Συνέντευξη Υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Γεραπετρίτη, στον ρ/σ «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 90,1» και στους δημοσιογράφους Βασίλη Σκουρή και Σωτήρη Ξενάκη (10.04.2025)

Συνέντευξη Υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Γεραπετρίτη, στον ρ/σ «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 90,1» και στους δημοσιογράφους Βασίλη Σκουρή και Σωτήρη Ξενάκη (10.04.2025)

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας λέγαμε ότι χθες είχαμε μια δημοσκόπηση που δείχνει ότι η εξωτερική πολιτική είναι το δυνατό όπλο της κυβέρνησης, παρότι γίνεται μια συζήτηση ότι φεύγει κόσμος στα ακροδεξιά κ.λπ. Εδώ φαίνεται να κρατάει. Έχει περισσότερες δυνάμεις από τις δυνάμεις που έχει η Νέα Δημοκρατία ως κόμμα στις δημοσκοπήσεις. Ερώτηση πρώτη: Πώς κρίνετε την εξωτερική πολιτική της κυβέρνησης; Θετικά και μάλλον θετικά 44%. Σε κανέναν άλλο τομέα, στους τομείς συνολικά δηλαδή, ασφάλεια, ακρίβεια, οικονομία, θεσμοί. Σε σχέση με έξι χρόνια πριν, όταν ανέλαβε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, πιστεύετε ότι η θέση της χώρας στο εξωτερικό έχει βελτιωθεί, λέει το 35,6%, επίσης ψηλός δείκτης που υπάρχει. Και ποιος από τους πολιτικούς αρχηγούς, θα θέλατε να εκπροσωπεί τη χώρα στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο; Μητσοτάκης, 34,8%. Κωνσταντοπούλου, 11,1%, Ανδρουλάκης 10,4%. Είναι μία έρευνα. Και έχουμε τώρα στην τηλεφωνική μας γραμμή τον υπεύθυνο. Είναι στην τηλεφωνική γραμμή ο Υπουργός Εξωτερικών, κύριος Γιώργος Γεραπετρίτης, που μας κάνει τη χαρά να είναι μαζί μας σήμερα το πρωί. Καλημέρα κύριε Υπουργέ.

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Καλημέρα κύριε Ξενάκη. Καλημέρα κύριε Σκουρή. Είναι δικιά μου η χαρά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν, από πού θέλετε να ξεκινήσουμε. Εγώ λέω να πάμε από τα άμεσα. Για παράδειγμα, είχαμε χθες τη δήλωση Trump για τον Έλληνα Πρωθυπουργό. Διαβάζουμε και πληροφορίες ότι μπορεί ακόμα να έχουμε και συνάντηση του πλανητάρχη με τον Έλληνα Πρωθυπουργό. Πώς είμαστε, πώς τα πάμε με τον νέο πλανητάρχη;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Με τη νέα αμερικανική Διοίκηση έχουμε μία άριστη σχέση. Όπως γνωρίζετε, εγώ ήμουν μεταξύ των ελαχίστων, των πρώτων, που συνάντησα τον Αμερικανό Υπουργό Εξωτερικών στο State Department. Είχαμε μια εξαιρετικά παραγωγική συζήτηση. Στη συνέχεια, βρεθήκαμε εκ νέου στις Βρυξέλλες, στο περιθώριο της Διάσκεψης του ΝΑΤΟ. Έχουμε αναπτύξει μία σταθερά καλή σχέση, υπάρχουν δίαυλοι επικοινωνίας. Και κυρίως, υπάρχει μία σοβαρή κατανόηση, μία σοβαρή σχέση, η οποία ανατρέχει – όχι μόνο στο παρελθόν και στη σχέση που έχει αναπτυχθεί μεταξύ των δύο ηγετών στην πρώτη θητεία του Προέδρου Trump – κυρίως στη στρατηγική αμυντική σχέση που έχει αναπτυχθεί μεταξύ Ελλάδος και Ηνωμένων Πολιτειών. Και, κυρίως, στα κοινά συμφέροντα, τα οποία υπάρχουν εν πολλοίς. Νομίζω ότι αυτό είναι το αποτύπωμα μιας σοβαρής κυβέρνησης, μιας σοβαρής σταθερής εξωτερικής πολιτικής και ενός μεγάλου διπλωματικού αποτυπώματος.

