ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε να δούμε τι ακριβώς συνέβη στη Σύνοδο των Ηγετών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τί σημαίνει αυτό για τη χώρα μας. Στην τηλεφωνική γραμμή η Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, η κυρία Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου. Καλή σας ημέρα.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Καλημέρα, κύριε Τσούτσια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν, για να δούμε τώρα, γιατί όλοι είμαστε κερδισμένοι σε αυτήν την ιστορία…;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Η Ελλάδα σίγουρα είναι κερδισμένη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Ελλάδα είναι. Να το δούμε, να το συζητήσουμε. Από πού προκύπτει αυτό; Κατ’ αρχάς από τη μείωση του επιτοκίου και την επιμήκυνση των 110 δισεκατομμυρίων;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι ο Πρωθυπουργός προσήλθε σε αυτή την κρίσιμη Σύνοδο διεκδικώντας ένα πακέτο αποφάσεων και αυτό το πακέτο τελικά αποφασίστηκε. Ένα πακέτο που αφορά και την Ελλάδα, αλλά αφορά συνολικά και την Ευρώπη και τους μηχανισμούς για την κρίση, από τους οποίους επωφελείται και η Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, ποια ήταν τα πράγματα που διεκδικήσαμε και τα οποία πετύχαμε; Πρώτα απ’ όλα την επιμήκυνση της αποπληρωμής του δανείου των 110 δισεκατομμυρίων στα επτάμισι χρόνια, δηλαδή διπλασιασμό κατά μέσο όρο του χρόνου αποπληρωμής…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό δεν ήταν όμως μία απόφαση η οποία δεν ξέραμε πότε θα εφαρμοστεί και αν θα υπάρχει και μείωση του επιτοκίου;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Υπήρχε μία καταρχήν, όπως ξέρετε, απόφαση να υπάρξει ένας παραλληλισμός με την Ιρλανδία από το Νοέμβριο, αλλά, είχε συμπεριληφθεί στο σύνολο της συνολικής διαπραγμάτευσης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Ωραία.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Το δεύτερο θέμα είναι εξίσου σημαντικό, αφορά στη μείωση του επιτοκίου κατά 100 μονάδες βάσης και για ολόκληρο το ποσό. Εδώ για να γίνουμε και πιο συγκεκριμένοι, σημαίνει ότι στο spread έχουμε μία μείωση 30% και μία εξοικονόμηση στο διάστημα της αποπληρωμής που αγγίζει τα 6 δισεκατομμύρια Ευρώ, μιλάμε για ένα μεγάλο ποσό. Το τρίτο που διεκδικούσαμε και το οποίο πετύχαμε -και βέβαια διαμορφώθηκε μία ισχυρή συμμαχία και με άλλες χώρες- ήταν να υπάρξει επάρκεια πόρων και στον προσωρινό μηχανισμό τώρα, όπου μπήκε ρητά ότι τα 440 δισεκατομμύρια μπορούν πλήρως να αξιοποιηθούν, και αυτό αποτελεί μήνυμα προς τις αγορές και ασπίδα για τα κράτη που έχουν προβλήματα, όπως επίσης και επιβεβαιώθηκαν τα 500 δισεκατομμύρια για το μόνιμο μηχανισμό μετά το 2013. Το μήνυμα προς τις αγορές είναι ότι δεν χωρεί