Συνέντευξη Τύπου Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και ΥΠΕΞ Ευ. Βενιζέλου

Συνέντευξη Τύπου Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και ΥΠΕΞ Ευ. ΒενιζέλουΚ. ΚΟΥΤΡΑΣ: Καλησπέρα σας.
Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για την ανταπόκριση στην πρόσκληση για τη συνέντευξη Τύπου του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Εξωτερικών.
Θα ξεκινήσουμε όπως πάντα με ενημέρωση που θα σας κάνει ο Αντιπρόεδρος για θέματα που αφορούν σε εξωτερική πολιτική και στη συνέχεια για ευρύτερα τρέχοντα θέματα και με τον ίδιο τρόπο θα παρακαλούσα να δομήσουμε και τη συζήτησή μας. Στις ερωτήσεις, δηλαδή, να προτάξουμε τα θέματα τα διπλωματικά και αφού κλείσουμε, να περάσουμε και στα υπόλοιπα ζητήματα.
Σας ευχαριστώ.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Καλησπέρα. Χθες, συγκροτήθηκαν, στις Βρυξέλλες, οι βασικές κατευθύνσεις, θα έλεγα, της Ευρωπαϊκής πολιτικής, μετά την εκλογή του νέου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Συνεδρίασαν οι ηγεσίες των δυο μεγάλων ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων, του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού και του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Είχα τη δυνατότητα να μετάσχω σε μια πολύ κρίσιμη συνάντηση, υπό την ιδιότητά μου, του Αντιπροέδρου της Ελληνικής Κυβέρνησης και Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, με τον Πρόεδρο Ολάντ, τους Πρωθυπουργούς και τους Αντιπροέδρους κυβερνήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που τα κόμματά τους ανήκουν στο Ευρωπαϊκό Σοσιαλιστικό Κόμμα και είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μια πρώτη αποτίμηση του μηνύματος των Ευρωπαίων πολιτών, όπως αυτό στάλθηκε στις ευρωεκλογές.

Καταλήξαμε σε δυο βασικά συμπεράσματα. Το πρώτο είναι πως πρέπει να σεβαστούμε τις ιδρυτικές συνθήκες και τη Συνθήκη της Λισαβόνας.

Πρέπει να σεβαστούμε το νέο, ενισχυμένο, ρόλο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Πρέπει να τιμήσουμε τους πολίτες που έδωσαν συγκεκριμένες κατευθύνσεις και έκαναν επιλογές με την ψήφο τους.

Άρα, ανεξαρτήτως του γράμματος της Συνθήκης, πρέπει να αναγνωρίσουμε αυξημένο ρόλο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο συσχετισμό δυνάμεων που υπάρχει πλέον στην νέα σύνθεσή του.

Ως εκ τούτου, θεωρούμε απολύτως λογικό και αναγκαίο ο πρώτος που θα επιχειρήσει να συγκροτήσει κοινοβουλευτική πλειοψηφία, ικανή να στηρίξει τη νέα Επιτροπή και το νέο Πρόεδρό της, είναι ο κ. Γιούνγκερ, ως επικεφαλής της Ομάδας που έλαβε τις περισσότερες έδρες στο νέο Κοινοβούλιο, παρ’ ότι η πλειοψηφία αυτή είναι σχετική και η διαφορά από το Ευρωπαϊκό Σοσιαλιστικό Κόμμα είναι πάρα πολύ μικρή.
Αυτό σημαίνει ότι ο δεύτερος που θα έχει το δικαίωμα να δοκιμάσει την διαδικασία αυτή είναι ο κ. Σουλτς.

Επίσης, τονίσαμε και αυτό είναι το σημαντικότερο, πως δεν μπορεί η διαδικασία επιλογής του νέου Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και γενικότερα η διεργασία για την κατανομή των κρίσιμων θέσεων στο Ευρωπαϊκό θεσμικό οικοδόμημα, να είναι μια συζήτηση, για το ρόλο και τη σταδιοδρομία προσώπων, ή για την κατανομή βαθμών επιρροής μεταξύ κομμάτων και μεταξύ κρατών.

Χρειάζεται κάτι πολύ βαθύτερο, πολύ πιο ουσιαστικό, με διαφάνεια και ειλικρίνεια απέναντι στους πολίτες, άρα σημασία έχει το μείγμα πολιτικής.

