Εξοχότατοι,
Αγαπητοί πρόεδροι και μέλη των επιχειρηματικών ενώσεων της Ινδίας και της Ελλάδας,
Κυρίες και κύριοι,
Είναι μεγάλη χαρά και τιμή μου να συμμετέχω στο 2ο Κονκλάβιο Ευρώπης – Ινδίας για την Επιχειρηματικότητα και τη Βιωσιμότητα (CII India Europe Business & Sustainability Conclave), ως επικεφαλής μιας διακεκριμένης επιχειρηματικής αντιπροσωπείας από την Ελλάδα. Θερμά συγχαρητήρια στην ινδική και την ελληνική αντιπροσωπεία για τις φιλότιμες προσπάθειές τους στη διοργάνωση αυτής της εκδήλωσης. Είναι πραγματικά αξιέπαινο να γινόμαστε μάρτυρες της επιτυχημένης συνάντησης των διακεκριμένων επιχειρηματικών κοινοτήτων των χωρών μας.
Η Ευρώπη είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Ινδίας και αναμένουμε ότι το φετινό κονκλάβιο θα χρησιμεύσει ως πλατφόρμα για την περαιτέρω ενίσχυση των αποτελεσμάτων που επιτεύχθηκαν κατά την πρώτη διοργάνωση. Φιλοδοξούμε ότι αυτή η συνάντηση θα διευκολύνει την ανταλλαγή επιχειρηματικών προοπτικών και προτεραιοτήτων, ενώ παράλληλα θα προωθήσει τις συζητήσεις σχετικά με τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις τόσο στην Ινδία όσο και στην Ευρώπη.
Σε αυτό το πλαίσιο, είμαι πολύ ικανοποιημένος που ξεκινάμε μια σύμπραξη συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Ινδίας. Οι χώρες μας έχουν μακρά ιστορία φιλίας και συνεργασίας και είναι ζωτικής σημασίας να ενισχύσουμε τις οικονομικές μας σχέσεις. Καθώς οι χώρες μας είναι ισχυρά ναυτικά έθνη, πιστεύω, ότι αναγνωρίζουμε τη σημασία της ενίσχυσης της οικονομικής μας συνεργασίας, ιδίως στους τομείς της ναυτιλίας και της γαλάζιας οικονομίας.
Πριν εμβαθύνω στη συνεργασία μας στον τομέα της ναυτιλίας και της γαλάζιας οικονομίας, θα ήθελα να αναφέρω τα λόγια του Mahatma Gandhi: «Δεν πρέπει να χάνετε την πίστη σας στην ανθρωπότητα. Η ανθρωπότητα είναι σαν ωκεανός- αν μερικές σταγόνες του ωκεανού είναι βρώμικες, ο ωκεανός δεν μολύνεται». Ο Gandhi παρομοίασε την ανθρωπότητα με τον ωκεανό, τονίζοντας την απεραντοσύνη και την εγγενή καλοσύνη της.
Οι ωκεανοί είναι το θεμέλιο της ζωής στη Γη και ο "χτύπος της καρδιάς" του πλανήτη μας. Είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της επισιτιστικής ασφάλειας και την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης. Διαδραματίζουν επίσης, ζωτικό ρόλο στη ρύθμιση του κλίματος, καθώς λειτουργούν ως αποδέκτες άνθρακα και παράγουν σημαντική ποσότητα του οξυγόνου που αναπνέουμε. Ωστόσο, αυτά τα ενδιαιτήματα για την ποικιλόμορφη θαλάσσια ζωή είναι από τα πιο ευαίσθητα οικοσυστήματα.
Συνεπώς, για να σώσουμε τις θάλασσές μας, είτε πρόκειται για τον Ινδικό Ωκεανό, είτε για την Αραβική Θάλασσα, είτε για τη Μεσόγειο Θάλασσα, εμείς, οι κάτοικοι των χωρών με μεγάλη ακτογραμμή - η Ινδία διαθέτει ακτογραμμή 7.517 χιλιομέτρων, ενώ η Ελλάδα ακόμη μεγαλύτερη, 13.676 χιλιομέτρων - πρέπει να διατηρήσουμε την οικολογική ισορροπία των θαλάσσιων οικοσυστημάτων.
