη διαδικασία. Είναι μία νομική διαδικασία, την οποία αντιμετωπίζουμε με πολύ μεγάλο σεβασμό και σοβαρότητα από την πρώτη στιγμή. Γι’ αυτό το λόγο έχουμε ακολουθήσει πιστά τις οδηγίες του Δικαστηρίου και σε καμία περίπτωση δεν έχουμε προβεί σε χαρακτηρισμούς, ως προς τη διαδικασία και τα επιχειρήματα που παρουσιάζονται, κάτι το οποίο πρέπει να πω ότι δεν έχει σεβαστεί η Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας. Σε κάθε περίπτωση θα περιμένουμε με σεβασμό προς το Δικαστήριο να ανακοινώσει την απόφασή του, προκειμένου να δούμε τα επόμενα βήματα.
Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, παρά τη διπλωματική γλώσσα που χρησιμοποιείτε σε αυτές τις περιπτώσεις για να συγκαλυφθούν οι διαφορές, έχουμε γίνει μάρτυρες τις τελευταίες 15 ημέρες ενός μεγάλου σχίσματος στη Διεθνή Κοινότητα, μεταξύ όσων επιθυμούν τους βομβαρδισμούς της Λιβύης να πάνε όσο το δυνατόν περισσότερο και να απομακρυνθεί ο Gaddafi, όπως είναι η Γαλλία ακολουθούμενη κατά κάποιον τρόπο από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Βρετανία έστω όχι με την ίδια προθυμία και από την άλλη μεριά τη Γερμανία, τη Ρωσία, την Κίνα, τη Βραζιλία, την Ινδία. Η Ελλάδα πως τοποθετείται σε αυτήν την…, αν θέλετε, σε αυτό το ρήγμα της Διεθνούς Κοινότητας; Ποια είναι η θέση της; Ποια είναι η φωνή της; Έχει άποψη για το τι πρέπει να γίνει στη Λιβύη και πως πρέπει να προχωρήσει η υπόθεση; Δηλαδή, πρέπει να συνεχιστεί η επιχείρηση, να φύγει ο Gaddafi ή πρέπει να σταματήσουν οι βομβαρδισμοί – σας λέω χονδρικά τις δύο γραμμές. Ποια είναι ακριβώς η θέση της Ελληνικής Κυβέρνησης; Ποιο είναι το σήμα που στέλνει η Ελλάδα σε αυτήν την κρίσιμη στιγμή;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η Ελλάδα έχει ισχυρή φωνή και έχει αναπτύξει τις θέσεις της, τις οποίες θα σας πω σε λίγο. Πριν όμως από αυτό, θα ήθελα ως προς την ανάλυση που κάνατε, να τονίσω κάποια στοιχεία. Οι αποφάσεις στρατιωτικής επέμβασης είναι πάρα πολύ δύσκολες. Το Συμβούλιο Ασφαλείας, το οποίο όπως γνωρίζετε για τέτοια θέματα λαμβάνει με πολύ μεγάλη δυσκολία αποφάσεις, κατάφερε να καταλήξει σε μία απόφαση, τη 1970 με ομοφωνία, και στη 1973 με την υπερψήφιση από δέκα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας και με την αποχή πέντε, εκ των οποίων δύο είναι μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας. Ουσιαστικά, λοιπόν, αυτές οι δεκαπέντε χώρες, που αυτήν τη στιγμή συμμετέχουν στο Συμβούλιο Ασφαλείας, πήραν μία πολύ σημαντική απόφαση που έθεσε το πλαίσιο της δράσης της Διεθνούς Κοινότητας και αυτή η απόφαση πρέπει να τύχει εφαρμογής από όλους.
