Κοινές Δηλώσεις του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και ΥΠΕΞ Ευ. Βενιζέλου και της Υπουργού Εξωτερικών της Ιταλίας, Federica Mogherini μετά τη συνάντησή τους (Ρώμη, 28.02.2014)

Κοινές Δηλώσεις του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και ΥΠΕΞ Ευ. Βενιζέλου και της Υπουργού Εξωτερικών της Ιταλίας, Federica Mogherini μετά τη συνάντησή τους (Ρώμη, 28.02.2014)F. MOGHERINI: Είναι η πρώτη επίσημη επίσκεψη που δέχομαι εδώ, υπό τη νέα μου ιδιότητα, ως Υπουργού Εξωτερικών της Ιταλίας. Και αυτό δεν είναι τυχαίο γιατί ο καλός μου φίλος, Ευάγγελος Βενιζέλος, είναι ο Υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας, της χώρας που ασκεί την Ευρωπαϊκή Προεδρία το τρέχον εξάμηνο. Και πρόθεσή μας ήταν να στείλουμε ένα ηχηρό μήνυμα, μέσα από τις κοινές μας δηλώσεις σήμερα, προκειμένου να επιδείξουμε τη βούλησή μας να συντονίσουμε τις εργασίες μας στο πλαίσιο της Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ατζέντα μας είναι κοινή σε πολλά σημεία. Θα έχουμε, επίσης, την ευκαιρία να μιλήσουμε σχετικά με αυτό. Πρώτα από όλα, θέλουμε να εργαστούμε επί μιας ατζέντας ευρωπαϊκών πολιτικών, που θα καταφέρει να ξεπεράσει τα μέτρα που στοχεύουν μόνο στην αντιμετώπιση της λιτότητας και θα εργαστεί όλο και περισσότερο υπέρ των επενδύσεων, της ανάπτυξης, της δημιουργίας θέσεων εργασίας, ειδικά για τους νέους.
Και η δεύτερη προτεραιότητά μας είναι να δοθεί έμφαση στη γειτονιά μας, τη Μεσόγειο. Πρώτα από όλα, θα βρισκόμαστε στη Ρώμη μαζί, την επόμενη εβδομάδα, με άλλους συναδέλφους με την ευκαιρία της Συνδιάσκεψης για τη Λιβύη που θα φιλοξενήσουμε, εδώ στην Ιταλία, την επόμενη εβδομάδα, την επόμενη Πέμπτη. Και είναι πολύ σημαντικό για εμάς να επιδείξουμε τη δέσμευσή μας σε διεθνές επίπεδο, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και σε αμερικανικό επίπεδο σχετικά με την κατάσταση στη Λιβύη και τη Μεσόγειο. Αυτό το ζήτημα δεν απασχολεί μόνο τις χώρες του ευρωπαϊκού νότου, αλλά και όλη την Ευρώπη. Πρέπει να απασχολήσει όλη την Ευρώπη και τη διεθνή κοινότητα. Και θα εργαστούμε από κοινού φέτος προκειμένου αυτό να γίνει πραγματικότητα. Δεν συζητήσαμε μόνο για τη Λιβύη, συζητήσαμε και για την κρίση στη Συρία. Για την ανάγκη κοινής δράσης.
Και τέλος, θα ήθελα να πω λίγα λόγια σχετικά με το άλλο ζήτημα που συζητήσαμε, ένα ζήτημα μείζονος σημασίας των τελευταίων ημερών και εβδομάδων. Πρόκειται για το ζήτημα της Ουκρανίας. Συζητήσαμε για την κατάσταση, για τις τελευταίες εξελίξεις. Συζητήσαμε, επίσης, για την Κοινή Δήλωση των Υπουργών εξωτερικών της Πολωνίας, της Γερμανίας και της Γαλλίας, που εξεδόθη πριν μερικές ώρες. Και θα θέλαμε να σημειώσουμε σχετικά με αυτό ότι υποστηρίζουμε πλήρως την κοινή αυτή δήλωση, ειδικότερα όσον αφορά τον σχηματισμό μεταβατικής κυβέρνησης στην Ουκρανία και την ανάγκη αντιμετώπισης, εκ μέρους αυτής της κυβέρνησης, των προκλήσεων κατά τρόπο συμμετοχικό. Παραμένουμε πεπεισμένοι – αναφέρει η δήλωση και δηλώνουμε και εμείς – ότι η πολιτική σταθερότητα και οι μεταρρυθμίσεις στην Ουκρανία απαιτούν ευρεία συναίνεση με την υποστήριξη όλων των σχετικών ενδιαφερόμενων μερών, χωρίς εξαίρεση.
Θεωρούμε ότι αυτά τα λόγια είναι πολύ σημαντικά, και ειδικότερα όσον αφορά τις εξελίξεις των τελευταίων ωρών στην Ουκρανία. Συμφωνούμε με τους συναδέλφους μας και δηλώνουμε ότι μας απασχολούν έντονα οι εντάσεις στη χώρα και ότι πρέπει να αναληφθεί κάθε απαραίτητη δράση για την αποκλιμάκωση των εντάσεων στην ανατολική περιοχή και για την προώθηση συνομιλιών μεταξύ των σχετικών μερών. Δηλώνουμε τη στήριξή μας στην κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα της χώρας. Πιστεύουμε ότι χρειάζεται η Ευρώπη να αναλάβει δράση, προκειμένου να προσπαθήσει να σταθεροποιήσει την κατάσταση στην Ουκρανία και έχουμε την κοινή ευθύνη να διασφαλίσουμε ότι θα υπάρξει πολιτικός διάλογος με τη συμμετοχή των σχετικών εταίρων, με πρώτη τη Ρωσία.
Θα δώσω τον λόγο τώρα στον φίλο και συνάδελφό μου και θα δεχθώ στη συνέχεια τις ερωτήσεις σας. Σας ευχαριστώ.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Αυτή είναι η πρώτη επίσημη συνάντησή μας από το διορισμό της κυρίας Mogherini ως Υπουργού Εξωτερικών της Ιταλίας και ελπίζω να είναι ένας καλός οιωνός για το μέλλον, για μία επιτυχή και παραγωγική θητεία της κας Mogherini.