κερδοσκοπία και παιχνίδια, οι χώρες του Ευρώ έχουν περιφρούρηση. Το επόμενο, το τέταρτο σημείο, που είναι πολύ σημαντικό είναι ότι εμείς ζητούσαμε ο μηχανισμός να έχει δυνατότητα παρέμβασης στις αγορές, και εδώ έγινε πολύ μεγάλη συζήτηση, και τελικά αποφασίσθηκε η δυνατότητα και του προσωρινού αλλά και του μόνιμου μηχανισμού να μπορούν να παρεμβαίνουν στην πρωτογενή αγορά ομολόγων. Εμείς διεκδικούσαμε ο μηχανισμός όχι απλώς να έχει πόρους, για να μπορεί να δανείζει, αλλά και να μπορεί να παρεμβαίνει ο ίδιος και να αγοράζει όταν χρειάζεται κρατικά ομόλογα, προφανώς χωρών που έχουν πρόβλημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Θα σας αναφέρω το πέμπτο σημείο, κύριε Τσιούτσια, που έχει πολύ μεγάλη σημασία. Για πρώτη φορά υπήρξε συμφωνία των ηγετών της Ευρωζώνης να υπάρξει στην Ευρώπη φόρος στις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές. Είναι μία παλιά ιστορία, αναφέρομαι στο περίφημο Tobin Tax, δηλαδή στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης να υπάρχει η δυνατότητα φορολόγησης και αναδιανομής των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών. Είναι μεγάλο βήμα, εγώ θα έλεγα από τα πιο σημαντικά για το μέλλον, το ότι η Ευρώπη αποφασίζει να προχωρήσει σε αυτό το θέμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Τώρα όσον αφορά στο Σύμφωνο του Ευρώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εδώ είναι τα δύσκολα από ό,τι φαντάζομαι, έτσι δεν είναι;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Θα έλεγα ότι τα δύσκολα ήταν κυρίως στο πρώτο σκέλος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί το λέτε αυτό;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Γιατί εκεί έγινε η σκληρή μάχη. Στο Σύμφωνο για το Ευρώ πετύχαμε σημαντικές αλλαγές, οι οποίες έρχονται να δημιουργήσουν μεγαλύτερη ευελιξία λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τις συνθήκες της κάθε χώρας. Επειδή και οι τίτλοι έχουν τη σηματοδότησή τους, εκεί που ήταν αρχικά απλώς Σύμφωνο Ανταγωνιστικότητας, η χώρα μας έπαιξε πολύ ενεργό ρόλο, όπως και η Ιταλία και η Ισπανία, και διαμορφώθηκε τελικά ο τίτλος Σύμφωνο για το Ευρώ, για την ανταγωνιστικότητα και τη σύγκλιση. Άρα σηματοδοτεί και τη δέσμευση για τη σταθερότητα της Ευρωζώνης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Και, ταυτόχρονα έχει σημασία ότι προστέθηκε η έννοια της σύγκλισης μέσα σε όλη αυτή την προσπάθεια. Θυμόσαστε που το είχαμε κουβεντιάσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βεβαίως. Εδώ όμως από ό,τι διαβάζω κι εγώ –εσείς τα ξέρετε καλύτερα– εδώ προβλέπεται σύνδεση των μισθών με την παραγωγικότητα με βασικό κριτήριο το εργατικό κόστος. Αυτό έτσι όπως ακούγεται μπορεί να είναι ωραίο, μπορεί... Αυτό σημαίνει και μείωση μισθών. Μπορεί να σημαίνει και μείωση...
