Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Καλημέρα σε όλους σας. Κατ’ αρχήν ζητώ συγγνώμη για την μεγάλη καθυστέρηση, αλλά δυστυχώς αυτά είναι τα τυχερά της δουλειάς. Το πρόγραμμά μου δεν εξαρτάται από εμένα. Ο Υπουργός είχε μια μακρά συνομιλία με τον Μολδαβό ομόλογό του και μόλις την ολοκλήρωσε. Σας ευχαριστώ για την υπομονή σας.
Θα πάω κατευθείαν στο δια ταύτα γιατί έχουμε λίγο χρόνο. Σήμερα θα είναι το τελευταίο briefing του 2020 πλην απροόπτου. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα χρειαστεί να κάνουμε άλλο. Η επόμενη εβδομάδα έτσι και αλλιώς είναι παραμονή Χριστουγέννων, μετά παραμονή Πρωτοχρονιάς, οπότε πλην απροόπτου – το τονίζω – λογικά θα κάνουμε την επόμενη ενημέρωση με το νέο έτος, μάλλον αμέσως μετά τα Φώτα, στις 7 Ιανουαρίου. Θα δούμε και πώς θα είναι και η ατζέντα, αν χρειαστεί να το κάνουμε τότε, ή να το κάνουμε μετά.
Εγώ θα είμαι πάρα πολύ σύντομος. Είχα να σας πω διάφορα, αλλά επειδή ο χρόνος μετράει θέλω να σας ακούσω.
Κατ’ αρχήν έχουμε τα αποτελέσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και τις αμερικανικές κυρώσεις. Γι’ αυτά μίλησε ο Υπουργός ήδη στη Βουλή. Έχουμε βγάλει ανακοίνωση για τις αμερικάνικες κυρώσεις. Τις έχετε δει. Οπότε δεν θα προσθέσω κάτι σε αυτό. Μπορούμε ευχαρίστως να το συζητήσουμε, αλλά όπως είπα, έχουμε την ομιλία στη Βουλή, τα λέει όλα εκεί ο κ. Υπουργός.
Όσον αφορά το ταξίδι στην Ιορδανία που έγινε πριν 10 μέρες περίπου έχουν κυκλοφορήσει κάποια στοιχεία. Ήταν πολύ ενδιαφέρουσες οι συνομιλίες που είχε ο κ. Υπουργός στην τριμερή, τόσο με τον Ιορδανό ομόλογό του, όσο και τον Υπουργό Εξωτερικών της Κύπρου τον κ. Χριστοδουλίδη, όπου κάνανε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση, όχι μόνο για την τριμερή συνεργασία, αυτό ήταν το ένα από τα ζητήματα, αλλά και για τις διάφορες, ευρύτερες εξελίξεις στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής. Ο Ιορδανός ομόλογος ενημέρωσε για διάφορα άλλα ζητήματα. Είχε πολλές ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις όσον αφορά το Ιράκ και όσον αφορά την κατάσταση στα Παλαιστινιακά εδάφη. Εξέφρασε επίσης ανησυχίες, και αυτό ήταν πολύ ενδιαφέρον, για την τουρκική συμπεριφορά στην περιοχή.
Τέλος και πάλι πολύ επιγραμματικά, θα επισημάνω το ταξίδι του Υπουργού Εξωτερικών στη Λευκωσία που έγινε επίσης πριν δυο εβδομάδες περίπου, όπου συναντήθηκε με τον κ. Χριστοδουλίδη. Όπως φαντάζεστε βέβαια το ένα βασικό σημείο της συζήτησης ήταν η προετοιμασία του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων που έγινε λίγες μέρες μετά ενόψει και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Το άλλο ήταν βέβαια ο συντονισμός όσον αφορά τα ζητήματα που άπτονται του Κυπριακού και ενόψει μιας πιθανής πρόσκλησης η οποία μπορεί να απευθύνει ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ ο κ. Γκουτέρες, όσον αφορά μια άτυπη πενταμερή διάσκεψη για το Κυπριακό. Βεβαίως εφόσον αυτό γίνει, θα γίνει μέσα στο νέο έτος. Δεν αναμένουμε τις επόμενες δυο εβδομάδες κάτι.
