Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Καλή σας ημέρα. Να σας πω ότι σήμερα το πρωί ο Υπουργός Εξωτερικών είχε συνάντηση με τον Αντιπρόεδρο του Ιταλικού Κοινοβουλίου ο οποίος είναι επικεφαλής ιταλικής κοινοβουλευτικής αντιπροσωπείας, με τους οποίους συζήτησαν για θέματα διμερούς συνεργασίας, αλλά και ευρωπαϊκού και διεθνούς ενδιαφέροντος. Η αποστολή αυτή τόνισε την αλληλεγγύη της Ιταλίας και του ιταλικού λαού προς την Ελλάδα και τις προσπάθειες που κάνει, σημειώνοντας ότι η Ιταλία είναι μια φίλη της Ελλάδος, στην οποία μπορεί να υπολογίζει και ότι θα σταθούν στο πλάι μας, διότι ενωμένοι όλοι οι Ευρωπαίοι πρέπει να δώσουμε την απάντηση στην κρίση.
Σήμερα το μεσημέρι στις 12:30 ο Υπουργός Εξωτερικών θα έχει συνάντηση με αντιπροσωπεία της «Συριακής Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής για Δημοκρατική Αλλαγή». Η συνάντηση αυτή πραγματοποιείται στο πλαίσιο των διεθνών προσπαθειών που γίνονται για εξεύρεση ειρηνικής λύσης στη συριακή κρίση, στις οποίες συμμετέχει ενεργά η χώρα μας μέσω επαφών με όλες τις συνιστώσες της συριακής αντιπολίτευσης που υποστηρίζουν τη μη χρήση βίας.
Να σας ενημερώσω επίσης ότι ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου ο κύριος Ζέπος αναχωρεί σήμερα για την Τουρκία – θα μεταβεί στην Κωνσταντινούπολη, όπου θα έχει σήμερα, συνάντηση με τον Παναγιότατο Οικουμενικό Πατριάρχη και αύριο, Παρασκευή 9 Μαρτίου, θα έχει πολιτικές διαβουλεύσεις με τον Τούρκο Υφυπουργό Εξωτερικών κύριο Sinirlioglu επί θεμάτων διμερούς περιφερειακού και διεθνούς ενδιαφέροντος.
Αυτά είχα εγώ ως προς το πρόγραμμα και είμαι έτοιμος να απαντήσω στις ερωτήσεις σας.
Κ. ΦΡΥΣΣΑ: Ήθελα να ρωτήσω αν προγραμματίζεται να επισκεφθεί ο Υπουργός Εξωτερικών τις Ηνωμένες Πολιτείες μέσα στο Μάρτιο και πότε.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Όχι, δεν υπάρχει τέτοιος προγραμματισμός ούτε υπήρχε τέτοιος προγραμματισμός. Είδα κάποιες αναφορές στον Τύπο αλλά θα ήθελα και από την ενημέρωση των συντακτών να σας ενημερώσω ότι δεν υπάρχει κάτι τέτοιο προγραμματισμένο.
Δ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Υπάρχει ενδεχομένως προγραμματισμός για επίσκεψη του κυρίου Υπουργού στην Τουρκία ή έλευση του κυρίου Davutoglu εδώ; Υπήρχε μία καταρχήν συνεννόηση για το Μάρτιο και με αφορμή τώρα τη μετάβαση του κυρίου Ζέπου στην Κωνσταντινούπολη μήπως υπάρχει, προγραμματίζεται κάτι τέτοιο;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ακόμα δεν έχει προγραμματιστεί κάποια επίσκεψη ή συνάντηση σε διμερές επίπεδο. Βέβαια γίνονται συναντήσεις όταν υπάρχουν ευκαιρίες στο πλαίσιο διεθνών fora, και θα πρέπει να επισημάνω ότι εντός του Μαρτίου προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί η επόμενη συνάντηση των «Φίλων του συριακού λαού», η οποία θα γίνει στην Τουρκία. Ακόμα βέβαια δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα, αλλά δεν μπορώ να αποκλείσω το ενδεχόμενο ο κύριος Υπουργός να μεταβεί στην Τουρκία για τη συνάντηση αυτή. Σε διμερές επίπεδο ωστόσο, δεν υπάρχει κάτι προγραμματισμένο αυτή τη στιγμή.
Δ. ΚΑΤΣΙΜΕΝΤΕ: Θα ήθελα να μου πείτε πώς σχολιάζει το Υπουργείο Εξωτερικών τη συμμετοχή δύο στελεχών του κόμματος των Τσάμηδων στην Αλβανική Κυβέρνηση.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πράγματι ενημερωθήκαμε για τη συμμετοχή δύο στελεχών του κόμματος PDIU στην Κυβέρνηση της Αλβανίας. Όπως αντιλαμβάνεστε, παρακολουθούμε με μεγάλη προσοχή τις εσωτερικές εξελίξεις στην Αλβανία και έχουμε πλήρη επίγνωση των πολιτικών ισορροπιών που αναπτύσσονται στη χώρα αυτή.
Το θέμα της σύνθεσης της Αλβανικής Κυβέρνησης είναι ζήτημα εσωτερικό.