Ξέρετε, το γεγονός ότι η Ελλάδα αυτή τη στιγμή βρίσκεται στον σκληρό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εν πολλοίς αναλαμβάνει κρίσιμες πρωτοβουλίες για τις διατλαντικές σχέσεις και από την άλλη πλευρά, η Ελλάδα είναι στο Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, συγκαθορίζοντας τη διεθνή πολιτική, νομίζω, από μόνο του, είναι ένας πολύ ισχυρός παράγων που θα έκανε τον οποιονδήποτε να θέλει να έχει από κοντά τη χώρα μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να υποθέσουμε λοιπόν ότι θα έχουμε και απευθείας επαφή του Έλληνα Πρωθυπουργού και του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Θα υπάρξει εν ευθέτω χρόνω η συνάντηση αυτή προφανώς. Όπως γνωρίζετε, αυτή τη στιγμή είμαστε στο στάδιο των πολλαπλών διαβουλεύσεων για διάφορα ζητήματα. Όταν έρθει ο χρόνος, θα συναντηθούν οι δύο ηγέτες. Είναι ήδη δομημένη η σχέση από την πρώτη θητεία του Αμερικανού Προέδρου. Νομίζω ότι αυτό θα επιβεβαιωθεί όταν θα υπάρξει και η δεύτερη συνάντηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί πολλοί λένε – και εγώ νομίζω ότι έχει μια βάση αυτό – ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας των τελευταίων έξι ετών έβαλε τα λεφτά της, λένε, τα πολλά λεφτά, πάνω στην προηγούμενη Προεδρία, στην Προεδρία Biden. Και αυτό το έκανε και στην Kamala Harris που ερχόταν. Και αυτό ενδεχομένως να έχει δημιουργήσει κάποιο πρόβλημα στη σχέση. Την ίδια ώρα που έχουμε απέναντί μας έναν πολιτικό, όπως είναι ο Trump, ο οποίος κάθε λίγο και λιγάκι εκθειάζει, βρίσκει έναν τρόπο να εκθειάζει τον απέναντι γείτονα, τον Πρόεδρο Erdogan.

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Η πραγματικότητα το διαψεύδει πάντως αυτό. Η πραγματικότητα λέει ότι αυτή τη στιγμή οι δίαυλοι υπάρχουν με την αμερικανική Διοίκηση. Είχαν καλλιεργηθεί – θα μου επιτρέψετε να το πω αυτό – και πριν από τις αμερικανικές εκλογές. Ξέρετε, στην παρούσα φάση της διπλωματικής ιστορίας, υπάρχει μία απόλυτη αδυναμία προβλεψιμότητας των πραγμάτων. Η διεθνής πολυμέρεια έχει καταστεί εξαιρετικά απρόβλεπτη. Εκείνο, το οποίο οφείλει να κάνει μία συνετή εξωτερική πολιτική, είναι να επεξεργάζεται όλα τα δυνατά σενάρια. Και αυτό το είχαμε κάνει εμείς εγκαίρως. Και νομίζω ότι αποδεικνύεται και στην πράξη.

Η σχέση, η οποία μπορεί να υπάρχει μεταξύ του Αμερικανού Προέδρου ή της νέας αμερικανικής Διοίκησης με την Τουρκία – διότι προφανώς σε αυτήν αναφέρεστε – είναι μία πραγματικότητα. Βεβαίως – να πούμε και αυτό – αισθάνομαι ότι από την πρώτη θητεία Trump, έχουν αλλάξει αρκετά πράγματα σε σχέση με τις περιφερειακές ισορροπίες στην περιοχή. Έχουν προκύψει οι δύο μεγάλοι πόλεμοι, οι οποίοι ταλανίζουν την ευρύτερη περιφέρειά μας. Αλλάζουν τα δεδομένα. Η σταθερή αξία είναι η αξία εκείνη, η οποία στηρίζεται σε μία σταθερή διακυβέρνηση, βασισμένη σε αρχές, βασισμένη στο διεθνές δίκαιο. Και κυρίως, μία εξωτερική πολιτική, η οποία διευρύνει το αποτύπωμά της.