Και πάλι με συγχωρείτε για την καθυστέρηση και να πάμε κατευθείαν στις ερωτήσεις, γιατί ήδη έχουμε αργήσει πάρα πολύ.
Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Καλημέρα σε όλους. Ήθελα λιγάκι να δούμε τη στάση της Βουλγαρίας η οποία στη Σύνοδο Κορυφής δεν ήταν ιδιαίτερα φιλική απέναντι στην Ελλάδα, τουλάχιστον από αυτά τα οποία βγήκανε στη δημοσιότητα και επιβεβαίωσε κιόλας και η Αικατερίνα Ζαχαριέβα ότι υπήρξε συνεργασία μεταξύ Γερμανίας και Βουλγαρίας ώστε να μπλοκαριστούν οι κυρώσεις.
Σημαίνει ότι θα αλλάξει τη στάση της η Ελλάδα όσον αφορά τη διαμάχη που υπάρχει μεταξύ Βόρειας Μακεδονίας και Βουλγαρίας; Θα υπάρξει κάποια πρωτοβουλία από την ελληνική πλευρά, ώστε να στηριχθεί η ευρωπαϊκή πορεία της Βόρειας Μακεδονίας;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Η στάση της Ελλάδας όσον αφορά την ενταξιακή πορεία της Βόρειας Μακεδονίας παραμένει σταθερή. Θα την επαναλάβω για μια ακόμη φορά. Είμαστε υπέρ της ενταξιακής πορείας αυτής εδώ και 10ετίες από το 2003 και έπειτα. Βέβαια με την γνωστή αιρεσιμότητα την οποία γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά και αυτή η στάση δεν έχει αλλάξει καθόλου.
κ. ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Ήθελα να ρωτήσω, στα συμπεράσματα της Συνόδου Κορυφής αναφέρεται ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζητάει από τον Ύπατο Εκπρόσωπο να προωθήσει την πρόταση περί πολυμερούς διάσκεψης για την Ανατολική Μεσόγειο. Ποια είναι η θέση η δική μας σε αυτό το σημείο συμπερασμάτων;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Η θέση μας αποτυπώνεται στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Θα διαβάσω το κείμενο: Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, άρα και η Ελλάδα, ζητεί από τον Ύπατο εκπρόσωπο να προωθήσει την πρόταση περί πολυμερούς διάσκεψης για την Ανατολική Μεσόγειο.
Επί της αρχής, το τονίζω, δεν έχουμε κάποια αντίρρηση, εννοείται για τη σύγκλιση αυτής της Διάσκεψης. Από εκεί και πέρα βέβαια όλα τα κράτη τα οποία θα προσκληθούν, θα πρέπει να σέβονται δυο βασικά κριτήρια τα οποία για μας είναι αυτονόητα.
Το ένα είναι να αναγνωρίζουν το σύνολο των υπολοίπων συμμετεχόντων. Δεν δύναται δηλαδή κάποιο κράτος το οποίο θέλει να συμμετάσχει να μην αναγνωρίζει όλες τις άλλες συμμετέχουσες χώρες. Να σέβεται την εδαφική κυριαρχία όλων των άλλων κρατών. Αυτό είναι το ένα βασικό κριτήριο.
Το άλλο είναι βέβαια, επίσης αυτονόητο, είναι να σέβονται τους βασικούς κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και βεβαίως του Δικαίου της Θάλασσας.
Αυτά που σας λέω είναι αυτονόητα. Δεν ζητάμε εμείς κάτι εξωπραγματικό. Αλλά σε μια Διάσκεψη θα πρέπει όλα τα κράτη να σέβονται αυτά. Αν από εκεί και πέρα αν υπάρχει ένα κράτος το οποίο δεν θέλει να σεβαστεί τα κριτήρια αυτά, όπως καταλαβαίνετε είναι ανασταλτικός παράγοντας για τη συμμετοχή του σε μια τέτοια ενδεχόμενη διάσκεψη.
