Συνέντευξη Γενικού Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών, κ. Ιωάννη Σμυρλή, στο Ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ, στην εκπομπή ‘ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ’ και στο δημοσιογράφο κ. Βασίλη Κουφόπουλο. (23.03.2021)

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να καλωσορίσουμε το Γενικό Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας και Πρόεδρο της Enterpise Greece, κ. Ιωάννη Σμυρλή.  Καλησπέρα σας κ. Σμυρλή.

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Καλησπέρα κ. Κουφόπουλε σε εσάς και στους ακροατές μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Ελλάδα πρέπει λοιπόν να απευθυνθεί και στο εξωτερικό και να κάνει εξαγωγές, διότι η οικονομία της χρειάζεται ενίσχυση με κάθε τρόπο. Εσείς κάνατε μια παρέμβαση στη Συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας (ΣΕΒΕ) και θα θέλαμε να μάθουμε ποιος είναι ο σχεδιασμός, ο οποίος έχετε, τόσο στη Γραμματεία Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας, όσο και στην Enterprise Greece.

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Κ. Κουφόπουλε, εξαρχής, από τότε που ανέλαβε τα ηνία της χώρας ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, πριν καν βρεθούμε εν μέσω πανδημίας, (και άκουσα και πριν τα κρούσματα, στα οποία αναφερθήκατε, και τη συγκινητική προσπάθεια των συνανθρώπων μας με την  αιμοδοσία, να βοηθήσει ο καθένας, όπως μπορεί) είχε θέσει κάποιους βασικούς άξονες, αποφασίζοντας ότι το Υπουργείο Εξωτερικών θα αποκτήσει μια σύγχρονη οικονομική διπλωματία, στα πρότυπα των ανεπτυγμένων χωρών, όπου θα συγκεντρωθούν όλα τα εργαλεία, όπως και έγινε. Πριν ένα μήνα ψηφίστηκε το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο ενσωμάτωσε την Enterprise Greece, όπως επίσης και τον Οργανισμό Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων, ενσωμάτωσε τις πολυμερείς σχέσεις και σε συνδυασμό με όλα τα Γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων, που βρίσκονται ανά τον κόσμο, πλέον έχουν συγκεντρώσει δυνάμεις, για το πως μπορούμε να βοηθήσουμε τους εξαγωγείς μας να φθάσουμε σε όποια χώρα απαιτείται και με όποιο τρόπο απαιτείται. Στο πλαίσιο αυτό εκπονείται για πρώτη φορά μία στρατηγική συντονισμού της εξωστρέφειας των εξαγωγών  ελληνικών επιχειρήσεων και της προσέλκυσης ξένων επενδύσεων. Έτσι σήμερα στο ΣΕΒΕ για παράδειγμα, εχθές στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (Ε.Β.Ε.Α.), μιλάμε με όλους τους φορείς, για να σχεδιάσουμε μια συνολική στρατηγική της χώρας, για να μπορέσουμε να φθάσουμε σε όλες τις περιφέρειες, αλλά μέχρι και το τελευταίο χωριό, με σκοπό να βρούμε όλους τους εξαγωγείς και μέσα από ένα πρόγραμμα συγκεκριμένο, να τους εκπαιδεύσουμε, να τους βοηθήσουμε, έχοντας ένα διττό στόχο: ο πρώτος έγκειται στην αύξηση των εξαγωγικών επιχειρήσεων της χώρας και ο δεύτερος στην αύξηση των αγορών της χώρας, στις οποίες και θα απευθύνονται. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί  μόνο με συντονισμένο σχεδιασμό, και βέβαια πάνω σε αυτό, οφείλω να σας πω, ότι έχουμε πολύ καλή πρώτη ύλη, δηλαδή τις ελληνικές επιχειρήσεις. Και επιστρέψτε μου, χωρίς να θέλω να μακρηγορήσω, ότι μέσα στην πανδημία το 2020, οι ελληνικές εξαγωγές, εάν εξαιρέσουμε τα πετρελαιοειδή, σημείωσε αύξηση του 1%, και αυτό δείχνει την αξία των ελληνικών επιχειρήσεων, την δυναμική τους και τις δυνατότητές τους.         
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι περιλαμβάνουν αυτές οι εξαγωγές; Τι πουλάμε στο εξωτερικό;