Σε έξι χρόνια, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει καταφέρει και έχει φέρει σημαντικές συμφωνίες στρατηγικής συνεργασίας. Έχουμε μεγαλώσει την περιφερειακή μας ισχύ. Είμαστε, ίσως, η μόνη χώρα, η οποία διατηρεί στρατηγική σχέση με το Ισραήλ, αλλά άριστες σχέσεις με όλον τον αραβικό κόσμο. Έχουμε στρατηγικές συμμαχίες, πέρα από τις Ηνωμένες Πολιτείες, και με τη Γαλλία και με άλλες δυνάμεις. Οπότε αντιλαμβανόμαστε ότι αυτό πολλαπλασιάζει την ισχύ μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και πιο συγκεκριμένα υπάρχει το θέμα αιχμής που έχουμε τώρα με την πόντιση του καλωδίου. Θα συνεχιστούν οι έρευνες; Θα παγώσουν; Και μιλάμε τώρα, γιατί υπήρχε ένα σχέδιο για μέσα στον Απρίλιο. Τι έχουμε επ’ αυτού; Μπορούμε να έχουμε ένα χρονοδιάγραμμα;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Ο χρονισμός είναι πολυπαραγοντικός. Δεν εξαρτάται μόνο από τον προγραμματισμό της εταιρίας, ο οποίος θα πρέπει να γίνει. Εξαρτάται και από τις τεχνικές λεπτομέρειες, οι οποίες καθορίζουν το ζήτημα της εξόδου προς έρευνα και πόντιση, γιατί υπάρχει και η ανάγκη να εκδοθούν οι αναγκαίες NAVTEX. Είναι ένα ζήτημα χρονισμού, υπό την έννοια ότι υπάρχουν και άλλα ζητήματα, τα οποία είναι ανοικτά. Θα προχωρήσει η πόντιση του καλωδίου. Να θυμίσω ότι πρόκειται για ένα έργο συγχρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το οποίο προστατεύεται από το διεθνές δίκαιο, υπό την έννοια ότι είναι ελεύθερη αυτή η έρευνα και πόντιση, δεν απαιτεί άδεια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αμφισβητείται από την Τουρκία και πολλοί λένε ότι η Αθήνα φοβάται. Γι’ αυτό σας ρωτάω. 

