Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου 2024
greek russian
Πρεσβεία της Ελλάδος στη Μόσχα
Αρχική arrow Οι Αρχές μας arrow Πρεσβεία της Ελλάδος στη Μόσχα arrow Νέα arrow Κοινές δηλώσεις Υπουργού Εξωτερικών Ν. Κοτζιά και Υπουργού Εξωτερικών της Ρωσικής Ομοσπονδίας Σεργκέι Λαβρώβ (Μόσχα, 11.02.2015)

Κοινές δηλώσεις Υπουργού Εξωτερικών Ν. Κοτζιά και Υπουργού Εξωτερικών της Ρωσικής Ομοσπονδίας Σεργκέι Λαβρώβ (Μόσχα, 11.02.2015)

Πέμπτη, 12 Φεβρουαρίου 2015

Κοινές δηλώσεις Υπουργού Εξωτερικών Ν. Κοτζιά και Υπουργού Εξωτερικών της Ρωσικής Ομοσπονδίας Σεργκέι Λαβρώβ (Μόσχα, 11.02.2015)Ο Υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Κοτζιάς και ο Υπουργός Εξωτερικών της Ρωσικής Ομοσπονδίας Σεργκέι Λαβρώβ προέβησαν στις ακόλουθες δηλώσεις προς τον Τύπο, μετά το πέρας της συνάντησης τους, σήμερα, στη Μόσχα.

Σ. ΛΑΒΡΩΦ: Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι, με τον Έλληνα ομόλογό μου είχαμε πολύ καλές συζητήσεις και μιλήσαμε ειλικρινά και ουσιαστικά για θέματα της διμερούς μας ημερήσιας διάταξης. Η νέα Ελληνική Κυβέρνηση επιβεβαίωσε όχι μόνο τη συνέχεια στις σχέσεις μας, αλλά και την επιθυμία ανάπτυξής τους με πιο γρήγορους ρυθμούς. Είμαστε έτοιμοι ως προς αυτό.

Επισημάναμε ότι οι θεμελιώδεις συμφωνίες, που επιτεύχθηκαν κατά την διάρκεια της πρόσφατης τηλεφωνικής επικοινωνίας μεταξύ του Ρώσου Προέδρου Vladimir Putin και του Πρωθυπουργού της Ελληνικής Δημοκρατίας Αλέξη Τσίπρα, μας δίνουν σοβαρές κατευθυντήριες γραμμές, ιδίως σε εμπορικά και οικονομικά ζητήματα. Λαμβάνοντας υπόψη τις εκλογές που διεξήχθησαν στην Ελλάδα, συμφωνήσαμε το συντομότερο δυνατό να αναπροσαρμοστεί η Μεικτή Διακυβερνητική Επιτροπή, να διεξαχθεί συνάντηση των συμπροέδρων της και στο άμεσο μέλλον, χωρίς καθυστέρηση, να αρχίσει η προετοιμασία των συνεδριάσεων της ολομέλειας.

Συζητήσαμε για τη διμερή συνεργασία στον τομέα της ενέργειας, λαμβάνοντας υπόψη το ενδιαφέρον που επέδειξε η ελληνική Κυβέρνηση προς τα σχέδια κατασκευής ενός αγωγού φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Τουρκία και τα ελληνικά σύνορα. Πιστεύουμε ότι το σχέδιο αυτό έχει πολύ καλές προοπτικές.

