Συνέντευξη, Υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Κατρούγκαλου, στο ρ/σ «Real» και τον δ/φο Νίκο Χατζηνικολάου (12.03.2019)

Συνέντευξη, Υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Κατρούγκαλου, στο ρ/σ «Real» και τον δ/φο Νίκο Χατζηνικολάου (12.03.2019)ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλημέρα σας και καλή Σαρακοστή με υγεία σε όλες και σε όλους. Πάμε τώρα να καλημερίσουμε τον Υπουργό Εξωτερικών τον κ. Γιώργο Κατρούγκαλο. Κύριε Υπουργέ καλή σας ημέρα.
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Καλημέρα και καλή Σαρακοστή σε εσάς και τους ακροατές μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ξεκινήσω ζητώντας μια σύντομη τοποθέτησή σας, ένα σύντομο σχόλιό σας, για κάποια πολιτικά θέματα, ξεκινώντας από το γεγονός ότι χτες δεν καταφέραμε την εκταμίευση του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, που έχουμε λαμβάνειν από τα ομόλογά μας, από τα κέρδη των ομολόγων μας και θέλω να σας ρωτήσω: είναι τα πράγματα δύσκολα; Έχουμε σημαντική διαφωνία για το νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας ή πιστεύετε ότι θα καταφέρουν να γεφυρωθούν μέχρι το επόμενο Eurogroup;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Σωστά εντοπίσατε στην προστασία της πρώτης κατοικίας, τη μοναδική διαφορά που υπήρχε. Δεν νομίζω ότι υπάρχει ο παραμικρός λόγος ανησυχίας, όχι επειδή το λέω εγώ, αλλά γιατί έτσι ήταν οι δηλώσεις και του κ. Σεντένο και του κ. Μοσκοβισί, που αναφέρθηκαν στην πολύ μεγάλη πρόοδο που έχει επιτελέσει η χώρα μας και στην ανάγκη που υπάρχει να διευκρινιστούν πλευρές του νέου νόμου που θα προστατεύει την πρώτη κατοικία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επομένως λέτε ότι είναι θέμα χρόνου να επέλθει η συμφωνία.
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Βλέπουμε ότι υπάρχει μια σαφής βελτίωση των οικονομικών μεγεθών που επιβεβαιώνεται από αντικειμενικούς παρατηρητές που δεν έχουν κανένα λόγο να είναι φιλικοί προς την Κυβέρνηση: η αναβάθμιση κατά δύο βαθμίδες, για παράδειγμα,από τη Moody’s που είναι εξαιρετικό γεγονός. Στο πλαίσιο αυτό μπορούμε να εντάξουμε και τις δηλώσεις των αξιωματούχων που προανέφερα και την αντικειμενικά καλή εικόνα που φαίνεται να υπάρχει παντού στο εξωτερικό για την πρόοδο της ελληνικής οικονομίας. Άρα αισιοδοξία πρέπει να έχουμε και όχι ανησυχία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε βλέπετε, κ. Υπουργέ, να λαμβάνει ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση την τελική απόφαση για τον χρόνο των εθνικών εκλογών; Είναι κάτι που θα γίνει τις επόμενες εβδομάδες; Τον επόμενο μήνα;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Πάλι για τους λόγους που αφορούν την οικονομία, αλλά και για λόγους που αφορούν στη συνταγματική τάξη, ο Πρωθυπουργός έχει ξεκαθαρίσει ότι εκλογές θα έχουμε στο τέλος της τετραετίας, τον Οκτώβριο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρετε, αυτό δεν γίνεται πολύ πιστευτό. Υπό την έννοια ότι ο χρόνος των εκλογών -και παλιά λέγαμε και «η υποτίμηση του νομίσματος» όταν είχαμε εθνικό νόμισμα- δεν προαναγγέλλονται.