Είναι μία πολύ καλή ευκαιρία για να εκφράσω, αυτή τη φορά δημοσίως και επισήμως, ακόμα μία φορά, τις θερμότερες ευχές μου στην κυρία Mogherini, καθώς και στη νέα ιταλική κυβέρνηση.

Όπως καταλαβαίνετε, το πρώτο θέμα της συνάντησής μας ήταν ο συντονισμός των δύο συνεχόμενων Προεδριών, της ελληνικής, για το πρώτο εξάμηνο, και της ιταλικής. Το 2014 είναι ένα «Μεσογειακό Έτος» και μπορούμε, λοιπόν, να επιβεβαιώσουμε τη βούλησή μας να μοιραστούμε την ίδια σχεδόν ατζέντα, τις ίδιες ευρωπαϊκές προτεραιότητες.

Κατ' αρχάς, η ανάγκη για ανάπτυξη, δημιουργία θέσεων απασχόλησης, καθώς και η διατήρηση, η βελτίωση της κοινωνικής διάστασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επειδή αποτελεί καθήκον μας να παρουσιάσουμε μία νέα ευρωπαϊκή αφήγηση, ειδικά για τη νέα γενιά της Ευρώπης.

Η Ευρώπη δεν πρέπει να συνδέεται με τις πολιτικές λιτότητας και την ανεργία, αλλά πάντα με πολύ σημαντικές και ελκυστικές αξίες, καθώς με ένα υψηλό βιοτικό επίπεδο.

Η δεύτερη κοινή προτεραιότητα είναι η ενίσχυση της οικονομικής διακυβέρνησης στο επίπεδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς στην Ευρωζώνη. Η τραπεζική ενοποίηση είναι τώρα το πιο χειροπιαστό στοιχείο αυτού του θέματος. Είμαστε στη θέση να παρουσιάσουμε κάποια πολύ απτά επιτεύγματα, επειδή το καθήκον μας είναι να ολοκληρώσουμε τη διαδικασία για την έγκριση της Διακυβερνητικής Συμφωνίας για τον Ενιαίο Μηχανισμό Εξυγίανσης.