Είναι δεδομένο ότι υπάρχουν αυτές οι ασάφειες, οι αντιφάσεις, οι διαφωνίες που έχουμε δει να διατυπώνονται και αυτό είναι αναμενόμενο όταν μιλάμε για ένα θέμα τόσο ευαίσθητο όσο είναι αυτή η προσπάθεια αυτή τη στιγμή. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε και πότε ελήφθη αυτή η απόφαση. Ελήφθη σε μία χρονική στιγμή που οι δυνάμεις του καθεστώτος βρισκόντουσαν έξω από τη Βεγγάζη και ανακοίνωναν ότι θα προχωρήσουν σε μαζικές επιθέσεις εναντίον του άμαχου πληθυσμού. Εκεί λοιπόν, η Διεθνής Κοινότητα τράβηξε μία γραμμή και με την απόφαση 1973 είπε ότι δεν μπορεί να το επιτρέψει αυτό, είπε ότι πρέπει να υπάρξει άμεση κατάπαυση του πυρός και προστασία των αμάχων με όλα τα διαθέσιμα μέσα. Αυτό είναι ο γνώμονας, αυτό είναι η πυξίδα της δράσης της Διεθνούς Κοινότητας και η Ελλάδα πιστεύει ότι πρέπει ακριβώς να μείνουμε στις εντολές που έχει δώσει το Συμβούλιο Ασφαλείας, οι οποίες είναι δεσμευτικές για όλα τα κράτη-μέλη της Διεθνούς Κοινότητας. Δεν θα πρέπει να έχουμε διασταλτικές ερμηνείες της απόφασης της 1973, αλλά ακριβώς να εκτελέσουμε το σκοπό της.
Από εκεί και πέρα, άποψη της Ελλάδας, η οποία διατυπώθηκε από τον Πρωθυπουργό στη Σύνοδο των Παρισίων, άποψη της Ελλάδας που διατυπώθηκε από τον Υπουργό Εξωτερικών στη Σύνοδο του Λονδίνου είναι ότι πρέπει να ξεκινήσει άμεσα μία πολιτική διαδικασία. Αυτό το είπαμε από την πρώτη στιγμή και βλέπουμε με ικανοποίηση ότι πλέον η Διεθνής Κοινότητα συντάσσεται με αυτήν την άποψη και αυτός είναι ο μόνος δρόμος που μπορεί να μας οδηγήσει σε βιώσιμη λύση στη Λιβύη. Πρέπει πάντα να έχουμε στο νου μας το σεβασμό προς την κυριαρχία, ανεξαρτησία και εδαφική ακεραιότητα της Λιβύης, δεν πρέπει να επιτρέψουμε να δημιουργηθούν καταστάσεις που θα οδηγούσαν σε διχοτόμηση τη χώρα. Χρειάζεται λοιπόν η αποφασιστική δράση της Διεθνούς Κοινότητας για να προστατεύσει τους αμάχους, αλλά και να δημιουργήσει αυτές τις συνθήκες που θα επιτρέψουν στον ίδιο το λιβυκό λαό να καθορίσει το μέλλον του. Αυτή είναι η θέση της Ελλάδας, έχει διατυπωθεί με ξεκάθαρο τρόπο και με αυτό το γνώμονα θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε και εμείς, προκειμένου να βοηθήσουμε στη διεξαγωγή αυτού του εθνικού διαλόγου.
Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πιστεύετε δηλαδή ότι εξυπηρετεί η συνέχιση των βομβαρδισμών σε αυτό το χρονικό σημείο που είμαστε τώρα; Γιατί είπατε πριν για το χρονικό σημείο που απειλούνταν οι άμαχοι στη Βεγγάζη. Εγώ, βέβαια, διάβασα στις ιταλικές και τις γερμανικές εφημερίδες ότι κάποιοι ετοίμαζαν τον πόλεμο από πέρυσι, αλλά εν πάση περιπτώσει αυτά τώρα είναι φήμες και πληροφορίες, θα διαπιστωθεί τι έχει γίνει. Αλλά, παίρνω τη δική σας ανάλυση. Τότε ήταν το θέμα των αμάχων στη Βεγγάζη, εγώ αυτό που βλέπω, σαν απλός αναγνώστης, είναι μία νέα Γιουγκοσλαβία, ένα νέο Ιράκ, ένα νέο Αφγανιστάν μπροστά στα μάτια μου. Η Ελληνική Κυβέρνηση τάσσεται υπέρ της συνέχισης ή της διακοπής των βομβαρδισμών τώρα;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Το να αγνοείτε το γεγονός της απόφασης 1973 μπορεί να είναι επιλογή σας, αλλά αυτός είναι ο γνώμονας, αυτό είναι το πλαίσιο που έχει θέσει η Διεθνής Κοινότητα και δεν μπορούμε να αγνοήσουμε μία απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, η οποία θα πρέπει να εφαρμοστεί από όλους. Από εκεί και πέρα, όσο δεν έχουν εκπληρωθεί οι σκοποί της 1973, δηλαδή η άμεση κατάπαυση του πυρός, όσο υπάρχουν άμαχοι οι οποίοι είναι σε κίνδυνο, η Διεθνής Κοινότητα οφείλει να τους προστατεύσει και αυτό γίνεται. Παρακαλώ.