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Κοιτάξτε να το ξεκαθαρίσουμε. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως φόβος. Βεβαίως πάντοτε μετράμε τα γεγονότα, μετράμε τις προθέσεις και μετράμε τις αντιδράσεις. Και αυτό πάντοτε σε συνάρτηση με το πώς θα προκύψει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ωφέλεια για τη δική μας εξωτερική πολιτική. Επαναλαμβάνω, το έργο θα προχωρήσει, θα γίνει σε χρόνο, ο οποίος είναι ο κατάλληλος. Καταλαβαίνουμε όλοι, πάντως ότι από τη στιγμή που πρόκειται να υπάρξει έρευνα και πόντιση σε θαλάσσιες περιοχές, οι οποίες δεν έχουν οριοθετηθεί και υπάρχουν διεκδικήσεις εκ μέρους και της Τουρκίας, είναι προφανές ότι αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει τριβή. Αυτός εξάλλου είναι και ο λόγος για τον οποίο η Ελλάδα, αλλά και όλες οι χώρες της περιοχής, προς όφελος της περιφερειακής σταθερότητας θα έπρεπε να οριοθετήσουν τις θαλάσσιες ζώνες τους. Εμείς εκείνο, το οποίο λέμε, είναι ότι υποστηρίζουμε σθεναρά και με σοβαρότητα τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Θα πράξουμε εκείνο, το οποίο οφείλουμε να πράξουμε. Το κάναμε ήδη στην περίπτωση της ανάθεσης της Chevron και της Exxon, δύο παγκοσμίων ενεργειακών κολοσσών. Θα το πράξουμε σε σχέση και με τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια, τα οποία από μακρού χρόνου είναι υπερήμερα. Η Ελλάδα θα προχωρήσει χωρίς κανένα απολύτως φοβικό σύνδρομο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα υπάρχει ένα δεύτερο θέμα επικαιρότητας. Γνωρίζαμε ότι το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας, η επίσκεψη δηλαδή και του Έλληνα Πρωθυπουργού στην Άγκυρα, θα γινόταν Γενάρη. Μετά έγινε Απρίλιο, μετά Μάιο. Είδα στη «Milliyet» χθες ότι αναβάλλεται. «στον πάγο πάει αυτή η συνάντηση». Υπάρχουν προβλήματα τέτοια που οδηγούν την επίσκεψη του Πρωθυπουργού να είναι στον πάγο και σχετίζονται και με αυτά που συμβαίνουν στην Τουρκία;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Δεν υπάρχει πάγος. Συνεχίζεται κανονικά ο ελληνοτουρκικός διάλογος. Εξάλλου, η ιδιαιτερότητα του ελληνοτουρκικού διαλόγου της τελευταίας διετίας, η οποία, να θυμίσω, έχει φέρει πολύ σημαντικά αποτελέσματα και σε περιπτώσεις των παραβιάσεων και στις περιπτώσεις του μεταναστευτικού και στην περίπτωση της Κύπρου. Η ιδιαιτερότητα αυτή την εποχή είναι ότι ο διάλογος αυτός είναι δομημένος και διαρκής. Οι μεγάλοι πυλώνες του διαλόγου, που είναι ο Πολιτικός Διάλογος, τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης και η Θετική Ατζέντα, συνεχίζονται κανονικά. Πράγματι, θα υπάρξει το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας, το οποίο θα γίνει στην Άγκυρα. Δεν είχε ποτέ προγραμματιστεί κάποιος συγκεκριμένος χρόνος. Θα γίνει όταν το επιτρέψουν τα προγράμματα των δύο ηγετών και κριθεί ότι ο χρόνος είναι ο κατάλληλος. Πάντως, δεν έχει παγώσει ο διάλογος, συνεχίζεται κανονικά και η συνάντηση των δύο ηγετών θα γίνει φέτος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτός ο διάλογος έχει σκοπό ακόμα τη Χάγη ή αυτό έχει εγκαταλειφθεί, κύριε Υπουργέ; Γιατί καταλαβαίνω ότι αυτό έχει εγκαταλειφθεί. 

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Ούτε το ένα ισχύει, ούτε το άλλο. Η πραγματικότητα είναι ότι όταν ξεκίνησε, περίπου πριν από μία διετία, ο ελληνοτουρκικός διάλογος στηρίχθηκε σε δύο φάσεις, ένα πρόγραμμα δύο φάσεων. Η πρώτη φάση ήταν να οικοδομηθεί εμπιστοσύνη, η οποία, θέλω να θυμίσω, είχε διαρραγεί ουσιωδώς. Για να χτιστεί η εμπιστοσύνη επενδύσαμε και οι δύο χώρες σε έναν διάλογο, ο οποίος θα είναι οργανωμένος, θα στηρίζεται σε συγκεκριμένους πυλώνες, με χρονοδιαγράμματα, με ιδιοκτήτες. Αυτό προχώρησε σημαντικά. Και ήδη νομίζω βλέπουμε τα αποτελέσματά αυτά. Η εμπιστοσύνη εν μέρει έχει αποκατασταθεί. Προφανώς υπάρχουν τα μεγάλα ιστορικά βάρη του παρελθόντος.