Εάν οι πολιτικές δεν αλλάξουν, εάν δεν απομακρυνθούμε από ένα πολύ συγκεκριμένο μοντέλο που οδηγεί, πολύ συχνά, σε αναγκαστικά μέτρα λιτότητας, σε ύφεση, σε αύξηση της ανεργίας, εάν δεν ξαναπείσουμε τους λαούς μας ότι η Ευρώπη μπορεί να λειτουργήσει παραγωγικά, ανταγωνιστικά, με δικαιοσύνη, ισότητα, με ευκαιρίες, με υψηλή ποιότητα παροχής υπηρεσιών, με ένα ευρωπαϊκό κοινωνικό κράτος, δεν θα έχουμε καταλάβει αυτό που έγινε και δεν θα έχουμε δώσει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην ευρωζώνη την προοπτική που πρέπει.

Αναφέρομαι ειδικά στην ευρωζώνη, γιατί το μεγάλο θέμα είναι βέβαια η λειτουργία του ευρώ, του κοινού νομίσματος, οι κανόνες οικονομικής διακυβέρνησης, η άσκηση μιας νομισματικής πολιτικής, η οποία έχει αναπτυξιακά αποτελέσματα.
Αυτό είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό.

Θα συνεχίσουμε τη συζήτηση, αυτή την Παρασκευή, στο Άτυπο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων που συνέρχεται, εδώ, στην Αθήνα, στο Ζάππειο, με τη συμμετοχή των 28 Υπουργών Ευρωπαϊκών Υποθέσεων.

Θα έχω την ευκαιρία, στην εισαγωγική μου ομιλία, την Παρασκευή, να παρουσιάσω το πλαίσιο, μέσα στο οποίο, κατά τη γνώμη της Ελληνικής Προεδρίας, πρέπει να κινηθεί όλη αυτή η προσπάθεια, όλη αυτή η διεργασία.

Αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία σε αυτή τη συνάντηση, την άτυπη, του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων και ελπίζω ότι θα προκύψει κάτι θετικό για την Ευρώπη, όπως την αντιλαμβάνονται οι πολίτες της και οι λαοί της.

Σταματώ εδώ σε σχέση με τα ευρωπαϊκά θέματα που ανήκουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου και θα επανέλθουμε σε όσα θέματα θέλετε με τις ερωτήσεις σας.

Θέλω τώρα να σας ενημερώσω για την επίσκεψή μου στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, σήμερα το μεσημέρι.

Όπως θα ακούσατε από τις σκέψεις που ανταλλάξαμε στην αρχή της επίσκεψής μου, κατά τη γνώμη μου, το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από τις πρόσφατες τριπλές εκλογές, είναι ότι διατηρήθηκε, όπως ήθελε ο ελληνικός λαός, η κυβερνητική και γενικότερα η πολιτική σταθερότητα.

Θα μου επιτρέψετε να πω ότι φάνηκε πόσο κρίσιμος είναι ο ρόλος της παράταξής μας, το ειδικό βάρος της οποίας ενισχύθηκε. Εμείς, κατανοούμε πλήρως, όπως είπα στον κ. Πρόεδρο της Δημοκρατίας τα μηνύματα της κοινωνίας, που θέλει και περιμένει να φανούν γρήγορα, ει δυνατόν αμέσως, τα αποτελέσματα της σταδιακής εξόδου από την κρίση και της αλλαγής σελίδας.

Θα ανταποκριθούμε, γιατί εμείς εκφράζουμε την προοδευτική σταθερότητα, όπως λέμε, αλλά υπάρχει επιτακτική ανάγκη να γίνουν κινήσεις που ξαναενώνουν το έθνος. Ένα έθνος διχασμένο σε λανθασμένη και ξεπερασμένη βάση.

Και επειδή θέλουμε μια κυβέρνηση που εκφράζει όλο το έθνος και όχι μόνο τα δυο κόμματα που μετέχουν σε αυτή, θέλουμε και μια αντιπολίτευση που να μετέχει στη συλλογική εθνική ευθύνη.
Πρέπει να γίνει μια επιλογή, εάν θέλουμε να συνεχίσουμε, υπό συνθήκες έντασης που αγγίζει τα όρια του συμβολικού εμφυλίου πολέμου, ή εάν θέλουμε να πάρουμε πρωτοβουλίες που οδηγούν σε συναίνεση και συνεννόηση.

Υπάρχουν περιθώρια αλλαγής κλίματος σε ουσιώδη θέματα. Ως τέτοια, ανέφερα στον κ. Πρόεδρο της Δημοκρατίας πέντε.

Το πρώτο είναι η συνεργασία των δυνάμεων του συνταγματικού τόξου για την πολιτική απομόνωση και αντιμετώπιση της Χρυσής Αυγής.

Το δεύτερο, η συνεργασία όλων των πολιτικών δυνάμεων, στο επίπεδο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού με στόχο τη διαφύλαξη της κοινωνικής συνοχής και την υποστήριξη της τοπικής ανάπτυξης και απασχόλησης. Μέσα από την εντατική αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, αλλά και των κονδυλίων της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής.

