Σημεία συνέντευξης Γενικού Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών, Ιωάννη Σμυρλή, στo ραδιόφωνο του Alpha 98,9 και στο δημoσιογράφο Χάρη Ντιγριντάκη (18.01.2022)

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλό σας μεσημέρι και Καλή Χρονιά κύριε Σμυρλή.

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Καλό σας μεσημέρι και Καλή Χρονιά κύριε Ντιγριντάκη σε εσάς και στους ακροατές μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να πάμε σε έναν απολογισμό του 2021, γιατί τα νούμερα ήδη προηγούνται και αποτυπώνουν την πραγματικότητα για την αναρρίχηση των μεγεθών των εξαγωγών. Και έπειτα να πάμε στο 2022.

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Κ. Ντιγριντάκη παρότι περάσαμε μια δύσκολη χρονιά παγκοσμίως, λόγω της πανδημίας, η οποία δεν επέτρεψε στις οικονομίες να λειτουργήσουν υπό φυσιολογικές συνθήκες, μπορούμε να πούμε ότι τα νούμερα έρχονται να επιβεβαιώσουν ότι τόσο με τις προσπάθειες της Κυβέρνησης όσο και με τις προσπάθειες της ελληνικής επιχειρηματικότητας,  κρατήσαμε όρθιες τις αγορές και κλείσαμε πάλι με αυξητικό ρυθμό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε κάποιους κλάδους πάνω από 30%.

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Σε κάποιους κλάδους πάνω από 30%. Και αυτό συνέβη διότι καταφέραμε, κατά τη διάρκεια της χρονιάς που υπήρχαν τα lock downs και ήταν δύσκολο το να κινηθεί η αγορά, να κρατήσουμε ζωντανές τις επαφές και να δημιουργήσουμε  νέες.  Να μπορούν αυτές οι επαφές να γίνονται συμβόλαια και να υλοποιούνται οι απαραίτητες εξαγωγές με νέες χώρες, τόσο σε υφιστάμενους όσο και σε νέους κλάδους. Με αποτέλεσμα να γίνονται διάφορα μεγάλα ανοίγματα κάθε φορά που η αγορά ήταν ενεργή. Και έτσι λοιπόν, προς το τέλος της χρονιάς που η ελληνική αγορά λειτουργούσε καλά  και γενικότερα ο κόσμος λειτουργούσε πιο ανοικτά σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, παρατηρήσαμε ότι υπήρξαν μεγάλα άλματα σε κάποιους κλάδους, τα οποία θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε για να πάμε στην επόμενη χρονιά. Και τελικά βγαίνοντας από την πανδημία να δούμε κατά πόσο αυτό μπορούμε να το κερδίσουμε ως μια μονιμότητα αύξησης. Άρα, να διατηρήσουμε την ανοδική πορεία. Αυτό είναι το στοίχημα της ελληνικής κυβέρνησης για το 2022 για τις εξαγωγές.           

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιοι πιστεύετε ότι είναι οι κλάδοι που έχουν  μεγάλες προοπτικές για το 2022; Να αναφέρω ότι την προηγούμενη εβδομάδα είχα καλεσμένο τον Πρόεδρο του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας και διέκρινα, από τα λεγόμενά του, μια προσπάθεια να μην μπουν νέοι παίχτες στο κομμάτι αυτό, εννοώντας να υπάρχει μια ένεση ρευστότητας στους εξαγωγείς, να υπάρχει μια δυνατότητα μείωσης των λειτουργικών εξόδων, λόγω και της αύξησης της τιμής του ρεύματος. Θα ήθελα λοιπόν να σας ρωτήσω ως Υπουργείο Εξωτερικών, εσείς, διαχέετε πληροφορίες σε επιχειρήσεις που έχουν δυνατότητες εξαγωγών να υιοθετούν αυτή τη στάση;