Η Αλβανική Κυβέρνηση διά του Πρωθυπουργού, του Υπουργού Εξωτερικών αλλά και άλλων στελεχών της διακηρύσσει ότι επιθυμεί την ενίσχυση των σχέσεων με την Ελλάδα και την πρόοδο της ενταξιακής πορείας της Αλβανίας. Η βούληση αυτή είναι αμοιβαία και η Ελλάδα έχει αποδείξει εμπράκτως όλα αυτά τα χρόνια τη στήριξή της προς την Αλβανία.
Ωστόσο, είναι επίσης γνωστό ότι το κόμμα PDIU έχει διατυπώσει θέσεις οι οποίες υπονομεύουν την προοπτική ενίσχυσης και περαιτέρω βελτίωσης των διμερών μας σχέσεων.
Για το λόγο αυτό αναμένουμε από την Αλβανική Κυβέρνηση να επιβεβαιώσει με απτό τρόπο την προσήλωσή της στη βελτίωση των ελληνοαλβανικών σχέσεων. Επιθυμούμε καλές σχέσεις με την Αλβανία αλλά προϋπόθεση γι’ αυτό είναι η αμοιβαία βούληση και η έμπρακτη υλοποίηση δράσεων που θα αποδεικνύουν το σεβασμό μεταξύ των δύο χωρών και θα ενισχύουν τη διμερή συνεργασία.
Η προστασία των δικαιωμάτων της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας όπως καθορίζεται από τις υποχρεώσεις της Αλβανίας στο πλαίσιο της ενταξιακής της πορείας και η διευθέτηση εκκρεμοτήτων στις διμερείς σχέσεις αποτελούν κορυφαία προτεραιότητα για την Ελλάδα.
Π. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να θέσω δύο ερωτήματα σχετικά με το χώρο της Μέσης Ανατολής. Αναφορικά με τη Συρία, ο Πρόεδρος Obama δήλωσε ότι η αποχώρηση Assad είναι θέμα χρόνου, οι Ευρωπαίοι δηλώνουν ότι δεν υπάρχει περίπτωση στρατιωτικής επέμβασης, η αιματοχυσία συνεχίζεται παρ’όλα αυτά. Ήθελα να ρωτήσω ποια είναι η θέση της Αθήνας πάνω σε αυτό. Δεύτερον, αν έχετε κάποια απάντηση σε σχέση με δημοσιεύματα που φέρουν την Ελλάδα και άλλες χώρες του ευρωπαϊκού νότου να εξαιρείται από το εμπάργκο του ιρανικού πετρελαίου. Ευχαριστώ πολύ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ως προς το πρώτο θέμα, ως προς το ζήτημα της Συρίας και τις συνεχιζόμενες επιθέσεις στον άμαχο πληθυσμό, τις συνεχιζόμενες βιαιότητες, η Ελλάδα έχει στηρίξει και συνεχίζει να το κάνει με όλες τις δυνάμεις της, τις προσπάθειες που γίνονται για να βρεθεί μια ειρηνική λύση στη Συρία. Σε αυτό το πλαίσιο δραστηριοποιούμαστε εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου η Ευρωπαϊκή Ένωση να έχει μια ισχυρή φωνή ως προς την ανάγκη άσκησης πίεσης στο καθεστώς, προκειμένου να σταματήσει τις βιαιότητες και ταυτόχρονα συμμετέχουμε ενεργά στις διαβουλεύσεις που γίνονται σε διεθνές επίπεδο συμμετέχοντας και στην ομάδα των «Φίλων του συριακού λαού».
Ο Υπουργός Εξωτερικών, όπως σας είπα νωρίτερα, θα έχει σήμερα συνάντηση και με μία από τις συνιστώσες της συριακής αντιπολίτευσης και η χώρα μας αποδίδει πολύ μεγάλη σημασία στο να διαμορφωθεί μια κοινή πλατφόρμα των δυνάμεων της αντιπολίτευσης, η οποία θα κατατείνει στην επίτευξη μιας ειρηνικής λύσης και την άμεση διακοπή της άσκησης βίας που βλέπουμε να συνεχίζεται από το καθεστώς.
Στηρίζουμε τις προσπάθειες του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, πιστεύουμε ότι θα πρέπει το Συμβούλιο Ασφαλείας να συνεχίσει τις διαβουλεύσεις για να επιτευχθεί συναίνεση μεταξύ των μελών του. Πιστεύουμε επίσης ότι ο Αραβικός Σύνδεσμος έχει κάνει πολύ σημαντικές προσπάθειες μέχρι τώρα και είναι πολύ σημαντική η στάση που έχουν κρατήσει οι αραβικές χώρες ως προς αυτό. Θέλουμε να δούμε να επιτυγχάνουν οι προσπάθειες που κάνει ο εκπρόσωπος του Γενικού Γραμματέα ο κύριος Annan, όπως και η Αναπληρωτής Γενική Γραμματέας για ανθρωπιστικές υποθέσεις κα Amos, προκειμένου να έχουμε άμεση κατάπαυση του πυρός, προστασία των αμάχων και παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας. Αυτές πρέπει να είναι αυτή τη στιγμή οι πρώτες προτεραιότητες, διότι οι εικόνες όπως μεταφέρονται από την ίδια την Αναπληρωτή Γενική Γραμματέα η οποία επισκέφθηκε τη Συρία, είναι εικόνες απόλυτης καταστροφής και αυτό πρέπει να σταματήσει.
