«Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριοι συνάδελφοι, είναι χαρά μου που είμαι εδώ για να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση. Και μάλιστα μόλις πριν από λίγες ώρες, στις 5.00’ τα χαράματα επέστρεψα από το Κατάρ, όπου είχα συνάντηση με τον Πρωθυπουργό της χώρας τον κύριο Αλ Θάνι, ο οποίος είχε πρόσφατα επισκεφθεί και την Ελλάδα. Φυσικά, ανάμεσα στα υπόλοιπα επενδυτικά σχέδια και σχέδια συνεργασίας που συζητήσαμε, πρωτεύουσα θέση είχε η συζήτηση για το έργο αυτό για το λιμάνι του Αστακού.
Να ξεκινήσω λέγοντας ότι η σημασία μιας τέτοιας επένδυσης και ενός τέτοιου έργου για την Ελλάδα έχει δύο πλευρές, τις οποίες νομίζω ότι όλοι πρέπει να λάβουμε υπόψη μας. Από τη μία πλευρά γίνεται σε μία περίοδο όπου η χώρα μας έχει πολύ μεγάλη, εθνική ανάγκη να προσελκύσει άμεσα ξένες επενδύσεις. Και αυτό γιατί παράλληλα με τα μέτρα σταθεροποίησης της οικονομίας, είναι πολύ σημαντικό να εισρεύσουν πόροι που θα δώσουν πνοή στην οικονομία και θέσεις εργασίας σε μία περίοδο που αυτή δοκιμάζεται.
Από την άλλη πλευρά, στον ενεργειακό σχεδιασμό είναι προφανές ότι η προσπάθεια που κάνουμε για να αποκτήσει η Ελλάδα έναν χαρακτήρα ενεργειακού κόμβου στην περιοχή ανάμεσα στα Βαλκάνια, τη Δυτική Ευρώπη, τη Μεσόγειο και τις Αραβικές χώρες, συμβάλλει θετικά και στην ενεργειακή εξασφάλιση της χώρας, αλλά και συνεισφέρει ουσιαστικά στη γεωπολιτική, γεωστρατηγική θέση της χώρας μας σε σχέση με άλλους γείτονες.
Συγκεκριμένα, για το έργο της επένδυσης στο λιμάνι του Αστακού για την μονάδα LNG, την ενεργειακή μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μεταφοράς μέρους στην Ιταλία, αλλά και του διαμετακομιστικού κέντρου, πρέπει να πω ότι από την πρώτη στιγμή που συζητήσαμε με την καταρινή πλευρά, η δέσμευση της Ελλάδας ήταν ότι θα εξετάζαμε σοβαρά το έργο και εφόσον ήμασταν σύμφωνοι, θα προχωρούσαμε με γρήγορα χρονοδιαγράμματα.
Είδαμε, λοιπόν, τα στοιχεία του έργου και θεωρούμε ότι είναι μία πολύ ενδιαφέρουσα και σημαντική επένδυση για την Ελλάδα. Και γι’ αυτό το λόγο προσπαθήσαμε να κινηθούμε πολύ γρήγορα στο πλαίσιο των χρονοδιαγραμμάτων.
Σημειώνω ότι έχει ήδη εγκριθεί από την ελληνική πλευρά, από το Νομαρχιακό Συμβούλιο της Αιτωλοακαρνανίας, η μετατροπή των περιβαλλοντικών όρων στις 4 Μαΐου του 2010. Και πριν από δύο εβδομάδες, εγκρίθηκε, επίσης, παμψηφεί στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας η αδειοδότηση μιας τέτοιας μονάδας.
Άρα, το χρονοδιάγραμμα προχωράει κανονικά και όπως έχουμε δεσμευθεί και από την υπογραφή αυτής της συμφωνίας, υπολογίζουμε μέχρι το τέλος του χρόνου να ξεκινήσουν τα έργα. Επίσης, σημειώνω ότι έχει ήδη ολοκληρωθεί η προετοιμασία της κοινής υπουργικής απόφασης και βρίσκεται προς υπογραφή στα συναρμόδια υπουργεία.
Τέλος, να αναφερθώ στο πρώτο σκέλος του ερωτήματος του αγαπητού συναδέλφου, ότι αυτά που ακούστηκαν και διαβάστηκαν δεν έχουν σχέση με το έργο του Αστακού. Το έργο της σύμπραξης αυτής, που θα γίνει από την QPI για τον Αστακό, είναι ένα έργο – αν μου επιτρέπετε τη λέξη – πακέτο, το οποίο έχει σχεδιαστεί να γίνει στο λιμάνι του Αστακού.
Δεν υπάρχει καμία απολύτως σκέψη να μεταφερθεί σε άλλος μέρος της Ελλάδας κομμάτι του σχεδιασμού ή ολόκληρος ο σχεδιασμός. Αυτό που έχει επίσης σημασία να πούμε, είναι ότι η συμφωνία αυτή δεν αφαιρεί τη δυνατότητα για κάποια άλλη παρόμοια επένδυση σε κάποιο άλλο σημείο της Ελλάδας. Αυτό, όμως, δεν αφορά σε καμία περίπτωση το έργο του Αστακού.