Εντούτοις, μπορούμε να λέμε αυτή τη στιγμή με ικανοποίηση ότι έχουν σχεδόν μηδενιστεί οι παραβιάσεις, ότι έχουμε τους Τούρκους επισκέπτες στα νησιά μας. Μια πρωτοβουλία, την οποία αναλάβαμε, που είναι πολύ σημαντική για την τοπική οικονομία, αλλά και για την εδραίωση αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Και από την άλλη πλευρά, η δεύτερη φάση προέβλεπε τη συζήτηση για το μεγάλο μας θέμα. Για το μόνο ζήτημα, το οποίο μπορεί να λυθεί και ενώπιον διεθνούς δικαιοσύνης, που είναι η οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Η πραγματικότητα είναι ότι σε αυτή τη φάση δεν έχουμε ακόμα εισέλθει. Είναι το προαπαιτούμενο να μπορέσουμε να έχουμε μία κοινή αντίληψη σε σχέση με το εύρος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όπως τα βλέπαμε τα πράγματα – και συγγνώμη που διακόπτω – δεν μπορεί να γίνει, με την έννοια ότι η Τουρκία βάζει μία σειρά από θέματα, πολλά και διαφορετικά, τα οποία εμείς θεωρούμε ότι δεν είναι θέματα, για τα οποία έχουμε λόγο να πάμε στη Χάγη, γιατί είναι λυμένα από διεθνείς συνθήκες και από όλα τα υπόλοιπα. Και αυτό είναι κομβικό σημείο διαφοράς. Δεν είναι κάτι που θα το βρούμε, θα βρούμε τρόπο.

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Βεβαίως και έχετε δίκιο ότι υπάρχει απόσταση στη βασική θέση που έχει να κάνει με το εύρος της διαφοράς. Για παράδειγμα, εμείς θεωρούμε ότι υπάρχει μία και μόνη διαφορά, ενώ η Τουρκία θεωρεί ότι υπάρχουν αλληλένδετες διαφορές. Είναι πράγματι μια θεμελιώδης διαφορά. Όμως, να πω και κάτι άλλο. Η συζήτηση σε σχέση με την οριοθέτηση ανατρέχει για περισσότερο από 20-22 χρόνια. Για 22 χρόνια, είχαμε 64 κύκλους διερευνητικών επαφών, οι οποίες ασχολούνταν με αυτό το ζήτημα, δηλαδή με το κατά πόσον θα μπορούσε να βρεθεί ένα κοινό έδαφος για να προχωρήσουμε στο συνυποσχετικό και την οριοθέτηση. Για 22 χρόνια δεν είχαμε καμία απολύτως πρόοδο. Μάλλον, θα έλεγα, εκτιμώντας ιστορικά την κατάσταση, ότι είχαμε οπισθοδρόμηση. Δεν θα περίμενε κανείς ότι σε ενάμιση χρόνο θα μπορούσαμε να είχαμε τη λύση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, είχαμε, όμως, θέμα αποστρατιωτικοποίησης των νησιών. Είχαμε ταυτόχρονα να μιλάνε για τουρκική μειονότητα στην Δωδεκάνησο. Το τουρκολιβυκό σύμφωνο που προστίθεται. Μιλούν για τη Θράκη, βάζουν διάφορα ζητήματα.

Γ.ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Όλα αυτά, στα οποία αναφέρεστε, ανατρέχουν σε δεκαετίες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, σωστά.

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Οι αξιώσεις της Τουρκίας, οι οποίες έχουν να κάνουν με την αποστρατιωτικοποίηση, με τις γκρίζες ζώνες, με τη γαλάζια πατρίδα, όλες αυτές οι αξιώσεις ανατρέχουν δεκαετίες, δεν είναι κάτι τωρινό και προφανώς δεν είναι κάτι καινοφανές. Εκείνο, το οποίο έχει σημασία, είναι ότι αυτά τα ζητήματα πλέον δεν συζητούνται. Η Ελλάδα έχει ξεκαθαρίσει – και το έχω πει εγώ σε όλους τους τόνους –  ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται ποτέ να συζητήσει για οποιαδήποτε ζητήματα ανάγονται στην κυριαρχία της και τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη δομή των Ενόπλων Δυνάμεων. Είναι κάτι που αφορά μόνο την Ελλάδα. Όπως, επίσης, και τα ζητήματα, τα οποία έχει λύσει το διεθνές δίκαιο σε σχέση με την κυριαρχία επί νήσων. Είναι ζητήματα, τα οποία δεν συζητούνται. Άρα, τα ζητήματα αυτά δεν αποτελούν αντικείμενο ελληνοτουρκικού διαλόγου. Σωστά λέτε ότι μέσα στις δεκαετίες, στο διαδραμόντα χρόνο, έχουν υπάρξει και νέες διεκδικήσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχει μπει το τουρκολιβυκό μνημόνιο, έχουν μπει μια σειρά άλλα πράγματα.