Η τρίτη μας προτεραιότητα είναι η προστασία των ευρωπαϊκών συνόρων. Ως μεσογειακές χώρες, η Ελλάδα και η Ιταλία γνωρίζουν πολύ καλά τις λεγόμενες μεταναστευτικές ροές, την πίεση, ιδίως στις παράκτιες χώρες. Η αρχή του επιμερισμού των βαρών είναι κάτι σαφές, όχι απλά ένα ρητορικό σχήμα. Και η κοινή μας βούληση είναι να λάβουμε όλες τις απαραίτητες πολιτικές πρωτοβουλίες κατά τη διάρκεια αυτού του εξαμήνου και βέβαια κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου, της ιταλικής προεδρίας.

Η τέταρτη οριζόντια προτεραιότητα είναι η λεγόμενη Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όπως καταλαβαίνετε, αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό και ζωτικό για τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ιταλία. Η κοινή μας θάλασσα, η Μεσόγειος, παρέχει πάντα πολλές δυνατότητες για αλιεία, για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και για την εφαρμογή της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας. Αυτό έχει μεγάλη σημασία για τη δημιουργία νέων ευκαιριών, όπως είναι, για παράδειγμα, η κοινή Πρωτοβουλία για το Ιόνιο και την Αδριατική.

Πριν μερικές εβδομάδες, στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια της διυπουργικής συνάντησης της Πρωτοβουλίας για το Ιόνιο και την Αδριατική, ένα νέο στοιχείο ήταν η προώθηση αυτής της ελκυστικής ιδέας για την ευρύτερη περιοχή της Αδριατικής και του Ιονίου.

Ένα άλλο πολύ σημαντικό πεδίο συνεργασίας είναι ο νέος αγωγός, ο Διαδριατικός Αγωγός (TAP). Και η ιδέα μας είναι να οργανώσουμε, στη Θεσσαλονίκη, την τελευταία εβδομάδα του Απριλίου, μία Υπουργική Διάσκεψη με τη συμμετοχή των Υπουργών της Ε.Ε., καθώς και των Υπουργών Εξωτερικών των έξι χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, προκειμένου να ανανεώσουμε την “Ατζέντα Θεσσαλονίκη 2003”, για τη Διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσω της ευρω-ατλαντικής πορείας των χωρών της βαλκανικής χερσονήσου. Και κατά τη διάρκεια της Διάσκεψης, θα έχουμε τη δυνατότητα να οργανώσουμε, επίσης, μία μικρότερη, με κύριο αντικείμενο τις προοπτικές του Διαδριατικού Αγωγού TAP.

Τέλος, όσον αφορά τα ανοιχτά, μεγάλα παγκόσμια ζητήματα, όπως η κατάσταση στην Ουκρανία, η θέση μας είναι, προφανώς, ταυτόσημη. Το πρόβλημα είναι να στηρίξουμε τώρα μία συμπεριληπτική μεταβατική κυβέρνηση στην Ουκρανία. Υπάρχει ανάγκη για μία κυβέρνηση με πραγματική και ουσιαστική δυνατότητα να διατηρήσει τη δημόσια τάξη, να προστατεύσει την ασφάλεια της ουκρανικής κοινωνίας, να προστατεύσει την ανεξαρτησία και την εδαφική ακεραιότητα της χώρας, να προστατεύσει όλες τις περιφερειακές δυνάμεις και τα οράματα της χώρας. Επειδή η έννοια της συμπερίληψης δεν είναι μόνο πολιτική και κοινωνική, αλλά και περιφερειακή και εθνοτική.

Αυτό είναι πολύ σημαντικό και για την ελληνική ομογένεια στην Ουκρανία. Όπως γνωρίζετε, υπάρχει μία ελληνική κοινότητα, με πάνω από 100.000 μέλη, και αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό για εμάς.