Δώσαμε μεγάλη προσοχή στην περαιτέρω εμβάθυνση των πολιτιστικών και ανθρωπιστικών μας δεσμών. Το 2016 θα είναι το Έτος της Ελλάδας στη Ρωσία και το Έτος της Ρωσίας στην Ελλάδα. Συμφωνήσαμε στον σχεδιασμό ενός πλούσιου προγράμματος εκδηλώσεων. Υπάρχει ήδη ένας διμερής μηχανισμός, ο οποίος ασχολείται με την προετοιμασία αυτών των σημαντικών γεγονότων, τα οποία, είμαι σίγουρος, για ακόμη μία φορά θα υπογραμμίσουν τις αιώνιες παραδόσεις φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των λαών μας και την πνευματική εγγύτητά τους. Σε αυτό το πλαίσιο θα επισημάνω ότι το 2016 θα υπάρχει και μία άλλη σημαντική επέτειος, τα 1.000 χρόνια παρουσίας του ρωσικού μοναχισμού στο Άγιο Όρος – σχεδιάζεται επίσης η διεξαγωγή εκδηλώσεων μνήμης. Μαζί με τους Έλληνες φίλους μας παραδοσιακά και ιερά διατηρούμε τη μνήμη των ηρώων και των θυμάτων του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Στους επετειακούς εορτασμούς στη Μόσχα για την ημέρα νίκης παραδοσιακά είναι παρόντες Έλληνες ηγέτες. Ελπίζουμε ότι αυτό θα συμβεί και αυτή τη φορά και ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας Αλέξης Τσίπρας θα συμμετάσχει στον εορτασμό της 9ης Μαΐου, στην Κόκκινη Πλατεία στη Μόσχα.

Συζητήσαμε επίκαιρα διεθνή και περιφερειακά θέματα, μιλήσαμε επίσης για την κατάσταση στην Ουκρανία. Σύμφωνα με την κοινή μας άποψη, δεν μπορεί να υπάρξει στρατιωτική λύση, αλλά ένας άμεσος διάλογος μεταξύ των αρχών του Κιέβου και του νοτιοανατολικού τμήματος. Και θα πρέπει να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα των ανθρώπων που κατοικούν στην Ουκρανία.

Ο κ. Υπουργός υπενθύμισε την ελληνική παρουσία, κυρίως στην περιοχή της Μαριούπολης και γενικότερα στην Ουκρανία. Πρέπει να υπάρχει η βεβαιότητα, ότι η διαδικασία στην Ουκρανία θα ολοκληρωθεί με πολιτικό τρόπο, ο οποίος θα λαμβάνει υπόψη τα ενδιαφέροντα των ίδιων των Ουκρανών. Βεβαίως αυτό μπορεί να επιτευχθεί στο πλαίσιο μεταρρύθμισης, για την οποία από καιρού έχουμε συμφωνήσει, αλλά καθυστερεί.

Συζητήσαμε τις σχέσεις μεταξύ Ρωσίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκτιμούμε την εποικοδομητική στάση που διατηρεί η Ελλάδα σε αυτές τις διαδικασίες. Τάσσομαι υπέρ της στρατηγικής μας συνεργασίας, δίχως προσπάθειες πολιτικοποίησης και ιδεολογικοποίησης ή της θυσίας υπέρ γεωπολιτικών φιλοδοξιών τρίτων χωρών.

Επιμείναμε στον στόχο μας για την προώθηση της ιδέας ενός κοινού οικονομικού και ανθρωπιστικού χώρου από τον Ατλαντικό μέχρι τον Ειρηνικό, με την υποστήριξη της ισότιμης και αδιαίρετης ασφάλειας σε αυτή την περιοχή.

Για τη διευθέτηση του Κυπριακού εμείς, η ρωσική πλευρά, επιβεβαιώσαμε την υποστήριξή μας στις προσπάθειες εφαρμογής των σχετικών αποφάσεων του ΣΑ του ΟΗΕ και στην εφαρμογή των συμφωνιών, οι οποίες είχαν επιτευχθεί νωρίτερα μεταξύ των κυπριακών κοινοτήτων. Και, βεβαίως, την τελική απόφαση πρέπει να τη λάβουν μόνο αυτές και όλοι οι εξωτερικοί παίκτες θα πρέπει να τους βοηθούν να συμφωνήσουν, βάσει των αμοιβαίων συμφερόντων.

Εμάς και την ελληνική πλευρά μας ανησυχεί η τύχη του χριστιανικού πληθυσμού της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αφρικής. Θα προωθήσουμε δράσεις, οι οποίες θα επιτρέψουν τη μεγαλύτερη προσοχή της παγκόσμιας κοινωνίας στο ζήτημα του διωγμού τους, δράσεις, οι οποίες θα επιτρέψουν τη διακοπή της φυγής των χριστιανών από τις χώρες που ζουν εδώ και χιλιάδες χρόνια, καθώς και θα προβούμε σε ανάλογες ενέργειες, μεταξύ άλλων, και στο πλαίσιο του ΟΑΣΕ.