Α. ΠΕΛΩΝΗ: Ήθελα να σας ρωτήσω σχετικά με τα Ελληνοτουρκικά. Προχθές έδωσε μία συνέντευξη στη Hurriyet ο Υπουργός, ο οποίος έθεσε ένα χρονοδιάγραμμα, λέγοντας ότι μετά τις εκλογές στην Τουρκία θέλουμε πρόοδο, διαφορετικά θα πάμε στη Χάγη, αυτή ήταν η ουσία. Είναι η ουσία της ελληνικής θέσης; Έχουμε θέσει κάποιο χρονοδιάγραμμα, μέχρι το τέλος του χρόνου; Όταν λέμε μετά τις εκλογές στην Τουρκία τί εννοούμε; Υπάρχουν σημάδια, θεωρείτε, που δείχνουν ότι θα μπορέσει τόσο άμεσα να υπάρξει πρόοδος, γιατί στο πρακτικό επίπεδο δε φαίνεται κάτι τέτοιο.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα απ’ όλα να πάμε λίγο πιο πίσω και να σας θυμίσω ότι από το χρονικό σημείο της απόφασης εντατικοποίησης των διερευνητικών επαφών, που έγινε με τις επαφές που είχαν οι δύο Πρωθυπουργοί, ο κύριος Παπανδρέου και ο κύριος Erdogan, η Ελλάδα είχε πει ξεκάθαρα ότι αυτή η διαδικασία, η διαδικασία των διερευνητικών επαφών δεν μπορεί να είναι μία διαδικασία αέναη, που θα συνεχίζεται χωρίς να φέρνει αποτέλεσμα και από τότε είχαμε πει ότι θα πρέπει να υπάρχει ένας χρονικός ορίζοντας προκειμένου να φέρει αποτελέσματα. Εφόσον δεν είμαστε σε θέση μέσα από αυτή τη διερευνητική διαδικασία να φτάσουμε σε αποτελέσματα, τότε θα πρέπει να απευθυνθούμε στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, όπως είναι και το αυτονόητο για μία νομική διαφορά την οποία οι δύο χώρες πρέπει να αντιμετωπίσουν, πρέπει να λύσουν. Αυτό λοιπόν που λέμε είναι ότι υπάρχει αυτή η διαδικασία, είναι σε εξέλιξη, έχει εντατικοποιηθεί, αλλά δεν έχει φτάσει στο σημείο να δούμε αποτελέσματα. Ενόσω συνεχίζεται αυτή η διαδικασία βλέπουμε μία σειρά προκλήσεων εκ μέρους της Τουρκίας, οι οποίες παίρνουν σε κάθε περίπτωση άμεσα την απάντηση που χρειάζεται, μία απάντηση επιχειρησιακή και διπλωματική η οποία κατοχυρώνει πλήρως τα δικαιώματα της Ελλάδας. Αυτό που περιμένουμε και αυτό που διακυβεύεται πλέον είναι η αξιοπιστία της Τουρκίας, να αποδείξει ότι πράγματι εννοεί αυτά που λέει. Διότι αυτή τη στιγμή έχουμε μία τουρκική ηγεσία απέναντί μας, μία τουρκική Κυβέρνηση η οποία λέει ότι επιθυμεί την πρόοδο στη σχέση με την Ελλάδα, επιθυμεί σχέσεις καλής γειτονίας, επιθυμεί να κλείσουμε αυτό το ζήτημα. Αυτή είναι και η επιθυμία της Ελλάδας και η Ελλάδα το έχει αποδείξει. Αυτό που μένει είναι να το αποδείξει και η Τουρκία. Γι’ αυτό το λόγο περιμένουμε αποτελέσματα. Αντιλαμβανόμαστε τη χρονική συγκυρία, αντιλαμβανόμαστε ότι βρισκόμαστε σε μία περίοδο προεκλογική στην Τουρκία και γι’ αυτό το λόγο λέμε ότι μετά τις εκλογές θα πρέπει, ακριβώς, η Τουρκία να αποδείξει την αξιοπιστία της.