Κοινή συνέντευξη Τύπου ΥΠΕΞ κ. Δ. Δρούτσα και ΑΝΥΠΕΞ κας Μ. Ξενογιαννακοπούλου σε ΣΓΥ και ΣΕΥ (Βρυξέλλες 22/11/2010)

κ. Δ. ΔΡΟΥΤΣΑΣ: Να σας πω λίγα λόγια, μια μικρή ενημέρωση για τις σημερινές συζητήσεις και εργασίες του Συμβουλίου και του Συμβουλίου Γενικών υποθέσεων αλλά και του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων. Συζητήσαμε πρώτα από όλα την προετοιμασία του επόμενου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου και ειδικότερα την πορεία προς τη συμφωνία για την αναθεώρηση της Συνθήκης σε συνδυασμό με την θέσπιση μηχανισμού για την σταθερότητα της Ευρωζώνης, έναν μόνιμο μηχανισμό στήριξης. Έγιναν θα έλεγα γενικής μορφής τοποθετήσεις από τις χώρες, ενώ η Προεδρία περιέγραψε την από εδώ και πέρα πορεία των εργασιών. Τις ημέρες αυτές ξεκινούν διμερείς επαφές των χωρών με τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον κ. Van Rompuy και την ομάδα του, τους συνεργάτες του και την Επιτροπή και στη συνέχεια και ανάλογα με τα αποτελέσματα η προεδρία θα προτείνει την υπόλοιπη διαδικασία που θα ακολουθήσουμε. Σε κάθε περίπτωση πάντως το θέμα θα συζητηθεί και στο προσεχές Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων ενόψει της συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον  Δεκέμβριο.

Από ελληνικής πλευράς, τονίσαμε ότι προετοιμάζουμε ένα από τα κρισιμότερα θα έλεγα Ευρωπαϊκά Συμβούλια των τελευταίων ετών, άρα η καλή προετοιμασία είναι προϋπόθεση για την επιτυχία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αλλά και την αποφυγή διχαστικών μηνυμάτων σε μια κρίσιμη περίοδο την οποία ζούμε  αυτές τις μέρες. Οφείλουμε λοιπόν να λειτουργήσουμε με προσοχή και τονίσαμε ότι πρέπει να τηρήσουμε τις διαδικασίες που έχουν συμφωνηθεί και επίσης τονίσαμε ότι πρέπει να αποφευχθούν  οι κάθε είδους αιφνιδιασμοί. Σχετικά με την αναθεώρηση της Συνθήκης σε γενικές γραμμές το σύνολο των αντιπροσωπειών των κρατών μελών υποστηρίζει μια περιορισμένη αναθεώρηση με τη λεγόμενη απλοποιημένη διαδικασία, έτσι ώστε να μην απαιτηθεί η διαδικασία δημοψηφισμάτων, απαιτείται όμως βεβαίως επικύρωση των εθνικών Κοινοβουλίων. Για την Ελλάδα, η συμφωνία μας στην αναθεώρηση της Συνθήκης προκειμένου να δημιουργηθεί αυτός ο μόνιμος μηχανισμός στήριξης εξαρτάται σαφώς από την μορφή και τα χαρακτηριστικά που θα λάβει ο μηχανισμός αυτός. Αναμένουμε λοιπόν την ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων και επιμένουμε στην ανάγκη στενής συνεργασίας με όλα τα κράτη μέλη. Όλοι τόνισαν την ανάγκη δημιουργίας ενός μόνιμου μηχανισμού στήριξης. Έγιναν όμως σήμερα μόνο γενικές τοποθετήσεις χωρίς περαιτέρω εξειδίκευση. Αναμένεται πάντως ότι τα βασικά χαρακτηριστικά του μηχανισμού αυτού θα εξειδικευτούν με τη διαδικασία που ανέφερα προηγουμένως προκειμένου να υποβληθούν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου.