Αυτά ήταν, εν συντομία, τα θέματα συζήτησής μας. Θεωρώ, ότι είχαμε μια χρήσιμη συνάντηση και εξασφαλίσαμε τη συνέχιση της συνεργασίας σε επίπεδο Υπουργείων Εξωτερικών της Ρωσίας και της Ελλάδας.

Ευχαριστώ τον ομόλογό μου και του δίνω το λόγο.

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Καλημέρα σας και ευχαριστώ που ήλθατε. Ευχαριστώ τον Υπουργό, τον κ. Λαβρώφ, που ανταποκρίθηκε άμεσα στο αίτημά μας να έλθουμε σήμερα, σε υλοποίηση της πρόσκλησης που είχα εδώ και μερικές ημέρες. Ευχαριστώ, επίσης, για την ουσιαστική και παραγωγική συζήτηση που είχαμε και ελπίζω να υπάρξει μία ουσιαστική συμφωνία, που να επαναφέρει την ειρήνη και τη σταθερότητα στην Ουκρανία.

Αυτό που δήλωσα στον κ. Υπουργό Εξωτερικών της Ρωσικής Ομοσπονδίας είναι ότι εμείς έχουμε μια αρχή στην αντιμετώπιση της Ρωσίας, την αρχή ότι η Ευρώπη και εμείς θα πρέπει πάντα να δείχνουμε σεβασμό σε μια μεγάλη δύναμη, που μπορεί και πάντα έπαιξε, όταν ήταν δυνατό, έναν ειρηνικό ρόλο στην Ευρώπη. Πιστεύουμε βαθύτατα ως Ελληνική Κυβέρνηση ότι η λύση της μεγάλης κρίσης της Ουκρανίας βρίσκεται στη διπλωματία, εξάλλου οι Υπουργοί Εξωτερικών πιστεύουν ότι η διπλωματία είναι πιο σημαντική από κάθε τι άλλο –αν και το επάγγελμά τους είναι σημαντικό– και δεν θέλουμε να υπάρξουν σκέψεις ή ψευδαισθήσεις ότι μπορεί σε μία σύγκρουση όπως της Ουκρανίας να υπάρξουν στρατιωτικές λύσεις.

Εάν προσπαθήσει κανείς να αυξήσει την ένταση στην Ουκρανία, τα αποτελέσματα θα είναι κάθε άλλο παρά τα επιδιωκόμενα. Στο πλαίσιο της διπλωματικής αντιμετώπισης της κρίσης ενημερώσαμε τον Υπουργό για τα μεγάλα προβλήματα που έχει η ελληνική κοινότητα στη Μαριούπολη και στα γύρω χωριά, για τα μέτρα που έχει λάβει η Ελληνική Κυβέρνηση, προκειμένου να διασφαλίσει τη ροή φαρμάκων και τροφίμων, και την παράκληση να ληφθούν όλα τα μέτρα ώστε να προστατευθεί σε αυτές τις μάχες που γίνονται στη γύρω περιοχή.

Η Ελληνική Κυβέρνηση έχει μια μεγάλη ανησυχία, ότι υπάρχουν πολλές εστίες συγκρούσεων στην περιοχή γύρω από την Ελλάδα, οι οποίες μπορούν να αποσταθεροποιήσουν συνολικά την Ευρώπη. Υπάρχει η κρίση της Ουκρανίας, ως μία κορυφή ενός τριγώνου, υπάρχει η κρίση στη Λιβύη, που είναι η άλλη πλευρά ενός τριγώνου, και υπάρχει η μεγάλη κρίση στη Μέση Ανατολή, το τρίτο σημείου του τριγώνου αποσταθεροποίησης. Θα πρέπει όλοι να συμβάλουμε, ώστε αυτό που κάνει η Ελλάδα, που προσπαθεί να στείλει κύματα σταθεροποίησης στις έξω πλευρές του τριγώνου, να επιβληθεί σε αυτούς που θέλουν να αποσταθεροποιήσουν όλο το τρίγωνο της Ανατολικής Μεσογείου.