Η πρόσφατη διακήρυξη των τριών ομολόγων μας από τη Γερμανία, την Πολωνία και τη Γαλλία είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης. Επιτρέψτε μου να υπογραμμίσω ακόμα μία φορά την τελευταία δήλωση που έκανε στο Κίεβο, αυτή τη εβδομάδα, η Υπάτη Εκπρόσωπος, Λαίδη Άστον. Η Ελληνική Προεδρία είναι έτοιμη να λάβει όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες, σε συμφωνία με την ευρωπαϊκή νομική και θεσμική τάξη.

Και βέβαια, διατηρούμε κοινή γραμμή και συνεργαζόμαστε με την επερχόμενη Ιταλική Προεδρία στο θέμα της Ουκρανίας, καθώς και της Συρίας. Η καταστροφή των χημικών όπλων είναι ένα ευαίσθητο θέμα και το κοινό μας ενδιαφέρον είναι να προστατεύσουμε απόλυτα και χωρίς εξαιρέσεις το μεσογειακό θαλάσσιο περιβάλλον. Αυτό είναι το κοινό παγκόσμιο καθήκον μας.

Όσον αφορά τη Λιβύη, εκφράζω για άλλη μια φορά τις θερμές ευχαριστίες μου για την ιταλική πρόσκληση συμμετοχής στη Διεθνή Διάσκεψη, στην οποία είμαι, βεβαίως, έτοιμος να συμμετάσχω. Γιατί η Λιβύη είναι ένα περιφερειακό και παγκόσμιο ζήτημα που απασχολεί όχι μόνο την Ιταλία, αλλά και την Ελλάδα, που είναι γειτνιάζουσα χώρα αλλά και μεσογειακός σύμμαχος και εταίρος της Ιταλίας.

Κυρία Υπουργέ, σας ευχαριστώ ακόμη μια φορά για τη φιλοξενία σας και επαναλαμβάνω τις καλύτερες ευχές μου για εσάς, την κυβέρνησή σας και ιδίως για την νέα πολιτική ηγεσία του Ιταλικού Υπουργείου Εξωτερικών. Σας εύχομαι τα καλύτερα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένα ερώτημα και για τους δύο Υπουργούς. Κυρία Υπουργέ, μιλήσατε για την ανάγκη να ξεπεράσουμε την πολιτική και οικονομική λιτότητα και αυτή ήταν η πρώτη σας δήλωση στο κόμμα. Θα ήθελα να καταλάβω, πώς, με ποιο τρόπο και με ποια βήματα και το ίδιο θα ήθελα να ρωτήσω και τον κ. Βενιζέλο.

F. MOGHERINI: Αυτό που είπα είναι ότι θα προσπαθήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις πρώτα, για να κάνουμε τις εσωτερικές μεταρρυθμίσεις, που έχει ανάγκη η Ιταλία τόσο στο θεσμικό, όσο και στο οικονομικό επίπεδο. Όσοι από εσάς παρακολουθείτε την ιταλική πολιτική σκηνή γνωρίζετε περισσότερα από την περίοδο που τα συζητήσαμε. Ο σκοπός μας είναι να χρησιμοποιήσουμε αυτή την αξιοπιστία, για να προτείνουμε, επίσης, κατά τη διάρκεια της Προεδρίας μας, στο δεύτερο μισό το χρόνου, σε συμφωνία με αυτά που πράττει η Ελληνική Προεδρία, κατά τη διάρκεια αυτών των μηνών, όχι για να θέσουμε εκ νέου σε συζήτηση τα κριτήρια, τις παραμέτρους, που αποφασίσαμε από κοινού κατά τα προηγούμενα χρόνια, αλλά, για να προτείνουμε σε ολόκληρη την Ε.Ε. ότι ίσως θα χρειαστούμε όλοι μαζί περισσότερη ευελιξία, καθώς θα μεταφράζουμε αυτές τις παραμέτρους.