Από πλευράς μας βεβαίως υποστηρίζουμε τη δημιουργία μόνιμου μηχανισμού στήριξης με ευρωπαϊκό χαρακτήρα, όπως τονίζουμε και οι τελευταίες εξελίξεις επιβεβαιώνουν πιστεύω την ανάγκη για έναν τέτοιο μόνιμο μηχανισμό στήριξης. Συζητήθηκε επίσης το θέμα του κοινοτικού προϋπολογισμού για το 2011 μετά το πρόσφατο αδιέξοδο, αλλά εδώ η κ. Ξενογιαννακοπούλου θα σας πει μετά περισσότερα και λίγες λεπτομέρειες παραπάνω. Εγώ να σας πω ακόμα για το Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων. Η συζήτηση, η κύρια συζήτηση ιδιαίτερα στο γεύμα, ήταν για τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και τον Λίβανο. Έγινε πάλι μια ανασκόπηση των εξελίξεων, θα ήθελα όμως να τονίσω ότι από αυτές τις συζητήσεις βγήκε μια νέα απόφαση του Συμβουλίου για μια κοινή δήλωση υποστήριξης του Προέδρου Ομπάμα στην προσπάθεια άμεσης επικύρωσης της συμφωνίας START από το αμερικανικό Κογκρέσο.

κα Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Ευχαριστώ πολύ. Θα ήθελα και εγώ να σας καλησπερίσω. Σε συνέχεια αυτών που ήδη είπε ο Υπουργός, ξέρετε ότι αυτή τη στιγμή, πέραν των άλλων προβλημάτων, υπάρχει και μια κρίση στον προϋπολογισμό, ήδη βρισκόμαστε σε ένα αδιέξοδο σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2011.

Από την πλευρά μας εμείς τονίσαμε ότι πρέπει να καταβληθούν πολύ σοβαρές προσπάθειες προκειμένου να υπάρξει μια λύση σε αυτό το αδιέξοδο και μάλιστα στηρίξαμε και ήμασταν σαφείς σε αυτό, τις σχετικές πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η προεδρία του Συμβουλίου. Θέλουμε όμως να τονίσουμε κάτι σε σχέση με αυτό και το ξεκαθαρίσαμε με κάθε τρόπο ότι δεν μπορεί να υπάρξει αυτή τη στιγμή μια διαδικασία που έρχεται να προκαταλάβει τη συζήτηση που βρίσκεται και θα βρεθεί σε εξέλιξη ούτως ή άλλως του χρόνου σε σχέση με τις δημοσιονομικές προοπτικές. Αυτό είναι κάτι που από την πλευρά μας ήμασταν σαφείς, είναι κάτι που δεν μπορούμε να το αποδεχτούμε και σε κάθε περίπτωση δεν μπορούμε στο Συμβούλιο Κορυφής που θα γίνει τον Δεκέμβριο να υπάρξει μια συζήτηση, η οποία κατά κάποιον τρόπο θα έρθει να προκαταλάβει με μια αρνητική διάθεση που υπάρχει αυτή τη στιγμή, μια περιοριστική διάθεση σε σχέση με τον κοινοτικό  προϋπολογισμό, ο οποίος δεν έχει καμία σχέση γιατί προσπαθούν και επιχειρούν να φέρουνε σε μια συσχέτιση τη δημοσιονομική πειθαρχία των εθνικών προϋπολογισμών σε σχέση με τον κοινοτικό  προϋπολογισμό. Εδώ εν τω μεταξύ  θα θυμόσαστε και από την προηγούμενη φορά που υπήρξε η συζήτηση για τις δημοσιονομικές προοπτικές, θα σας θυμίσω την περίφημη επιστολή που είχε σταλεί τότε για το ένα τοις εκατό. Ξέρετε ότι στο τελευταίο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επιχειρήθηκε πάλι μια τέτοιου είδους προσέγγιση με την επιστολή που είδαμε να παρουσιάζεται τη δεύτερη μέρα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και για αυτό το λόγο η θέση μας είναι σαφής: ότι πρέπει να ξεχωρίσουμε τις δύο συζητήσεις.