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Εδώ λοιπόν για να το διευκρινίσουμε…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παράδειγμα. Αναφέρω ένα παράδειγμα.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Ποια είναι τα βασικά σημεία που τέθησαν και δημιουργούν διασφάλιση για την χώρα μας. Ζητήσαμε δύο πράγματα. Πρώτα από όλα να υπάρχει πλήρης κατοχύρωση του κοινωνικού διαλόγου και των συλλογικών διαπραγματεύσεων σε κάθε κράτος - μέλος. Αυτό, καταλαβαίνετε, όταν γίνεται αναφορά σε μισθολογικά, είναι κρίσιμο θέμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βεβαίως.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Και υπάρχει πλήρης καταγραφή πια στο κείμενο, ενώ δεν υπήρχε στην αρχή. Το δεύτερο είναι ότι ζητήσαμε μαζί με άλλες χώρες να διασφαλίζεται η διαδικασία της ευελιξίας. Τί σημαίνει αυτό; Ότι θα τίθενται οι στόχοι σε επίπεδο αρχηγών της Ευρωζώνης, αλλά κάθε κράτος - μέλος –και το λέει ρητά το κείμενο– θα αποφασίζει το μείγμα πολιτικής και τα μέσα για την υλοποίηση αυτών των στόχων. Εδώ να προσθέσω ότι αυτό αφορά και την συζήτηση για το φρένο χρέους και που αρχικά είχε προτείνει η Γερμανία ότι θα έπρεπε να υπάρξει συνταγματική κατοχύρωση. Εδώ πρέπει να σας πω…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό έχει τελειώσει από ό,τι φαίνεται δεν επιμένει η κυρία Μέρκελ.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Ναι, ήταν σαφής ο Πρωθυπουργός σε αυτό. Ήταν από τα ζητήματα που επέμεινε και τελικά συμφωνήθηκε ότι θα επιλέξει κάθε κράτος - μέλος τα νομοθετικά μέσα σε αυτό το θέμα. Το τρίτο που είναι σημαντικό για την χώρα μας, είναι ότι λέει μέσα το κείμενο ότι, αν μία χώρα αποδείξει ότι ήδη εφαρμόζει αυτές τις πολιτικές, τότε δεν χρειάζεται επιπλέον μέτρα. Και αυτή είναι η περίπτωση της Ελλάδας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Κρατάμε το τελευταίο που λέτε, δηλαδή υποστηρίζετε ότι δεν θα επιβληθούν νέα μέτρα.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Με την έννοια, κύριε Τσούτσια, ότι ήδη εμείς εφαρμόζουμε ένα αυστηρό Μνημόνιο και άρα καλύπτουμε τις περισσότερες από αυτές τις προβλέψεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το οποίο δεν προβλέπει νέα μέτρα;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Στο Μνημόνιο καθορίζεται το πλαίσιο της εφαρμογής του. Συνεπώς το Σύμφωνο για το Ευρώ δεν θα έρθει να επιβάλει επιπλέον υποχρεώσεις πέραν του Μνημονίου. Εμείς εφαρμόζουμε το πρόγραμμά μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Τρόικα, διαβάζω τα δημοσιεύματα που λένε ότι θα είναι στην χώρα μας μέχρι το 2023. Ισχύει αυτό;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Η Τρόικα έχει συγκεκριμένο ρόλο για την περίοδο εφαρμογής του Μνημονίου μέχρι το 2013.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μετά το 2013 φεύγουν δηλαδή και βγαίνουμε μόνοι μας να κολυμπήσουμε στην αγορά;
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Από εκεί και πέρα, σίγουρα ο αγώνας θα κριθεί από τη δική μας προσπάθεια. Τί πετύχαμε όμως την Παρασκευή; Πετύχαμε μία μεγάλη ανάσα και ένα μεγαλύτερο περιθώριο στην υλοποίηση της πολιτικής μας. Πετύχαμε σημαντική βελτίωση τελικά του πλαισίου εφαρμογής του Μνημονίου ούτως ώστε να είναι πολύ πιο αποτελεσματική η εφαρμογή του, βιώσιμη η εξυπηρέτηση του χρέους, και όλη αυτή η προσπάθεια που γίνεται να πιάνει τόπο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρετε γιατί σας λέω; Παράδειγμα, για τα νέα μέτρα, παράδειγμα τα 50 δισεκατομμύρια. Όταν βγήκαν εδώ οι της Τρόικας και μας είπαν για τα 50 δισεκατομμύρια, βγήκε και η Κυβέρνηση και φώναζε κ.