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Κ. Ντιγριντάκη, εμείς θέλουμε και προσπαθούμε, καθ’ όλη τη διάρκεια της διακυβέρνησης, να δημιουργούμε εργαλεία εκπαίδευσης και εκσυγχρονισμού των ελληνικών επιχειρήσεων. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα. Διότι η Ελλάδα αποτελεί μια χώρα που παράγει καλά ποιοτικά προϊόντα, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όμως δεν έχει την έκταση της Ισπανίας ούτε της Ιταλίας, με αποτέλεσμα να μην μπορείς να έχεις τις ποσότητες που έχουν αυτές οι χώρες. Άρα είναι αποδεδειγμένο ότι εμείς πρέπει να διαθέτουμε την ποιότητα, ως συγκριτικό πλεονέκτημα, το branding, την εξειδίκευση και μέσω αυτών να ανεβάζουμε την αξία των προϊόντων. Να το αποτυπώσω και σχηματικά. Δε θέλουμε να πουλάμε το λάδι σε τενεκέ, θέλουμε να το πουλάμε “μπρανταρισμένο” σε μικρό μπουκαλάκι, το οποίο αναδεικνύει την αξία του προϊόντος, πολλαπλασιάζοντας την οικονομική του αξία. Εμείς δημιουργούμε προγράμματα και με το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και με συνεργασίες που κάνουμε στην Enterprise Greece, ως οικονομική διπλωματία και ως Υπουργείο Εξωτερικών, σε συνεργασία βέβαια με όλα τα παραγωγικά Υπουργεία, ούτως ώστε να εκπαιδεύονται οι εξαγωγείς. Να βλέπουν πως μπορούν να εξελίξουν τα προϊόντα τους, να βλέπουν πως θα κάνουν καλύτερα την τυποποίηση και σε ποιες αγορές θα πρέπει να απευθυνθούν. Αυτά λειτουργούν. Εάν λειτουργήσουν και στη συνέχεια, τότε θα δούμε πολλούς νέους εξαγωγείς να εκμεταλλεύονται αυτά τα νέα εργαλεία και θα μπορέσουμε τελικά να ανοίξουμε και τη βάση. Γιατί ξέρετε για να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας χρειάζονται δύο πράγματα: να αυξήσουμε τη βάση των εξαγωγέων και να αυξήσουμε τις χώρες που απευθύνονται τα προϊόντα μας. Να ανοίξουμε δηλαδή νέες αγορές.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία. Στο πλαίσιο αυτό, φαντάζομαι, δεν ξέρω υπάρχουν τα περίφημα Γραφεία Εμπορικών και Οικονομικών Υποθέσεων, οι Εμπορικοί Ακόλουθοι που τους λέγαμε εμείς παλιά. Υπάρχει κάπου αναρτημένη η ενημέρωση ότι ας πούμε στην Ιαπωνία ενδιαφέρονται για εισαγωγές λαδιού, κρασιού, λαχανικών;