Ως προς το Ιράν, γνωρίζετε το πλαίσιο που υφίσταται και γνωρίζετε ποια είναι τα δεδομένα αυτή τη στιγμή. Δεν έχει αλλάξει τίποτα ως προς αυτό. Η τροφοδοσία της χώρας μας συνεχίζεται κανονικά με πετρέλαιο.
Σ. ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Διαπιστώνουμε ότι η Τρόικα έχει επιβάλλει στην οικονομία μας ακόμα και συρρίκνωση της διπλωματικής μας εκπροσώπησης σε πολλές χώρες και μάλιστα σε εποχές που έχουμε σοβαρά θέματα σε εκκρεμότητα, αλλά και που χρειαζόμαστε έντονη εμπορική εκπροσώπηση για αμφίδρομες οικονομικές συναλλαγές. Μάλιστα απ’ ό,τι πληροφορούμαι, στη Ρωσία, αν είναι αλήθεια, το Τμήμα του Εμπορικού Ακολούθου λειτουργεί αυτό που λέμε «μόνο από φιλότιμο». Ισχύει κάτι τέτοιο; Και αν ναι, τί απαντάει το Υπουργείο Εξωτερικών;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα απ’ όλα να πω ότι ως προς την εξωτερική πολιτική η τρόικα ή οποιοσδήποτε άλλος δεν επιβάλλει τίποτε. Η εξωτερική πολιτική ασκείται με γνώμονα την προάσπιση των συμφερόντων της χώρας και με βάση τον σχεδιασμό και τις αποφάσεις που λαμβάνει η Κυβέρνηση. Από εκεί και πέρα, είναι γεγονός ότι έχει υπάρξει μια πολύ μεγάλη συρρίκνωση του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εξωτερικών και αυτό αναπόφευκτα δημιουργεί προβλήματα στη λειτουργία του.
Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι οι ανάγκες και η αποστολή του Υπουργείου Εξωτερικών είναι ιδιαίτερες, ότι η αποστολή του είναι πάρα πολύ σημαντική και τα οφέλη τα οποία προσφέρει η δράση του είναι πολλαπλασιαστικά για την ελληνική οικονομία και την ελληνική κοινωνία. Γι’ αυτό το λόγο ακριβώς, τον καιρό της κρίσης και σε μια στιγμή που η Ελλάδα θα πρέπει να δείξει εξωστρέφεια και να μεγιστοποιήσει τα οφέλη που έχει από την παρουσία της στο εξωτερικό, είτε μιλάμε για επενδύσεις, είτε μιλάμε για την εικόνα της χώρας και για τον τουρισμό, είτε μιλάμε για τις συνεργασίες που έχουμε στο πλαίσιο Διεθνών Οργανισμών ή διμερώς, είτε μιλάμε για την πρόοδο της ανάπτυξης στην περιοχή μας, η οποία, όπως αντιλαμβάνεστε, έχει όφελος και για την ελληνική οικονομία, όλα αυτά τα πράγματα απαιτούν παρουσία και αυτό σημαίνει ότι το Υπουργείο Εξωτερικών πρέπει να έχει στη διάθεσή του τα μέσα που χρειάζεται για να ασκήσει την πολιτική του.
Ως προς το συγκεκριμένο θέμα που αναφέρατε, είναι δεδομένο ότι όλα τα στελέχη του Υπουργείου Εξωτερικών, παρά τους περιορισμένους πόρους που υπάρχουν αυτή τη στιγμή, δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό κάθε ημέρα σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης, προκειμένου να υπερασπιστούν τα συμφέροντα της Ελλάδας και να τα προωθήσουν. Αυτό θα πρέπει να το έχουμε μονίμως στο μυαλό μας και, ταυτόχρονα, ελπίζω ότι θα μπορέσουμε να αντιληφθούμε και τη σημασία που έχει να μπορεί το Υπουργείο Εξωτερικών να εκτελεί την αποστολή του με τα μέσα που είναι απαραίτητα.
S. RISTOVSKA: Κύριε Εκπρόσωπε, την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε την συνάντηση του κυρίου Παπαδήμου με τον κύριο Gruevski στις Βρυξέλλες. Έχει γίνει κάποια πρόταση σε αυτή τη συνάντηση; Συζήτησαν κάτι ουσιαστικό; Σας ρωτάω επειδή λίγες ημέρες μετά ο κύριος Gruevski έκανε μία δήλωση που λέει ότι περιμένει «feedback» από την Ελλάδα.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πράγματι έγινε μία συνάντηση των δύο Πρωθυπουργών στις Βρυξέλλες στο πλαίσιο της σταθερής πολιτικής στάσης που τηρεί η χώρα μας να προσπαθεί να υπάρξει βελτίωση της ατμόσφαιρας στις διμερείς σχέσεις, η οποία μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά και για την επίλυση του ζητήματος της ονομασίας. Να θυμίσω επίσης ότι το τελευταίο διάστημα έχουν υπάρξει συναντήσεις του εκπροσώπου του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών του κυρίου Nimetz με τους διαπραγματευτές στη Νέα Υόρκη, όπως και επίσκεψη του κυρίου Nimetz. Άρα πράγματι βλέπουμε ότι η διαδικασία συνεχίζεται. Το θέμα είναι όμως αν η διαδικασία μπορεί να φέρει αποτέλεσμα και μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει τέτοιο αποτέλεσμα διότι δεν έχει υπάρξει η απαραίτητη πολιτική βούληση. Νομίζω ότι η Ελλάδα έχει διατυπώσει με πολύ ξεκάθαρο τρόπο την εποικοδομητική στάση της στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και ότι θα πρέπει να δούμε να επιδεικνύεται αντίστοιχη πολιτική βούληση και από την πλευρά των Σκοπίων.