Στο πλαίσιο αυτό ενημερώσαμε τον Υπουργό κ. Lavrov για κάτι που ενδιαφέρει και τη Ρωσία και τον ρωσικό λαό, την πρόταση που κάναμε στην ΕΕ για προστασία των χριστιανικών κοινοτήτων στη Μέση Ανατολή, κοινότητες που εκφράζουν και μια αντίληψη που έχουμε για τη ζωή και την κοινωνία, τη συνύπαρξη και την ανοχή στο διαφορετικό, την πολυθρησκευτικότητα, τον πολυπολιτισμό και την εκτίμηση σε μία κουλτούρα, που υπάρχει εδώ και 2.000 χρόνια στην περιοχή.

Εμείς, η Ελλάδα, είμαστε ένα κράτος μέλος της ΕΕ, που έχουμε καταστήσει σαφές, εδώ και δεκαπέντε ημέρες που άλλαξε η κυβέρνηση στην Αθήνα, ότι δεν είμαστε ένα κράτος δεύτερης κατηγορίας, αλλά ένα κράτος με ενεργή εξωτερική πολιτική, με προτάσεις και μορφολογικές διαπραγματεύσεις.

Είπα στον κ. Υπουργό ότι η Ελλάδα είναι πάντα διατεθειμένη, στον βαθμό που μπορεί και της ζητηθεί, να συμβάλει στη διαμεσολάβηση ανάμεσα στην ΕΕ και τη Ρωσία. Να συμβάλει στη διαμεσολάβηση προβλημάτων που υπάρχουν στην περιοχή, γιατί είμαστε και ευρωπαϊκό κράτος, αλλά και ταυτόχρονα κράτος που έχει μεγάλες και σταθερές πολιτισμικές, ιστορικές συνέχειες και δεσμούς με ένα κράτος όπως η Ρωσία.

Επίσης, προτείναμε στην ΕΕ, στην τελευταία Σύνοδο των υπουργών Εξωτερικών, ότι θα πρέπει να ξεφύγουμε από τη συνεχή ουκρανολογία και θα πρέπει να διατυπώσουμε μια θετική ατζέντα με προοπτική για όλη την Ευρώπη και με ειδικότερες θετικές προτάσεις απέναντι στη Ρωσία.

Ελπίζοντας ότι σύντομα θα υπάρξει σταθεροποίηση και ειρήνη στην περιοχή, η εφαρμογή και προώθηση μιας τέτοιας ατζέντας θα μπορούσε να ξεκινήσει από την επόμενη ημέρα.

Μιλήσαμε επίσης με τον κ. Υπουργό αναλυτικά για τα προγράμματα δράσης, τα πρωτόκολλα συνεργασίας και τις κοινές επιτροπές, που τις θέλουμε αναβαθμισμένες στο μέλλον, και τον ευχαριστούμε για τη σκέψη του, όπως τον ευχαριστούμε για τη στάση που κρατά η Ρωσία απέναντι στην Κύπρο και στο κυπριακό πρόβλημα, που δίνει ένα αίσθημα ασφάλειας στον κυπριακό λαό, αλλά και στη ψυχή των Ελλήνων.
Τον ευχαριστούμε και ευχαριστούμε τη Ρωσία για αυτή τη στάση της.