Χρειαζόμαστε περισσότερες επενδύσεις, χρειάζεται να περάσουμε από μια πολιτική που περιλαμβάνει μόνο λιτότητα, σε μια πολιτική επενδύσεων. Και για να το καταφέρουμε αυτό, θα πρέπει να ακολουθήσουμε τις παραμέτρους, αλλά θα πρέπει, επίσης, να διορθώσουμε την ευελιξία στη μετάφραση αυτών των παραμέτρων. Αυτή η ερμηνεία είναι η πρότασή μας στην Ε.Ε. και αυτό είναι, εξ’ όσων καταλαβαίνω, ευθυγραμμισμένο με αυτά που προσπαθεί υλοποιήσει η Ελληνική Προεδρία, αυτούς τους μήνες.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Στην Ελλάδα, μετά από 4 πολύ δύσκολα χρόνια, και χάρη στις θυσίες του ελληνικού λαού, είμαστε τώρα σε θέση να δείξουμε σε όλους ένα πολύ εντυπωσιακό δημοσιονομικό κατόρθωμα. Ένα πρωτογενές πλεόνασμα μετά από πολλά χρόνια πρωτογενούς και δημοσιονομικού ελλείμματος. Το ελληνικό πρωτογενές πλεόνασμα, το καλύτερο στην Ε.Ε. και ίσως, διεθνώς, είναι η χειροπιαστή απόδειξη του κατορθώματός μας στο πεδίο της επονομαζόμενης δημοσιονομικής προσαρμογής. Τώρα, είναι η κατάλληλη στιγμή να επικεντρωθούμε στην πραγματική οικονομία και στη δυνατότητα χρηματοδότησης νέων επενδύσεων, νέων ιδεών. Το πρώτο και κύριο είναι ότι βρισκόμαστε τώρα σε θέση, μέσω του διαμοιρασμού του πρωτογενούς πλεονάσματος, να υποστηρίξουμε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, με σκοπό να διορθώσουμε ορισμένα δύσκολα μέτρα, αυτή την τελευταία περίοδο της δημοσιονομικής προσαρμογής.

Αλλά, επίσης, και στο άλλο πεδίο, αυτό των διαρθρωτικών αλλαγών. Η Ελλάδα, βρίσκεται, τώρα σε θέση να παρουσιάσει μια πολύ εντυπωσιακή περικοπή των δημοσίων δαπανών, ιδίως στη χρηματοδότηση του ελληνικού κράτους και του ελληνικού δημόσιου τομέα. Ως ποσοστό μεταξύ δαπανών και ΑΕΠ, το μέγεθος του ελληνικού δημοσίου τομέα είναι μεταξύ των τεσσάρων ή πέντε μικρότερων ευρωπαϊκών κρατών. Αυτό είναι ένα μεγάλο κατόρθωμα, μαζί και παράλληλα με μια εντελώς διαφορετική αγορά εργασίας, ένα εντελώς διαφορετικό ασφαλιστικό σύστημα και, πρώτα απ’ όλα, με μια εντελώς διαφορετική νοοτροπία στη δημόσια διοίκηση. Διότι όλοι, στην Ελλάδα έχουμε ανάγκη ενός κράτους, ενός ευρωπαϊκού κράτους στην υπηρεσία του απλού πολίτη, στην υπηρεσία της ανάπτυξης και της δημιουργίας θέσεων εργασίας. Αλλά, αυτή είναι η εθνική μας κατάσταση και η εθνική μας προτεραιότητα, στο επίπεδο της Ελληνικής Προεδρίας.

Και η θέση μας είναι απολύτως ευθυγραμμισμένη με τις δηλώσεις της κυρίας Mogherini. Είναι το ευρωπαϊκό μας καθήκον, το ιστορικό ευρωπαϊκό μας καθήκον να προτείνουμε ένα διαφορετικό, πιο έξυπνο, πιο ευέλικτο, πιο πρακτικό σχέδιο για το ευρωπαϊκό μέλλον. Καθότι, τρεις μήνες πριν τις επερχόμενες Ευρωεκλογές, είναι καθήκον κάθε κυβέρνησης, κάθε χώρας, κάθε πολιτικού κόμματος να αναθερμάνει το ευρωπαϊκό όνειρο, το ευρωπαϊκό όραμα. Να μιλήσουμε ξανά για τις ευρωπαϊκές αξίες. Να μιλήσουμε ξανά για την Ευρώπη της δημοκρατίας, την Ευρώπη των δικαιωμάτων του πολίτη, την Ευρώπη της αμοιβαιότητας, χωρίς φαινόμενα εθνικισμού. Και, επίσης, χωρίς νέα και πολύ επικίνδυνα κινήματα ευρωσκεπτικισμού.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Ιταλός) : Σχετικά με την υπόθεση της Ευρώπης, είναι πραγματικά καλό που υπάρχει αυτή η συνέχεια μεταξύ δύο κρατών του Ευρωμεσογειακού θαλάσσιου χώρου, αλλά θα ήθελα να ξέρω αν υπάρχει κάποια ένδειξη ότι αυτή η πολιτική θα μπορούσε να έχει επιτυχία στους στόχους της στο τέλος του έτους με δεδομένη τη θέση των εταίρων μας στην Ευρώπη. Αυτό είναι το πρώτο ζήτημα. Έχετε ενδείξεις ότι η πολιτική μας θα μπορούσε να είναι επιτυχής; Και μια σύντομη δεύτερη ερώτηση για την Υπουργό μας. Εδώ και 40 χρόνια η Ιταλία δεν έχει αναλάβει την Προεδρία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο;