Τα μέτρα για την καταπολέμηση της ανεργίας, στα οποία οι δήμοι παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο μέσα από τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας και αυτεπιστασίας, εντάσσονται σε αυτή την ενότητα.

Το τρίτο σημείο είναι η συμμετοχή της αντιπολίτευσης στο μακροχρόνιο δημοσιονομικό και μακροοικονομικό σχεδιασμό. Ισχύει, πάντα, η πρότασή μου για τη συγκρότηση εθνικής ομάδας διαπραγμάτευσης, για τη σχέση μας με τους εταίρους, έστω και τώρα. Έχουμε, άλλωστε, να επιβεβαιώσουμε τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους.

Και κυρίως, είναι ευθύνη όλων των πολιτικών δυνάμεων της χώρας να διασφαλίζουν τη συνέχεια του κράτους, έναντι των τρίτων, έναντι των ξένων, είτε αυτοί είναι επενδυτές, είτε είναι γενικότερα συναλλασσόμενοι με εμάς.

Πρέπει να υπάρχει συνεπώς ασφάλεια δικαίου. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητεί τις δεσμεύσεις της ελληνικής πολιτείας.

Το τέταρτο σημείο αφορά το θεσμικό πλαίσιο. Έχουμε να συζητήσουμε πολλά που αφορούν τον εκλογικό νόμο, τις αναγκαίες αλλαγές στον Κανονισμό της Βουλής και πρέπει να υπάρξει μια καθαρή συνεννόηση και εξήγηση, ανάμεσα στις πολιτικές δυνάμεις, που εγώ πιστεύω ότι δεν υπάρχει τώρα, για το εάν υπάρχει περιθώριο συνταγματικής συναίνεσης ή όχι. Δεν μπορούμε να ανοίξουμε καμία θεσμική συζήτηση, εάν δεν διασφαλίσουμε ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις της αναγκαίας συνταγματικής συνένωσης.

Όχι αόριστα, αλλά επί του συγκεκριμένου. Άρα δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να γίνουν προχειρότητες που αφορούν την κίνηση μιας τέτοιας διαδικασίας και μάλιστα με αυξημένη πλειοψηφία.

Για να κινήσει κανείς τέτοιες διαδικασίες, πρέπει προηγουμένως πολιτικά να έχει αλλάξει το κλίμα και να υπάρχουν οι προϋποθέσεις του διαλόγου και της συνεννόησης, αλλιώς, μπορεί η δευτέρα πλάνη να είναι χείρον της πρώτης.

Το πέμπτο σημείο αφορά την εξωτερική πολιτική και την πολιτική ασφάλειας και άμυνας. Πρέπει να αξιοποιήσουμε στο έπακρο το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής. Πρέπει να διασφαλιστεί η συνεργασία και η συλλογικότητα των Ελλήνων ευρωβουλευτών και των μελών της Ελληνικής αντιπροσωπείας στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης σε όλα τα εθνικά θέματα.

Πρέπει να κινηθούμε με το ίδιο πνεύμα σε ζητήματα του Απόδημου Ελληνισμού, στα ζητήματα που αφορούν τις γερμανικές αποζημιώσεις και το κατοχικό δάνειο, μέσω και της ειδικής διακομματικής Επιτροπής και προσθέτω εδώ, μετά και από τη συζήτηση που είχα με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τα ζητήματα που αφορούν την αξιοποίηση του, υποθαλάσσιου, κυρίως, πλούτου, μέσω της οριοθέτησης των θαλασσίων Ζωνών.

Σταματώ εδώ, τα υπόλοιπα μπορούμε να τα δούμε, κατά τη διάρκεια της συζήτησης.

ΠΓΔΜ - ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΚΟ

Δ. ΚΑΤΣΙΜΕΝΤΕ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω, πρόσφατα ανακοινώθηκε νέα επίσκεψη του κ. Νίμιτς, στις αρχές Ιουλίου σε Αθήνα και Σκόπια. Έχει κάτι νέο να μας μεταφέρει ο κ. Νίμιτς; Και ποιες είναι οι προσδοκίες της Αθήνας από αυτό το νέο γύρο διαπραγματεύσεων στις δυο πρωτεύουσες;

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Όπως θυμάστε, όταν είχα επισκεφθεί τα Σκόπια στο πλαίσιο της βαλκανικής περιοδείας μου και είχα συναντήσει τον κ. Γκρουέφσκι είχαμε τονίσει και οι δυο πως πρέπει να αποδώσουμε μεγάλη σημασία στην πρωτοβουλία Νίμιτς, γιατί σύμφωνα με τις ισχύουσες αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, αυτή είναι η αρμόζουσα διαδικασία για την επίλυση της διαφοράς σε σχέση με το όνομα.