Εμείς θέλουμε η συζήτηση για τις δημοσιονομικές προοπτικές να γίνει στη βάση μίας συντεταγμένης πρότασης από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επίσης σε κάθε περίπτωση νομίζουμε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σύμφωνα και με τη Συνθήκη της Λισσαβόνας έχει πλέον μια καθοριστική αρμοδιότητα σε σχέση με τον κοινοτικό προϋπολογισμό και για αυτό το λόγο θα πρέπει αυτή η προσπάθεια η οποία έχει ξεκινήσει και η οποία νομίζουμε ότι θα καταλήξει εγκαίρως προκειμένου να μην υποχρεωθούμε  ο προϋπολογισμός του 2011 τελικά να είναι ένας προϋπολογισμός ο οποίος θα εφαρμοστεί με τη λύση των δωδεκατημορίων. Αυτή η συζήτηση έχει άμεση σχέση και με αυτό που παρουσίασε προηγουμένως και ο Υπουργός, με μια διπλή έννοια πολιτική:

Αφενός γιατί όπως καταλαβαίνετε σε μια περίοδο οικονομικής και κοινωνικής κρίσης το πώς θα εξελιχθεί η συζήτηση για τις δημοσιονομικές  προοπτικές είναι καθοριστικής σημασίας για τις συνολικές πολιτικές που αναπτύσσονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την ανάπτυξη, για τη συνοχή αλλά γιατί επίσης θα είναι και μια σηματοδότηση αρνητική, αν η Ευρωπαϊκή Ένωση σε μια περίοδο που καλείται να αντιμετωπίσει όλα αυτά τα οξυμένα οικονομικά προβλήματα και τη γενικότερη κρίση δεν θα μπορέσει να έρθει να συμφωνήσει πάνω στο κείμενο του προϋπολογισμού.

Άρα λοιπόν η θέση μας είναι σαφής και να σας θυμίσω ότι και ο Πρωθυπουργός στο τελευταίο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στη συζήτηση που είχε γίνει, ήταν από τους πρωθυπουργούς που με σαφήνεια είχε υποστηρίξει και τις θέσεις που είχαν ακουστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Όπως ξέρετε πολύ καλά και οι θέσεις του   Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στα θέματα τα δημοσιονομικά και του προϋπολογισμού είναι και θέσεις που τις θεωρούμε συμμαχικές σε κρίσιμες πολιτικές όπως είναι η συνοχή και μια σειρά άλλες πολιτικές που ενδιαφέρουν τη χώρα μας.

Θα ήθελα ένα ακόμα σημείο να επισημάνω γιατί παρ' ότι σήμερα ήτανε μια πρώτη ανταλλαγή απόψεων, είναι ένα θέμα που θα επανέρθει στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων την επόμενη φορά στις 14 Δεκεμβρίου και έχει ένα ειδικό ενδιαφέρον και για μας, για την Ελλάδα, η αρμόδια Επίτροπος για την διεθνή συνεργασία, την ανθρωπιστική βοήθεια και την αντιμετώπιση κρίσεων κα Γκεοργκίεβα σήμερα παρουσίασε την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε σχέση με μια ενισχυμένη απάντηση ευρωπαϊκή σε θέματα καταστροφών. Αυτό είναι ένα ζήτημα που όπως ξέρετε στο παρελθόν έχουμε πάρει πολλές πρωτοβουλίες και από ελληνικής πλευράς, καθώς δυστυχώς η πραγματικότητα  και με την αλλαγή του κλίματος και γενικώς διάφορες φυσικές καταστροφές που κατά καιρούς συμβαίνουν ή και πυρκαγιές ή και άλλα θέματα και μιλάμε για καταστροφές είτε εντός είτε εκτός της Ένωσης, συνηγορούν σε μια τέτοια καλύτερη πρωτοβουλία, σε έναν καλύτερο συντονισμό που όμως όπως διευκρινίστηκε δεν έρχεται να αντικαταστήσει, φυσικά και δεν θα μπορούσε την οργανωμένη πολιτική προστασία που υπάρχει σε κάθε κράτος μέλος, αλλά να συντονίσει και να φέρει μια προστιθέμενη αξία. Άρα λοιπόν αυτό θα είναι από τα θέματα των Γενικών Υποθέσεων του  Δεκεμβρίου που πιστεύουμε και από την πλευρά μας ότι είναι κάτι που αξίζει να στηρίξουμε και να  παρακολουθήσουμε την υλοποίησή του. Σας ευχαριστώ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποια είναι η θέση της Ελλάδας για τον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης;