F. MOGHERINI: Η πρώτη ερώτηση συνδέεται με τη δεύτερη, υποθέτω. Νομίζω ότι το εάν θα καταφέρουμε να επιτύχουμε κάτι σε αυτήν την κατεύθυνση, για περισσότερη ανάπτυξη, περισσότερες επενδύσεις, δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας, ειδικά για τους νέους ανθρώπους, ή όχι, θα εξαρτηθεί πάρα πολύ από τους Ευρωπαίους πολίτες. Στο διάστημα από τώρα έως την έναρξη της Ιταλικής Προεδρίας μεσολαβούν οι Ευρωεκλογές. Και θα έλεγα ότι εξαρτάται από εκείνους, εξαρτάται από τους ψηφοφόρους της Ευρώπης να δώσουν τη μία ή την άλλη πλειοψηφία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Εξαρτάται και από τη νέα Επιτροπή, εξαρτάται βεβαίως και από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ωστόσο, η στιγμή κατά την οποία θα ψηφίζουμε για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν αποτελεί μόνο ένα τυπικό βήμα, είναι κάτι που θα αλλάξει, που θα μπορούσε να αλλάξει τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Δεν είμαι σίγουρη ότι το μήνυμα αυτό έχει γίνει ξεκάθαρο στην Ιταλία, μέχρι στιγμής. Ελπίζω ότι στις επόμενες εβδομάδες η συζήτηση θα μεταφερθεί από πιο εσωτερικά ζητήματα προς αυτό που πραγματικά διακυβεύεται στις Ευρωεκλογές. Γιατί αυτό, το οποίο θα ψηφίσουν οι πολίτες στις Ευρωεκλογές στο τέλος του Μαΐου, θα κάνει τη διαφορά σε σχέση με αυτές τις πολιτικές. Η απάντησή μου λοιπόν θα ήταν ότι οι ενδείξεις που έχουμε σήμερα είναι ασφαλώς θετικές, γιατί θα έλεγα ότι οι δύο Προεδρίες αυτού του έτους, του 2014, βρίσκονται στην ίδια κατεύθυνση με αυτού του είδους την προσέγγιση. Κάποιος θα έλεγε, καλά, πρόκειται για δυο νότιες χώρες, εγώ δε θα έλεγα ότι οι χώρες μας είναι νότιες χώρες, εγώ θα έλεγα ότι οι χώρες μας είναι ευρωπαϊκές χώρες. Νομίζω ότι είναι καιρός να σταματήσουμε να προσδιορίζουμε τους εαυτούς μας γεωγραφικά ή βάσει μεγέθους, είναι καιρός να αυτοπροσδιοριζόμαστε ως Ευρωπαίοι. Τελεία και παύλα.