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Σε αυτό θα είχατε δίκιο και θα καθιστούσε την ερώτηση χωρίς αντικείμενο, αλλά σας λέω ότι είναι πεποίθησή μου αυτή. Γιατί ακριβώς μια περίοδο που η οικονομία προσπαθεί να πάρει πάνω της και πηγαίνει πολύ καλύτερα από όσο πολλοί θα περίμεναν, δεν είναι η στιγμή για να της ανακόψεις την όποια ορμή έχει, με εκλογές. Εγώ πιστεύω ότι μόνο και μόνο γι’ αυτό τον λόγο και να μην είχαμε τα θέματα συνταγματική τάξης, η εθνικά υπεύθυνη θέση θα ήταν να ολοκληρωθεί η τετραετία. Νομίζω ότι αυτό πιστεύει και ο Πρωθυπουργός.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν υπάρχει κίνδυνος ένα κακό αποτέλεσμα σε μια χαλαρή εκλογική αναμέτρηση όπως είναι οι ευρωεκλογές να σας δημιουργήσει πρόβλημα για τη συνέχεια; Σας ρωτώ, γιατί ο κ. Θεοδωρικάκος που είναι ο σύμβουλος στρατηγικού σχεδιασμού του κ. Μητσοτάκη, είπε χτες ότι είναι πολύ αμφίβολο -το διαβάζω επί λέξει- αν ο ΣΥΡΙΖΑ θα μπορεί να κυβερνήσει και τυπικά μετά το αποτέλεσμα της 26ης Μαΐου.
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Αυτό είναι το συνεχόμενα επαναλαμβανόμενο ‘μότο’ που ακούμε από τη Νέα Δημοκρατία, ουσιαστικά από το 2016 ενόψει διαφόρων προβλέψεων αρνητικών που τότε δεν είχαν με την εκλογική επίδοση του κυβερνώντος κόμματος, αλλά με την πορεία της οικονομίας ότι δεν θα κλείσει η πρώτη αξιολόγηση, δεν θα κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση.
Εγώ θέλω να σας πω ότι, κατά τη γνώμη μου, δυο είναι οι παράγοντες που δεν πρόκειται και αυτή τη φορά να δικαιολογήσουν τα παρόμοια μαύρα σενάρια. Το πρώτο είναι ότι δεν θα είναι όπως νομίζει ο κ. Θεοδωρικάκος το εκλογικό αποτέλεσμα, αλλά αυτό ας το αφήσουμε.
Το δεύτερο, για το οποίο έχω πεποίθηση, δεν κάνω πρόβλεψη, είναι ότι ο Πρωθυπουργός ούτως ή άλλως δίνει πάντοτε προβάδισμα στο εθνικό συμφέρον της χώρας. Πράγμα που φάνηκε κατεξοχήν με τη Συμφωνία των Πρεσπών και θα σας πω τον λόγο για τον οποίο γι’ αυτό: ο Πρωθυπουργός σκέφτεται με όρους προοπτικής. Σκέφτεται για το καλό της χώρας και ξέρει ότι θα κερδίσει πολλές εκλογές στο μέλλον, τις επόμενες δεκαετίες που θα είναι παρών στην πολιτική σκηνή. Σε καμία περίπτωση δεν θα διακινδύνευε το εθνικό συμφέρον της χώρας ενώπιον μιας στενά κομματικής πρόβλεψης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η αναφορά σας στην Συμφωνία των Πρεσπών και στο εθνικό συμφέρον, εικάζω εγώ -γιατί αυτή είναι η δουλειά του δημοσιογράφου, να ψάχνει πάντα το αρνητικό- ότι γίνεται διότι αισθάνεστε πως σας έχει φθείρει πολιτικά, ενόψει των εκλογών.