κ. Δ. ΔΡΟΥΤΣΑΣ: Νομίζω ο πρωθυπουργός ήταν ξεκάθαρος στις δηλώσεις του και όπως  είπαμε οι διαβουλεύσεις τώρα έχουν ξεκινήσει, έχουμε κι εμείς την δική μας συνάντηση εντός των επόμενων ημερών με το γραφείο του κ. Van Rompuy, το οποίο έχει  αναλάβει τις πρώτες προετοιμασίες και εμείς προετοιμαζόμαστε εντατικά και συστηματικά με πολύ σοβαρό τρόπο και νομίζω σύντομα θα μπορέσουμε κι εμείς να παρουσιάσουμε και το σύνολο και τις λεπτομέρειες των δικών μας θέσεων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε συζητήσει και με άλλες χώρες για το θέμα της οργάνωσης μιας συνόδου κορυφής για την Τουρκία; Θεωρείτε μια τέτοια πρωτοβουλία εφικτή;

κ. Δ. ΔΡΟΥΤΣΑΣ: Δεν έχουν γίνει επίσημες συζητήσεις από την δική μας την πλευρά για αυτή την σκέψη. Είναι μια σκέψη την οποία είχα την ευκαιρία σήμερα κατά την ομιλία μου στο EPC να την παρουσιάσω. Συζητήσεις βεβαίως θα γίνουν. Όπως ξέρετε στο επίπεδο της ΕΕ καλό είναι πολλές φορές να ρίχνεις μια ιδέα στο τραπέζι και να το συζητάς, να βλέπεις τις αντιδράσεις. Είναι ένα θέμα οι σχέσεις της ΕΕ με την Τουρκία που απασχολεί το σύνολο των κρατών μελών της ΕΕ. Όλοι βλέπουν ότι δεν προχωράει αυτό το θέμα με τον ρυθμό και την κατεύθυνση που εμείς θα επιθυμούσαμε. Για αυτό το λόγο, νομίζω ότι είναι υποχρέωση και δική μας να βάλουμε στο τραπέζι κάποιες νέες σκέψεις, να τις συζητήσουμε με τους εταίρους μας, να δοκιμάσουμε αντιδράσεις πάνω σε αυτό και αυτό κάναμε αυτό κάνουμε και θα δούμε πόσο εφικτή μπορεί να είναι η υλοποίηση μιας τέτοιας σκέψης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είμαστε υπέρ ή κατά της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στο κόστος διάσωσης;