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Υπάρχει το agora.mfa.gr, όπου όλα τα Γραφεία ΟΕΥ αναρτούν σχετικά στοιχεία, τα οποία παρέχουν πληροφόρηση στους εξαγωγείς. Την προσπάθεια αυτή ενισχύει και η Enterprise Greece, γι’ αυτό μεταφέρθηκε στο Υπουργείο Εξωτερικών, ούτως ώστε να παρέχουμε περισσότερη εξειδίκευση. Μπορούμε τελικά να διοργανώνουμε συγκεκριμένες και στοχευμένες δράσεις ανά κλάδο και ανά χώρα-στόχο. Για να βοηθάμε περισσότερο και να μην παρέχουμε μόνο πληροφόρηση. Δημιουργούμε δηλαδή τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε να έχουν partners οι Έλληνες εξαγωγείς με B2B συναντήσεις. Με αποτέλεσμα όταν φθάνουν στη χώρα με τη βοήθεια του ΟΕΥ να έχουν όλη την πληροφόρηση, καθώς και προγραμματισμένα ραντεβού. Ξέρετε αυτό λειτούργησε το 2021 σε ένα βαθμό, προφανώς λόγω της πανδημίας,  και δεν μπορούσε να γίνει σε μεγαλύτερη έκταση. Ωστόσο, εκμεταλλευτήκαμε τις τηλεδιασκέψεις και τα webinars. Κάναμε περισσότερα webinars και ήρθαν περισσότερες επιχειρήσεις σε επαφή με partners στο εξωτερικό. Και όταν ανοίγει η αγορά να μπορούν να ταξιδέψουν, να υπογράψουν συμβόλαια και να κάνουν εξαγωγές. Τα webinars μπορούν δηλαδή να δημιουργούν συνθήκες, αλλά πρέπει να συναντηθείς με τον partner σου και να υπογράψεις, να συνεχίσεις τη συνεργασία. Άρα εμείς προσπαθούμε, μέσα στην πανδημία να δημιουργούμε περισσότερες ευκαιρίες εξαγωγών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πως προσπαθείτε να δώσετε μια ώθηση στην ανταγωνιστικότητα; Βέβαια υπεύθυνο είναι το Υπουργείο Οικονομικών, αλλά φαντάζομαι ότι υπάρχουν συνέργειες. Τους καθοδηγείτε όσον αφορά την τυποποίηση, τους κάνετε market analysis, ξέρουν δηλαδή πώς να προχωρήσουν. Το θέμα όμως είναι τα ελληνικά προϊόντα να είναι και ανταγωνιστικά. Το ελληνικό λάδι μπορεί να είναι εξαιρετικό και είναι και φημισμένο. Σε κάποιους άλλους τομείς όμως υπάρχει ανταγωνισμός ανάμεσα στα κράτη-μέλη. Υπάρχουν τράπεζες που να μπορούν να στηρίξουν τις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Βλέπουμε τα μέτρα για το ρεύμα που ανακοινώθηκαν για τη στήριξη των επιχειρήσεων. Εσείς βρίσκεστε σε γραμμή συνεννόησης με το Υπουργείο Οικονομικών προς αυτή την κατεύθυνση;

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Εμείς βρισκόμαστε σε ανοικτή γραμμή συνεννόησης και συνεργασίας και με το Υπουργείο Οικονομικών, με το Υπουργείο Ενέργειας και με το Υπουργείο Ανάπτυξης, για να μπορούμε να συντονίζουμε ως υπεύθυνοι της οικονομικής διπλωματίας και να μην χάνουμε όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα, λόγω των συνθηκών.  Βέβαια οφείλω να σας πω ότι για την ενέργεια, επειδή αποτελεί παγκόσμιο πρόβλημα, δεν χάνουμε ανταγωνιστικότητα. Προσπαθούμε να ενισχύσουμε την ελληνική ανταγωνιστικότητα γιατί η ενέργεια ακριβαίνει παντού. Γίνεται προσπάθεια από τα αρμόδια Υπουργεία να μειώνεται το κόστος. Και από εκεί και πέρα, εκτός από την τυποποίηση, το market analysis κ.τ.λ., αυτό που είναι πολύ σημαντικό, το οποίο προσπαθούμε να το προσφέρουμε ως Υπουργείο Εξωτερικών και ως οικονομική διπλωματία, είναι η σωστή κατεύθυνση. Γιατί ξέρετε μπορεί κάποιος να διαθέτει ένα φοβερό λάδι, που αναφέρατε πριν, το οποίο είναι πλήρως ανταγωνιστικό, αλλά να κατευθύνεται σε λάθος χώρα γιατί του είπαν ότι αυτή η χώρα αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για το μέλλον. Το θέμα είναι να ταιριάζει το προϊόν στην αγορά στην οποία το κατευθύνεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εκεί ακριβώς είναι και η δουλειά των ΟΕΥ, η σωστή κατεύθυνση. Έχει αναβαθμιστεί η εκπαίδευση τους; Υπάρχουν εργαλεία που βοηθάνε τη δουλειά τους;