Επιπλέον, δεδομένου ότι έχουμε βαθιά οικονομική σχέση με τη θάλασσα, πρέπει να ενισχύσουμε την ανθεκτικότητα των φυσικών και κοινωνικοοικονομικών μας συστημάτων, αντιμετωπίζοντας παράλληλα τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης. Επιτρέψτε μου να δώσω μερικούς ενδεικτικούς αριθμούς σχετικά με την αλιεία: στην Ινδία πάνω από 4 εκατομμύρια αλιείς με 166.000 σκάφη εξαρτώνται από την παράκτια οικονομία, ενώ στην Ελλάδα ο αλιευτικός μας στόλος περιλαμβάνει περίπου 14.000 σκάφη και είναι ο μεγαλύτερος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, προσφέροντας εργασία σε 25.000 άνδρες και γυναίκες.
Για την επίτευξη της ισορροπίας μεταξύ φύσης και οικονομίας, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει υιοθετήσει μια νέα προσέγγιση για μια βιώσιμη γαλάζια οικονομία, η οποία θα συμβάλει:
• στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής με την ανάπτυξη των υπεράκτιων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, την απαλλαγή από τον άνθρακα στις θαλάσσιες μεταφορές και την οικολογική αναβάθμιση των λιμένων
• στην ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας με την ανανέωση των προτύπων για το σχεδιασμό αλιευτικών εργαλείων, για την ανακύκλωση πλοίων και για τον παροπλισμό υπεράκτιων πλατφορμών
• στη διατήρηση της βιοποικιλότητας και των τοπίων με την ανάπτυξη πράσινων υποδομών στις παράκτιες περιοχές, με παράλληλο όφελος για τον τουρισμό και την παράκτια οικονομία.
Αυτή η νέα προσέγγιση περιλαμβάνει όλες τις βιομηχανίες και τους τομείς που σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τις ακτές. Προωθεί τη συνύπαρξή τους και ενισχύει τη συνεργασία στον θαλάσσιο τομέα, ενώ δίνει προτεραιότητα στη διατήρηση του περιβάλλοντος. Η στρατηγική αυτή δημιουργεί 4,5 εκατομμύρια άμεσες θέσεις εργασίας και παράγει κύκλο εργασιών άνω των 650 δισεκατομμυρίων ευρώ. Υπογραμμίζει δε, τη σπουδαιότητα των επενδύσεων στην έρευνα, τις δεξιότητες και την καινοτομία.
Ανταποκρινόμενη στους στόχους της ΕΕ και στις ανησυχητικές επιστημονικές προβλέψεις σχετικά με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να αναλάβει άμεση και αποφασιστική δράση τόσο στην ξηρά όσο και στη θάλασσα, εφαρμόζοντας τη Συμφωνία των Παρισίων και την Ατζέντα 2030. Ο εθνικός μας Νόμος για το Κλίμα χρησιμεύει ως ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη μετάβασή μας προς την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050. Σύμφωνα με τον εν λόγω νόμο, έχουμε δεσμευτεί να μειώσουμε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, κατά 80% έως το 2040 και τελικά να επιτύχουμε κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Επιπλέον, επισπεύδουμε τις προσπάθειές μας για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον κλάδο της ναυτιλίας το αργότερο έως το 2050, σύμφωνα με τη στρατηγική για το φαινόμενο του θερμοκηπίου που έχει θεσπίσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO).
Επιπλέον, σε ευθυγράμμιση με τον στόχο της επίτευξης μιας παγκόσμιας στροφής προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, έχουμε ξεκινήσει το πρόγραμμα "GR-eco Islands" σε εθνικό επίπεδο. Αυτή η πρωτοποριακή πρωτοβουλία στοχεύει στη μετατροπή των ελληνικών νησιών σε υποδείγματα ενεργειακής αυτονομίας, πρακτικών κυκλικής οικονομίας για τη διαχείριση του νερού και των αποβλήτων και φιλικών προς το περιβάλλον μεταφορών. Η μετάβαση προς τη βιωσιμότητα δεν συμβάλλει μόνο στην οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, αλλά προωθεί επίσης τη βιώσιμη ανάπτυξη για τις τοπικές κοινότητες.
Επιτρέψτε μου να δώσω ένα παράδειγμα αυτής της προσπάθειας, το έργο «Έξυπνο και Βιώσιμο Νησί» της Αστυπάλαιας. Το έργο αυτό στοχεύει στη μετατροπή του νησιού σε μια εντελώς ενεργειακά ανεξάρτητη οντότητα, εστιάζοντας σε τέσσερις βασικούς πυλώνες: ηλεκτροκίνηση, 24ωρες υπηρεσίες κοινής χρήσης ηλεκτρονικών οχημάτων, δημόσιες μεταφορές κατά παραγγελία και υποδομές για δοκιμές αυτόνομης οδήγησης. Με την πλήρη υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης και του ομίλου Volkswagen, η Αστυπάλαια είναι το πρώτο πράσινο και έξυπνο νησί σε ολόκληρη την περιοχή της Μεσογείου!