κ. ΚΟΥΤΣΟΜΥΤΗΣ: Καλή σας ημέρα. Θα ήθελα να ρωτήσω, ο κ. Τσαβούσογλου έκανε σήμερα κάποιες δηλώσεις ότι η Τουρκία δεν θα ακυρώσει την αγορά και την εγκατάσταση των S400, παρ’ όλες τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η θέση της Ελλάδας σε σχέση με αυτό το οπλικό σύστημα ποια είναι; Το ανεχόμαστε να το κατέχει η Τουρκία; Ζητάμε την απόσυρσή του; Θα θέσουμε κάποιο ζήτημα στο ΝΑΤΟ; Τι σκοπεύουμε να κάνουμε με αυτό το θέμα; Ευχαριστώ.
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Το θέμα αυτό το αναφέραμε στην ανακοίνωση την οποία βγάλαμε την περασμένη Τρίτη το βράδυ, όπου αναφερθήκαμε σ’ αυτό το σύστημα, δεν έχω κάτι να προσθέσω σε αυτό.
κ. ΜΟΥΤΣΟΣ: Καλημέρα σας. Το ερώτημα είναι το εξής: Ο κ. Δένδιας χθες στη συνέντευξη που έδωσε στο φόρουμ και τον κ. Αθανάσιο Έλλις, είπε χαρακτηριστικά ότι σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις, δεν αποτελεί βεβαίως ένα μέτρο τιμωρίας για την Τουρκία, από την άλλη πλευρά είναι ένας τρόπος να δείξουμε τις κόκκινες γραμμές.
Ωστόσο η Ευρωπαϊκή Σύνοδος δεν έδειξε τίποτε από τ’ αναμενόμενα και ας πούμε ότι όλοι προσβλέπαμε σ’ αυτή για να έχουμε ουσιαστικές κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Άρα τώρα για το Μάρτιο σε τι προσβλέπουμε; Προσβλέπουμε σε κάτι καινούργιο, σε κάτι πιο απτό;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Η Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο όσον αφορά τα ζητήματα των περιοριστικών μέτρων, έλαβε δυο σημαντικές αποφάσεις. Η πρώτη ήταν η επιβολή κυρώσεων σε επιπρόσθετα φυσικά και νομικά πρόσωπα που εμπλέκονται σε παράνομες γεωτρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο, στη βάση της απόφασης της 11ης Νοεμβρίου 2019. Δεν αναφέρεται στα συμπεράσματα ρητά αλλά η απόφαση του Νοεμβρίου του 2019 στην οποία πάνω θα βασιστούν και οι νέες κυρώσεις, έχει ως νομική βάση το άρθρο 29 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Και το άλλο είναι ακριβώς ότι ζήτησε από τον Ύπατο Εκπρόσωπο και Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να ετοιμάσουν μια έκθεση για το σύνολο των σχέσεων Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τουρκίας, συμπεριλαμβανομένων των οικονομικών και εμπορικών σχέσεων.
Αυτό έχει αποφασισθεί και αυτό αναμένουμε να παρουσιαστεί το Μάρτιο. Αυτό είναι το δια ταύτα αυτή τη στιγμή.
Α. ΜΑΓΓΙΡΙΑΔΗΣ: Καλή σας μέρα. Να επανέλθω στο θέμα της πολυμερούς διάσκεψης. Ποιο είναι το αντικείμενο αυτής της διάσκεψης; Για παράδειγμα, η διάσκεψη στο Βερολίνο αφορούσε στην εκεχειρία στο θέμα της Λιβύης. Το αντικείμενο αυτής της διάσκεψης ποιο είναι; Ευχαριστώ.
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Κατ' αρχάς πρέπει να συμφωνηθεί το πλαίσιο. Αυτή τη στιγμή για τη διάσκεψη αυτή, το πλαίσιο, η συμμετοχή και τι θα συζητηθεί, είναι κάποια πράγματα για τα οποία ετοιμάζει κάποιες προτάσεις, ο Ύπατος Εκπρόσωπος ο κ. Μπορέλ.