Η χώρα μας αποδίδει πολύ μεγάλη σημασία στο να σταματήσει η αρνητική προπαγάνδα εναντίον της Ελλάδας στην Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας και δυστυχώς παρά και τις επαφές, παρά τις συναντήσεις και τις συζητήσεις που έχουν γίνει, βλέπουμε ότι συνεχίζονται ακατάπαυστα αυτές οι επιθέσεις σε όλα τα επίπεδα.
Μόνο τις τελευταίες ημέρες μπορώ να αναφέρω δηλώσεις του Προέδρου της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας ή του Υπουργού Εξωτερικών της χώρας, οι οποίες διαστρεβλώνουν και την πραγματικότητα. Ο κύριος Popovski έφτασε να πει ότι η Ελλάδα δεν εφαρμόζει την Ενδιάμεση Συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών. Θα πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει αυτή η αρνητική προπαγάνδα, διότι σε τελική ανάλυση καταδεικνύει ότι δεν υπάρχει πραγματική πρόθεση για λύση. Πώς μπορείς να μιλάς για επίτευξη λύσης όταν συστηματικά εξωθείται η κοινή γνώμη στα Σκόπια στο να έχει αρνητική στάση έναντι της Ελλάδας;
Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η επίτευξη λύσης είναι προς όφελος και των δύο χωρών, ότι από αυτή τη λύση θα κερδίσουμε και οι δύο, θα κερδίσει η γειτονιά μας, που είναι πάρα πολύ σημαντικό, θα ενισχυθεί η σταθερότητα και η ασφάλεια στα Βαλκάνια, που είναι μία πολύ ευαίσθητη περιοχή και θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε μαζί προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό είναι το μέλλον μας, είναι μέλλον κοινό και πρέπει κάποια στιγμή αυτοί που κάνουν όλες αυτές τις αρνητικές δηλώσεις να το συνειδητοποιήσουν. Πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η Ελλάδα θα είναι ένας εταίρος, ένας σύμμαχος κι ένας φίλος και ότι μόνο έτσι μπορούμε να πάμε προς τα μπρος.
S. RISTOVSKA: Όσο για μία συγκεκριμένη πρόταση έγινε στη συνάντηση ή όχι;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Δεν έχω τίποτα να προσθέσω στις ανακοινώσεις που έχουν γίνει από τα γραφεία των δύο Πρωθυπουργών.
Χ. ΚΑΠΟΥΤΣΗΣ: Κάτι σχετικά με τη συνάντηση του κυρίου Ζέπου με τον κύριο Sinirlioglu, που είναι Υφυπουργός Εξωτερικών νομίζω της Τουρκίας, δεν είναι; Ο οποίος μάλιστα είναι και επικεφαλής της διαπραγματευτικής ομάδας των Τούρκων στις συνομιλίες που γίνονται κατά τακτά χρονικά διαστήματα με την ελληνική αντιπροσωπεία για θέματα υψηλής πολιτικής, εκτιμώ. Τί ακριβώς θα συζητήσουν, ποια είναι η ατζέντα; Είπατε γενικά, για ελληνουτουρκικές σχέσεις μάλιστα, αλλά κάτι πιο συγκεκριμένο;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Είπα ότι θα συζητήσουν για διμερή, περιφερειακά και διεθνή ζητήματα. Η συνάντηση αυτή γίνεται στο πλαίσιο του Μνημονίου που έχει υπογραφεί μεταξύ των δύο χωρών το Μάιο του 2010, το οποίο προέβλεπε μεταξύ άλλων τακτικές πολιτικές διαβουλεύσεις στο επίπεδο των Γενικών Γραμματέων. Θα συζητήσουν για τα θέματα που σας είπα και φυσικά θα συζητήσουν και για τις προοπτικές της σύγκλισης του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών, τις σχετικές προετοιμασίες που πρέπει να γίνουν προκειμένου κι αυτό να δρομολογηθεί.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Ωστόσο χθες υπήρξε ένα, θα έλεγα, ασυνήθιστο κύμα τουρκικής δραστηριότητας στην ευρύτερη περιοχή του Αιγαίου με πολύ μεγάλο αριθμό παραβάσεων και πολύ μεγάλο αριθμό πτήσεων ταυτοχρόνως. Εσείς λέτε ότι παρ’ όλα αυτά θεωρείτε ότι βαίνει ομαλά η κατάσταση και πάμε για προετοιμασία του Συμβουλίου Συνεργασίας;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Εγώ σας λέω ποιο είναι το αντικείμενο των συναντήσεων που θα έχει ο Γενικός Γραμματέας με τον κύριο Sinirlioglu. Από εκεί και πέρα η παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας είναι προφανές ότι υπονομεύει τις προοπτικές ενίσχυσης των διμερών σχέσεων. Είναι μία συμπεριφορά η οποία έρχεται σε αντίθεση με το Διεθνές Δίκαιο και η οποία, όπως αντιλαμβάνεστε και όπως είναι γνωστό, λαμβάνει άμεσα τις απαντήσεις που πρέπει, τόσο σε επιχειρησιακό όσο και σε διπλωματικό επίπεδο. Είναι σαφές ότι προκειμένου να μπορέσουν να προχωρήσουν οι σχέσεις των δύο χωρών, η Τουρκία θα πρέπει να σταματήσει να έχει αυτή τη συμπεριφορά.