Το επόμενο νησί, στο οποίο θα εφαρμόσουμε βιώσιμη ανάπτυξη θα είναι ο Πόρος. Η πράσινη μετάβαση του Πόρου θα δώσει προτεραιότητα σε τέσσερις κύριες πτυχές: τη δημιουργία ενός φωτοβολταϊκού πάρκου, την προώθηση της ηλεκτρονικής κινητικότητας, την ανάπτυξη ενός συστήματος κυκλικής οικονομίας και την εισαγωγή ενός νέου αμιγώς ηλεκτρικού πλοίου. Επιπλέον, θα καταβληθούν προσπάθειες για τη μετατροπή μικρών παραδοσιακών επιβατηγών πλοίων σε ηλεκτρικά.
Η πράσινη και βιώσιμη ανάπτυξη των ελληνικών νησιών αποτελεί ευκαιρία να χρησιμεύσει ως πρότυπο στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, των ερευνητών και των επιστημόνων. Η Ελλάδα και η Ινδία μπορούν από κοινού να αξιοποιήσουν την ενέργεια από τη θάλασσα, τον ήλιο και τον άνεμο μέσω κοινής έρευνας, μεταφοράς τεχνολογίας και επενδύσεων σε υποδομές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Αυτή η συνεργασία μπορεί να μετατρέψει άλλα νησιά ή ηπειρωτικές περιοχές σε ενεργειακά ανεξάρτητες οντότητες, είτε στην Ελλάδα είτε στην Ινδία.
Εκτός από παραγωγός και εξαγωγέας πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), η Ελλάδα στοχεύει να γίνει ένας σημαντικός κόμβος logistics στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, κατασκευάζουμε επί του παρόντος ένα σιδηροδρομικό δίκτυο που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη, την Καβάλα, την Αλεξανδρούπολη, το Burgas, τη Varna και τη Russe. Η πρωτοβουλία αυτή θα μετατρέψει αυτά τα λιμάνια σε σημαντικούς κόμβους που θα παρέχουν ολοκληρωμένες λύσεις μεταφορών, logistics και εφοδιαστικής αλυσίδας. Έχοντας κατά νου τις προτεραιότητες της ΕΕ, υποστηρίζουμε σθεναρά τις επενδύσεις και τις συνεργασίες στον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής κατά μήκος του εμπορικού άξονα από το βορρά προς το νότο, από τη δύση προς την ανατολή. Η ανακοίνωση της G20 για τον εμπορικό διάδρομο που συνδέει την Ευρώπη με τη Μέση Ανατολή και την Ινδία, μέσω ναυτιλιακών λιμένων και σιδηροδρομικών γραμμών, την οποία ο Πρόεδρος Bidden χαρακτήρισε ως «επένδυση που αλλάζει το παιχνίδι», παρουσιάζει εξαιρετικές ευκαιρίες συνεργασίας. Επιβεβαιώνω τη βούλησή μας να υποστηρίξουμε πλήρως το έργο IMEC. Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει την πύλη της Ινδίας προς την Ευρώπη, με τα ελληνικά λιμάνια να λειτουργούν ως κόμβος του Διαδρόμου IMEC.
Κυρίες και κύριοι,
Η επιτυχής ανάπτυξη βιώσιμων έργων βασίζεται σε συνέργειες και επενδύσεις. Ωστόσο, για να ευδοκιμήσουν οι συνεργασίες, είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένα ασφαλές και σταθερό περιβάλλον, καθώς και να επιδειχθεί καλή θέληση και ανθεκτικότητα. Πιστεύω ακράδαντα ότι οι χώρες μας κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Υπάρχουν διαθέσιμες ευκαιρίες προς εξερεύνηση. Είμαι βέβαιος ότι θα βρείτε τους κατάλληλους εταίρους και με αμοιβαία εμπιστοσύνη, σεβασμό και κατανόηση, μπορούμε να δημιουργήσουμε αμοιβαία επωφελείς και ιδιαίτερα κερδοφόρες επιχειρήσεις.
Όπως είπε ο Mahatma Gandhi, «Το μέλλον εξαρτάται από το τι κάνουμε σήμερα!»
Σας ευχαριστώ.
20 Φεβρουαρίου, 2024