λπ. Αποδείχθηκε ότι για αυτό υπήρχε συμφωνία στην πράξη, για τα 50 δισεκατομμύρια.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Κοιτάξτε, η Κυβέρνηση εδώ και πολύ καιρό είχε μιλήσει για την ανάγκη να υπάρξει στρατηγική και ένα σχέδιο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Αλλά βέβαια μέσα από ένα σχέδιο με συγκεκριμένες προϋποθέσεις και ασφαλιστικές δικλείδες, όπως για παράδειγμα το θέμα της δημόσιας γης, για το οποίο ο Πρωθυπουργός ήταν κατηγορηματικός. Από εκεί και πέρα η αξιοποίηση δεν είναι αναγκαστικά μόνο πώληση. Η αξιοποίηση γίνεται και με άλλον τρόπο, όπως οι παραχωρήσεις για ένα διάστημα. Υπάρχουν ακίνητα του δημοσίου όπως αυτά από κατασχέσεις που δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα να πουληθούν. Αυτό που είχε ενοχλήσει τότε με την Τρόικα ήταν ο τρόπος που παρουσίασαν αυτό το θέμα που φάνηκε ως παρέμβαση στα εσωτερικά της χώρας μας. Ένα θέμα που είναι καθαρά ζήτημα πρωτοβουλίας και σχεδιασμού της κυβέρνησης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Αυτά, εντάξει, τα έχουμε πει. Αυτό πρακτικά όμως σημαίνει για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, δεν ξέρω, χθες, τέθηκε προς συζήτηση πιο αναλυτικά αυτό το θέμα στο Υπουργικό, είναι ότι για να βγουν τα 50 δισεκατομμύρια θα πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί η ΔΕΗ, δεν ξέρω τι άλλο, ας πούμε, καλά στον ΟΤΕ δεν συζητάμε...
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Θα έλεγα να μην προτρέχουμε, γιατί το ίδιο το κείμενο της απόφασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αναφέρει «Όπως έχει ανακοινώσει η Ελλάδα», δηλαδή στην ουσία αποτυπώνει τη δέσμευση της Ελλάδας, δεν επιβάλλει κάτι νέο. Πέραν αυτού, θα υπάρξει ένα συγκεκριμένο σχέδιο από το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών. Ήδη, από ό,τι γνωρίζω, γίνεται με εντατικούς ρυθμούς μία πλήρης καταγραφή και ιεράρχηση. Είναι διαφορετική κατηγορία κάποιες επιχειρήσεις που μπορεί να προχωρήσει μερική μετοχοποίηση. Είναι άλλο πράγμα κάποια ακίνητα που μπορεί να είναι από κατασχέσεις, όπως διαμερίσματα. Και είναι άλλο η δημόσια γη, που εκεί ο Πρωθυπουργός ήταν σαφής εξ αρχής, ότι θα υπάρξει αξιοποίηση και όχι εκποίηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάντως, απ’ ό,τι καταλαβαίνουμε σε αυτό το κομμάτι μπορεί να είναι για 50 και για 60 χρόνια η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, της γης παραδείγματος χάρη, από τον ιδιώτη. Έτσι δεν είναι; Παράδειγμα το Ελληνικό, για να έρθει ένας επενδυτής να βάλει τα λεφτά, δε φαντάζομαι ότι θα τα βάλει τα λεφτά για πέντε ή για έξι χρόνια, φυσικά.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Ναι, αλλά γενικά μιλώντας στο πλαίσιο ενός συνολικού σχεδιασμού κάθε περίπτωση θα αξιολογηθεί. Ένα τέτοιο σχέδιο, όσον αφορά στην αξιοποίηση αφενός θα συμβάλει στην εξυπηρέτηση του χρέους, και αφετέρου θα ενισχύσει την αναπτυξιακή προσπάθεια και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Δηλαδή αυτός ο σχεδιασμός έχει πολλαπλές στοχεύσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Να σας ευχαριστήσω πολύ για τη σύντομη συνομιλία, κυρία Ξενογιαννακοπούλου.
Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Να είστε καλά, κύριε Τσούτσια. Γεια σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλή σας ημέρα.
14 Μαρτίου, 2011