Εμείς βέβαια τα Κράτη-Μέλη εκφράζουμε τις απόψεις μας επί αυτών. Και βεβαίως, όπως λέω και πάλι, η σύγκληση αυτής της διάσκεψης δε μπορεί να γίνει παρά μόνο με τη συγκατάθεση των Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών τα οποία θα προσκληθούν. Ακόμα βρισκόμαστε πολύ μακριά από το να συζητήσουμε την ημερήσια διάταξη, γιατί αυτή τη στιγμή, ακόμα, δεν υπάρχει, τουλάχιστον στο τραπέζι, ένα συμφωνημένο πλαίσιο για τη σύγκληση της.
Αλλά θα είναι η πολυμερής συνεργασία στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Αυτό θα είναι σε διαφόρους τομείς. Από κει και πέρα, αυτοί μένουν να προσδιοριστούν, αλλά αυτή τη στιγμή αυτό είναι το τελευταίο που μας ανησυχεί θα έλεγα, με την έννοια ότι αν δε μπουν πρώτα οι βασικοί κανόνες πάνω στους οποίους θα γίνει οποιαδήποτε συζήτηση, τότε τα υπόλοιπα είναι δευτερεύοντα.
Κι αυτό που σας είπα, ο σεβασμός στο Διεθνές Δίκαιο, είναι θεμελιώδες ζήτημα. Γιατί θα πρέπει να συμφωνήσουν όλοι ότι οτιδήποτε θα συζητήσουμε, θα γίνει στη βάση του Διεθνούς Δικαίου. Αυτό θα επιτρέψει, μετά, τη διεύρυνση της συζήτησης. Για αυτό λέω ότι η ατζέντα θα εξαρτηθεί από την αποδοχή των βασικών αρχών. Και πάλι λέω, ως χώρα δεν ζητούμε κάτι εξωπραγματικό. Ζητούμε αυτά τα οποία θεωρούμε αυτονόητα από όλα τα κράτη της περιοχής και γενικότερα. Δεν έχουμε δηλαδή κάποιες απαιτήσεις ιδιαίτερες, το είπαμε ξεκάθαρα.
κ. ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ: Καλή σας μέρα. Ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: Επειδή ο κ Βαρβιτσιώτης είπε στη συζήτηση, στον προϋπολογισμό, ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν έθεσε βέτο στη Σύνοδο Κορυφής γιατί υπήρχαν σημαντικές αναφορές για τα Βαρώσια και για τη στάση της Τουρκίας στην Κύπρο, υπήρξε δηλαδή συνεννόηση με την κυπριακή Κυβέρνηση, ζητήθηκε από την κυπριακή Κυβέρνηση να μη θέσει βέτο η Ελλάδα;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Ο συντονισμός μεταξύ της ελλαδικής και της κυπριακής αντιπροσωπείας, τόσο στην Αθήνα, στη Λευκωσία - όπως σας ανέφερα πριν είχε πάει ο Υπουργός Εξωτερικών μια εβδομάδα πριν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στη Λευκωσία - όσο και στις Βρυξέλλες, είναι αυτονόητος. Και στο πλαίσιο αυτό, γίνεται πάντα ένας πολύ στενός συντονισμός και συνεργασία μεταξύ των δυο χωρών για όλα τα ζητήματα που αφορούν τις δυο χώρες.
κ. ΤΖΑΝΕΤΑΚΟΣ: Καλημέρα κι από μένα. Άκουσα χθες τον Υπουργό στη Διάσκεψη για το Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο, να συνδέει κατά κάποιο τρόπο τις αμερικανικές κυρώσεις, όχι μόνο με το προφανές, δηλαδή με το σύστημα S-400 αλλά και με την εν γένει συμπεριφορά της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο, τον Καύκασο, τη Λιβύη. Αυτό, πέρα από δική μας θέση, προκύπτει κάπως από τ’ αμερικανικά κείμενα, από την απόφαση αυτή των κυρώσεων;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Τα αμερικανικά κείμενα δε θα τα σχολιάσω εγώ, είδατε τη δήλωση που έβγαλε ο κ. Πομπέο επί τούτου, δεν έχω κάτι να προσθέσω. Αυτό που είπε ο Υπουργός ακριβώς είναι ότι οι κυρώσεις που επέβαλλαν οι ΗΠΑ αφορούν γενικά την ευρύτερη συμπεριφορά της Τουρκίας στην περιοχή. Αυτό το οποίο μπορώ να σας επισημάνω βέβαια είναι ότι ο Αμερικανός Υπουργός Εξωτερικών, σε άλλο πλαίσιο, στο πλαίσιο μάλιστα της πρόσφατης Υπουργικής του ΝΑΤΟ, αναφέρθηκε εκτενώς σε όλη τη γκάμα των τουρκικών ενεργειών, οι οποίες, και το είπε ξεκάθαρα, υποδαυλίζουν τη συνοχή της ατλαντικής συμμαχίας, του ΝΑΤΟ και αποδυναμώνουν τη νοτιοανατολική πτέρυγά του.