Ερώτηση ΑΠΕ: «Μία ερώτηση και προς τους δύο υπουργούς. Είναι γεγονός, ότι από, τη στιγμή που ανέλαβε η νέα κυβέρνηση, έχουμε μία ενίσχυση της κριτικής εντός της ΕΕ, για τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Φαίνεται, ότι είναι πολλοί αυτοί που διαφωνούν εντός της ΕΕ. Αν συζητήσατε το θέμα των κυρώσεων, ειδικότερα αν είναι δυνατόν, να υπάρξει κάποιου είδους μερική ή σταδιακή άρση των κυρώσεων αυτών, για μερικές χώρες ή ομάδα χωρών, όπως η Ελλάδα, που έντονα διαφωνούν με αυτές και φυσικά αν τέθηκε το ζήτημα, που υπάρχει στη χθεσινή ανακοίνωση του ρωσικού ΥΠΕΞ, για ενδεχόμενη συζήτηση χρηματοπιστωτικής συνεργασίας των δύο χωρών»

Σ. ΛΑΒΡΩΦ: « Η ερώτηση για τις κυρώσεις, δεν είναι ερώτηση προς εμένα. Σχετικά με την ερώτηση για αυτούς που τις επέβαλαν, μπορώ μόνο να πω, ότι εμείς θα εκτιμήσουμε τη θέση της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία κατανοεί τις τελείως αντιπαραγωγικές προσπάθειες αυτών που μίλησαν με τη Ρωσία κατά αυτόν τον τρόπο και όχι μόνο με τη Ρωσία αλλά με οποιαδήποτε χώρα.

Θα πρέπει να μιλάνε με σεβασμό και να αναζητούν αμοιβαίες προσεγγίσεις. Να θυμώνουν, για το ό,τι στην Ουκρανία συνέβη πραξικόπημα, με το οποίο η νότιο-ανατολική Ουκρανία δεν συμφώνησε και στη συνέχεια οι ουκρανικές Αρχές επιτέθηκαν, το νότιο-ανατολικό τμήμα της Ουκρανίας δεν επιτέθηκε στο Κίεβο. Και οι Δυτικοί μας εταίροι ξέχασαν ό,τι υπέγραψαν συμφωνία, στις 21 Φεβρουαρίου. Λέγοντας ότι η κατάσταση άλλαξε, υποστήριξαν το πραξικόπημα και μετά η επίθεση του Κιέβου στο νότιο-ανατολικό τμήμα δεν είχε θετική κατάληξη. Αντιθέτως, η πολιτοφυλακή δυνάμωσε και υπερασπίστηκε το έδαφός της. Δεν γνωρίζω, εμάς κατηγορούν γι’ αυτό;

Επέβαλαν κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Αυτό είναι στη συνείδηση εκείνων που ασχολήθηκαν με αυτό. Μεταξύ αυτών δεν συγκαταλέγεται η ελληνική Κυβέρνηση.


Όσον αφορά τα οικονομικά ζητήματα της συνεργασίας μας, συζητήσαμε σήμερα την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας, αλλά και εμείς οι ίδιοι δεν είμαστε σε εύκολη κατάσταση, λόγω της γραμμής των δυτικών μας εταίρων. Αλλά, αν υποβληθεί κάποιο αίτημα, όπως είπε και ο υπουργός Οικονομικών μας, από πλευρά ελληνικής Κυβέρνησης, τότε εννοείτε, ότι θα εξετασθεί.

Ν.ΚΟΤΖΙΑΣ: Mία ημέρα μετά την ορκωμοσία της ελληνικής κυβέρνησης, στις 29 Ιανουαρίου, παρευρέθηκα στο Συμβούλιο Υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ και είχαμε ως κύριο θέμα, για 13η φορά σε Συμβούλιο Υπουργών, το θέμα των κυρώσεων. Υπογραμμίσαμε - κατά τη γνώμη μου, το λέω ως πολιτικός αλλά και ακαδημαϊκά- ότι ουδέποτε οι κυρώσεις απέφεραν τα αποτελέσματα, που επιδίωκαν εκείνοι που το αποφάσιζαν. Πιστεύουμε, ότι πρέπει να βρούμε άλλα εργαλεία συνεννόησης για να συμβάλουμε στην ειρήνη στην Ουκρανία και σε κάθε περίπτωση τονίζουμε προς όλες τις κατευθύνσεις πως ο πόλεμος δεν είναι λύση.