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Μα είναι αναμφισβήτητο ότι υπάρχει μια συναισθηματική αντίδραση που οφείλεται εν πολλοίς στην τρωθείσα εθνική περηφάνια της μνημονιακής περιόδου. Σε πολλούς Έλληνες το βλέπουμε αυτό. Δεν αναφέρομαι στους πέντε – δέκα γραφικούς ή τραμπούκους που φωνάζουν στους δρόμους, αυτοί μπορεί να είναι και στημένοι. Εγώ μιλώ για απλούς ανθρώπους, με τους οποίους συνομιλούμε και βλέπουμε ότι δεν συμφωνούν με τη Συμφωνία. Έχω επαναλάβει πολλές φορές ότι, κατά τη γνώμη μου, όταν φανούν τα θετικά αποτελέσματα της Συμφωνίας και όταν, κυρίως, διαψευστούν και πάλι οι Κασσάνδρες που βλέπουν ότι τάχα υποθάλπονται εθνικοί κίνδυνοι από τη Συμφωνία αυτή, δεν θα επικρατήσει πια το συναίσθημα, αλλά η λογική. Και αυτοί οι άνθρωποι θα ταχθούν υπέρ της Συμφωνίας.
Υπάρχει όμως ένας βραχύς χρόνος που μπορεί να φτάσει και μέχρι τις ευρωεκλογές, μπορεί να φτάσει ίσως και μέχρι και τις βουλευτικές εκλογές τον Οκτώβριο, που να μην έχει συντελεστεί αυτή η μεταστροφή. Αυτό τον κίνδυνο, να έχουμε βραχυχρόνιο πολιτικό κόστος, ενόψει μακροχρόνιου εθνικού συμφέροντος τον αποδεχθήκαμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ας κάνουμε μια επανάληψη που λένε οι μαθητές στο τι συμβαίνει στα εθνικά μας μέτωπα. Πως προχωράει η εφαρμογή της Συμφωνίας με τη γειτονική χώρα, για να ξεκινήσω από αυτό. Εφαρμόζεται; Ρωτώ, γιατί είχαμε και ένα δυο περιστατικά που δημιούργησαν αμφιβολίες.
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Μα, ακριβώς αυτά τα περιστατικά και η επανόρθωση των προσωρινών παραβιάσεων της Συμφωνίας αποτελούν, κατά τη γνώμη μου, την καλύτερη απόδειξη ότι αυτή εφαρμόζεται. Παράλληλα με τους πάνω από 160, αν δεν κάνω λάθος, δημόσιους θεσμούς, κτίρια και Οργανισμούς που άλλαξαν όνομα με απόφαση της Κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας.
Το τελευταίο διάστημα και εκεί βέβαια υπάρχει μια μεγάλη μάχη. Είδατε ότι ο Πρόεδρος εξακολουθεί και σήμερα να αρνείται να υπογράφει τους νόμους με τη νέα συνταγματική πια ονομασία της Βόρειας Μακεδονίας. Υπάρχει ένα “bras de fer” σε αυτή τη χώρα, υπάρχουν και εκεί πολύ περισσότερο θερμοκέφαλοι εθνικιστές από ό,τι στη δική μας. Δεν είναι επομένως ένα εύκολο πράγμα η εφαρμογή της Συμφωνίας. Βλέπουμε όμως καλή θέληση από την άλλη πλευρά. Εμείς δεν θα αφήσουμε στην καλή θέληση την εφαρμογή της Συμφωνίας, παρακολουθούμε την εφαρμογή της με μια επιτροπή που έχουμε στο Υπουργείο Εξωτερικών, μια διυπουργική επιτροπή που έχει συσταθεί. Και βασιζόμαστε σε ένα πρόγραμμα δράσης που δεν περιλαμβάνει μόνο την εκτέλεση των όρων της Συμφωνίας, αλλά κυρίως, την προώθηση εκείνων των θετικών μέτρων στο οικονομικό πεδίο, στο πολιτιστικό πεδίο που θα δημιουργήσουν το κλίμα που δεν θα επιτρέψει στο μέλλον ανατροπή της.