Και δεν αναφέρθηκε μόνο στους S-400, αναφέρθηκε γενικότερα, μίλησε για τις τουρκικές προκλητικές ενέργειες.
Κα ΤΣΑΜΟΥΡΗ: Θα ήθελα να ρωτήσω γιατί η Αθήνα πήρε τις τορπίλες από ιταλική εταιρεία σε μια τέτοια συγκυρία, ενώ δηλαδή οι Ιταλοί δε μας στήριξαν στη Σύνοδο Κορυφής.
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Αυτό με συγχωρείτε, ειλικρινά δεν το γνωρίζω. Δεν ξέρω καν για την προμήθεια ιταλικών τορπιλών, θα πρέπει ίσως να ρωτήσετε το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Τα εξοπλιστικά βγαίνουν εκτός των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου μας. Ανεξαρτήτως ποιας προέλευσης είναι, το ζήτημα είναι ότι δεν είναι θέμα του Υπουργείου Εξωτερικών.
κα ΚΡΑΤΣΗ: Καλημέρα. Ήθελα να ρωτήσω το εξής: Στην προηγούμενη ενημέρωση που είχαμε, είχατε πει ότι μέσες άκρες θεωρεί η ελληνική πλευρά, μάλλον προσωπική σας εκτίμηση, ότι χρειάζεται περίπου 2 μήνες χωρίς καμία τουρκική πρόκληση, για να θεωρήσουν ότι μπορεί να ξεκινήσει έτσι κάποια συζήτηση, οι διερευνητικές.
Τι θεωρούμε πρόκληση; Πρόκληση είναι μόνο το Oruc Reis στην Ανατολική Μεσόγειο ή και οι δηλώσεις των Τούρκων Αξιωματούχων; Γιατί αυτές δεν έχουν σταματήσει, κάθε τρεις και λίγο έχουμε κάποια νέα πρόκληση από τον Ακάρ, από τον Τσαβούσογλου, από τον Ερντογάν. Θεωρούμε ότι αυτό συνεχίζει τις τουρκικές προκλήσεις; Ή θεωρούμε πρόκληση μόνο τις πράξεις;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Κατ' αρχάς όπως είπατε, ήταν καθαρά προσωπική εκτίμηση, αυτό το χρονικό διάστημα που είχα δώσει, τέλη Νοεμβρίου αναφορικά με τους δυο μήνες. Δεν είναι επίσημη θέση αυτό. Αυτό ήταν μια δική μου προσωπική εκτίμηση και το επαναλαμβάνω αυτό για την αποφυγή οποιασδήποτε παρεξήγησης.
Αυτό το οποίο είχα πει και αυτό είναι η επίσημή μας θέση είναι ότι θα πρέπει να περάσει ένα εύλογο χρονικό διάστημα προκειμένου να είμαστε έτοιμοι, εφόσον προσκληθούμε για τις διερευνητικές επαφές, για να συζητήσουμε το μοναδικό ζήτημα το οποίο συζητούσαμε μέχρι τώρα την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, αυτό είναι το ένα.
Πόσο είναι αυτό το εύλογο χρονικό διάστημα, αυτό, όπως σας είχα πει και τότε, είναι θέμα που με ξεπερνάει. Είναι απόφαση η οποία θα παρθεί σε άλλο επίπεδο.