Όσον αφορά την οικονομική συνεργασία, προετοιμάστηκε μία συζήτηση σήμερα με πάρα πολλές σοβαρές προτάσεις, με εξέταση πάρα πολλών πρακτικών, όπως μία σειρά από πρωτόκολλα και σχέδια δράσης, αλλά επειδή στις ελληνο-ρωσικές σχέσεις συχνά, ιδιαίτερα από την πλευρά της Αθήνας, δίνονται πολλές υποσχέσεις ή έχουμε πολλά οράματα για συνεργασία, θα προτιμούσα, αντί να σας κάνω ένα κατάλογο αυτής της συνεργασίας, αύριο κιόλας που πηγαίνω στις Βρυξέλλες, σε συνεννόηση με τον Υπουργό Οικονομικών που θα είναι στη Σύνοδο Κορυφής και με τον Πρωθυπουργό, να βάλουμε εμπρός την εφαρμογή αυτών των σκέψεων και των συνεννοήσεων. Και την επόμενη φορά που θα βρεθούμε στη Ρωσία ή με το καλό στην Αθήνα, κύριε Υπουργέ, να μπορούμε να πούμε, ότι κάναμε σοβαρά βήματα προς όφελος των δύο κρατών και προς όφελος των δύο λαών, αλλά και προς όφελος της ειρήνης και της σταθερότητας σε όλη την Ευρώπη.

Ερώτηση Reuters: «Μόλις ανακοινώθηκε, ότι ο Ρώσος Πρόεδρος θα πάει τελικά στο Μινσκ για συμμετοχή στη Σύνοδο. Θα μπορούσατε να μας πείτε, ποιες είναι οι πιθανότητες επιτυχίας κατά τη γνώμη σας και ποιά είναι τα πιο αμφιλεγόμενα ερωτήματα; Ο Γάλλος ομόλογός σας δήλωσε σήμερα, ότι είναι ο έλεγχος στα σύνορα μεταξύ Ρωσίας και Ντονμπάς και το καθεστώς του Ντονμπάς».

Σ. ΛΑΒΡΩΦ: «Προφανώς εννοείτε όχι τον έλεγχο στα σύνορα μεταξύ Ρωσίας και Ντονμπάς, αλλά μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Ναι, ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν θα συμμετέχει στη σημερινή συνάντηση στο Μινσκ, υπό το λεγόμενο «σχήμα της Νορμανδίας». Από την αρχή της μελέτης αυτής της ιδέας λέγαμε ότι θέλουμε να διεξαχθεί αυτή η Σύνοδος νοουμένου ότι θα είναι προετοιμασμένη και ότι οι ειδικοί θα συμφωνήσουν σε όλα τα απαραίτητα ζητήματα. Εννοείται, ότι τον τελικό λόγο θα έχουν οι ηγέτες.


Οι εμπειρογνώμονες εργάζονται και υπάρχει σημαντική πρόοδος. Δεν θα ήθελα να μπω σε λεπτομέρειες αυτής της διαπραγματευτικής διαδικασίας. Θεωρώ, ότι αυτό δεν είναι πολύ σωστό, ως προς τους συμμετέχοντες στη Σύνοδο και αυτούς που την προετοιμάζουν, αλλά αφού αγγίξατε το θέμα των συνόρων και το ζήτημα του καθεστώτος του Ντονμπάς θα πω τα ακόλουθα.

Βεβαίως, τώρα που διεξάγονται εχθροπραξίες, υπάρχει πρόθεση να μπουν στην πρώτη θέση το ζήτημα επανάκτησης του ελέγχου από τις ουκρανικές Αρχές των συνόρων μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Όσον αφορά τις περιοχές που ελέγχονται από την πολιτοφυλακή, χρειάζεται μία συμφωνία με τις Λαϊκές Δημοκρατίες του Ντονέτσκ και του Λουγκάνσκ. Αυτό νομίζω, ότι είναι ένα προφανές πράγμα. Επιπλέον, αυτές συνεργάζονται αρκετά εποικοδομητικά με την αποστολή του ΟΑΣΕ, ο οποίος σε συμφωνία με τις δύο Λαϊκές Δημοκρατίες επισκέφτηκε αρκετές φορές περιοχές που ελέγχονται από την πολιτοφυλακή.