Λ. ΚΑΛΑΡΡΥΤΗΣ: Χθες στην παρουσίαση του βιβλίου του κυρίου Κικίλια για την ΑΟΖ στο Μέγαρο Μουσικής, ο κύριος Σόλων Κασίνης, Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εμπορίας της Κύπρου, είπε μεταξύ άλλων ότι κατά την οριοθέτηση της ΑΟΖ μεταξύ Κύπρου και Αιγύπτου και όταν η ελληνική πλευρά είχε προσκληθεί επίσης να συμμετάσχει, είχε αρνηθεί, διότι υπήρχε το πρόβλημα με την Τουρκία, είπε ότι η ελληνική πλευρά είχε παροτρύνει την Κύπρο στην οριοθέτηση της ΑΟΖ μεταξύ Κύπρου και Αιγύπτου, να μη συμπεριληφθεί αναφορά στο Καστελόριζο για να μην υπάρξουν θέματα με την Τουρκία και ότι το σημείο χάραξης μεταφέρθηκε αρκετά ανατολικότερα κατόπιν πιέσεων-υποδείξεων της Ελλάδας. Μπορείτε να μας πείτε πότε έγινε αυτό και αν ισχύει;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Πρώτον, δεν παρακολούθησα την ομιλία του κυρίου Κασίνη, οπότε δεν ξέρω τί ακριβώς έχει πει. Δεύτερον, το Καστελόριζο είναι στην ελληνική επικράτεια και οι θαλάσσιες ζώνες του δεν είναι αντικείμενο διαπραγματεύσεων μεταξύ της Αιγύπτου και της Κυπριακής Δημοκρατίας, αλλά της Ελλάδας με τις χώρες αυτές. Η Κύπρος και η Αίγυπτος έχουν μία συμφωνία οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών μεταξύ τους, η οποία έχει γίνει σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας και η οποία κατοχυρώνει τα δικαιώματα των δύο χωρών και τους επιτρέπει, φυσικά, να προχωρήσουν στην άσκηση των κυριαρχικών τους δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης φυσικών πόρων. Από εκεί και πέρα, το Καστελόριζο, όπως και οποιαδήποτε άλλη περιοχή της Ελλάδας, έχει τα δικαιώματα που προβλέπονται από το Δίκαιο της Θάλασσας, έχει δηλαδή δικαιώματα θαλασσίων ζωνών. Δεν υπάρχει κανένα θέμα ως προς αυτό.
Λ. ΚΑΛΑΡΡΥΤΗΣ: Προκειμένου να χαραχθεί η ΑΟΖ μεταξύ Κύπρου και Αιγύπτου θα έπρεπε να ληφθεί υπόψη και η δυνητική ΑΟΖ της Ελλάδος, μεταξύ Ελλάδος και Κύπρου.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Είναι αυτονόητο ότι πρέπει για τα σημεία στα οποία υπάρχει επικάλυψη. Ούτως ή άλλως η Ελλάδα βρίσκεται σε συζητήσεις με την Αίγυπτο για να οριοθετήσουν τις μεταξύ τους θαλάσσιες ζώνες και αντίστοιχα είναι σε επαφή και συντονισμό με την Κυπριακή Δημοκρατία, προκειμένου να εφαρμόσουμε τη στρατηγική μας. Δεν υπάρχει κανένα θέμα ως προς το Καστελόριζο. Το Καστελόριζο, όπως και οποιοδήποτε άλλο σημείο της ελληνικής επικράτειας, έχει τα δικαιώματα που προβλέπονται στο Δίκαιο της Θάλασσας.
