Εκπαιδευτικά θέματα
Η παροχή μειονοτικής εκπαίδευσης προβλέπεται ρητά από τα άρθρα 40 και 41 της Συνθήκης της Λωζάννης. Οι σχετικές διατάξεις συμπληρώθηκαν με την Μορφωτική Συμφωνία του 1951 και το Μορφωτικό Πρωτόκολλο του 1968 που υπέγραψαν η Ελλάδα και η Τουρκία.
Όμως, οι τουρκικές Αρχές προέβαλαν και συνεχίζουν να προβάλλουν, συστηματικά, προσκόμματα στην ομαλή λειτουργία των μειονοτικών σχολείων. Οι διαχρονικές και μεθοδευμένες τουρκικές τακτικές έναντι της ελληνικής μειονότητας είχαν σοβαρή επίπτωση α) στον μαθητικό μειονοτικό πληθυσμό, με τη μείωση του αριθμού του από 7.000 το 1960, σε 298 άτομα σήμερα (σχολικό έτος 2023-2024), β) στην απαξίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και γ) στην παύση της λειτουργίας πολλών σχολείων.
Σημειώνεται η από το σχολικό έτος 2013-2014 επαναλειτουργία δημοτικού σχολείου στους Αγίους Θεοδώρους της Ίμβρου, καθώς και η από το σχολικό έτος 2015-2016, επαναλειτουργία Γυμνασίου και Λυκείου, καλύπτοντας πλέον και τις τρεις βαθμίδες μειονοτικής σχολικής εκπαίδευσης στο νησί, για πρώτη φορά ύστερα από 50 χρόνια.