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα στο μέτωπο με την Τουρκία πώς είναι τα πράγματα; Η τελευταία συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Τούρκο πρόεδρο είχε κάποιο αποτέλεσμα; Έχουν λειανθεί οι γωνίες και οι εντάσεις ή είμαστε στα ίδια;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Ο πρώτος στόχος που ήταν να υποχωρήσει η ένταση, έχει σε μεγάλο βαθμό επιτευχθεί. Έχει γίνει συνάντηση ανάμεσα στους Υπουργούς Άμυνας, γίνονται συζητήσεις σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων για την προώθηση των μέτρων εμπιστοσύνης. Πρόκειται να συναντήσω αύριο τον Υπουργό Εξωτερικών, τον κ. Τσαβούσογλου, στις Βρυξέλλες. Θα έχουμε μια συνομιλία σε ένα δείπνο εργασίας και πρόκειται να επισκεφθώ, ο ίδιος, την Αττάλεια στις 21 του μηνός, με ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει την περαιτέρω εξέταση των μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης για την αποκλιμάκωση της έντασης και μια συζήτηση για να δούμε τι σκέφτεται η τουρκική πλευρά για το Κυπριακό, μια που οι δικές μας οι απόψεις είναι δεδομένες και έχουν εκφραστεί στο Κραν Μοντανά, με τη γνωστή ενάργεια και καθαρότητα που ξέρετε. Επομένως, χωρίς να θέλω να δημιουργήσω ιδιαίτερο κλίμα αισιοδοξίας, δεν είμαστε εκτός απ’ αυτά που συζητήθηκαν ανάμεσα στον Πρωθυπουργό και τον Πρόεδρο Ερντογάν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορεί να έχουμε εξέλιξη, κ. Υπουργέ, το επόμενο διάστημα στο Κυπριακό;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Η δική μας πλευρά θέλει επίλυση του Κυπριακού και θέλει την επίλυση του Κυπριακού χθες. Δεν εξαρτάται από μας το αν θα υπάρχουν εξελίξεις στο Κυπριακό, εξαρτάται από το αν η άλλη πλευρά πρόκειται να δείξει μεγαλύτερη δημιουργικότητα και, κυρίως, να δείξει ότι θέλει ν’ ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις Αποφάσεις του ΟΗΕ. Ξέρετε ότι, για την ελληνική πλευρά, δεν είναι ένα διμερές θέμα το Κυπριακό, είναι ένα θέμα που αφορά εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου, είναι ένα διεθνές θέμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα, τί γίνεται με τη γειτονική μας Αλβανία; Είχε προαναγγελθεί διάλογος για διάφορα ζητήματα, υπήρξαν στη συνέχεια εμπρηστικές δηλώσεις από την άλλη πλευρά. Έχει παγώσει αυτή η διαδικασία; Και τί γίνεται με την ελληνική ΑΟΖ στο Ιόνιο;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Έχετε δίκιο να λέτε ότι εκεί υπήρχε μια σχετική καθυστέρηση, ακριβώς γιατί και πολιτική αναταραχή υπάρχει, την οποία παίρνουμε υπ' όψιν μας, αλλά και έπρεπε να πάρουμε και απαντήσεις από την άλλη πλευρά, σε σχέση με θέματα που αφορούν τη μειονότητά μας: τους δυο μεγάλους νόμους που αφορούν την προστασία της περιουσίας τους σε σχέση με το μέτωπο της ακτής της Χιμάρας και σε σχέση με το δικαίωμα αυτοπροσδιορισμού, σε σχέση με τη δυνατότητά τους να δηλώνουν ότι ανήκουν στη μειονότητα. Έχουμε πάρει κάποιες απαντήσεις από την αλβανική πλευρά, έχουν κατά κάποιον τρόπο ξεπαγώσει οι συζητήσεις, είναι κι εκεί πρόωρο να πούμε αν θα έχουμε κατάληξη θετική ή όχι. Και πάλι όμως, η πρόθεση της δικής μας πλευράς είναι να προχωρήσουμε για να έχουμε και βελτίωση των διμερών ζητημάτων μας και, μέσα από το ξεπάγωμα αυτών των διμερών θεμάτων, ν’ ανοίξει και η ευρωπαϊκή προοπτική της Αλβανίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω λίγο να επιμείνω στο θέμα της ΑΟΖ. Έχει υπάρξει μια προαναγγελία από την ελληνική κυβέρνηση. Θα υλοποιηθεί; Πότε, με ποιον τρόπο; Είχε υπάρξει από τον κ. Κοτζιά κατά την τελετή παραλαβής παράδοσης.