Σ. ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Λόγω της Συνθήκης Schengen ξέρουμε ότι δεν μπορούμε να εκδίδουμε όσες βίζες θέλουμε σε τρίτες χώρες όπως είναι η Κίνα και η Ρωσία. Για ποιο λόγο λοιπόν η χώρα μας δεν μπορεί να εκδώσει εθνικές βίζες; Γιατί κάποιες χώρες, όπως είναι η Ρωσία με την Καστοριά για παράδειγμα, έχουν εμπορικές συναλλαγές που είναι βασικές. Ευχαριστώ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Η χώρα μας, ειδικά στη Ρωσία που την αναφέρατε, ασκεί μία πάρα πολύ αποτελεσματική πολιτική θεωρήσεων, στο πλαίσιο που ορίζουν οι κανόνες του Schengen, και ουσιαστικά είναι από τις χώρες που χορηγούν θεωρήσεις στους ταχύτερους χρόνους. Αυτό σε συνδυασμό με την ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος από τη Ρωσία έχει οδηγήσει σε μία ραγδαία αύξηση των χορηγούμενων θεωρήσεων προς Ρώσους πολίτες και είναι κάτι το οποίο επιδιώκουμε να γίνει και σε πολλές άλλες χώρες, οι οποίες αποτελούν και σημαντικές τουριστικές αγορές για την Ελλάδα. Οι εθνικές θεωρήσεις δεν μπορούν να δίνονται για τουριστικούς σκοπούς, είναι μία ειδική κατηγορία και υπάρχουν ειδικές διατάξεις που προβλέπονται στη Συνθήκη Schengen. Θέλω όμως να καταστήσω σαφές ότι οι οδηγίες που έχουν δοθεί στα Προξενεία μας και η πολιτική που ασκεί το Υπουργείο Εξωτερικών σε συντονισμό και με το Υπουργείο Τουρισμού, είναι να χορηγούμε θεωρήσεις στους ταχύτερους δυνατούς χρόνους και μέσα στο πλαίσιο που ορίζουν οι κανόνες του Schengen, προκειμένου να μπορέσουμε να ενισχύσουμε το τουριστικό ρεύμα προς την Ελλάδα.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Σε άλλο θέμα – σας επαναφέρω στο Ιράν. Ακούμε να επαναλαμβάνετε σταθερά την εκτίμησή σας ότι δε θα υπάρξει, δεν υπάρχει κάποιος άμεσος λόγος ανησυχίας για την Ελλάδα σε σχέση με την πώληση πετρελαίου και ήθελα να σας ρωτήσω εάν έχουν προχωρήσει και σε ποια κατεύθυνση γίνονται προσπάθειες για την εξασφάλιση εναλλακτικών πηγών καθώς και να μας αποσαφηνίζατε την άποψη της Ελλάδας, της Ελληνικής Κυβέρνησης, για το θέμα των κυρώσεων και την προοπτική να αυστηροποιηθούν αυτές.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Είχα προηγουμένως ένα ερώτημα σχετικά με αυτό, οπότε θα σας επαναλάβω ό,τι είπα προηγουμένως. Υπάρχει ένα σαφές πλαίσιο το οποίο έχει αποφασιστεί σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και υπάρχει και η πραγματικότητα αυτή τη στιγμή, η οποία δεν έχει αλλάξει. Η τροφοδοσία της Ελλάδας συνεχίζεται κανονικά από το Ιράν. Από εκεί και πέρα αν υπάρξει κάποια αλλαγή, αυτό θα έχει να κάνει με μονομερή απόφαση του Ιράν, κάτι το οποίο μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί. Από τη στιγμή που πρωτοσυζητήθηκε, τον περασμένο Νοέμβριο, το ζήτημα της διακοπής προμηθειών ιρανικού πετρελαίου από τις ευρωπαϊκές χώρες, ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών διατύπωσε τις ανησυχίες της χώρας μας ως προς τις επιπτώσεις που ένα τέτοιο μέτρο θα μπορούσε να έχει στις ευρωπαϊκές οικονομίες. Το Συμβούλιο συμφώνησε με τις θέσεις της Ελλάδας και έτσι επιτύχαμε, στα τέλη Ιανουαρίου, αν δεν κάνω λάθος, όταν ελήφθη τελικά η απόφαση επιβολής της απαγόρευσης πωλήσεως ιρανικού πετρελαίου, να δοθεί ένα διάστημα μέχρι την 1η Ιουλίου, κατά το οποίο θα συνεχίσει να γίνεται κανονικά η εκτέλεση των συμβολαίων που υπήρχαν ήδη. Αυτό δίνει επαρκή χρόνο στους αρμόδιους φορείς στην Ελλάδα προκειμένου να αναζητήσουν εναλλακτικές πηγές προμήθειας και γνωρίζω ότι έχουν γίνει τέτοιες επαφές και συνεχίζουν να γίνονται τέτοιες επαφές.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: ***[ερώτηση εκτός μικροφώνου]
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Αυτό είναι θέμα των εταιριών που κάνουν τις σχετικές συνεννοήσεις. Αυτό που ενδιαφέρει την Ελλάδα είναι να έχει ασφαλή τροφοδοσία, δηλαδή να βρεθούν οι εναλλακτικές πηγές προμήθειας και να έχει τους αντίστοιχους ευνοϊκούς χρηματοπιστωτικούς όρους, προκειμένου να γίνονται αυτές οι προμήθειες. Αντιλαμβάνομαι είναι ότι δεν υπάρχει θέμα για την ασφαλή τροφοδοσία της ελληνικής αγοράς με πετρέλαιο.