Ι.ΣΜΥΡΛΗΣ: Βεβαίως και οφείλω να σας πω ότι το νέο και σημαντικό  εργαλείο που ενισχύει τα Γραφεία ΟΕΥ ανά τον κόσμο είναι το Στρατηγικό Σχέδιο Εξωστρέφειας, το οποίο ανακοινώσαμε με τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Σεπτέμβριο, παρά την πανδημία. Και σε λίγες εβδομάδες θα έχουμε και το νέο  Στρατηγικό Σχέδιο Εξωστρέφειας για το 2022. Σε όλο αυτό το σχεδιασμό εμπεριέχονται οι προτάσεις των Γραφείων ΟΕΥ και η Enterprise Greece, αλλά και οι υπόλοιποι φορείς υιοθετούν αυτές τις δράσεις και τις συνδιοργανώνουν. Γι’ αυτό ενεργοποιήσαμε κ. Ντιγριντάκη το Συμβούλιο Εξωστρέφειας τον Δεκέμβριο, όπου συμμετέχουν όλοι οι κεντρικοί φορείς και οι εξαγωγείς της χώρας, με αποτέλεσμα κάθε τρεις μήνες θα συναντιόμαστε μαζί τους. Θα εποπτεύουμε πως πάει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Εξωστρέφειας, πως πάνε οι κλάδοι και οι εξαγωγές μας, αλλά και πως πάει η προσέλκυση επενδύσεων. Και τελικά θα μπορούμε πιο στοχευμένα, όλοι μαζί να κάνουμε ένα σχεδιασμό, με σκοπό την ενίσχυση  των Γραφείων ΟΕΥ. Γιατί ξέρετε τα Γραφεία ΟΕΥ μπορούν να σου δώσουν την κατάλληλη εικόνα, αλλά θα πρέπει να διαθέτουν τα κατάλληλα μέσα για να μπορέσουν να μετουσιώσουν αυτή την εικόνα σε δράση, η οποία θα έχει τελικά όφελος για τον Έλληνα εξαγωγέα. Έτσι λοιπόν, όλοι μαζί μπορούμε καλύτερα να σχεδιάσουμε. Αυτός αυτός είναι ο συντονισμός που προσφέρει το Υπουργείο Εξωτερικών. Το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Εξωστρέφειας δεν είναι του Υπουργείου Εξωτερικών, είναι όλων των φορέων και των ιδιωτικών και των δημοσίων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πιο παλιά νομίζω η Enterprise Greece είχε μπει στη διαδικασία, πέρα από την προώθηση των στρατηγικών επενδύσεων, εκπόνησης μελετών ανάπτυξης Δήμων.  Έχετε μπει στη λογική τέτοιων δράσεων;

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Βεβαίως, υπάρχει αυτό το εργαλείο στην Enterprise Greece που έχει να κάνει με τους Δήμους της χώρας. Ήδη το πιλοτικό μας πρόγραμμα που ξεκινήσαμε και προχωράει προς τη  σύμβαση με το Δήμο Λευκάδας και το λιμάνι στον κόλπο του Βλυχού, το οποίο θα μετατραπεί σε μαρίνα. Και προχωράει η  σύμβαση με το Δήμο, με την Enterprise Greece να παρέχει consulting, για να αξιοποιηθεί το ακίνητο του Δήμου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην Enterprise Greece έρχονται επενδύσεις από ένα ποσό και πάνω;

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Βεβαίως από 40 εκατομμύρια ευρώ και πάνω με 75 εργαζομένους. Αλλά όταν μιλάμε για μεγάλα ακίνητα των Δήμων, μιλάμε για μεγάλες επενδύσεις. Έρχεται λοιπόν το κράτος μέσω της Enterprise Greece και δημιουργεί  τις συνθήκες για να γίνει η επένδυση. Διότι δεν μπορείς να περιμένεις από ένα Δήμο κάπου στην Ελλάδα μόνος του να έρθει σε επαφή με τους επενδυτές, να υπογραφεί η σύμβαση και να υλοποιηθεί η επένδυση. Έτσι, έρχονται και θα έρχονται και άλλοι Δήμοι προκειμένου να αξιοποιήσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εύχομαι κάθε επιτυχία. Σας ευχαριστώ πολύ.

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Εγώ σας ευχαριστώ.

19 Ιανουαρίου, 2022