Άρα, εμείς είμαστε συνεπείς και έναντι του Ο.Η.Ε. και έναντι των όσων έχουμε πει στους συνομιλητές μας. Έγιναν, έκτοτε, δυο συναντήσεις του κ. Νίμιτς με τους εκπρόσωπους των δυο κρατών των δυο πλευρών και ο κ. Νίμιτς είναι, ανά πάσα στιγμή, ευπρόσδεκτος, στο πλαίσιο της αποστολής του και στο πλαίσιο των σχετικών αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας να έρθει στην περιοχή και να έρθει φυσικά και εδώ να μιλήσουμε. Είναι πάντα ένας πολύ ενδιαφέρον συνομιλητής.

Μ. POPOVIK: Κύριε Υπουργέ, άλλη μια ερώτηση για το θέμα της ονομασίας. Ήθελα να ρωτήσω, εάν αυτή την περίοδο η ελληνική κυβέρνηση σχεδιάζει να κάνει κάποιες κινήσεις για να δώσει μια νέα δυναμική στις συνομιλίες και εάν υπάρχει μια αισιοδοξία ότι μπορούμε να επιτύχουμε κάποια λύση ή κάποια πρόοδο, μέχρι τη Σύνοδο, το Σεπτέμβρη.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Η δική μας θέση είναι πάρα πολύ σαφής, θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ δημιουργική, ότι θα μπορούσε να έχει δημιουργήσει μια δυναμική, αλλά για να γίνει αυτό χρειάζεται ανταπόκριση. Αυτά από πλευράς Ελληνικής Κυβέρνησης. Από πλευράς Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θέλω να τονίσω ότι ισχύουν τα Συμπεράσματα του Δεκεμβρίου του 2013.

Άρα περιμένουμε από τη μεριά των Σκοπίων, της νέας κυβέρνησης μετά από τις εκλογές, να δώσει σημασία με –όπως έχει πει το Συμβούλιο– απτά βήματα που αφορούν τόσο την εφαρμογή της Συμφωνίας της Οχρίδας, όσο και την πλήρη εφαρμογή της Συμφωνίας της 31ης Μαρτίου του 2013 για τις σχέσεις μεταξύ κυβερνητικής πλειοψηφίας και αντιπολίτευσης.

ΘΡΑΚΗ

Γ. ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ
: Πόσο σας ανησυχεί το φαινόμενο του Κόμματος Ισότητας Ειρήνης και Φιλίας στη Θράκη και πως σκέφτεστε να το αντιμετωπίσετε.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Όλοι οι Έλληνες πολίτες, ανεξαρτήτως της περιοχής στην οποία κατοικούν –και αυτό αφορά όλους τους Έλληνες πολίτες της Περιφέρειας της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης- έχουν τα ίδια πολιτικά και κοινωνικά δικαιώματα, είναι ισότιμοι Έλληνες πολίτες, ανεξαρτήτως του θρησκεύματός τους.

Εμείς, σεβόμαστε το Διεθνές Δίκαιο, σεβόμαστε, πλήρως, τους ορισμούς και τις ρυθμίσεις της Συνθήκης της Λωζάνης.

Ο καθένας μπορεί να ασκεί τα πολιτικά του δικαιώματα και να κάνει τις πολιτικές και εκλογικές επιλογές που θέλει. Βεβαίως, μια Περιφέρεια πρέπει να εκφράζεται, ει δυνατό κατά ένα τρόπο συνεκτικό προς το κοινό καλό για την τοπική ανάπτυξη, για την ανταγωνιστικότητα, για την απασχόληση.

Αυτό αφορά όλους τους πολίτες της περιοχής, ανεξαρτήτως θρησκεύματος και μια χώρα πρέπει να μετέχει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με κριτήρια, τα οποία είναι πρωτίστως ευρωπαϊκά. Άρα, όταν επιλέγουμε τους ευρωβουλευτές μας χρησιμοποιούμε κριτήρια, τα οποία είναι ευρωπαϊκά, φυσικά και εθνικά, αλλά πάντα στο πλαίσιο ενός κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το να είναι κάποιος πολίτης Έλληνας και Ευρωπαίος, ανεξαρτήτως θρησκεύματος και αυτό αφορά και τους μουσουλμάνους κατά το θρήσκευμα συμπολίτες μας, είναι σημαντικό, είναι ένα προνόμιο που πρέπει κανείς να το αξιοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Τώρα, σε σχέση με την ανάλυση του εκλογικού αποτελέσματος δεν θέλω να μπω σε λεπτομέρειες, γιατί δεν είναι αυτό ένα αντικείμενο που θα έλεγα εναρμονίζεται με μια συζήτηση που κάνουμε, εδώ, στο Υπουργείο Εξωτερικών, αλλά μπορώ να πω γενικά ότι δεν συμφωνώ με την ανάλυση που γίνεται.