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Μου γεννάται μία απορία σε σχέση με την αποτελεσματικότητα της στάσης σας, θέλω να πω, κατά πόσο θεωρείτε ότι διευκολύνετε την Τουρκία με το να βγαίνετε δημόσια και να λέτε ότι περιμένουμε μετά τις εκλογές να κάνει χειρονομίες, δεν ξέρω αν αυτό διευκολύνει την όποια κυβέρνηση θα εκλεγεί της Τουρκίας, αλλά αυτό τέλος πάντων μπορεί και να μην σας απασχολεί. Εγώ ήθελα να σας ρωτήσω στο πλαίσιο των προκλήσεων των τελευταίων, θεωρείτε ότι ήταν εκ των υστέρων ενδεδειγμένοι οι χειρισμοί στην περίπτωση του ιταλικού ερευνητικού πλοίου Explora ή θεωρείτε μήπως ότι έδειξε το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, η ελληνική πλευρά, μία αφέλεια έναντι των Ιταλών και δεν φρόντισε να ελέγξει, όπως θα έπρεπε και με όση επιμονή ενδεχομένως θα έπρεπε, τις πραγματικές κινήσεις που προηγήθηκαν της έκδοσης Navtex από την τουρκική πλευρά για τις έρευνες το έκανε το πλοίο στο Καστελόριζο, στην περιοχή του Καστελόριζου;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Για το πρώτο σχόλιο που κάνατε δεν έχω να πω κάτι. Οι θέσεις της Ελλάδας ήταν σαφείς όπως τις ανέπτυξα, αυτές είναι οι απόψεις μας και αυτά τα αποτελέσματα περιμένουμε. Ως προς το ιταλικό πλοίο Explora επειδή έχει γίνει πάρα πολλή συζήτηση, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε μερικά πράγματα. Το ιταλικό πλοίο ζήτησε, όπως προβλέπεται από το Δίκαιο της Θάλασσας, άδεια προκειμένου να πραγματοποιήσει κάποιες εργασίες σε περιοχή ελληνικής δικαιοδοσίας. Τα έγγραφα και οι διεθνείς χάρτες που κατέθεσε στο πλαίσιο της διαδικασίας χορήγησης της άδειας, αποτύπωναν ξεκάθαρα ότι μιλούσαμε για μία περιοχή ελληνικής δικαιοδοσίας και ότι εκεί θα ενεργούσε το πλοίο. Βάσει του αιτήματος αυτού έλαβε από τις ελληνικές αρμόδιες αρχές την άδεια προκειμένου να πραγματοποιήσει τις εργασίες. Το πλοίο αυτό παρενοχλήθηκε κατά παράβαση του Διεθνούς Δικαίου από την Τουρκία και οι ενέργειες στις οποίες προέβη στη συνέχεια είναι παράτυπες, δεν έχουν ισχύ, είναι άκυρες βάσει του Δικαίου αλλά και των σχετικών προβλέψεων του αρμοδίου οργανισμού, του ΙΜΟ, και κατά συνέπεια με κανέναν τρόπο δεν μπορούν να θίξουν τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας. Από εκεί και πέρα η Ελλάδα πραγματοποίησε έγκαιρα ενέργειες προς την ιταλική πλευρά, προκειμένου να επιβεβαιώσει ότι δεν θα υπήρχε καμία διαφορετική εξέλιξη από αυτά που προβλέπονται. Αντίθετα