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Ναι, επιβεβαιώθηκε και μετά όμως, και από τον Πρωθυπουργό και από μένα. Πρόκειται, πράγματι, να επεκτείνουμε την αιγιαλίτιδα ζώνη μας, γιατί αυτό εντάσσεται και στην προσπάθεια να χαράξουμε την ΑΟΖ και με την Αλβανία και με την Ιταλία και αν προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις ενδεχομένως και με την Αίγυπτο. Είναι επομένως μια ειλημμένη πολιτική απόφαση που έχει πει ο Πρωθυπουργός ότι θα γίνει με τυπικό νόμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρουμε πότε; Υπάρχει κάποια σκέψη για το χρόνο;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Ακριβώς επειδή πρέπει να προχωρήσουν και οι διαπραγματεύσεις για την ΑΟΖ και είναι ένας απ’ τους παράγοντες που συνυπολογίζουμε, ο χρόνος δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί. Δεν πρόκειται όμως να στείλουμε αυτό το θέμα στις ελληνικές καλένδες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να κλείσουμε με τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις. Πώς εξελίσσονται αυτές επί Προεδρίας Τραμπ; Αισθάνεστε ότι είμαστε σε φάση βελτίωσης; Έχουν τελματώσει, οπισθοδρομούν; Τί ακριβώς θα λέγατε γι’ αυτές;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις ποτέ δε βρίσκονταν σε καλύτερο επίπεδο. Και δεν το λέμε εμείς αυτό, ούτε μόνο ο Αμερικανός Πρέσβης στην Αθήνα. Έχουμε δηλώσεις συνεχείς από Αμερικανούς αξιωματούχους, γιατί ανταποκρίνονται σ’ ένα πραγματικό, στο ότι υπάρχει δηλαδή ευθυγράμμιση συμφερόντων των δυο πλευρών στην ανάγκη να σταθεροποιηθεί η ιδιαίτερα ασταθής περιοχής στην οποία βρίσκεται η χώρα μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παίζει ρόλο σ’ αυτό ίσως μια ανησυχία των Αμερικανών για τον τρόπο με τον οποίο κινείται ο Ερντογάν απέναντι;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Μα είναι προφανές ότι ένας από τους παράγοντες της αστάθειας είναι αυτή η αμφιθυμία της Τουρκίας, ως προς το κατά πόσο θα παραμείνει πιστός σύμμαχος της Δύσης ή αν πρόκειται να κάνει νέες επιλογές. Δεν είναι όμως ο μοναδικός παράγοντας. Η χώρα μας έχει αποδείξει ότι δεν είναι απλώς πυλώνας σταθερότητας, είναι και εξαγωγέας σταθερότητας. Όχι μόνο με τη Συμφωνία των Πρεσπών, κατ’ εξοχήν με τη συμφωνία των Πρεσπών, αλλά και με τις τριμερείς συνεργασίες που έχει αναπτύξει στην Ανατολική Μεσόγειο.
Αυτό δεν είναι κάτι που ξεκίνησε επί Προεδρίας Τραμπ. Και επί Προεδρίας Ομπάμα υπήρχαν οι αντίστοιχες πολύ καλές σχέσεις και δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο Πρόεδρος Ομπάμα επέλεξε τη χώρα μας για ν’ αποστείλει το τελευταίο μήνυμά του για τη Δημοκρατία και τον τρόπο που σκέφτεται τα πράγματα προς όλο τον κόσμο από την Πνύκα.