Αν έκανα μια ανάλυση, θα ήταν πολύ διαφοροποιημένη, για να μην πω αντεστραμμένη σε σχέση με το αποτέλεσμα, το πολιτικό, το ευρύτερο, το οποίο παράγεται.

Για μας, σημασία έχει, πάντως, μια καλύτερή κοινή μοίρα για όλους τους Έλληνες, μια καλύτερη κοινή μοίρα για όλους τους κατοίκους της Περιφέρειας της Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ – ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μ. ΚΟΥΡΜΠΕΛΑ
: Κύριε Αντιπρόεδρε της Κυβέρνησης θεωρείτε επιτυχία το γεγονός ότι μια προτεραιότητα της Ελληνικής Προεδρίας που ήταν η θαλάσσια πολιτική, τελικά, αποφασίστηκε να γίνει μια οριζόντια πολιτική; Δηλαδή κάθε άλλη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης να έχει τη διάσταση αυτής της πολιτικής; Η μία ερώτηση.
Και η άλλη ερώτηση, το γεγονός ότι ο κανονισμός για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό υπάρχει ήδη, διευκολύνει τη δημιουργία των Ζωνών; Ευχαριστώ.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό έχουμε δουλέψει πολύ ως Προεδρία. Είναι μια επιτυχία και της Ελληνικής Προεδρίας και της αρμοδίας Επιτρόπου της κας Δαμανάκη. Στο μεγάλο κατάλογο των επιτευγμάτων της Ελληνικής Προεδρίας θα δείτε ότι περιλαμβάνεται, υπογραμμισμένος, ο κανονισμός αυτός.

Σας θυμίζω ότι στο πλαίσιο αυτής της οριζόντιας προτεραιότητας συγκροτήθηκαν πολλές συναντήσεις της πρωτοβουλίας Αδριατικής – Ιονίου, συγκροτήθηκε μετά από αρκετά χρόνια, ξανά, το λεγόμενο Med Group, η ομάδα δηλαδή των επτά κατά κυριολεξία μεσογειακών χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συνεδριάσαμε ήδη μια φορά, στο Αλικάντε, και θα συνεχίσουμε τη συνεργασία μας.

Πήραμε πολλές κοινές πρωτοβουλίες στα θέματα της διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών και είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι οι πρωτοβουλίες αυτές θα συνεχιστούν και από την Ιταλική Προεδρία που είναι κι αυτή μια μεσογειακή Προεδρία.

Το ευρύτερο πλαίσιο είναι η σημασία που δίνουμε στη Νότια Γειτονία, στη μεσογειακή διάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και είναι σημαντικό, επίσης, ότι είχαμε την ευκαιρία, οι επτά Υπουργοί, των μεσογειακών χωρών να συζητήσουμε με το Γενικό Γραμματέα της Ένωσης για τη Μεσόγειο σημαντικές πολιτικές πρωτοβουλίες, μια από τις οποίες είναι η επανέναρξη των υπουργικών συσκέψεων της Ένωσης για τη Μεσόγειο.

Τώρα, οι θαλάσσιες Ζώνες, βεβαίως, είναι αρμοδιότητα των κρατών – μελών, γιατί πρόκειται για εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα. Αλλού για εθνική κυριαρχία όταν πρόκειται για τα χωρικά ύδατα, αλλού για εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα όταν πρόκειται για την ΑΟΖ για την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, για άλλες Ζώνες, όπως είναι οι αρχαιολογική, η συνορεύουσα και ούτω καθ’ εξής.

Όμως, η στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ιδίως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που υπογραμμίζει και τεκμηριώνει με μελέτη ότι η άσκηση των δικαιωμάτων που προβλέπονται στη Συνθήκη του Ο.Η.Ε. για το Δίκαιο της θάλασσας έχει οικονομικό όφελος και αναπτυξιακό όφελος, για τις χώρες και για την Ένωση είναι κάτι πολύ σημαντικό.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ – ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΩΝ

Γ. ΙΓΝΑΤΙΟΥ: Θα ήθελα να ρωτήσω αν στα πλαίσια της Ευρώπης προβληματιστήκατε με αποτελέσματα που είναι πέρα από τις περιπτώσεις Le Pen στη Γαλλία και Farage στη Βρετανία, με μια απαξίωση από κάποιες χώρες, για παράδειγμα στη Σλοβακία ψήφισε μόνο το 13%, στην Τσεχία το 19%, εμείς γύρω στο 43% και κάτι.