με τις διαβεβαιώσεις που είχαμε λάβει από την ιταλική πλευρά, τελικώς, ενημερωθήκαμε ότι το ιταλικό πλοίο πράγματι ζήτησε άδεια και από την Τουρκία. Για το λόγο αυτό έγινε άμεσα διάβημα προς το Ιταλικό Υπουργείο Εξωτερικών και στον εδώ Πρέσβη της Ιταλίας και ταυτόχρονα ανακοινώθηκε ότι ανακαλείται με άμεση ισχύ η άδεια που είχε χορηγηθεί, καθώς και δεν χορηγείται νέα προκειμένου αυτό το πλοίο να ολοκληρώσει τις εργασίες του. Σε όλο αυτό το πλαίσιο των ενεργειών η Ελλάδα έχει κατοχυρώσει πλήρως τα κυριαρχικά της δικαιώματα και οι παράτυπες ενέργειες της Τουρκίας δεν έχουν καμία έννομη συνέπεια, απέναντι στα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας. Αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Δεν σας πέρασε όμως από το μυαλό την ώρα που είδατε να εκδίδει η Τουρκία Navtex ότι πιθανότατα υπήρχε κάποιου είδους συνεννόηση ή κάποιου είδους αίτημα, γιατί μέχρι εκείνη την ώρα, θέλω να σας υπενθυμίσω ότι το Υπουργείο Εξωτερικών, εσείς επιμένατε ότι η έκδοση Navtex από την Τουρκία είναι μία ενέργεια αυθαίρετη και μονομερής και πάντως αποκλείεται το ενδεχόμενο να έχει προηγηθεί άδεια…, αίτημα για άδεια από την ιταλική πλευρά. Εκ των υστέρων όμως πρέπει να ομολογήσετε ότι πέσατε έξω στις εκτιμήσεις σας, τελείως έξω, σε αυτό το σημείο.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Δε μιλάμε για εκτιμήσεις, το Υπουργείο Εξωτερικών δε μιλάει για εκτιμήσεις, μιλάει για δεδομένα.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Μα το δεδομένο ήταν εκείνο, ότι εκείνη την ώρα λέγατε ότι δεν μπορεί να έχει υποβάλει αίτημα η ιταλική πλευρά στην Τουρκία.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Να σας απαντήσω. Η Ελλάδα πολύ πριν την έκδοση Navtex από την Τουρκία είχε εγκαίρως πραγματοποιήσει διαβήματα και στο ιταλικό Υπουργείο Εξωτερικών και στην εδώ Πρεσβεία της Ιταλίας προκειμένου ακριβώς να πει ότι δεν θα πρέπει να γίνει τίποτα παράτυπο και ότι σε περίπτωση που θα γίνει κάτι παράτυπο, αυτό θα έχει συνέπειες. Είχαμε διαβεβαιώσεις ότι δεν έχει συμβεί κάτι τέτοιο και με αυτό το δεδομένο κινηθήκαμε. Όταν διαπιστώθηκε ότι υπήρχε παράτυπη συμπεριφορά, υπήρξαν άμεσες ενέργειες, εκ μέρους της ελληνικής πλευράς, προκειμένου ακριβώς να κατοχυρωθούν τα δικαιώματα της Ελλάδας.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: ***[ερώτηση εκτός μικροφώνου]
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Βεβαίως. Η ενέργεια γίνεται από το πλοίο, εμείς όμως επικοινωνήσαμε και με το Ιταλικό Υπουργείο Εξωτερικών.
Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε, δηλαδή ο κύριος Δρούτσας, στη Hurriyet, επανέφερε το ζήτημα της παραπομπής στη Χάγη και το ερώτημα που έχω εγώ και το οποίο υποθέτω ότι το έχουν και όλοι οι Έλληνες πολίτες, γιατί ουδέποτε μας έχει γνωρίσει η Κυβέρνηση τη θέση της επ’ αυτού. Αντιλαμβάνεστε ότι το αποτέλεσμα μίας προσφυγής στη Χάγη, αν τη δεχθεί αύριο ο τωρινός ή ένας άλλος Πρωθυπουργός της Τουρκίας, διαφοροποιείται πάρα πολύ, ανάλογα με το εύρος των χωρικών υδάτων που θα..., αν η Ελλάδα δηλαδή θα έχει 6 ή 12 μίλια, αν θα έχει ΑΟΖ ή δεν θα έχει ΑΟΖ, αν η Τουρκία θα έχει άρει τις εδαφικές της διεκδικήσεις στο Αιγαίο, τρία ζητήματα. Πώς σκέφτεται η Κυβέρνηση να πάει στη Χάγη έχοντας αφήσει ανεπίλυτα αυτά τα θέματα;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα από όλα για να μη μένουν πράγματα στον αέρα, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για την κυριαρχία της Ελλάδας σε οποιοδήποτε μέρος της επικράτειάς της, επειδή είπατε κάτι για αμφισβητήσεις, και να το ξεκαθαρίσουμε αυτό. Από εκεί και πέρα υπάρχουν διερευνητικές επαφές μεταξύ των δύο χωρών προκειμένου να φτάσουμε σε ένα αποτέλεσμα. Εμείς πιστεύουμε ότι το πλαίσιο είναι πάντα και για όλους το Δίκαιο της Θάλασσας και οι εθιμικοί κανόνες Δικαίου της Θάλασσας, οι οποίοι δεσμεύουν τους πάντες. Μιλάμε για τη Διεθνή Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία έχει κυρωθεί από 160 χώρες σε όλο τον πλανήτη. Πιστεύουμε, και ελπίζουμε να το δούμε να γίνεται αυτό σύντομα, η Τουρκία να ακολουθήσει το παράδειγμα της πλειοψηφίας των κρατών-μελών της Διεθνούς Κοινότητας και να κυρώσει κι εκείνη τη σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας. Μία προσφυγή στη Χάγη σημαίνει ότι θα πρέπει να έχει γίνει ένα συνυποσχετικό, το οποίο φυσικά θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης μεταξύ των δύο χωρών. Δεν πρόκειται όμως σε αυτή τη φάση να μπω στο αντικείμενο, στο περιεχόμενο των διερευνητικών επαφών που είναι σε εξέλιξη με εντατικοποιημένο ρυθμό. Θα πρέπει να δούμε αποτελέσματα, αυτό περιμένει η Ελλάδα ή διαφορετικά να προχωρήσουμε στη Χάγη. Είναι μία νομική διαφορά μεταξύ των δύο χωρών, δε χωρούν απειλές πολέμου, δε χωρούν αυτές οι συμπεριφορές της Τουρκίας, αυτό πρέπει να καταστεί σαφές σε όλους.
Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έτσι που το διατυπώνετε όμως δεν αποκλείετε τα 6 μίλια με τούρκικα μαχητικά πάνω από τη χώρα μας.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Το θέμα του εύρους των χωρικών υδάτων της Ελλάδας είναι θέμα κυριαρχίας, κυριαρχικό δικαίωμα της Ελλάδας, και αυτό κατοχυρώνεται από το Δίκαιο της Θάλασσας και το Εθιμικό Δίκαιο της Θάλασσας. Η Ελλάδα μπορεί να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα έως τα 12 μίλια.
Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, για να επανέλθω λίγο στο προηγούμενο θέμα με τη Λιβύη και τις υπόλοιπες χώρες. Ήθελα να σας ρωτήσω το εξής, το τελευταίο διάστημα βλέπουμε ότι η Ελλάδα έχει επιλέξει έναν πιο ενεργό ρόλο στο χώρο της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου. Θυμίζω ότι μέσα στους στόχους της οικονομικής μας διπλωματίας, για το 2011, είναι οι αραβικές χώρες και ιδίως αυτές του Μαγκρέμπ. Παράλληλα μας έχετε μιλήσει για τη νέα εποχή των σχέσεών μας με το Ισραήλ, που μεταξύ άλλων επιστεγάζεται και από το κοινό Υπουργικό Συμβούλιο. Ήθελα να ρωτήσω, οι εξελίξεις, ο πόλεμος μάλλον που έχουμε αυτήν τη στιγμή στη Λιβύη, οι εξελίξεις στην Υεμένη, αυτές που αναφέρατε προηγουμένως στο Μαρόκο και η κλιμάκωση της βίας στη Συρία, που βλέπουμε πρόσφατα, είναι γεγονότα τα οποία πιστεύετε ότι αλλάζουν τις επιδιώξεις και τον προγραμματισμό της ελληνικής διπλωματίας; Ευχαριστώ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Οι εξελίξεις που βλέπουμε, αυτές οι κινητοποιήσεις, μαζικές κινητοποιήσεις, κοινωνικές, δημοκρατικές, σε μία προσπάθεια να αλλάξει το πρόσωπο της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής είναι δεδομένο ότι θα δημιουργήσουν νέα δεδομένα στην περιοχή μας και εννοείται ότι η Ελλάδα, μέσα σε αυτήν τη διαδικασία αλλά και στην τελική εικόνα που θα έχουμε, θα πρέπει να έχει καθοριστικό ρόλο. Είναι πρώτα απ’ όλα άμεσο συμφέρον μας, είναι η περιοχή, η γειτονιά μας. Ζωτικά συμφέροντα της Ελλάδας διακυβεύονται, όχι μόνο οικονομικά, συμφέροντα ασφαλείας, θέματα λαθρομετανάστευσης. Είναι μία περιοχή στην οποία η Ελλάδα έχει μακροχρόνια παρουσία, έχει στενούς δεσμούς, σχέσεις εμπιστοσύνης με τους λαούς της περιοχής και γι’ αυτό θέλει να δει να επανέρχεται η σταθερότητα σε ένα πλαίσιο το οποίο θα είναι πιο δημοκρατικό, πιο φιλελεύθερο, πιο ανοικτό, μέσα από κοινωνίες των πολιτών οι οποίες θα πάρουν την τύχη τους στα χέρια τους. Αυτές οι εξελίξεις είναι πάρα πολύ σημαντικές και εννοείται ότι θα επηρεάσουν καθοριστικά και την εξωτερική πολίτική της χώρας μας. Ήδη η Ελλάδα έχει πάρα πολύ δραστήριο ρόλο σε όλο αυτό το διάστημα, έχει συνεχείς επαφές με τους εταίρους της, προκειμένου ακριβώς να μπορέσουμε κι εμείς να βοηθήσουμε την εξέλιξη αυτών των γεγονότων. Έχουμε όμως να αντιμετωπίσουμε και πάρα πολύ δύσκολες καταστάσεις. Αυτά που βλέπουμε αυτή τη στιγμή στη Λιβύη προκαλούν τεράστια ανησυχία. Εφόσον έχουν γίνει εγκλήματα δεν θα πρέπει να μείνουν ατιμώρητα. Γι’ αυτό το λόγο έχει πάρει και η Διεθνής Κοινότητα τις αποφάσεις, όπως η απόφαση 1970, που ζητάει η υπόθεση αυτή να παραπεμφθεί στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο.
Χ. ΚΑΠΟΥΤΣΗΣ: Τα εγκλήματα, φαντάζομαι, δεν εξαιρείται ***
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Αναφέρομαι στην απόφαση 1970, που είναι πολύ ξεκάθαρη και λέει ότι η κατάσταση στη Λιβύη θα πρέπει να παραπεμφθεί στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο. Είναι σαφέστατη η απόφαση 1970.