Κι εδώ έχουμε δυο χώρες, δυο σημαντικές χώρες της ΕΕ, που λένε ότι τώρα πρέπει να προχωρήσουμε προς τα εμπρός. Δεν είναι καιρός να κρίνουμε τι έχει γίνει στο παρελθόν, είναι καιρός να ορίσουμε από κοινού τι πρέπει να γίνει στο μέλλον. Και η εντύπωση που έχω είναι ότι μπορεί να υπάρξει μια νέα συνειδητοποίηση εκ μέρους των εταίρων μας περί της αναγκαιότητας να προχωρήσουμε προς τα εμπρός στην κατεύθυνση της ανάπτυξης και των επενδύσεων, προπαντός των επενδύσεων. Μπορεί να χρειάζεται μεγαλύτερη ευελιξία στο να κατανοήσουμε τον τρόπο χρήσης των μέσων που ήδη διαθέτουμε. Είμαι, συνεπώς, αρκετά αισιόδοξη, αλλά και πάλι η τελευταία λέξη ανήκει στους λαούς που θα πάνε και θα ψηφίσουν στις Ευρωεκλογές στο τέλος του Μαΐου. Η δεύτερη ερώτηση, ήταν σχετική με τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου; Αυτό είναι κάτι που θα το δούμε.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Απλώς μια πολύ σύντομη συμπληρωματική επισήμανση. Το μόνιμο πρόβλημα στο επίπεδο της ευρωπαϊκής πολιτικής είναι πάντα να γίνει η σύνδεση μεταξύ αφενός της πολιτικής βούλησης, της πολιτικής διατύπωσης και αφετέρου των πρακτικών, υλικών και χειροπιαστών μέτρων, τα οποία είναι αναγκαία για την πραγματική και πλήρη εφαρμογή μερικών πολύ σημαντικών, ελκυστικών και φιλικών προς την κοινωνία πολιτικών δηλώσεων και διακηρύξεων. Για αυτό το δεύτερο κρίσιμο στάδιο χρειαζόμαστε πάντα τους κατάλληλους μηχανισμούς. Χρειαζόμαστε οικονομικά εργαλεία, χρειαζόμαστε τους απαραίτητους πόρους, χρειαζόμαστε μια λιγότερο γραφειοκρατική και περισσότερο πολιτική προσέγγιση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους άλλους ευρωπαϊκούς οργανισμούς και υπηρεσίες. Και, βεβαίως, χρειαζόμαστε ένα πραγματικά ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα, έτοιμο να συμμετάσχει στην πραγματική οικονομία μέσω επενδύσεων, μέσω της δημιουργίας ευκαιριών για νέες θέσεις εργασίας, ιδίως για τη νέα γενιά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λαμβάνοντας υπόψη τα τελευταία γεγονότα (στην Ουκρανία), πόσο πιθανό είναι το ζοφερό, αρνητικό σενάριο της διχοτόμησης της χώρας; Η ερώτηση απευθύνεται και στους δύο Υπουργούς. Ευχαριστώ.

F. MOGHERINI: Εάν κατάλαβα η ερώτηση αφορά τη διαίρεση της χώρας; Αυτό είναι ακριβώς το σενάριο που προσπαθούμε να αποφύγουμε. Αυτό θα είναι το χειρότερο σενάριο. Και για αυτό υποστηρίζουμε την Κοινή Δήλωση των τριών συναδέλφων μας, προκειμένου να την ενισχύσουμε, γιατί πιστεύουμε, ή τουλάχιστον αυτή είναι η δική μου άποψη, αλλά -έχοντας κάνει πριν μια συζήτηση επί του θέματος- πιστεύω ότι η προσέγγισή μας είναι η ίδια. Πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει καμία άλλη εναλλακτική λύση εκτός από έναν πολιτικό διάλογο ευρείας συμμετοχής σχετικά με την κρίση στην Ουκρανία. Και ειδικότερα ως Ευρωπαίοι, πρέπει να καταβάλουμε κάθε πολιτική, διπλωματική και θεσμική προσπάθεια, προκειμένου αυτή η οδός του συμμετοχικού πολιτικού διαλόγου να φέρει αποτελέσματα εντός των επόμενων ωρών και ημερών. Και από τις διαβουλεύσεις που είχα την τελευταία μιάμιση ημέρα, με τους περισσότερους Ευρωπαίους αλλά και Αμερικανούς και Ρώσους συναδέλφους, μπορώ να πω ότι αντιλαμβάνονται ότι αυτή είναι η μόνη δυνατή, βιώσιμη οδός που πρέπει να ακολουθηθεί.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Η ευρωπαϊκή θέση επί του ζητήματος της Ουκρανίας είναι πολύ ξεκάθαρη. Η προστασία της εδαφικής ακεραιότητας και της κυριαρχίας της χώρας αποτελεί την πρώτη προτεραιότητά μας μαζί με την προστασία της ασφάλειας και της δημόσιας τάξης για κάθε πολίτη, σε συνδυασμό με τις απαραίτητες εγγυήσεις σχετικά με τη συμμετοχή όλων των πολιτικών, κοινωνικών και περιφερειακών δυνάμεων. Ένα δεύτερο ζωτικής σημασίας πρόβλημα για την Ουκρανία είναι η αντιμετώπιση της τρέχουσας δημοσιονομικής και οικονομικής κρίσης, προκειμένου να αποφευχθεί η λεγόμενη άτακτη χρεοκοπία. Γιατί μια τέτοια χρεοκοπία δεν είναι μόνο δημοσιονομική και οικονομική, αλλά και θεσμική, δημοκρατική και ίσως εθνοτική και εθνική.