Κατ’ αρχάς, θα συμφωνήσω κι εγώ με τον κύριο Βουλευτή ότι πρόκειται για μία επένδυση που έρχεται σε μία περιοχή που έχει πραγματικά μεγάλη ανάγκη, όπως όλη η Ελλάδα. Αλλά, ειδικά η περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας έχει αποστερηθεί σε μεγάλο βαθμό παραγωγικές επενδύσεις. Και θεωρούμε ότι η συνεισφορά, από τη μία πλευρά ενός έργου της τάξης των 3,5 δισεκατομμυρίων ευρώ και από την άλλη, η δημιουργία θέσεων εργασίας που κατά πάσα πιθανότητα θα ξεπεράσουν και τις χίλιες πεντακόσιες, είναι πάρα πολύ σημαντική για μία τέτοια περιοχή.
Το δεύτερο γενικό σχόλιο που θέλω να κάνω είναι ότι αυτό το ζήτημα του χρονοδιαγράμματος που θέσατε, κύριε Βουλευτά, είναι σημαντικό, όχι μόνο γιατί αφορά το συγκεκριμένο έργο και γιατί αποτελεί δέσμευση να προχωρήσουμε με γρήγορες διαδικασίες, αλλά και γιατί θεωρούμε ότι είναι και ένα στοιχείο, ένα δείγμα γραφής –αν θέλετε- ότι η χώρα μας αλλάζει σελίδα και μπορεί αξιόπιστα να κάνει συμφωνίες και να τις τηρεί για να προσελκύει επενδύσεις.
Γι’ αυτό το λόγο έγιναν οι κινήσεις –όπως είπατε- και από την πλευρά της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και από την πλευρά της διοίκησης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας -που ανέφερα πρωτύτερα- και τώρα προχωράμε με γρήγορα βήματα τις νομοθετικές πράξεις και τις νέες υπουργικές αποφάσεις που χρειάζονται για το έργο αυτό. Όπως είπα, η πρώτη Κοινή Υπουργική Απόφαση είναι ήδη έτοιμη και βρίσκεται στη διαδικασία της υπογραφής από τα συναρμόδια Υπουργεία. Ακολουθεί μία σειρά από άλλες πέντε Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, που είναι απαραίτητες για να δοθούν οι περιβαλλοντικοί όροι, οι άδειες οικοδομής κ.λπ. που αναφέρατε.
Ο στόχος -στον οποίο προσπαθούμε να είμαστε πάρα πολύ σφιχτοί και μέχρι σήμερα ακολουθούμε το χρονοδιάγραμμα- είναι αυτές οι άδειες να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της τρέχουσας χρονιάς. Από εκεί και πέρα, αυτό σημαίνει ότι μπορεί η κοινοπραξία να ξεκινήσει τα έργα -και αν έχω σωστά την εικόνα του πλήρους χρονοδιαγράμματος- η παραγωγική μονάδα της ενέργειας να λειτουργεί ήδη το 2014. Αυτός είναι ένας πολύ σύντομος χρόνος για ένα τέτοιο ενεργειακό έργο.
Και εδώ θέλω να πω ότι από ελληνικής πλευράς, από τη μία μεριά, η διαδικασία αδειοδότησης θα είναι πολύ σύντομη και ουσιαστική, από την άλλη, όμως, έχει ήδη τεθεί ο όρος στο Σύμφωνο Συνεργασίας που έχει γίνει ότι οι τεχνικές προδιαγραφές και οι προδιαγραφές ασφάλειας του έργου θα τεθούν υπό την έγκριση της ελληνικής πλευράς.
Και επειδή έχουν ακουστεί διάφορες φήμες -θα έλεγα- σχετικά με την ασφάλεια του καυσίμου, του LPG, για τη λειτουργία αυτής της μονάδας, θέλω να σας πω κατ’ αρχάς ότι λειτουργούν πάνω από σαράντα τέτοιες μονάδες σε όλη την Ευρώπη –και μονάδες αποθήκευσης- και δεύτερον, ότι έχουμε λάβει υπόψη μας την εικόνα και τη γνωμοδότηση του ανεξάρτητου νηογνώμονα που έχει κάνει την αξιολόγηση. Πρόκειται για μία μονάδα απολύτως ασφαλή, γιατί η συγκεκριμένη μορφή αερίου διατηρείται σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και άρα, δεν έχει δυνατότητα αυτοανάφλεξης η έκρηξης.
Παρόλα αυτά, η ελληνική πλευρά θα είναι πάρα πολύ αυστηρή στις τεχνικές προδιαγραφές, στις προδιαγραφές ασφάλειας και τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές αυτής της μονάδας. Ειρήσθω εν παρόδω, το έργο περιλαμβάνει και σχεδιασμό μιας μονάδας απομάκρυνσης του διοξειδίου του άνθρακα και παραγωγής μέσω αυτού ενός είδους άλγης, που οδηγεί σε παραγωγή βιοκαυσίμων. Αυτό είναι μία εξαιρετικά «πράσινη» επένδυση και μάλιστα, πρωτοποριακή στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και νομίζω ότι αυτό έχει σημασία για το όραμα της χώρας μας σε σχέση με την «πράσινη» ανάπτυξη.
Ευχαριστώ πολύ».
3 Ιουνίου, 2010