Χ. ΚΑΠΟΥΤΣΗΣ: Άλλη είναι η ερώτηση, είπατε για εγκλήματα που διαπράττονται σε βάρος του Λιβυκού λαού. Συμφωνούν λέω, δεν εξαιρείτε λέω, τα μαχητικά αεροσκάφη της συμμαχίας των προθύμων που βομβαρδίζει το Λιβυκό λαό.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή στοιχεία στο ΝΑΤΟ για θύματα μεταξύ των αμάχων από αυτές τις επιχειρήσεις. Σε κάθε περίπτωση, κάθε υπόθεση θα πρέπει να ερευνηθεί και αυτό θα γίνει. Αυτό που σας λέω όμως είναι ότι έχει λάβει το Συμβούλιο Ασφαλείας μία ξεκάθαρη απόφαση, την απόφαση 1970, η οποία απαιτεί η υπόθεση στη Λιβύη να παραπεμφθεί στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Συγνώμη για το ζιγκ-ζαγκ, θα σας ξαναπάω στα Ελληνοτουρκικά. Έχει θέσει ο Υπουργός Εξωτερικών ή ο Πρωθυπουργός στους ομολόγους τους, αυτές τις σκέψεις για ουσιαστικά έμμεσο χρονοδιάγραμμα, μετά τις τουρκικές εκλογές, και την ελληνική προσδοκία ότι θα υπάρξουν συγκεκριμένα βήματα αμέσως μετά ή θα πάμε στη Χάγη διαφορετικά; Το έχουμε εξηγήσει αυτό στην τουρκική πλευρά και αρμοδίως;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Νομίζω ότι είναι καταγεγραμμένο πρώτα απ’ όλα δημόσια από διαδοχικές συνεντεύξεις που έχει δώσει ο Υπουργός Εξωτερικών σε ελληνικά και τουρκικά μέσα ενημέρωσης. Είναι ξεκάθαρο ότι η Ελλάδα θέλει να δει αποτελέσματα. Αυτό το έχουμε καταστήσει απολύτως σαφές στην Τουρκία.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Το χρονοδιάγραμμα όμως αυτό, το έμμεσο χρονοδιάγραμμα, το έχει εξηγήσει η ελληνική πλευρά;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Το χρονοδιάγραμμα προκύπτει εκ των πραγμάτων. Αντιλαμβανόμαστε τη χρονική συγκυρία στην οποία βρισκόμαστε. Η Τουρκία έχει σε λίγους μήνες εκλογές. Θα γίνουν αυτές οι εκλογές και από εκεί και πέρα εμείς περιμένουμε αποτελέσματα.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Έχετε λόγους να πιστεύετε ότι θα υπάρξουν…, δεν θα υπάρχει ανταπόκριση για τέτοια αποτελέσματα;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Δεν είναι θέμα προσδοκίας, είναι θέμα καταγραφής. Η Ελλάδα επιθυμεί να δει αποτελέσματα, το λέει ξεκάθαρα και λέει ότι εφόσον δεν μπορούμε να φτάσουμε σε αποτελέσματα τότε θα πρέπει να πάμε στη Χάγη. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτή τη διαφορά.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Να ρωτήσω πιο ευθέως τι τουρκική αντίδραση έχετε; Μπορείτε να μας μεταφέρετε;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Μα αυτό σας λέω ότι από την Τουρκία περιμένουμε αποτελέσματα. Αυτή θα είναι η αντίδραση η τουρκική, να επιβεβαιωθεί η αξιοπιστία των λόγων της, να κάνει τα λόγια πράξεις, αυτά που λέει, να τα κάνει πραγματικότητα και οι δύο χώρες να μπορέσουν να προχωρήσουν στην κατεύθυνση της ανάπτυξης σχέσεων καλής γειτονίας.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Έχετε δηλαδή λόγους να πιστεύετε ή έχετε ακούσει από τουρκικά χείλη ότι μετά τις εκλογές θα προχωρήσουν σε χειρονομίες.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Επαναλαμβάνω λοιπόν, ότι η Τουρκία σε μερικούς μήνες έχει εκλογές, είναι αυτό ένα δεδομένο το οποίο λαμβάνουμε υπόψη μας, από εκεί και πέρα η Ελλάδα περιμένει αποτελέσματα και η Τουρκία θα πρέπει να φέρει αυτά τα αποτελέσματα. Η Τουρκία δηλώνει ότι επιθυμεί καλές σχέσεις με την Ελλάδα. Αυτό περιμένουμε να το δούμε και στην πράξη, διότι αυτή τη στιγμή όχι μόνο δεν το βλέπουμε αλλά έχουμε προκλήσεις εκ μέρους της Τουρκίας. Αυτή η κατάσταση πρέπει να αλλάξει.
Ευχαριστώ.
31 Μαρτίου, 2011