Εάν σχεδιάζετε, στο πλαίσιο της Ευρώπης, κάποιες δράσεις, ούτως ώστε να υπάρχει μια κινητοποίηση στις φιλοευρωπαϊκές δυνάμεις και πόρτα πόρτα –θυμίζω αυτό που είχατε παρουσιάσει στο Γκάζι στο ΠΑΣΟΚ με την ομάδα κρούσης και πως κέρδισε ο Hollande– αν σχεδιάζετε να κάνετε τέτοιες ανάλογες δράσεις, ως Υπουργός Εξωτερικών.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ
: Η άνοδος της Ακροδεξιάς είναι ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα για όλη την Ευρώπη. Έχω πει πάρα πολλές φορές ότι όποιος συνδέει την άνοδο της Ακροδεξιάς μόνο με την οικονομική κρίση κάνει λάθος.

Υπάρχουν χώρες σε βαθιά οικονομική κρίση που δεν έχουν τέτοια φαινόμενα και χώρες με καλές οικονομικές επιδόσεις που έχουν τέτοια φαινόμενα.

Φυσικά, η οικονομική κατάσταση λειτουργεί ως κρίσιμη παράμετρος, αλλά πιο κρίσιμη παράμετρος είναι το πολιτικό κλίμα, η αντίληψη για τους θεσμούς, το επίπεδο του πολιτικού λόγου, δηλαδή η χυδαία απαξίωση του πολιτικού προσωπικού, των πολιτικών κομμάτων και του πολιτικού συστήματος τροφοδοτεί τα φαινόμενα του φασισμού, του νεοναζισμού και της βίας πολύ περισσότερο από ό,τι η οικονομική κρίση αυτή καθ’ εαυτή.

Γιατί, αλλιώς, δεν δικαιολογείται εμείς εδώ να έχουμε τη Χρυσή Αυγή στο 9% στις ευρωεκλογές και να μην υπάρχει αντίστοιχο φαινόμενο στην Κύπρο, στην Πορτογαλία, στην Ιρλανδία, αλλά να υπάρχει στη Γαλλία, να υπάρχει στην Ολλανδία αντίστοιχο φαινόμενο, ή στην Αυστρία.

Το φαινόμενο του ευρωσκεπτικισμού είναι πολύ ευρύτερο και στην πραγματικότητα, συνδέεται είτε με τους οικονομικούς εθνικισμούς, οι οποίοι είναι πάντα, δυστυχώς, παρόντες, είτε με την αδυναμία της ιδέας της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης να πείσει τους λαούς ότι τους προσφέρει κάτι σημαντικό. Αυτό είναι που μας απασχολεί.

Αυτό είναι κατά τη γνώμη μου το κύριο θέμα της συζήτησης που κάναμε προηγουμένως για την επιλογή του νέου Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΤΟΥΡΚΙΑΣ

Κ. ΦΡΥΣΣΑ
: Η ερώτησή μου είναι εάν θέλετε να σχολιάσετε τις πρόσφατες δηλώσεις του κ. Erdogan, ότι στη χώρα μας έχουμε στρατόπεδα τρομοκρατών.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Θεωρώ ότι ο κ. Erdogan στο πλαίσιο μιας προεκλογικής, ευρύτερα πολιτικής ομιλίας, ίσως έκανε κάποια παρεξήγηση. Αναφέρθηκε, ίσως, σε στοιχεία που αφορούν άλλη χώρα, ή είναι παρωχημένα, γιατί εμείς έχουμε δεχτεί, πολλές φορές, τα επίσημα συγχαρητήρια της τουρκικής πλευράς και στο επίπεδο του Υπουργού Εξωτερικών, για τη στενή και αποτελεσματική συνεργασία που έχουμε στα θέματα καταπολέμησης της τρομοκρατίας και του οργανωμένου εγκλήματος.

Οι υπηρεσίες μας συνεργάζονται, στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου και πολιτικά το κλίμα είναι ένα κλίμα συναντίληψης, θα έλεγα, στα θέματα αυτά.