Και πάλι καθαρά προσωπική εκτίμηση, και είχα πει τότε για τους δυο μήνες, γιατί είχα υπόψη μου και το τονίζω ότι είναι προσωπική άποψη, ότι θα ήταν σκόπιμο να έχει αναλάβει και η νέα Administration μετά τις 20 Ιανουαρίου. Με αυτή την λογική είχα αναφέρει αυτό το χρονικό διάστημα.
Από εκεί και πέρα αυτό το οποίο εμείς όταν ορίζουμε σαν προκλητικές ενέργειες, αυτό που θέλουμε είναι να μας δείξει η Τουρκία ότι πραγματικά επιθυμεί έναν εποικοδομητικό διάλογο στη βάση του Διεθνούς Δικαίου. Θέλουμε να δείξει δηλαδή γενικότερα με τη συμπεριφορά της ότι είναι ανοιχτή σε αυτό το διάλογο και σας λέω και πάλι, στη βάση του Διεθνούς Δικαίου.
Αυτό είπε ο Υπουργός εξάλλου χθες στην ομιλία την οποία έκανε. Αυτό είναι που αποζητούμε από την Τουρκία. Δεν ζητάμε δηλαδή κάτι εξωπραγματικό. Ζητούμε το αυτονόητο προκειμένου να γίνει ένας εποικοδομητικός διάλογος στις βάσεις τις οποίες όπως σας είπα ήδη, θα πρέπει η Τουρκία να δείξει μια πραγματική βούληση γι' αυτό το διάλογο. Και άρα θα πρέπει να απέχει από οποιεσδήποτε προκλητικές ενέργειες.
κ. ΨΑΡΟΠΟΥΛΟΣ: Γεια σας. Έχω μια μικρή απορία για την επίσκεψη του Υπουργού Ενέργειας των Ηνωμένων Πολιτειών σήμερα. Υπάρχει κάτι περαιτέρω που μπορείτε να μας πείτε, πέρα του δελτίου Τύπου που έχει βγει, λέγοντας ότι απλά θα συζητηθεί η περαιτέρω συνεργασία στον ενεργειακό τομέα στα πλαίσια του στρατηγικού διαλόγου;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Το δελτίο Τύπου προφανώς εννοείτε αυτό που έχει βγει από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
κ. ΨΑΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι.
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Όχι, δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο. Δεν θα μπω στα χωράφια ενός άλλου Υπουργείου, όχι δεν έχω λυπάμαι. Εξάλλου είναι επίσκεψη η οποία είναι του Υπουργού Ενέργειας των ΗΠΑ και αυτό το ζήτημα το χειρίζεται το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
κ. ΨΑΡΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ευχαριστώ.
κ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Προηγείται ο κ. Αργυράκης ο οποίος είχε θέσει δεύτερο ερώτημα και τον διακόψατε.
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Δεν διακόπτω κανέναν απλώς θέλω να δίνω τον λόγο πρώτα για μια ερώτηση σε όλους και μετά ευχαρίστως όποιος έχει μια δεύτερη ερώτηση να του δώσω τον λόγο. Κύριε Αργυράκη ευχαρίστως.
κ. ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Δεν έχω πρόβλημα, εντάξει μπορώ να περιμένω. Ας κάνει ο κ. Σιδέρης ερώτηση.
κ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Επειδή η ευγένεια είναι πολύ γαλλική στο «briefing» θα ήθελα να μιλήσουμε λιγάκι για το θέμα του εμπάργκο των όπλων στο οποίο υπήρξε ένα άδειασμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και φαίνεται ότι αυτό που μετ' επιτάσεως έβαζε το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών για εμπάργκο όπλων απέναντι στην Τουρκία, τελικά ή υπήρξε λάθος πληροφόρηση ότι δεν μπορεί να αποφασίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση γι' αυτό και είναι θέμα κρατών.