κ. Δ. ΔΡΟΥΤΣΑΣ: Για άλλη μια φορά: Οι δηλώσεις του πρωθυπουργού ήταν ξεκάθαρες ότι η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα είναι προβληματική. Και βεβαίως μπορούμε να δούμε, να εξετάσουμε και αυτό κάνουμε και αυτό θα κάνουμε, με σοβαρό και συστηματικό τρόπο όπως σας είπα, με ποιο τρόπο θα μπορέσουμε εδώ να δώσουμε τη δική μας στήριξη σε αυτό τον μηχανισμό και να δούμε πώς οι διάφορες ιδέες που έχουν εκφραστεί και από διάφορους άλλους μπορούν να υλοποιηθούν. Για άλλη μια φορά, η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα από ό,τι φαίνεται θα ήταν ένα αρνητικό στοιχείο, έτσι το βλέπουμε εμείς αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε κι εμείς να επεξεργαστούμε προτάσεις λύσεις, οι οποίες μπορούν να δώσουν λύση σε ένα οποιοδήποτε διαπραγματευτικό αδιέξοδο που μπορεί να διαφανεί. Υπάρχουν εδώ σκέψεις, ήδη έχουν εκφραστεί κάποιες σκέψεις και από την ελληνική πλευρά αλλά θα μου επιτρέψετε επειδή δεν είναι η απόλυτη δική μου αρμοδιότητα να μην εκφραστώ εγώ με λεπτομέρειες. Όπως σας είπα, γίνονται οι σοβαρές προετοιμασίες και επεξεργασίες από την ελληνική πλευρά και μόλις ολοκληρωθούν αυτές οι εργασίες όλες οι λεπτομέρειες θα μπορέσουν και να ανακοινωθούν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επί του διαδικαστικού: Το Συμβούλιο Ecofin θα γίνει πριν, μετά η ταυτόχρονα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο;

κ. Δ. ΔΡΟΥΤΣΑΣ: Αυτό είναι ένα θέμα το οποίο δεν έχει λήξει ακόμα. Υπάρχει όπως πολύ σωστά αναφέρατε η σκέψη να γίνει ένα Ecofin πριν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Θα μπορoύσε να γίνει και κατά την ίδια περίοδο. Αυτά είναι θέματα τα οποία ακόμα η προεδρία τα εξετάζει και όπως είπαμε μέσα στις επόμενες μέρες θα έχουμε και πλήρη εικόνα από πλευράς της προεδρίας για την τελική διαδικασία και τις λεπτομέρειες για τη διαδικασία  που θα επιλεγεί.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιος από την κυβέρνηση θα δει τον Ευρωπαίο πρόεδρο Van Rompuy;

Η διαδικασία είναι πρώτα από όλα συναντήσεις των κρατών μελών, αντιπροσωπείες των κρατών μελών με αντιπροσωπεία του γραφείου του κ. Van Rompuy. Αυτό θα γίνει μέσα στις επόμενες μέρες και εμείς αυτή τη στιγμή διευθετούμε την τελική ημερομηνία που θα γίνει η συνάντηση της δικής μας αντιπροσωπείας. Όπως σας είπα, αυτό θα γίνει μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Μέσα στις επόμενες 7 με 10 μέρες θα ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία. Σας είπα τώρα πριν από 1-2 μέρες μας εστάλησαν, εστάλησαν σε όλα τα κράτη μέλη, οι πρώτες λεπτομέρειες. Όπως σας είπα, θα διευθετηθεί, τώρα, σήμερα ή αύριο θα ξέρουμε κι εμείς την ακριβή ημερομηνία και της δικής μας αντιπροσωπείας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν μπορώ να καταλάβω εάν στο πρόβλημα που έχει ανακύψει με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, υπαίτια είναι τα κράτη μέλη που ασκούν πιέσεις ή το ίδιο το κοινοβούλιο που έχει μπει ορμητικά και έχει δημιουργήσει  αυτό το μπλοκάρισμα…