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Το τουρκολιβυκό μνημόνιο έχει πράγματι προστεθεί. Είναι σε επικαλυπτόμενη ζώνη με την ελληνο-αιγυπτιακή συμφωνία. Πρόκειται για ένα ανυπόστατο μνημόνιο. Δεν παράγει προφανώς καθ’ ημάς έννομα αποτελέσματα και δεν είναι κάτι, το οποίο έχει οποιοδήποτε έρεισμα στο διεθνές δίκαιο. Άρα, νομίζω ότι θα πρέπει να παραμείνουμε εκεί. Η λογική είναι ότι αυτή τη στιγμή το ορθό είναι από κοινού να προχωρήσουμε σε μία σοβαρή συζήτηση – και αυτό προσπαθούμε να πράξουμε – η οποία θα έχει συγκεκριμένες παραδοχές. Οι παραδοχές είναι βασικά το διεθνές δίκαιο, το οποίο καθορίζει τις σχέσεις μεταξύ γειτονικών κρατών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χθες δημοσιεύθηκε μια απόφαση που λέει ότι η Τουρκία είναι στον εθνικό κατάλογο ασφαλών τρίτων χωρών. Είναι ασφαλής χώρα η Τουρκία; Αυτό για το προσφυγικό είναι σημαντικό.

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Προσέξτε, για να το ξεκαθαρίσουμε. Δεν είναι μία νέα απόφαση. Είναι μία απόφαση, η οποία ανατρέχει στο παρελθόν. Απλώς, επανεκδόθηκε μετά από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, έτσι ώστε να καταστεί πληρέστερη η αιτιολογία της απόφασης αυτής. Για να είμαστε συνεπείς και να αντιλαμβανόμαστε ποιο είναι το ζητούμενο. Εδώ αναφερόμαστε στο γεγονός ότι η Τουρκία είναι ασφαλής χώρα για πολίτες τρίτων χωρών, οι οποίοι βρίσκονται στην επικράτειά της, παραδείγματος χάριν του Σύρου. Δηλαδή, δεν αφορά συνολικά την εκτίμηση αν η Τουρκία είναι μία χώρα, η οποία εφαρμόζει πολιτική δικαιωμάτων οριζόντια ή αν πρόκειται για χώρα, η οποία υιοθετεί τους βασικούς χάρτες των δικαιωμάτων. Αναφερόμαστε, πολύ συγκεκριμένα, ότι για ορισμένες εθνικότητες δεν υφίσταται κίνδυνος όταν οι πολίτες τους βρίσκονται στην Τουρκία. Αυτό έχει μία πρακτική συνέπεια, υπό την έννοια ότι στην περίπτωση που χαρακτηρίζεται ασφαλής η χώρα για τους πολίτες αυτών των τρίτων χωρών, είναι δυνατή η επιστροφή τους, σε περίπτωση που κριθεί ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση ασύλου. Άρα, είναι ζήτημα που αφορά αμιγώς το μεταναστευτικό και αφορά αμιγώς τις τυχόν επιστροφές, οι οποίες θα γίνουν αν δεν χορηγηθεί άσυλο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ευχαριστούμε πολύ κύριε Υπουργέ.

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Να είστε καλά. Καλή συνέχεια σας εύχομαι.

10 Απριλίου, 2025

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies προκειμένου να σας προσφέρει την καλύτερη δυνατή εμπειρία