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Πουλάμε νωπά προϊόντα σε μεγάλο βαθμό, αλλά όχι μόνο. Πέρα από τα νωπά προϊόντα, στρέφουμε το βλέμμα μας και στην εξαγωγή τεχνογνωσίας, όσον αφορά τις κατασκευές και βεβαίως προσπαθούμε να γίνουμε και ένα hub, που σημαίνει ότι θα επηρεάζουμε όλες τις γειτονικές χώρες, αποτελώντας έναν περιφερειακό παίχτη, στον οποίον θα βασίζονται όλα τα clusters σε όλους τους κλάδους. Η ουσία, όμως, δεν έγκειται στο τι πουλάμε, έγκειται στο κατά πόσο αυτά τα προϊόντα πηγαίνουν στις σωστές αγορές κ. Κουφόπουλε. Γιατί μπορούμε να έχουμε πολύ καλά προϊόντα που τα οδηγούμε λάθος ή μπορεί να διαθέτουμε πολύ καλά προϊόντα που δεν ξέρουμε πώς να τα προωθήσουμε στο εξωτερικό. Και σε αυτό ακριβώς το σημείο θέλω να εστιάσω, στο πως δηλαδή να βοηθήσουμε τους εξαγωγείς να είναι έτοιμοι να κάνουν εξαγωγές, να συμμετέχουν σε εκθέσεις, να βρίσκουν χώρες-στόχους. Και βέβαια καταφέραμε και κάτι άλλο σε σύντομο χρονικό διάστημα στην Enterprise Greece. Προσαρμοστήκαμε στην πανδημία και ενεργοποιήσαμε και πολλά διαδικτυακά εργαλεία, διοργανώνοντας webinars, virtual B2B meetings, με αποτέλεσμα να συντηρούμε ζωντανό το δίκτυο των Ελλήνων εξαγωγέων και να τους βρίσκουμε συνομιλητές στις ξένες χώρες. Είμαστε αισιόδοξοι ότι οι εμβολιασμοί θα πάνε καλύτερα, διότι διανύουμε μια δύσκολη εβδομάδα. Επιστρέψτε μου να πω ότι είμαι αισιόδοξος, διότι βρισκόμαστε στις τελευταίες δύσκολες εβδομάδες  και σιγά-σιγά με τη βελτίωση της υγειονομικής κατάστασης, θα φθάσουμε προς το καλοκαίρι. Να ανοίξει πρώτα ο τουρισμός και στη συνέχεια οι εξαγωγές μας. Και τότε ακριβώς θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι, ούτως ώστε να φθάσουμε σε όλες τις χώρες-στόχους και να βοηθήσουμε τους εξαγωγείς να προσφέρουν με πιο αποτελεσματικό τρόπο τα προϊόντα τους στο εξωτερικό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το ζήτημα του ορυκτού πλούτου της χώρας, το εξετάζετε; Διότι υπάρχουν, για παράδειγμα, ορισμένα προϊόντα, τα οποία τα έχουμε αφήσει στην τύχη τους στο παρελθόν και θα μπορούσαν, ενδεχομένως, δυνητικά να βρουν αγορές στο εξωτερικό. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η σμύριδα, η οποία έμπαινε ως εγγύηση στη Διεθνή Οικονομική Επιτροπή, πριν από έναν αιώνα, όταν η χώρα είχε χρεοκοπήσει, και πλέον το προϊόν δεν φθάνει στο εξωτερικό, γιατί υπάρχει κάποιο ανταγωνιστικό. Έχετε σκεφθεί να αναλάβετε τέτοιου είδους πρωτοβουλίες, να ξεκινήσετε κάτι από την αρχή και να φθάσετε στις αγορές;