κα Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Σωστά δεν έχετε καταλάβει γιατί είναι λίγο σύνθετη η εικόνα. Κατ’ αρχάς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εν όψει της δεύτερης ανάγνωσης του προϋπολογισμού του 2011 έθεσε ζητήματα αύξησης κατ’ αρχήν των πιστώσεων  σε σχέση με το 2011 και έθεσε κάποια ζητήματα τα οποία αφορούσαν και το μέλλον των δημοσιονομικών προοπτικών. Τελικά το Κοινοβούλιο δέχτηκε ένα συμβιβασμό. Δέχτηκε ένα συμβιβασμό στο 2,9%, ενώ στην αρχή ξεκίνησαν από ένα 6% αν θυμάμαι καλά. Άρα το Κοινοβούλιο έδειξε από την πλευρά του πολύ μεγάλη διάθεση και η Επιτροπή ήλθε και διατύπωσε και μια κοινή δήλωση που κατά κάποιον τρόπο ερχόταν να διασφαλίσει και τις αρμοδιότητες στην πράξη γιατί στην ουσία είναι η πρώτη εφαρμογή της Συνθήκης της Λισσαβόνας που αφορά πια και το Κοινοβούλιο. Παρ’ ότι υπήρξε αυτή η διάθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και παρ’ ότι και τα περισσότερα κράτη μέλη συμφώνησαν σε αυτή την προσέγγιση, δυστυχώς υπήρξε και κυρίως από την Μ. Βρετανία μια εμμονή εναντίον και της δήλωσης αυτής της Επιτροπής και έτσι δεν μπόρεσε αυτός ο διαθεσμικός διάλογος τελικά να ευδοκιμήσει.

Αυτό όμως δεν είναι τελείως άσχετο με αυτά που συζητάμε τώρα και την όλη διαδικασία προετοιμασίας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου γιατί σας θυμίζω ότι η περίφημη επιστολή των 12 πρωθυπουργών ήλθε την δεύτερη μέρα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και υπάρχει και μια προσπάθεια να μπει στο τραπέζι μια έννοια δημοσιονομικής πειθαρχίας σε σχέση με τον κοινοτικό προϋπολογισμό προκαταλαμβάνοντας, και εκεί είναι η ουσία, τη συζήτηση για τις δημοσιονομικές προοπτικές.

Άρα η προσπάθεια τώρα είναι κι εμείς από την πλευρά μας αυτό είπαμε και νομίζω τα περισσότερα κράτη μέλη ότι στηρίζουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την βελγική προεδρία προκειμένου να βρεθεί ένα διέξοδο σε αυτή τη διαδικασία αλλά, κι εκεί επιμέναμε πάρα πολύ, να μην υπάρξει ουδεμία σχέση που να προκαταλαμβάνει το πώς θα πάνε οι δημοσιονομικές προοπτικές που είναι το επόμενο μεγάλο πακέτο διαπραγμάτευσης που ξεκινάει την επόμενη χρονιά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χρονικά μπορούμε να αποφύγουμε τα δωδεκαρτημόρια; μας ανησυχεί η λογική των δωδεκατερτημορίων; Είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις στην έγκριση νέων προγραμμάτων…

κα Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
: Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα: Όπως ξέρετε, πάντα μπορούν να βρεθούν λύσεις και εγκαίρως και για αυτό το λόγο έχω την εντύπωση κιόλας ότι έχει προβλεφθεί και κάποια σύνοδος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, νομίζω 22 Δεκεμβρίου ή 21 Δεκεμβρίου, μετά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και μάλιστα θα υπάρξει ακόμα μία διαθεσμική συνάντηση από ότι ανακοίνωσαν σήμερα στο Γενικών Υποθέσεων στις 6 Δεκεμβρίου.

Άρα χρονικά, εφόσον υπάρχει πολιτική διάθεση, μπορεί να υπάρξει λύση. Έχετε δίκιο ότι τα δωδεκατημόρια είναι μια διαδικασία που το έχουμε δει και στο παρελθόν -  νομίζω ότι από το ‘98 έχει να γίνει τέτοιου είδους κρίση - θα δημιουργήσει προβλήματα στις εκταμιεύσεις. Από την άλλη όμως το ότι το Κοινοβούλιο αναδεικνύει τέτοια θέματα που δυστυχώς σε αυτή τη συγκυρία δεν είναι πολλοί οι παράγοντες οι θεσμικοί που τα αναδεικνύουν στην ΕΕ θεωρώ ότι έχει την αξία του στρατηγικά για την δική μας προσπάθεια και διαπραγμάτευση.

22 Νοεμβρίου, 2010