Σκοπεύετε με κάποιο άλλο τρόπο να προωθήσετε αυτή την ιδέα για εμπάργκο όπλων απέναντι στην Τουρκία;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την ερώτησή σας. Κατ' αρχήν όσον αφορά το ζήτημα του εμπάργκο όπλων, όπως γνωρίζετε το θέμα αυτό είναι εθνική αρμοδιότητα. Δεν είναι αρμοδιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και ο Υπουργός Εξωτερικών το έχουν θέσει και σε πλαίσια ευρωπαϊκά, αλλά λαμβάνοντας υπόψη πάντα ότι είναι εθνική αρμοδιότητα. Αυτό είναι το ένα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως γνωρίζετε επί του ζητήματος αυτού έχει υιοθετήσει μια κοινή θέση το 2008 η οποία ζητούσε από τα Κράτη-Μέλη και το τονίζω αυτό, δεν μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να επιβάλλει ένα ευρωπαϊκό εμπάργκο, τα Κράτη-Μέλη να μην εξάγουν, να μη δίνουν άδειες εξαγωγής οπλικών συστημάτων σε χώρες οι οποίες αποσταθεροποιούν την περιοχή. Αυτά το 2008, το τονίζω.
Και μετά υπάρχουν βέβαια τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Οκτωβρίου του 2019 αμέσως μετά την τουρκική εισβολή στη βόρεια Συρία τότε, όπου επίσης πάλι η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε παροτρύνει –δεν θυμάμαι τον ακριβή όρο που χρησιμοποίησαν τότε στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου- τα Κράτη-Μέλη να μην εξάγουν οπλικά συστήματα στην Τουρκία και μάλιστα η Ολλανδία και η Γαλλία, έχουν σταματήσει τις εξαγωγές όπλων στην Τουρκία παίρνοντας ως αρχή αυτό. Αλλά αυτές είναι εθνικές αποφάσεις, δεν είναι ευρωπαϊκές.
κ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Όμως το Υπουργείο Εξωτερικών και το Μαξίμου ήταν αυτά τα οποία επέμεναν σε ευρωπαϊκό επίπεδο να θέσουν θέμα του εμπάργκο όπλων. Δεν το έκανα εγώ, το Υπουργείο Εξωτερικών. Άρα σημαίνει ότι έγινε κάποια αστοχία;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Ευχαριστώ πολύ για την ερώτησή σας και θα επανέλθω, θα επαναλάβω αυτό που είπα. Εμείς λέμε ότι αυτό το ζήτημα είναι ένα ζήτημα εθνικής αρμοδιότητας. Άρα εμείς έχουμε θέσει αυτό το ζήτημα τόσο διμερώς όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά γνωρίζοντας πολύ καλά ότι αυτή η απόφαση θα ληφθεί εθνικά από κάθε Κράτος–Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν είναι κάτι το οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιβάλλει ως απόφαση.
κ. ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Σε συνέχεια του προηγούμενου ερωτήματος, επειδή η Τουρκία επιμένει ότι στην περίπτωση σύγκλησης μιας διάσκεψης για την Ανατολική Μεσόγειο θα πρέπει να μετάσχουν και τα κατεχόμενα Κυπριακά, η θέση της Αθήνας ποια είναι; Θα δεχτεί κάτι τέτοιο;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Σας απάντησα, με συγχωρείτε. Μου φαίνεται ήταν ξεκάθαρη η απάντηση που έδωσα ήδη πριν ότι όλες οι χώρες προκειμένου να συμμετάσχουν σε μια τέτοια διάσκεψη, ένα βασικό θεμελιώδες κριτήριο είναι εννοείται η αναγνώριση όλων των συμμετεχόντων. Αυτό δεν είναι για μας καν ζήτημα, δηλαδή δεν είναι προς συζήτηση. Είναι εκ των ων ουκ άνευ.
κ. ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Άρα είστε ξεκάθαροι η Αθήνα λέει όχι στη συμμετοχή των κατεχομένων.
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Σας απάντησα.
κ. ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Ήθελα να ρωτήσω κάτι ακόμη, επειδή αυτό είναι συμπληρωματικό του πρώτου ερωτήματος, είχα ένα άλλο ερώτημα. Να το υποβάλλω τώρα;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Παρακαλώ. Δεν βλέπω να υπάρχει αυτή τη στιγμή κάποιος άλλος που να θέλει να πάρει το λόγο.