Δείχνει, επίσης, ότι ένας απ’ τους παράγοντες που έχουν οδηγήσει τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις να είναι σε αυτό το υψηλό επίπεδο, είναι ότι είναι ίσως από τις λίγες φορές που βρίσκονται αυτές οι σχέσεις σε επίπεδο ισοτιμίας. Δεν ισχυρίζομαι ότι η Ελλάδα έχει το ίδιο πολιτικό βάρος όσο οι ΗΠΑ, ισχυρίζομαι όμως ότι η στρατηγική και των δυο πλευρών χαράσσεται, παίρνοντας υπ' όψιν κατ’ εξοχήν τα δικά τους εθνικά συμφέροντα και τη σύμπτωσή τους στην περιοχή μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Τουρκία με τη στάση που έχει επιδείξει το τελευταίο διάστημα και φέρνει μια νευρικότητα στις σχέσεις της με την Αμερική, αλλά και εκ του γεγονότος ότι εκπέμπονται από την Ευρώπη μηνύματα του τύπου ότι θα διακοπούν οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις, ότι η Τουρκία δε θα μπει ποτέ στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σαν αυτό που εξέπεμψε ο κ. Μάνφρεντ Βέμπερ, πρόσφατα, η Τουρκία μήπως εξελιχθεί το επόμενο διάστημα σε παράφρονα μεταβλητή της περιοχής;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Είναι προς το συμφέρον της χώρας μας και της Ευρώπης, να εξακολουθούν να υπάρχουν οι θεσμικές οδοί της ευρωπαϊκής προοπτικής της Τουρκίας ανοιχτές. Είναι τυχοδιωκτισμός, μικροκομματικός και, κατά τη γνώμη μου, ενταγμένος στο πλαίσιο της έξαρσης των εθνικισμών παρόμοιες δηλώσεις, όπως αυτές του κ. Βέμπερ.
Η χώρα μας, λοιπόν, προφανώς θεωρεί ότι για να έχει ευρωπαϊκό μέλλον η γείτονάς μας, πρέπει να σεβαστεί το ευρωπαϊκό κεκτημένο, τα δικαιώματα του ανθρώπου, αλλά από την άλλη μεριά δε θέλει να την αποκλείσει από την ευρωπαϊκή προοπτική της, ακριβώς γιατί αυτό θα ήταν σε βάρος του λαού της Τουρκίας, σε βάρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δε θέλει να έχει μια ισλαμική Τουρκία στ’ ανατολικά της σύνορα, αλλά και προς το εθνικό μας συμφέρον. Κι εμείς θέλουμε μια ευρωπαϊκή Τουρκία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και μια Τουρκία φαντάζομαι κ. Υπουργέ που να μην χρησιμοποιεί το μεταναστευτικό πρόβλημα σε βάρος της Ευρώπης
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Πολύ περισσότερο γι’ αυτό το λόγο. Και γι’ αυτό το λόγο, εμείς είμαστε υπέρ, για παράδειγμα, του να ανοίξει ξανά η συζήτηση για την τελωνειακή ένωση με την Τουρκία, αλλά υπάρχουν όμως εκεί αιρεσιμότητες, σε περίπτωση που η Τουρκία αποφασίσει ότι δεν θέλει να εφαρμόσει τις υποχρεώσεις της. Επομένως, ναι μεν θέλουμε να είμαστε ανοιχτοί στις προοπτικές τις ευρωπαϊκές, όχι όμως χωρίς όρους, μ’ εκείνους τους όρους που, όπως είπα, θα οδηγήσουν, εάν η Τουρκία αποφασίσει πράγματι ν’ ακολουθήσει την ευρωπαϊκή προοπτική, σε μια win-win κατάσταση. Στην αντίθετη περίπτωση έχουμε τους θεσμικούς τρόπους να μπορούμε να ελέγχουμε αντίθετες συμπεριφορές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ευχαριστώ θερμά τον Υπουργό Εξωτερικών, τον κ. Γιώργο Κατρούγκαλο. Καλημέρα κ. Υπουργέ.
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Καλή σας μέρα.

12 Μαρτίου, 2019