Το ευρωπαϊκό καθήκον, το καθήκον της διεθνούς κοινότητας, σε στενή συνεργασία με τις ΗΠΑ, με τη Ρωσική Ομοσπονδία είναι καταρτίσει, να προτείνει και να εφαρμόσει ένα πολύ συγκεκριμένο και απτό σχέδιο για την τρέχουσα πολύ επικίνδυνη και εύθραυστη κατάσταση και, από αυτή την άποψη, η τρέχουσα Ελληνική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε συνεργασία με την Ύπατη Εκπρόσωπο είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε όλες τις απαραίτητες διαβουλεύσεις, προκειμένου να παρουσιαστεί, κατά το επόμενο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων της ΕΕ, κάτι συγκεκριμένο και άμεσο για την αντιμετώπιση της πολιτικής, αλλά και οικονομικής κρίσης στην Ουκρανία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αναρωτιέμαι εάν εξετάσατε το ζήτημα της Αιγύπτου, καθώς το ιταλικό Υπουργείο Εξωτερικών εξέδωσε σήμερα ταξιδιωτική οδηγία αναφορικά με ορισμένες από τις πιο δημοφιλείς, τουριστικές περιοχές της χερσονήσου του Σινά.

F. MOGHERINI: Δεν συζητήσαμε την κατάσταση στην Αίγυπτο αυτή καθαυτή. Αλλά έχετε δίκιο σχετικά με την έκδοση ταξιδιωτικής οδηγίας προς τους Ιταλούς υπηκόους, σήμερα, σε συμφωνία και με ό,τι αποφασίστηκε και από άλλα ευρωπαϊκά κράτη, μετά από εκτίμηση της κατάστασης, που έγινε στην ουσία απόψε.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Ακόμη και μετά τον διορισμό της νέας κυβέρνησης, του νέου Πρωθυπουργού στην Αίγυπτο, η κύρια θεσμική και πολιτική προτεραιότητα είναι η εφαρμογή του λεγόμενου Οδικού Χάρτη για την εκ νέου εγκαθίδρυση της δημοκρατικής τάξης στην Αίγυπτο, μέσω διαδικασιών ευρείας συμμετοχής. Διατηρούμε ένα πολύ συγκεκριμένο, εθνικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον για ορισμένους πολύ ελκυστικούς τουριστικούς προορισμούς στην Αίγυπτο γιατί, όπως γνωρίζετε, η φημισμένη βυζαντινή, ορθόδοξη, Μονή της Αγίας Αικατερίνης στη χερσόνησο του Σινά είναι ένα πολύ σημαντικό μνημείο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και, επίσης, η παρουσία του ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου της Αλεξάνδρειας στην ομώνυμη πόλη συνεχίζει να αποτελεί για εμάς ένα ζήτημα μείζονος ανησυχίας. Αλλά σε πολιτικό επίπεδο, η θέση μας παραμένει η ίδια, σε συμφωνία με τα συμπεράσματα του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

28 Φεβρουαρίου, 2014