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Χαίρομαι που μου κάνετε αυτή την ερώτηση, γιατί αυτή είναι η ουσία και της δικής μου παρέμβασης και του Διοικητικού Συμβουλίου του Σ.Ε.Β.Ε., αλλά και του Ε.Β.Ε.Α., όπως επίσης και των επιχειρηματιών, αλλά και των  αρμόδιων φορέων. Διότι προφανώς το κράτος δεν μπορεί να τα προβλέψει όλα, και δεν πρέπει να τα προβλέπει όλα. Θα πρέπει, λοιπόν, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς να συζητούνται τέτοια θέματα, όπως συζητήθηκαν και σήμερα στο Σ.Ε.Β.Ε., και εχθές στο Ε.Β.Ε.Α., στο πως να διευρύνουμε τους εξαγωγείς μας, σε νέες κατηγορίες . Αυτό που έχει σημασία είναι το πως θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε κάποια τοπικά, δικά μας clusters, άρα να υπάρχουν αρκετές επιχειρήσεις, να μπορέσουμε να φτιάξουμε ένα ειδικό κλάδο εξαγωγέων,  με σκοπό να οργανωθούμε όλοι μαζί και να μπορούμε να εξάγουμε το προϊόν. Γιατί ξέρετε, το σημαντικό είναι να βγει προς τα έξω μια σειρά επιχειρήσεων, είτε με επιχειρηματική αποστολή, είτε με εκθέσεις, είτε με απευθείας σύνδεση με τα Γραφεία Ο.Ε.Υ. σε ολόκληρο τον κόσμο, ώστε να δημιουργούνται συνεργασίες. Αυτό είναι που έχει αξία και φέρνει αποτελέσματα για τη χώρα και τους εξαγωγείς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Για να δούμε. Πολύ δύσκολη η αποστολή σας. Θα πρέπει να φέρετε και αποτελέσματα.

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Αυτό προσπαθούμε. Και θέλουμε να είναι μετρήσιμα τα αποτελέσματα. Θέλω να σας πω ότι, εάν και βάλαμε και εμείς το λιθαράκι μας, οι πρωταγωνιστές είναι οι εξαγωγείς, οι οποίοι και κράτησαν τις εξαγωγές πέρυσι. Και να σας πω κάτι ακόμα, καταφέραμε μέσα στην περίοδο του κορωνοϊού και εξασφαλίσαμε, μέσω στρατηγικών fast track επενδύσεων της χώρας, 2,8 δις το 2020, και έχουμε αυτή τη στιγμή, 7 δις κατατεθειμένες προτάσεις για στρατηγικές επενδύσεις, το οποίο και καταδεικνύει την αξιοπιστία της χώρας και ότι καταφέραμε να βγει και κάτι καλό, από όλο αυτό που μας συμβαίνει. Οι επενδυτές, λοιπόν, αισθάνονται ασφάλεια να επενδύσουν στη χώρα μας και μάλιστα, σας μιλάω για βιομηχανικές επενδύσεις, για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, για επενδύσεις τεχνολογίας, για τουριστικές επενδύσεις, άρα μιλάμε για μια ευρεία γκάμα πλέον. Αυτό αποτελεί μια επιτυχία, η οποία και συμβάλλει στην άνθηση των ελληνικών επιχειρήσεων, αλλά και στις εξαγωγές κατ’ επέκταση. Διότι πάμε να δημιουργήσουμε το hub που σας είπα για να εξάγουμε και στις γειτονικές χώρες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας ευχαριστώ πάρα πολύ, Να είστε καλά.

Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Σας ευχαριστώ πολύ κ. Κουφόπουλε. Καλό σας βράδυ.

24 Μαρτίου, 2021