Παρέμβαση ΑΝΥΠΕΞ κας Μ. Ξενογιαννακοπούλου στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργού Επικρατείας «Επιτάχυνση και διαφάνεια υλοποίησης Στρατηγικών Επενδύσεων» για την τροπολογία του ΥΠΕΞ

Είμαι πολύ πιο σύντομη και θα ήθελα να ζητήσω και την κατανόηση των συναδέλφων που παρεμβαίνω σε αυτό το σημείο της διαδικασίας. Αλλά, επειδή είναι κοινή η συζήτηση για τα άρθρα και τις τροπολογίες , θα ήθελα για πολύ λίγα λεπτά να υποστηρίξω  την τροπολογία που έχει καταθέσει το Υπουργείο Εξωτερικών όσον αφορά τον ορισμό του «Γενικού Γραμματέα» του Υπουργείου.

Θα ήθελα να πω στους συναδέλφους και να ενημερώσω ότι σύμφωνα με το ν. 3566/2007, ο οποίος κύρωσε τον Οργανισμό του Υπουργείου Εξωτερικών, στη θέση του Γενικού Γραμματέα του ΥΠΕΞ, ο οποίος είναι επικεφαλής της υπηρεσιακής ιεραρχίας του Υπουργείου, τοποθετείται με Κοινή Υπουργική Απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εξωτερικών μόνιμος υπάλληλος του διπλωματικού κλάδου που φέρει το βαθμό του Πρέσβεως.

Με την τροπολογία που εισάγουμε σε αυτό το σχέδιο νόμου, διευρύνεται η δυνατότητα ορισμού «Πρέσβη εκ Προσωπικοτήτων», ο οποίος όμως -λέει ρητά η τροπολογία- πρέπει να έχει διατελέσει μόνιμος διπλωματικός υπάλληλος και να έχει φθάσει στο βαθμό του Πρέσβεως.

Είναι τρεις οι λόγοι που υποβάλλουμε αυτή την πρόταση.

Πρώτα από όλα γιατί πιστεύουμε ότι με αυτό το τρόπο έχουμε μια ευρύτερη ευχέρεια στον ορισμό της θέσης του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Εξωτερικών μέσα από αυτή τη διαδικασία, άρα  και ευρύτερη δυνατότητα επιλογής και αξιολόγησης των πλέων κατάλληλων για να πληρώσουν αυτή τη θέση.

Ο δεύτερος λόγος είναι η φύση της θέσης αυτής . Είναι μία κομβική θέση, όπου έρχεται να καλύψει ευρύτερες και σημαντικές ανάγκες στη λειτουργία του Υπουργείου Εξωτερικών.

Ο τρίτος λόγος είναι η δυνατότητα που δίνει αυτή η τροπολογία να μπορεί να αξιοποιηθεί η σημαντική εμπειρία από πρώην Πρέσβεις, που έχουν διατελέσει Πρέσβεις μέσα από την ιεραρχία του Διπλωματικού Σώματος, οι οποίοι είναι Πρέσβεις εκ Προσωπικοτήτων στη συνέχεια και να μπορούν έτσι να συνεισφέρουν. Γνωρίζετε ότι τα θέματα που χειρίζεται το Υπουργείο Εξωτερικών είναι θέματα πολύπλοκα, είναι θέματα στην πρώτη γραμμή της προάσπισης των εθνικών μας συμφερόντων και πολύ περισσότερο, βέβαια, σε αυτή τη συγκυρία που η χώρα μας δίνει μάχη σε όλα τα μέτωπα και σε όλα τα ευρωπαϊκά και διεθνή fora.

Θα ήθελα για να έχετε πλήρη ενημέρωση γύρω από τα στοιχεία αυτά, να σας αναφέρω ότι μία παρόμοια διεύρυνση της επιλογής και ορισμού ισχύει από το 2007 όσον αφορά τη θέση του Γενικού Επιθεωρητού του Υπουργείου Εξωτερικών που δεν επιφέρει- όπως λέμε και στην τροπολογία- οποιαδήποτε δαπάνη. Ταυτόχρονα, επειδή μπορεί να τεθεί το ερώτημα  από τους συναδέλφους , σήμερα προβλέπονται από τον Κανονισμό του Υπουργείου Εξωτερικών δεκαπέντε θέσεις Πρέσβεων εκ Προσωπικοτήτων, εκ των οποίων είναι καλυμμένες οι επτά. Εδώ να επισημάνω ότι αυτές οι θέσεις καλύπτονται με Προεδρικό Διάταγμα για ορισμένο χρόνο και φυσικά για συγκεκριμένα έργα. Ήθελα να εξηγήσω για ποιο λόγο φέρνουμε αυτή τη τροπολογία.