Αλλά, θα επαναλάβω, ότι χρειάζεται συμφωνία με εκπροσώπους των Λαϊκών Δημοκρατιών και αμφιβάλλω πολύ, ότι στην έκρηξη των εχθροπραξιών, όταν υπάρχουν προσπάθειες από πλευράς των ουκρανικών Αρχών για βελτίωση της θέσης τους, της στρατιωτικής θέσης, για να το χρησιμοποιήσουν αυτό στη συνάντηση του Μινσκ, δεν βλέπω το πώς μπορούν οι εκπρόσωποι του Ντονέτσκ και Λουγκάνσκ να συμφωνήσουν ότι ο έλεγχος στα σύνορα θα ορισθεί ως το πιο σημαντικό σημείο και ότι θα είναι η προϋπόθεση για όλα τα υπόλοιπα. Αυτή τη συγκεκριμένη προσπάθεια παρατηρούμε τώρα, δυστυχώς, από τους εκπροσώπους των ουκρανικών Αρχών, να υπάρξει δηλαδή έλεγχος στα ρωσο-ουκρανικά σύνορα. Όσο συνεχίζονται οι εχθροπραξίες και όσο δεν έχουν επιλυθεί κάποια άλλα ζητήματα, αυτό δεν θα είναι ρεαλιστικό.

Το πιο σημαντικό, κατά τη γνώμη μας, είναι η εφαρμογή των συμφωνιών του Μινσκ, στις οποίες αναφέρεται η ανάγκη εξασφάλισης του ειδικού καθεστώτος αυτών των περιοχών στο Ντονμπάς, ασφάλειας από τα όργανα εξουσίας που θα εκλεγούν εκεί και αμνηστίας και διακοπής της παρακολούθησης όλων των συμμετεχόντων στα γεγονότα στη νότιο-ανατολική Ουκρανία.

Στις συμφωνίες του Μινσκ επισημαίνεται η ανάγκη ανάκτησης των οικονομικών δεσμών του Ντονμπάς με το υπόλοιπο τμήμα της Ουκρανίας. Αντ’ αυτού, βλέπουμε να εφαρμόζεται τώρα οικονομικός αποκλεισμός και έλεγχος συναλλαγών, καθώς και έλεγχος στα σύνορα του Ντονμπάς, που οδηγούν στην υπόλοιπη Ουκρανία. Μπορούμε να αναφερθούμε για έναν οικονομικό και κοινωνικό αποκλεισμό, παράλληλα με την προσπάθεια στρατιωτικής πίεσης σε αυτές τις περιοχές.

Οπότε, υπό τέτοιες συνθήκες, αν δώσουμε το ρωσικό τμήμα των συνόρων, αυτό θα σημαίνει αποκλεισμό της ανθρωπιστικής βοήθειας. Οπότε χρειάζεται να υπάρξει ακολουθία ενεργειών και κατ’ αρχάς να εγκαθιδρυθεί η ειρήνη και η άρση των βαρέων όπλων και να υπάρξει έναρξη πολιτικού διαλόγου και διενέργεια δημοτικών εκλογών στα νότιο-ανατολικά, σε συμφωνία με το Κίεβο. Όπως επίσης χρειάζεται πρόοδος σε ζητήματα μιας πιο γενικής πολιτικής διαδικασίας, τα οποία εμπεριέχονται στις συμφωνίες του Μινσκ και στην ανακοίνωση της Γενεύης στις 17 Απριλίου και βεβαίως στο ζήτημα της επανέναρξης των οικονομικών συνομιλιών και της επαναλειτουργίας των τραπεζών. Όταν γίνουν όλα αυτά, τότε θα λυθεί το θέμα του ελέγχου στα σύνορα πολύ πιο εύκολα, καθώς όλοι οι κάτοικοι του Ντονμπάς θα γνωρίζουν ότι είναι εξασφαλισμένες οι οικονομικές και κοινωνικές υπηρεσίες, ότι είναι ασφαλείς και ότι υπάρχουν εγγυήσεις που τους επιτρέπουν να ζουν χωρίς φόβο για τη ζωή τους.