ΟΥΚΡΑΝΙΑ

G. MELNIK: Κύριε Υπουργέ, μπορείτε να σχολιάσετε τη θέση της Ελλάδος σχετικά με τις προεδρικές εκλογές στην Ουκρανία; Θα αναγνωρίσει η Ελλάδα τα αποτελέσματα των εκλογών; Και τι περιμένετε από τη νέα κυβέρνηση; Και τι νομίζετε για τη χρήση στρατού εναντίον του λαού;

Κι ακόμη μια ερώτηση σχετικά με τις θεωρήσεις για τους Έλληνες που ζούνε στην Κριμαία. Έχετε απόφαση πώς θα τις εκδώσετε; Και θα ήθελα μια διευκρίνιση, σε σχέση με τη δήλωσή σας στις 13 Μαΐου, η ρωσική κυβέρνηση δεν είχε αναγνωρίσει την κυβέρνηση στο Κίεβο, εννοώ τον λεγόμενο πρόεδρο.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Σε σχέση με την προξενική εξυπηρέτηση των Ελλήνων που βρίσκονται στην Κριμαία, θα λάβουμε όλα τα αναγκαία μέτρα, γιατί όλοι πρέπει να έχουν την καλύτερη δυνατή προξενική εξυπηρέτηση.
Σε σχέση με την αναγνώριση, ή την υποδοχή γενικότερα των αποτελεσμάτων της πρόσφατης προεδρικής εκλογής στην Ουκρανία, η Ελλάδα θα ακολουθήσει την κοινή θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού πρώτα λάβει υπόψη της και στο ευρωπαϊκό επίπεδο, την έκθεση των παρατηρητών του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη.

Αλλά. έχουμε σημειώσει με πολύ μεγάλη ικανοποίηση τις τελευταίες δηλώσεις του Προέδρου Putin, ότι η Ρωσική Ομοσπονδία είναι έτοιμη να συνεργαστεί με τον Πρόεδρο της Ουκρανίας που θα εκλεγεί, ώστε να βρεθούν λύσεις, ει δυνατόν με απευθείας διάλογο, οι οποίες να εξομαλύνουν πλήρως την κατάσταση, γιατί αυτό είναι προς όφελος όλων των εμπλεκομένων χωρών, προς όφελος της ευρωπαϊκής ηπείρου γενικότερα.

Ως προς τα επεισόδια στο Ντονέτσκ και τη χρήση ένοπλης βίας, εμείς εκφραζόμαστε από τις δηλώσεις που έκανε σχετικά η κυρία Ashton, πρωτίστως, όμως, από την παρέμβαση του Γενικού Γραμματέα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών κ. Moon.

ΚΥΠΡΟΣ


Α. ΠΕΛΩΝΗ
: Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να μας κάνετε μια αποτίμηση της επίσκεψης Biden στην Κύπρο, αν δηλαδή κρίνετε ως θετική αυτή την επανενεργοποίηση των Αμερικανών, ως προς το Κυπριακό, ή εάν υπάρχει προβληματισμός στην Κυβέρνηση ότι αυτό μπορεί να δημιουργήσει και κάποιες πιέσεις, δεδομένου ότι, όπως είπε και στον κ. Κασουλίδη ο κ. Kerry, αναμένεται τους επόμενους μήνες, ενδεχομένως και το Σεπτέμβρη, να έρθει σε Λευκωσία και Αθήνα.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Ο κ. Kerry είναι καλοδεχούμενος, πάντα, να έρθει στην περιοχή, όπως και οι Υπουργοί Εξωτερικών όλων των χωρών, ιδίως των χωρών που παίζουν ιδιαίτερο ρόλο στη διεθνή πολιτική.

Δεύτερον, όπως ξέρετε, είμαι σε συνεχή επαφή με την Κυπριακή Κυβέρνηση και ειδικότερα με το συνάδελφό μου, τον κ. Κασουλίδη, με τον οποίο είχαμε ήδη αναλυτική τηλεφωνική συνομιλία πριν και μετά την επίσκεψη του Αντιπροέδρου, του κ. Biden και περιμένω την Παρασκευή, στο περιθώριο του Άτυπου Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων, να έχω μια συνάντηση μαζί του, για να κάνουμε μια επισκόπηση ως προς το σημείο στο οποίο βρίσκονται τώρα οι συνομιλίες για το Κυπριακό.

Ο κ. Κασουλίδης και γενικότερα η Κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας έχουν εκφράσει, κατ’ επανάληψη, με κατηγορηματικό τρόπο, την πολύ μεγάλη ικανοποίησή τους για την επίσκεψη Biden, την οποία χαρακτηρίζουν ιστορική και αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία στο γεγονός ότι ο Αντιπρόεδρος Biden υπογράμμισε και τόνισε πως υπάρχει, μόνο ένα κυρίαρχο ανεξάρτητο κράτος μέλος του ΟΗΕ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αναγνωρίζεται, διεθνώς, στο νησί και αυτό είναι η Κυπριακή Δημοκρατία ως έχει και υφίσταται και όπως εκπροσωπείται από τον Πρόεδρο κ. Αναστασιάδη και την Κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό.