Θα μου επιτρέψετε, επειδή άκουσα προηγουμένως την έντονη και σημαντική συζήτηση που γίνεται και που εκφράζει και την αγωνία που υπάρχει αυτή τη περίοδο στη χώρα μας, να επισημάνω ιδιαίτερα την πολύ σημαντική μάχη που δίνουν ο Πρωθυπουργός, κ Γιώργος Παπανδρέου και η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ όλους αυτούς τους μήνες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο Πρωθυπουργός δίνει μια μάχη που σε πρώτο στάδιο ήταν το προηγούμενο εξάμηνο να αναδειχθεί η ευρωπαϊκή διάσταση της κρίσης και να υπάρξει ένας μηχανισμός που θα στήριζε τη χώρα μας, αλλά που στη συνέχεια να μπορεί να στηρίξει- γιατί όπως βλέπουμε υπάρχει μία συνολική οικονομική κρίση που πλήττει αυτή τη στιγμή πολλά κράτη μέλη- κι άλλα κράτη μέλη που θα χρειαστεί.

Πάνω από όλα βέβαια, πολύ μεγάλη μάχη δίνεται στην πορεία για το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου, όσον αφορά ένα μόνιμο ευρωπαϊκό μηχανισμό για την αντιμετώπιση τέτοιων περιπτώσεων κρίσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Εκεί πιστεύω όλοι θα συμφωνήσουμε, ότι με δύναμη, με πολύ ισχυρά επιχειρήματα, ο Έλληνας Πρωθυπουργός εξέφρασε ευρύτερες πολιτικές δυνάμεις αυτή τη στιγμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όταν τόνισε στο περασμένο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ότι δεν μπορεί να γίνει συζήτηση όταν μιλάμε για το μηχανισμό στήριξης σε περιπτώσεις κρίσης και για την οικονομική διακυβέρνηση.

Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό να μπαίνουν στο τραπέζι προτάσεις όπως αυτή που είχε μπει από τη γερμανική πλευρά για πολιτικές κυρώσεις κάτι που πλήττει απευθείας την ισοτιμία και τη δυνατότητα ψήφου των κρατών- μελών. Εκεί πραγματικά βγήκε μπροστά σε αυτή τη μεγάλη μάχη και στη συνέχεια στοιχήθηκαν από πίσω του και οι άλλοι Αρχηγοί Κρατών και Πρωθυπουργοί.

Επίσης αυτές τις μέρες , μόλις προχθές, είχαμε την ξεκάθαρη τοποθέτησή του, για τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει η οικονομική διακυβέρνηση μέσα στην Ευρωζώνη κι αυτός ο μόνιμος ευρωπαϊκός μηχανισμός αντιμετώπισης κρίσεων που, φυσικά, είναι αναγκαίος. Εμείς δώσαμε μάχη για να υπάρχει η ευρωπαϊκή διάσταση για ένα τέτοιο μηχανισμό, αλλά δεν μπορεί αυτή η συζήτηση η οποία έρχεται να πυροδοτήσει και να αποσταθεροποιήσει τελικά την ίδια την Ευρωζώνη, τα κράτη- μέλη και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Επομένως, η μάχη που δίνουν η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός είναι μία ξεκάθαρη μάχη. Είναι μία μάχη που σε τελευταία ανάλυση δείχνει ότι η Ελλάδα έχει ξανά φωνή, ακριβώς επειδή μας αναγνωρίζουν την τεράστια προσπάθεια και τις τεράστιες θυσίες που κάνει ο ελληνικός λαός για να μπορέσει να ξεπεράσει την κρίση.

18 Νοεμβρίου, 2010