Ως προς το ζήτημα των κυρώσεων, πρώτα απ’ όλα πρέπει να αντιληφθούμε ότι οι κυρώσεις δεν είναι αυτοσκοπός. Οι κυρώσεις είναι ένα εργαλείο το οποίο σκοπό έχει να ωθήσει στην πρόοδο των διαπραγματεύσεων που γίνονται ως προς το ζήτημα του πυρηνικού προγράμματος του Ιράν. Έχουμε και στο παρελθόν πει με πολύ ξεκάθαρο τρόπο ότι όλες οι χώρες έχουν δικαίωμα στην ειρηνική χρήση της πυρηνικής ενέργειας. Αυτό προβλέπεται από διεθνείς συμβάσεις. Ως προς το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν όμως υπάρχει ένα ουσιαστικό ζήτημα έλλειψης εμπιστοσύνης. Γι’ αυτό το λόγο έχουμε καλέσει το Ιράν να προβεί σε αυτά τα βήματα τα οποία θα επιτρέψουν να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη. Είχαμε το τελευταίο διάστημα επισκέψεις ειδικών του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας στο Ιράν, υπάρχει μια συνεργασία η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, η οποία όμως δεν έχει προχωρήσει με το ρυθμό που θα θέλαμε να δούμε και ταυτόχρονα μόλις πριν λίγες ημέρες η Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης η κυρία Ashton απέστειλε επιστολή προς την ιρανική πλευρά καλώντας σε διαπραγματεύσεις. Πιστεύουμε ότι μέσω της διπλωματίας μπορούν να βρεθούν αυτές οι λύσεις οι οποίες θα αποκαταστήσουν και την εμπιστοσύνη, και θέλουμε να δούμε να προχωρούν τα πράγματα προς αυτή την κατεύθυνση.
Χ. ΧΑΤΖΗ: Από το Πρακτορείο Ειδήσεων Cihan και την εφημερίδα Zaman. Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω, η αίτηση που είχε κάνει η Τουρκική Ένωση της Ξάνθης στον Άρειο Πάγο την περασμένη εβδομάδα, πριν από δέκα ημέρες, το απέρριψε ο Άρειος Πάγος, παρόλο που είχε δικαιωθεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Γι’ αυτό το θέμα τί σκέπτεστε; Καταρχήν, θέλω να αναφερθώ σε μια δήλωση που είχε κάνει γι’ αυτό το θέμα ο κύριος Κουμουτσάκος το 2008, που έλεγε, ότι η Ελλάδα, ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στηρίζει και σέβεται τον θεσμό του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και τις αποφάσεις του. Γι’ αυτή τη δήλωση τί σκέπτεστε; Έχει αλλάξει στάση η Ελλάδα; Δε το σέβεται πια; Επίσης, δεύτερη ερώτηση: ξέρουμε ότι στη Θράκη αυτή τη στιγμή υπάρχουν με την επωνυμία «Πομάκοι» και «Ρομά» δύο Ενώσεις, που λειτουργούν αυτήν τη στιγμή. Για ποιο λόγο η Ελλάδα πάλι απέρριψε αυτή την αίτηση; Ευχαριστώ πολύ.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Να απαντήσω και στα δύο ερωτήματά σας. Η δήλωση την οποία είχε κάνει ο Εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών ο κύριος Κουμουτσάκος το 2008 ισχύει στο ακέραιο και αυτή είναι η θέση της Ελλάδας. Από εκεί και πέρα, εγώ, δεν μπορώ, ως Εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών, να σχολιάσω οποιαδήποτε απόφαση της Δικαστικής Εξουσίας στην Ελλάδα. Όπως αντιλαμβάνεστε υπάρχει διάκριση των εξουσιών.
Α. ΦΟΥΡΛΗΣ: Θέλω να μας δώσετε αν είναι δυνατόν περισσότερη πληροφόρηση για το θέμα των ερευνών, που απ’ ό,τι καταλαβαίνω, δρομολογούνται από το Υπουργείο Ενέργειας. Ξέρω ότι είναι σε συνεννόηση μαζί σας, σε συνεννόηση με το Υπουργείο Εξωτερικών. Θα θέλαμε μία εκτίμηση του ενδιαφέροντος που έχει εκδηλωθεί, αν είναι ικανοποιητικό και σε ποιο βαθμό, από εσάς και εάν πιστεύετε ότι πρέπει να υπάρξουν περαιτέρω συνεννοήσεις με γειτονικές χώρες για να εξελιχθεί η διαδικασία. Υπάρχει λόγος; Συντρέχει λόγος, ας πούμε, στο Ιόνιο με την Ιταλία, να γίνει κάποια παραπάνω συνεννόηση ή είναι τα πράγματα απλά και ξεκάθαρα και θα προχωρήσει κανονικά η διαδικασία της έρευνας;
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Να ξεκινήσω λέγοντας ότι είναι αυτονόητη η συνεργασία των φορέων που ασχολούνται με τέτοια θέματα. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Υπουργός Εξωτερικών, ο κύριος Δήμας, και ο Υπουργός Ενέργειας, ο κύριος Παπακωνσταντίνου, είχαν μία συνάντηση με τη συμμετοχή της πολιτικής και υπηρεσιακής ηγεσίας των δύο Υπουργείων προκειμένου να συζητήσουν για όλα τα θέματα της ενέργειας. Τότε αποφασίστηκε η σύσταση μιας κοινής Επιτροπής η οποία σε μόνιμη βάση θα συνεργάζεται προκειμένου να γίνονται τα επόμενα βήματα.