Εμείς, παρακολουθούμε, με πάρα πολύ μεγάλη προσοχή, όλες τις εξελίξεις, τις αναλύουμε. Την πρωτοβουλία των κινήσεων την έχει η Κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας, την έχει η ελληνοκυπριακή πλευρά που συνομιλεί με την τουρκοκυπριακή κοινότητα. Εμείς, έχουμε σαφή κριτήρια και σαφή προτάγματα, τα οποία τα γνωρίζει, πάρα πολύ καλά, η Κυπριακή Κυβέρνηση.

Χ. ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ
: Κύριε Πρόεδρε, σε συνέχεια αυτού που ειπώθηκε για το Κυπριακό, ήθελα να σας ρωτήσω, έπειτα από την πρόσφατη δήλωση του ομολόγου σας, του κ. Davutoğlu, ότι δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία προκειμένου να έχει υποχρέωση η Τουρκία να πληρώσει την αποζημίωση που επιδίκασε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, έχει αλλάξει ή θα αλλάξει τίποτα στη στάση της Ελληνικής Κυβέρνησης στον τρόπο με τον οποίο συναλλάσσεται και συζητά, στα ευρωπαϊκά πλαίσια, με μια χώρα, η οποία δεν αναγνωρίζει την ύπαρξη χώρας μέλους της Ευρωπαϊκής Κοινότητας;

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ
: Δυστυχώς, όπως ξέρετε, το φαινόμενο αυτό, το φαινόμενο δηλαδή της μη αναγνώρισης της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία, είναι πολύ παλιό. Μόνο που η Κυπριακή Δημοκρατία είναι κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Τουρκία είναι υποψήφιο προς ένταξη κράτος μέλος και αποδίδει σημασία στην ευρωπαϊκή της προοπτική.

Επίσης, αποδίδει πολύ μεγάλη σημασία στη συνεργασία της με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Άμυνας και με τις διαδικασίες και τους θεσμούς της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας. Όμως, όλα αυτά προϋποθέτουν συνεργασία με μια Ευρωπαϊκή Ένωση των 28. Από εκεί και πέρα, το Συμβούλιο της Ευρώπης και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, είναι θεσμοί που έχουν την δική τους υπόσταση και την δική τους αυστηρότητα.

Όταν μια χώρα δεν συμμορφώνεται σε μια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, υπάρχουν μηχανισμοί που κινούνται, μέσω της Επιτροπής Υπουργών, υπάρχουν κυρώσεις, υπάρχει ένα πρόβλημα. Θα μου επιτρέψετε να πω, εδώ, ότι το κύριο ζήτημα της συζήτησης, για την κατάσταση στη Βοσνία και Ερζεγοβίνη περιστρέφεται γύρω από τη μη συμμόρφωση σε μια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, η οποία είναι μικρότερης σημασίας, γιατί είναι αποτέλεσμα ατομικής προσφυγής, από την απόφαση που εξεδόθη στην περίπτωση της Κύπρου. Εκεί, έχουμε και διακρατική προσφυγή, που είναι κάτι πολύ σπάνιο και πολύ σημαντικό.

Γι’ αυτό και είναι ιστορικής σημασίας η νομολογία αυτή, γιατί επιδικάζει αποζημίωση επί διακρατικών προσφυγών.

ΑΠΟΔΗΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ

Χ. ΜΑΛΑΣΠΙΝΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, ήθελα να ρωτήσω το εξής: σε ένα από τα πέντε σημεία που αναφερθήκατε για την εθνική συνεννόηση αναφέρατε και τον Απόδημο Ελληνισμό. Θα ήθελα λίγο περισσότερα πάνω σε αυτό και εάν εννοείτε πως στο πλαίσιο αυτό τοποθετείται και η ψήφος των Αποδήμων, αλλά και η επανασυγκρότηση του Συμβουλίου Αποδήμου Ελληνισμού. Ευχαριστώ.

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Ως προς τον Απόδημο Ελληνισμό, δεν μπορεί να εμφανιζόμαστε πολυδιασπασμένοι κομματικά, μικρόψυχοι, χωρίς να έχουμε μια αίσθηση του εθνικού χαρακτήρα της πολιτικής μας για τους Απόδημους. Για τους Απόδημους η πατρίδα είναι μια. Δεν μπορεί να είναι μία κομματική πατρίδα. Και φυσικά αυτό αφορά όλα τα θέματα που αναφέρατε και γενικότερα τη δέσμη των παρεμβάσεών μας στην κοινότητα των Αποδήμων, στον Απόδημο Ελληνισμό, όπου και αν βρίσκεται αυτός. Αυτές είναι και οι πρωτοβουλίες που έχουμε συνεννοηθεί ότι θα προωθήσει ο κ. Γεροντόπουλος, ως αρμόδιος Υφυπουργός.

28 Μαΐου, 2014