Ερώτηση Ρωσία Σήμερα: « Κύριε Κοτζιά, την Ελλάδα, τη Ρωσία και την Ουκρανία τις ενώνουν ιστορικές σχέσεις. Πείτε μας σας παρακαλώ ποιά είναι η θέση της ελληνικής Κυβέρνησης ως προς τα γεγονότα στην Ουκρανία.»

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: «Οι σχέσεις Ελλάδας-Ρωσίας είναι σχέσεις παλαιάς ιστορικής και πολιτισμικής ιστορίας. Αυτή τη σχέση πρέπει να την αναπτύξουμε δημιουργικά στον 21ο αιώνα. Γνωρίζετε, ότι η σημερινή Κυβέρνηση προωθεί μία ενεργητική εξωτερική πολιτική, μία πολιτική προτάσεων, συνθέσεων και ανασυνθέσεων. Πιστεύουμε, ότι το πρόβλημα της Ουκρανίας πρέπει να λυθεί γρήγορα με διπλωματικά μέσα και δεν θέλουμε να συμβάλει η Ουκρανία και το ουκρανικό πρόβλημα σε μία αποσταθεροποίηση στο τρίγωνο που σας περιέγραψα, στη μέση του οποίου βρίσκεται η Ελλάδα. Το τρίγωνο δηλαδή, Ουκρανία-Λιβύη–Μέση Ανατολή.

Πιστεύουμε και ελπίζουμε, ότι στο Μινσκ θα ληφθούν οι κατάλληλες αποφάσεις, θα γίνουν οι απαραίτητοι συμβιβασμοί, για να δοθεί μία ώθηση στη λύση του ουκρανικού ζητήματος. Προσωπικά πιστεύω πάντα στις δημοκρατικές λύσεις και ότι σε χώρες με διαφορετικούς πληθυσμούς και ιστορικές και πολιτισμικές ταυτότητες, θα πρέπει να προωθούνται ομοσπονδιακά συστήματα, όπως τα έχουμε γνωρίσει στη Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, στις ΗΠΑ. Και είμαι πάντα οπαδός του εκδημοκρατισμού και μιας Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας στην Ουκρανία. Αλλά εμείς θα σεβαστούμε οποιεσδήποτε αποφάσεις ληφθούν στο Μινσκ, θα τις υποστηρίξουμε και επίσης θα σεβαστούμε τις επιλογές της ίδιας της ουκρανικής ηγεσίας. Αλλά δεν φοβόμαστε την Δημοκρατία, ούτε την Ομοσπονδία»

Ερώτηση Ρ/Σ SPUTNIK: «Μπορούν η Ρωσία και η Ελλάδα να δώσουν μία νέα ώθηση στη στρατιωτική και στρατιωτικο-τεχνική συνεργασία;»

Σ.ΛΑΒΡΩΦ: «Μπορούν. Έχουμε μακροχρόνιες σχέσεις, σε όλους τους τομείς, συμπεριλαμβανομένου του στρατιωτικο-τεχνικού. Θεωρούμε, ότι αυτές οι σχέσεις διατηρούνται. Ετοιμάζουμε επιπρόσθετες συμφωνίες που θα ενισχύσουν το νομικό πλαίσιο σε αυτόν τον τομέα και έχουμε αμοιβαία φιλικές στρατιωτικές επαφές. Δεν έχω ακόμη ακούσει τίποτα από τη νέα ελληνική Κυβέρνηση, εάν αυτή η κατάσταση θα αλλάξει κατά κάποιον τρόπο ή ότι αυτή η γραμμή θα διακοπεί. Ενδιαφερόμαστε για μία τέτοια αλληλεπίδραση, η οποία μας βοηθά να συνεργαστούμε σε μία σειρά από πολύ σημαντικά ζητήματα, που απαιτούν τη συμμετοχή Ενόπλων Δυνάμεων, όπως η πειρατεία, οι καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης και πολλά άλλα».