Όπως ξέρετε, η χώρα μας προχωράει με γοργούς ρυθμούς στην έρευνα του φυσικού της πλούτου και αυτό είναι απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να μπορέσει να τον αξιοποιήσει, προκειμένου δηλαδή να μπορέσουμε να έχουμε εικόνα για το τί διαθέτει η χώρα μας. Το Υπουργείο Ενέργειας έχει ήδη προκηρύξει διαγωνισμούς τόσο για σεισμικές έρευνες στο Ιόνιο και νότια της Κρήτης, οι οποίες είχαν μία πολύ θετική ανταπόκριση, όσο και για χερσαίες έρευνες σε περιοχές όπου υπήρχαν ήδη στοιχεία, για την εξόρυξη πετρελαίου. Η Ελλάδα λοιπόν προχωράει με τις έρευνες και παράλληλα, επειδή ακριβώς είναι πολιτική μας και επειδή πέρα από τα οικονομικά οφέλη που φέρνει είναι και ένας παράγοντας που ενισχύει τη σταθερότητα και την ασφάλεια στην περιοχή, η Ελλάδα επιθυμεί την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών της, όλων των θαλασσίων ζωνών, με όλους τους γείτονές της.
Σε αυτό το πλαίσιο θα συνεχιστούν οι συζητήσεις που έχουμε ήδη με χώρες όπως η Αίγυπτος και η Λιβύη. Ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να έχουμε πρόοδο σε αυτές τις συζητήσεις προκειμένου να προχωρήσει και η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών. Επίσης, σας είπα και προηγουμένως, ότι με την Κυπριακή Δημοκρατία οι επαφές είναι συνεχείς όπως και ο συντονισμός, τόσο σε πολιτικό όσο και σε τεχνοκρατικό επίπεδο. Θυμίζω ότι με την Ιταλία και την Αλβανία ήδη υπάρχουν σχετικές συμφωνίες. Με την Αλβανία δεν έχει κυρωθεί ακόμα η συμφωνία, αλλά αυτό είναι ένα εσωτερικό ζήτημα το οποίο θα πρέπει η αλβανική πλευρά να το αντιμετωπίσει. Με την Τουρκία υπάρχουν οι διερευνητικές επαφές.
Γ. ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ: Δύο ερωτήματα. Το ένα έχει να κάνει με τα ενεργειακά, για το κατά πόσον η όλη υπόθεση αυτή, εφόσον μπαίνει μπροστά μέσα στο 2012, εάν πιέζει πραγματικά πλέον και την ελληνική διπλωματία, ώστε να οριοθετηθούν ακριβώς αυτές οι θαλάσσιες ζώνες. Αυτό είναι το πρώτο ερώτημα. Το δεύτερο ερώτημα, αν έχετε να κάνετε κάποιο σχόλιο για όλες αυτές τις δηλώσεις που έκανε ο κ. Bagis, τελευταίως.
Γ. ΔΕΛΑΒΕΚΟΥΡΑΣ: Ως προς το πρώτο θέμα θα ήθελα να διευκρινίσω ότι η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών με τους γείτονές μας δεν επηρεάζει τη δυνατότητα της χώρας να πραγματοποιεί έρευνα και εκμετάλλευση σε περιοχές οι οποίες είναι στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, άρα μην συνδέουμε τα δύο ως το ένα να αποτελεί προϋπόθεση για το άλλο. Υπάρχει ένας σχεδιασμός, ένας προγραμματισμός ερευνών που γίνεται και ο οποίος προχωρά με γοργούς ρυθμούς και παράλληλα η επιθυμία μας είναι η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών γιατί θεωρούμε ότι αυτό είναι ακριβώς ένας παράγοντας σταθερότητας, ασφάλειας και ειρήνης για την ευρύτερη περιοχή, ο οποίος όμως δημιουργεί και οικονομικές ευκαιρίες.
Το δεύτερο ερώτημα. Όπως ανέφερε και χθες ο Υπουργός Εξωτερικών, αυτές οι δηλώσεις του κυρίου Bagis, και είδα ότι υπήρξαν και νεότερες δηλώσεις, δηλαδή συνεχίζει σε αυτήν τη λογική, αποκαλύπτουν το πραγματικό πρόσωπο της Τουρκίας και ποια είναι η στάση της Τουρκίας έναντι του Κυπριακού. Είναι τελείως αντίθετες προς κάθε έννοια Δικαίου, κάθε έννοια των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας και επιβεβαιώνουν ποιος έχει την ευθύνη για την έλλειψη προόδου στο Κυπριακό. Θα πρέπει να υπάρξει μια λύση η οποία θα επιτρέψει την επανένωση του νησιού και η οποία θα επιτρέψει στο λαό της να ζήσει αρμονικά, ενωμένος. Αυτό, προϋποθέτει η Τουρκία να σταματήσει όχι μόνο να κάνει τέτοιες δηλώσεις, αλλά επιτέλους - στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων - να επιτρέψει στον κύριο Eroglu, που εκπροσωπεί τους τουρκοκυπρίους, να επιτευχθούν αυτές οι συγκλίσεις που είναι απαραίτητες για να φθάσουμε σε λύση. Τέτοιες δηλώσεις και αυτή η νοοτροπία σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπουν πρόοδο.
Ευχαριστώ πολύ.
8 Μαρτίου, 2012