κ. ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Στα κείμενα συμπερασμάτων στις διάφορες γλώσσες υπάρχει μια διαφορετική διατύπωση. Στο ελληνικό κείμενο γίνεται λόγος για παράνομες ενέργειες της Τουρκίας, ενώ στο αγγλικό και στο γαλλικό γίνεται λόγος για μη εγκεκριμένες. Δηλαδή το ένα είναι ολίγο έγκυος και το άλλο είναι πεντακάθαρο, το «παράνομες». Τελικά γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά στα κείμενα; Και ποιο ισχύει από τα δύο;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Κατ' αρχήν όλα τα κείμενα τα οποία είναι επίσημα κείμενα της Γενικής Γραμματείας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οποία βέβαια είναι μεταφρασμένα στις 21 επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ισάξια. Αυτό είναι η απάντηση στο ένα ερώτημά σας.
Όσον αφορά το ζήτημα που θέσατε για το άλλο, θα σας παραπέμψω στον Γενικό Γραμματέα του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο οποίος απέστειλε τα κείμενα αυτά στα Κράτη–Μέλη. Αυτά τα κείμενα έχουν σταλεί από τη Γενική Γραμματεία του Συμβουλίου. Εγώ δεν έχω να προσθέσω κάτι επί τούτου. Ευχαριστώ.
Ο κ. Γκασιάμης έχει κάποιο πρόβλημα με τον ήχο, εν πάση περιπτώσει ο κ. Γκασιάμης ρωτάει αν υπάρχει κάποια εξέλιξη ως προς τις διαβουλεύσεις με την Αίγυπτο στο κομμάτι της οριοθέτησης της υπόλοιπης ΑΟΖ ανατολικότερα της ήδη οριοθετημένης.
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Λοιπόν γι' αυτό όπως γνωρίζετε ο Αιγύπτιος ΥΠΕΞ κ. Σούκρι είχε έρθει τον Σεπτέμβριο εδώ, μετά ήρθε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ο κ. Σίσι. Είμαστε σε επαφή με την αιγυπτιακή πλευρά, αυτό το πράγμα είναι σε εξέλιξη.
Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Ήθελα να ρωτήσω, ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ, χθες αποδοκίμασε τις κυρώσεις των Ηνωμένων Πολιτειών απέναντι στην Τουρκία δηλώνοντας ότι μεταξύ δυο μελών κρατών συμμάχων δεν μπορούν να υπάρξουν κυρώσεις. Σκοπεύει η ελληνική πλευρά να αντιδράσει απέναντι σε αυτές τις δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα, καθώς παίρνει, φαίνεται για άλλη μια φορά ξεκάθαρη θέση υπέρ της Τουρκίας;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ όταν μιλάει ως Γενικός Γραμματέας δεσμεύει τον ίδιο, δεν δεσμεύει τη συμμαχία. Αυτά τα οποία λέει ως Γενικός Γραμματέας είναι θέσεις του Γενικού Γραμματέα.
Με τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ κάθε σύμμαχος χώρα έχει ένα ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας, μιλάμε, ανταλλάσσουμε απόψεις και σε αυτό το πλαίσιο και η ελληνική πλευρά συνεχίζει τις επαφές της με τον Γενικό Γραμματέα.
Αλλά και πάλι – αυτό ήθελα να το τονίσω - δεν είναι ένα συμφωνημένο κείμενο των συμμάχων αυτό.
Θα με συγχωρήσετε. Εδώ θα πρέπει να κλείσουμε, αλλά πριν κλείσουμε θα ήθελα να σας ευχαριστήσω κατ’ αρχήν για την υπομονή σας. Πραγματικά λυπάμαι, αλλά πολλές φορές δυστυχώς το πρόγραμμά μου δεν εξαρτάται από εμένα.
Και να σας ευχηθώ καλές γιορτές, κάθε καλό, με υγεία πάνω απ’ όλα και θα τα πούμε το νέο έτος και ελπίζω βέβαια μέσα στο νέο έτος, αν μου επιτρέπετε να εκφράσω και μια ευχή, να τα πούμε και από κοντά με την πρώτη ευκαιρία.
17 Δεκεμβρίου, 2020